ارزانترین‌ها پرفروش‌ها بهترین محصولات گوشی آموزش آشپزی
×
لیست پرفروش ترین گوشی ایران
مشاهده قیمت

شوک افزایش شدید قیمت ها در بازار خودرو / چرا پراید در آستانه 50 میلیون تومان قرار گرفت؟

شوک افزایش شدید قیمت ها در بازار خودرو / چرا پراید در آستانه 50 میلیون تومان قرار گرفت؟به دلیل افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروسازی و کاهش تولید، قیمت خودرو در بازار ایران دچار یک جهش شدید شده است.

شرکت سایپا فهرست قیمت حاشیه بازار انواع محصولات خود را منتشر کرده است. انتشار این قیمت‌ها سبب شد بازار خودروی ایران دچار یک نوسان شدید شود. این قیمت‌ها بر اساس پنج درصد زیر قیمت بازار تعیین شده‌اند. قیمت حاشیه بازاری که سایپا اعلام کرده است برای پراید به بیش از ۴۱ میلیون تومان رسیده است. این خودرو سال گذشته حدود ۲۰ میلیون تومان قیمت داشت. با این افزایش قیمت توسط سایپا قیمت این خودرو در بازار هم افزایش یافته و هم اکنون پراید ۱۱۱ در بازار ایران با قیمت ۴۵ میلیون تومان معامله می‌شود.

این شرکت قیمت خودرو تیبا را تا ۴۴ میلیون تومان افزایش داده است با این افزایش، قیمت این خودرو در بازار آزاد ایران به حدود ۴۸ میلیون تومان رسیده است. دولت برای کنترل بازار خودرو، اجازه افزایش قیمت را به خودروسازان داده است. حال با این کار دولت، دوباره بازار خودرو یک التهاب تازه را تجربه می‌کند.

ساینا اتوماتیک که می‌توان آنرا پراید توسعه‌یافته دانست هم در بازار ۶۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان معامله می‌شود. قیمت کارخانه‌ای این محصول ۶۱ میلیون تومان اعلام شده است. چانگان اس سی ۳۵ که در تابستان امسال ۷۵ میلیون تومان قیمت داشت هم اکنون توسط سایپا ۱۴۰ میلیون تومان به‌فروش می‌رسد. با افزایش قیمت توسط سایپا، قیمت این خودرو در بازار به ۱۴۸ میلیون تومان رسیده است.

کیا سراتو سایپا با موتور ۱۶۰۰ سی سی که سال گذشته حدود ۱۱۰ میلیون تومان به‌فروش می‌رسید. هم اکنون توسط این شرکت با قیمت ۱۷۴ میلیون تومان فروخته می‌شود و قیمت بازار آزاد این خودرو ۱۸۴ میلیون تومان است.

چند ماه قبل با فشارهای مختلف، قیمت محصولات تندر ۹۰ زیر ۵۰ میلیون تومان بودند؛ حالا قیمت کارخانه‌ای این محصولات با حمایت وزارت صنعت معدن و تجارت از شرکت‌های خودروساز به ۹۳ تا ۹۷میلیون تومان در تیپ‌های مختلف رسیده است. این خودرو نسل اول لوگان است که سال ۲۰۰۴ در شرکت داچیا زیر مجموعه رنو در رومانی تولید می‌شد و بیش از ده سال است که از چرخه تولید در اروپا کنارگذاشته شده است.

تمامی محصولات ذکر شده در گروه سایپا بر اساس اعلام موسسه استاندارد قرار بود که تولدیشان در سال جاری متوقف شود. اما پس از خروج آمریکا از برجام و با فشار وزارت صنعت معدن و تجارت، موسسه استاندارد از این تصمیم عقب‌نشینی کرد.

بر اساس گزارش ایرنا تولید سه خودروساز دولتی ایران شامل ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو در ۱۰ ماه اول سال جاری ۳۸ درصد کاهش یافته است.

در تولیدات سایپا بیشترین کاهش تولید متعلق به کیا سراتو با ۴۶ درصد کاهش است. سایپا هم با شرکت برلیانس دچار مشکل شده و احتمالا تولید این برند هم متوقف خواهد شد.

در حالی که سال گذشته قیمت محصولات برلیانس درایران زیر ۵۰ میلیون تومان بود حالا شرکت سایپا قیمت کارخانه ای برلیانس ۳۲۰ را حدود ۱۰۰ میلیون تومان اعلام کرده است.

در ایران‌خودرو کاهش تولید ۴۰ درصدی گزارش شده است، که بیشترین کاهش تولید مربوط به پژو ۴۰۵ با کاهش تولید ۵۰ درصدی است. البته تولید پژو ۲۰۷ در ایران‌خودرو حدود ۱۶ درصد افزایش یافته است با این وجود این شرکت در تحویل این خودرو هم دچار مشکل است. برخی مدل‌های تولیدی مانند پژو ۲۰۰۸ و سوزوکی گرند ویتارا هم آخرین روزهای تولید خود راسپری می‌کنند و با اتمام ذخیره قطعات این خودروها، تولیدشان متوقف می‌شود.

ایران‌خودرو هم مانند سایپا به‌شدت قیمت محصولاتش را افزایش داده است.

پژو ۲۰۷ این شرکت با وجود اینکه با افزایش تولید روبه‌رو بوده، ۸۵ میلیون تومان فروخته می‌شود. قیمت بازار این خودرو ۱۱۷ میلیون تومان است. سمند ال ایکس توسط ایران خودرو ۴۳ میلیون تومان فروخته می‌شود این در حالی است که قیمت بازار این خودرو ۷۲ میلیون تومان گزارش شده است. سوزوکی گرند ویتارا که با قطع همکاری با سوزوکی آخرین روز‌های تولید خود را در ایران می‌گذراند، توسط ایران خودرو در بازار ۲۵۱ میلیون تومان فروخته می‌شود. قیمت بازار این خودرو ۳۱۸ میلیون تومان است.

قیمت دنا هم توسط ایران خودرو ۶۶ میلیون تومان اعلام شده است در حالی که قیمت بازار این خودرو ۱۰۰ میلیون تومان است. با مقایسه‌ای بین نرخ‌گذاری‌های جدید ایران‌خودرو و سایپا مشخص می‌شود، سایپا بیش از ایران‌خودرو اقدام به افزایش قیمت خودروهایش کرده است. خودرو پراید که در کلاس بی قرار دارد و در حالی توسط سایپا نزدیک ۴۲ میلیون تومان فروخته می‌شود که سمند که یک کلاس از این خودرو بزرگ‌تر است ۴۳ میلیون تومان به فروش می‌رسد.
شامپو ضد ریزش
بهترین شامپو ضد ریزش مو
مشاهده لیست
خودکار
ارزانترین یخچال بازار
مشاهده قیمت
خودکار
بهترین پلی استیشن و ایکس باکس ایران
مشاهده قیمت


*لطفا از درج شماره تلفن و یا آدرس های اینترنتی مختلف اکیداً خودداری فرمایید.