میثم : جهت هوارسانی بیشتر به موتور و تنفس بهتر در موتورهای ۸ سوپاپ تنفس طبیعی مجبوریم سوپاپ رو بیشتر باز کنیم.این موضوع باعث میشه نسبت تراکم تو این موتورها کم بشه و مصرف سوخت کمی بالاتر.
برای حل مشکل بالا موتورها ۱۶ سوپاپ شدن.با توجه به اینکه مساحت هوای ورودی بیشتر شد نیازی نیست سوپاپ خیلی بره داخل محدوده انفجار موتور.پس میشه ضریب تراکم رو بابا برد و مصرف رو کم.مثل موتور دنا که تراکمش تقریبا ۱ به ۱۱ در مقابل موتور تیبا با تراکم تقریبی ۱ به ۹.۵ .
حالا اگه شما توربو اضافه کنین به مدار مشکل موتور ۸ سوپاپ رو راجع به تراکم حل کردین و هوارسانی عالی خواهد بود.
تو موت ...