ارزانترین‌ها پرفروش‌ها بهترین محصولات گوشی آموزش آشپزی
×
لیست پرفروش ترین گوشی ایران
مشاهده قیمت

نخستین عکس از یک سیاهچاله فضایی در تاریخ بشر منتشر شد

نخستین عکس از یک سیاهچاله فضایی در تاریخ بشر منتشر شددانشمندان روز چهارشنبه ۲۱ فروردین نخستین عکس در تاریخ بشر را که از یک سیاهچاله فضایی گرفته شده است منتشر کردند. این تصویر، گرمای سوزان و حاشیه نیمه تاریک سیاهچاله را که در آن اشعه نور هم خم بر می‌دارند به خوبی نشان می‌دهد.

پژوهشگران با استفاده از داده‌های هشت تلسکوپ در نقاط مختلف جهان این تصویر را تکمیل کرده‌اند. شپرد دولمن، یکی از پژوهشگران این طرح از دانشگاه هاروارد، گفت: «ما پدیده‌ای را دیده‌ایم که تاکنون تصور می‌شد دیدن آن غیرممکن است».نخستین عکس از یک سیاهچاله فضایی در تاریخ بشر منتشر شد
این سیاهچاله در کهکشان‌ ام ۸۷ قرار دارد که فاصله آن با کره زمین حدود ۵۳ میلیون سال نوری است. فاصله هر سال نوری ۹.۵ تریلیون کیلومتر است.

جرم این سیاهچاله حدود شش میلیارد برابر خورشید است.
سیاهچاله چیست؟

سیاهچاله محدوده‌ای در فضا است که جاذبه قوی آن همه چیز را به درون خود می‌کشد و هیچ چیزی، حتی نور، از نیروی گرانشی آن گریزی ندارد.

برخلاف آنچه نام سیاهچاله به ذهن متبادر می‌کند، سیاهچاله توخالی نیست و برعکس، توده بسیار متراکمی از جرمی عظیم در فضایی به نسبت کوچک است.

محدوده‌ خارجی سیاهچاله که هر جرم و ذره‌ای در آن تنها تحت تاثیر سیاهچاله خواهد بود، "افق رویداد" نامیده می‌شود و فراتر از آن دیگر گریزی از نیروی گرانشی سیاهچاله نیست. این محدوده "نقطه‌ای بی بازگشت" است.

برخلاف سیاهچاله‌های کوچک که محصول افول ستارگان هستند منشاء و نحوه شکل‌گیری سیاهچاله‌های عظیم هنوز کشف نشده است. غلطت این سیاهچاله‌ها که معمولا در مرکز کهکشان‌ها از جمله کهکشان راه شیری قرار دارند به حدی است که هیچ چیزی حتی نور از قدرت جاذبه آنها در امان نیست.

حدود سه سال پیش اخترشناسان با استفاده از یک سیستم بسیار پیچیده و بزرگ همان‌طور که آلبرت انیشتین پیش‌بینی کرده بود توانستند صدای ادغام دو سیاهچاله کوچکتر و خلق یک موج جاذبه را رصد کنند.

این عکس که حدود دو سال پیش پیش تهیه شده و در ژورنال اخترفیزیکی منتشر شده است تصویر رصد شده از همین رخداد است.

دانشمندانی که در این پژوهش دخیل نبوده‌اند می‌گویند این دستاورد علمی همچون کشف موج جاذبه (گرانشی) لایق دریافت جایزه نوبل است.

جسیکا دمپسی، از رصدخانه هاوایی و یکی دیگر از پژوهشگران این طرح، گفت با وجودی که بخش اعظم آنچه که در اطراف یک سیاهچاله وجود دارد نابود می‌شود و هرگز نمی‌توان آنها را دید این تصویر بی‌سابقه توده‌های گاز و غبار در فاصله دورتر از نیروی جاذبه سیاهچاله را ثبت کرده که میلیون‌ها سال بعد، از کره زمین قابل مشاهده بودند.

او افزود این تصویر که طی چهار روز و در بهترین شرایط جوی در سراسر کره زمین و مناسبت‌ترین موقعیت تمامی ستارگان ثبت شده فرضیه نسبت انیشتین را تایید می‌کند.

جسیکا دمپسی گفت: «این سیاهچاله به شکل دایره است ولی یک سوی آن نور بیشتری دارد چون این نور در حال رسیدن به کره زمین است».
شامپو ضد ریزش
بهترین شامپو ضد ریزش مو
مشاهده لیست
خودکار
ارزانترین یخچال بازار
مشاهده قیمت
خودکار
بهترین پلی استیشن و ایکس باکس ایران
مشاهده قیمت


*لطفا از درج شماره تلفن و یا آدرس های اینترنتی مختلف اکیداً خودداری فرمایید.