پرواز بمب افکن اتمی آمریکا برفرار مرز کره شمالی + تصاویر و مشخصات بمب افکن B-1 Lancer
صبح سه شنبه، ۲۳ شهریور (۱۳ سپتامبر)، دو فروند هواپیمای بمب افکن آمریکایی از نوع B-1b Lancer که قادر به حمل بمب اتمی هستند بر فراز خاک کره جنوبی به پرواز در آمدند و هدف از این اقدام ابراز همبستگی آمریکا با کره جنوبی و آمادگی جهت دفاع از امنیت این کشور عنوان شده است.به گزارش رسانههای کره جنوبی، بمبافکنهای آمریکایی از پایگاه هوایی آن کشور در جزیره گوام به پرواز درآمدند و با همراهی چند فروند جنگنده نیروی هوایی کره جنوبی و آمریکا بر فراز پایگاه هوایی اوسان، واقع در ٧٧ کیلومتری جنوبی خط غیرنظامی حایل بین دو کره پرواز کردند.
خبرگزاری کره شمالی گفته است که خشم عمومی مردم این کشور علیه اعزام بمب افکن به کره جنوبی "به مرحله انفجار رسیده است." این خبرگزاری، که نظرات حکومت کره شمالی را منعکس میکند، در تفسیری در این مورد نوشت: "هیچگونه تحریم، اقدام تحریک آمیز یا فشار نمیتواند موقعیت ما به عنوان یک کشور اتمی را از میان ببرد و تحریکات شیطانی نظامی و سیاسی تنها میتواند به سیلابی از حملات اتمی لجام گسیخته منجر شود که نابودی نهایی را در پی خواهد آورد."
راکوِل بی-۱ لنس Rockwell B-1 Lancer یک بمب افکن راهبردی و چهار موتورهی مافوق صوت نیروی هوایی آمریکا است که از بال متحرک بهره میبرد. این بمب افکن توسط شرکت راکول ( اکنون بخشی از شرکت بوئینگ) ساخته شده است. بی-۱ محصول نیاز نیروی هوایی آمریکا به یک بمب افکن مافوق صوت و دوربرد است که باید جایگزین بی-۵۲ استراتوفورترس میشد. نخستین مدل های این بمب افکن با نام بی-۱ ای در اوایل دهه هفتاد تولید شد اما ساخت آنها لغو و فقط 4 فروند از آنها ساخته شد.
در اوایل دهه هشتاد مجدداً این بمب افکن با نام بی-۱ بی با تاکید بر سطح مقطع راداری کم مورد بازنگری قرار گرفته و در سال ۱۹۸۶ به عنوان یک بمب افکن اتمی وارد خدمت در نیروی هوایی آمریکا شد. این بمب افکن در دهه نود به بمب افکن متعارف تغییر کاربری داده و در سال ۱۹۹۸ در عملیات روباه صحرا در بمباران عراق شرکت کرد. در سال بعد در عملیات ناتو در کوزوو شرکت کرد و پس از آن به همراه نیروهای ناتو در افغانستان و عراق وارد عملیات نظامی گردید. با بازنشسته شدن ای اف-۱۱۱ راون در سال ۱۹۹۸ و بازنشسته شدن اف-۱۴ تامکت در سال ۲۰۰۶ در حال حاضر بی-۱ تنها هواپیمای در خدمت بال متحرک نیروی هوایی آمریکا است. در آخرین برآورد ارزش ۱۰۰ فروند از این بمب افکن به همراه تجهیزات آن حدود ۲۰/۵ میلیارد دلار تخمین زده شد.
در اوایل دهه هشتاد مجدداً این بمب افکن با نام بی-۱ بی با تاکید بر سطح مقطع راداری کم مورد بازنگری قرار گرفته و در سال ۱۹۸۶ به عنوان یک بمب افکن اتمی وارد خدمت در نیروی هوایی آمریکا شد. این بمب افکن در دهه نود به بمب افکن متعارف تغییر کاربری داده و در سال ۱۹۹۸ در عملیات روباه صحرا در بمباران عراق شرکت کرد. در سال بعد در عملیات ناتو در کوزوو شرکت کرد و پس از آن به همراه نیروهای ناتو در افغانستان و عراق وارد عملیات نظامی گردید. با بازنشسته شدن ای اف-۱۱۱ راون در سال ۱۹۹۸ و بازنشسته شدن اف-۱۴ تامکت در سال ۲۰۰۶ در حال حاضر بی-۱ تنها هواپیمای در خدمت بال متحرک نیروی هوایی آمریکا است. در آخرین برآورد ارزش ۱۰۰ فروند از این بمب افکن به همراه تجهیزات آن حدود ۲۰/۵ میلیارد دلار تخمین زده شد.
بی-۱ لنسر از سال ۱۹۸۵ تا سال ۱۹۹۷ در نقش بمب افکن اتمی به ایفای نقش میپرداخت. با پایان یافتن جنگ سرد نقش لنسر به عنوان بمب افکن اتمی نیز پایان یافت و در سال ۱۹۹۰ با دو مورد آتش سوزی در موتور این بمب افکن کلیه پرواز های آنها در نقش بمب افکن اتمی لغو شد و با تعمیر و بازگشت مجدد به نیروی هوایی نقش بسزایی در جنگ خلیج فارس در سال ۱۹۹۱ ایفا کردند.
سپس از این بمب افکن در گارد هوایی ملی آمریکا استفاده شد. عملیات نظامی بعدی در سال ۱۹۹۸ و حمله به زیرساخت های عراق توسط آمریکا و انگلیس بود و پس از آن در سال ۱۹۹۹ به همراه نیروهای متحد در بالکان حضور فعال داشت. در جنگ افغانستان در سال ۲۰۰۱ و سپس اشغال عراق در سال ۲۰۰۳ این بمب افکن حضوری پر رنگ داشته و بسیاری از نقش های بمب افکن قدیمی بی-۵۲ را بر عهده گرفت. آخرین مورد عملیات نظامی بمب افکن بی-۱ لنسر به سال ۲۰۱۱ و حمله به لیبی و سرنگونی رژیم معمر قذافی برمیگردد.
سپس از این بمب افکن در گارد هوایی ملی آمریکا استفاده شد. عملیات نظامی بعدی در سال ۱۹۹۸ و حمله به زیرساخت های عراق توسط آمریکا و انگلیس بود و پس از آن در سال ۱۹۹۹ به همراه نیروهای متحد در بالکان حضور فعال داشت. در جنگ افغانستان در سال ۲۰۰۱ و سپس اشغال عراق در سال ۲۰۰۳ این بمب افکن حضوری پر رنگ داشته و بسیاری از نقش های بمب افکن قدیمی بی-۵۲ را بر عهده گرفت. آخرین مورد عملیات نظامی بمب افکن بی-۱ لنسر به سال ۲۰۱۱ و حمله به لیبی و سرنگونی رژیم معمر قذافی برمیگردد.
مشخصات عمومی
خدمه: ۴ فرمانده هواپیما، خلبان، افسر سیستم های دفاعی و افسر سیستم های تهاجمی
طول: ۱۴۶ فیت (۴۴/۵ m)
پهنای بال: ** باز شده: ۱۳۷ فیت (۴۱/۸ متر)
جمع شده: ۷۹ فیت (۲۴.۱ m)
ارتفاع: ۳۴ فیت (۱۰/۴ m)
بال: مساحت ۱٬۹۵۰ فیت مربع (۱۸۱/۴ m²)
وزن خالی: ۱۹۲۰۰۰ پوند (87,100 kg)
وزن بارگیری: ۳۲۶۰۰۰ پوند (۱۴۸۰۰۰ kg)
بیشینه وزن برخاست: ۴۷۷۰۰۰ پوند (216,400 kg)
پیشرانه: ۴× جنرال الکتریک اف-۱۰۱ جیای-۱۰۲ توربوفن با پسسوز
نیرو ی خشک: ۱۴۶۰۰ پوند (64.9 kN) هرکدام
نیرو با پس سوز ۳۰۷۸۰ پوند (136.92 kN) هرکدام
عملکرد
سرعت بیشینه: ۱/۲۵ ماخ (830 mph, 1340 km/h) at high altitude
شعاع عملیاتی: ۲۹۹۳ ناتیکال مایل (3,445 mi, 5,543 km)
برد ترابری: ۶۴۷۸ ناتیکال مایل (7,456 mi, 11,998 km)
سقف پروازی: ۶۰۰۰۰ فیت (18,000 m)
بارگیری بال: ۱۶۷ پوند بر فیت مربع (816 kg/m²)
نسبت نیرو به وزن: ۰/۳۸
جنگافزار
جایگاهها: دارای ۶ جایگاه خارجی حمل تسلیحات و ۳ مخزن داخلی حمل بمب.
بمبها: ** ۸۴×ام کا-۶۲ مین دریایی
۲۴×ام کا-۶۵ مین دریایی
۳۰×سی بی یو ۹۷/۸۷/۸۹
۳۰×سی بی یو ۱۰۵/۱۰۴/۱۰۳
۲۴×جی بی یو ۳۱
۱۵×جی بی یو-۳۸
۲۴×ام کا-۸۴
۱۲×ای جی ام-۱۵۴
۹۶×جی بی یو-۳۹
۲۴×ای جی ام-۱۵۸
۲۴×بی-۶۱ بمب اتمی
۲۴×بی-۸۳ بمب اتمی
خدمه: ۴ فرمانده هواپیما، خلبان، افسر سیستم های دفاعی و افسر سیستم های تهاجمی
طول: ۱۴۶ فیت (۴۴/۵ m)
پهنای بال: ** باز شده: ۱۳۷ فیت (۴۱/۸ متر)
جمع شده: ۷۹ فیت (۲۴.۱ m)
ارتفاع: ۳۴ فیت (۱۰/۴ m)
بال: مساحت ۱٬۹۵۰ فیت مربع (۱۸۱/۴ m²)
وزن خالی: ۱۹۲۰۰۰ پوند (87,100 kg)
وزن بارگیری: ۳۲۶۰۰۰ پوند (۱۴۸۰۰۰ kg)
بیشینه وزن برخاست: ۴۷۷۰۰۰ پوند (216,400 kg)
پیشرانه: ۴× جنرال الکتریک اف-۱۰۱ جیای-۱۰۲ توربوفن با پسسوز
نیرو ی خشک: ۱۴۶۰۰ پوند (64.9 kN) هرکدام
نیرو با پس سوز ۳۰۷۸۰ پوند (136.92 kN) هرکدام
عملکرد
سرعت بیشینه: ۱/۲۵ ماخ (830 mph, 1340 km/h) at high altitude
شعاع عملیاتی: ۲۹۹۳ ناتیکال مایل (3,445 mi, 5,543 km)
برد ترابری: ۶۴۷۸ ناتیکال مایل (7,456 mi, 11,998 km)
سقف پروازی: ۶۰۰۰۰ فیت (18,000 m)
بارگیری بال: ۱۶۷ پوند بر فیت مربع (816 kg/m²)
نسبت نیرو به وزن: ۰/۳۸
جنگافزار
جایگاهها: دارای ۶ جایگاه خارجی حمل تسلیحات و ۳ مخزن داخلی حمل بمب.
بمبها: ** ۸۴×ام کا-۶۲ مین دریایی
۲۴×ام کا-۶۵ مین دریایی
۳۰×سی بی یو ۹۷/۸۷/۸۹
۳۰×سی بی یو ۱۰۵/۱۰۴/۱۰۳
۲۴×جی بی یو ۳۱
۱۵×جی بی یو-۳۸
۲۴×ام کا-۸۴
۱۲×ای جی ام-۱۵۴
۹۶×جی بی یو-۳۹
۲۴×ای جی ام-۱۵۸
۲۴×بی-۶۱ بمب اتمی
۲۴×بی-۸۳ بمب اتمی
تا به حال ۹ بی-۱ لنسر در سانحه هوایی از بین رفتهاند که در این بین ۱۷ نفر از خدمه این بمب افکن کشته شدهاند. آخرین مورد حادثه مربوط به سال ۲۰۰۸ و در پایگاه هوایی العدید قطر بود که طی آن به علت نقص در سیستم هیدرولیک یک فروند بی-۱ بی به مانع بتونی برخورد و دچار آتش سوزی شد. در این سانحه سرنشینان هواپیما نجات پیدا کردند اما به علت انفجار تسلیحات، بمب افکن به طور کامل نابود شد.
بهترین شامپو ضد ریزش مو
مشاهده لیست
ارزانترین یخچال بازار
مشاهده قیمت
بهترین پلی استیشن و ایکس باکس ایران
مشاهده قیمت
تازهها
اجاره هیلتی، راه حلی مقرون به صرفه و ایدهآل برای پروژههای شما
ارزان ترین دوچرخه ۲۶ بازار (لیست قیمت جدید)
مقایسه ساید بای ساید اسنوا با ایکس ویژن (کدام یخچال بهتر است؟)
بهترین ساعت اتوماتیک، رقابت بین 7 ساعت شگفت انگیز
بهترین ساعت اتوماتیک، رقابت بین 7 ساعت شگفت انگیز
در انتخاب بهترین تشویقی گربه به چه مواردی توجه کنیم
مقایسه گوشی a54 با a34 (کدام گوشی بهتر است؟)
اندروید باکس چیست و چه مزایایی دارد؟ (راهنمای خرید اندروید باکس)
بهترین پاوربانک 1403 (معرفی 10 مدل پرفروش)
شاهد کاغذی
*لطفا از درج شماره تلفن و یا آدرس های اینترنتی مختلف اکیداً خودداری فرمایید.