ارزانترین‌ها پرفروش‌ها بهترین محصولات گوشی آموزش آشپزی
×
لیست پرفروش ترین گوشی ایران
مشاهده قیمت

محبوبیت شطرنج در میان مشاهیر و رهبران قدرتمند جهان / از هیتلر تا اوباما و شکسپیر

محبوبیت شطرنج در میان مشاهیر و رهبران قدرتمند جهان / از هیتلر تا اوباما و شکسپیرشطرنج یکی از بازی‌های سیاستمداران بلندپایه، ادیبان و مشاهیر به شمار می‌آید. در قرن شانزدهم میلادی، با توجه به اقبال خاندان پادشاهی بریتانیا به آن، شطرنج، «بازی پادشاهی» نامیده می‌شد.

باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین آمریکا، وینستون چرچیل سیاستمدار و نخست‌وزیر بریتانیا در سال‌ها جنگ جهانی دوم بریتانیا، آدولف هیتلر رهبر آلمان نازی، ولادیمیر لنین بنیان‌گذار اتحاد جماهیر شوروی کمونیستی، ارنستو چه‌گوارا چریک انقلابی آرژانتینی و فیدل کاسترو رهبر پیشین کوبا، از جمله سیاستمدارانی هستند که بازی شطرنج، یکی از برنامه‌هایشان بود.محبوبیت شطرنج در میان مشاهیر و رهبران قدرتمند جهان / از هیتلر تا اوباما و شکسپیر
مشهور است که باراک اوباما هنگام حضورش در کاخ سفید در سال‌های 2008 تا 2016، با همسر خود میشل، شطرنج باری می‌کرد. او می‌گوید که این بازی را از پدربزرگش و ناپدری اندونزیائی‌اش آموخته است. او همچنین با فیشی آناند قهرمان شطرنج هند بازی کرد.

آدولف هیتلر رهبر آلمان نازی هم یکی از شخصیت‌هایی بود که به شطرنج اهمیت ویژه می‌داد. اخیرا عکسی از او به همراه لنین منتشر شده که به سال 1909 باز می‌گردد. در این عکس این دو سیاستمدار در حالی به تصویر کشیده شده‌اند که در شهر وین اتریش در حال بازی شطرنج هستند. در آن هنگام، هیتلر در پایتخت زندگی می‌کرد در حالی که لنین در تبعیدگاه بود.

وینستون چرچیل نخست‌وزیر اسبق بریتانیا که شطرنج را از پدرش یاد گرفته بود هم از عاشقان این بازی بود. او در اواخر قرن 19 میلادی، باشگاه شطرنج را در دانشگاه آکسفورد تاسیس کرد.

دوست‌داران ادبیات می‎‌گویند که ویلیام شکسپیر نویسنده پرآوازه بریتانیایی، به بازی شطرنج بسیار اهمیت می‌داد. او در نمایش‌نامه «توفان» برای تجلیل از شاهزاده الیزابنت که یکی از شطرنج‌بازان حرفه‌ای بود، یک صحنه بازی شطرنج افزود.

گابریل گارسیا مارکز نویسنده کلومبیایی که سال 1982 برنده جایزه ادبیات نوبل شد، عاشق شطرنج بود. او در رمان «عشق در سال‌های وبا» به این بازی اشاره کرد. او نوشت که دکتر اورپینو، پس از خودکشی دوست‌دخترش، از بازی شطرنج دست کشید.

بیل کازبی بازیگر مشهور کمدی آمریکایی هم در هر فرصت، از بازی شطرنج نام می‌برد. او در سریال مشهور «ده کازبی شو» که از سال‌های 1984 تا 1992 پخش شد، همواره در حال بازی شطرنج دیده شد.
محبوبیت شطرنج در میان مشاهیر و رهبران قدرتمند جهان / از هیتلر تا اوباما و شکسپیر
برخی نویسندگان سیاسی آمریکای لاتین نوشته‌اند که فیدل کاسترو رهبر پیشین کوبا و رفیق راهش ارنستو چه‌گوارا، از بزرگترین بازیکنان شطرنج بودند. کاسترو عضو کمیسیون المپیک شطرنج بود که در سال 1966، یک سال پیش از کشته شدن چه‌گوارا، در شهر هاوانا برگزار شد.
شامپو ضد ریزش
بهترین شامپو ضد ریزش مو
مشاهده لیست
خودکار
ارزانترین یخچال بازار
مشاهده قیمت
خودکار
بهترین پلی استیشن و ایکس باکس ایران
مشاهده قیمت


*لطفا از درج شماره تلفن و یا آدرس های اینترنتی مختلف اکیداً خودداری فرمایید.