ارزانترین‌ها پرفروش‌ها بهترین محصولات گوشی آموزش آشپزی
×
لیست پرفروش ترین گوشی ایران
مشاهده قیمت

مریم میرزاخانی نابغه ریاضیات جهان در سن 40 سالگی درگذشت

مریم میرزاخانی نابغه ریاضیات جهان در سن 40 سالگی درگذشتچیره‌دست در گستره‌ قابل توجهی از تکنیک‌ها و حوزه‌های متفاوت ریاضی، او تجسم ترکیبی کمیاب است از توانایی تکنیکی، بلندپروازی جسورانه، بینش وسیع و کنجکاوی ژرف." *

این توصیف رسمی کمیته "مدال فیلدز" از مریم میرزاخانی بود؛ ریاضیدان ایرانی و استاد دانشگاه استنفورد که این جایزه مهم، مشهور به "نوبل ریاضیات" را به دست آورد.

مریم میرزاخانی، ریاضیدان برجسته ایرانی-آمریکایی و استاد دانشگاه استنفورد، در بیمارستانی در آمریکا درگذشت.

نزدیکان خانم میرزاخانی می گویند، خانم میرزاخانی در بیمارستانی در کالیفرنیا درگذشته است.

مریم میرزاخانی اولین زنی بود که برنده مدال فیلدز، معتبرترین جایزه حوزه ریاضی و معروف به نوبل ریاضیات شد.

خانم میرزاخانیبه تازگی به عضویت فرهنگستان هنر و علوم آمریکا در آمده بود.او یک سال پیش هم عضو فرهنگستان ملی علوم آمریکا شده بود.

مریم میرزاخانی از چند سال پیش به سرطان مبتلا شده بود.

او با یان ووندارک، ریاضیدان و استادیار دانشگاه استنفورد ازدواج کرده بود و دختر آنها، آناهیتا، شش ساله است.


"بلندپروازی جسورانه"

خانم میرزاخانیدر دانشگاه صنعتی شریف تهران، و سپس دانشگاه هاروارد، در آمریکا تحصیل کرده بود و در ۳۱ سالگی به استادی و بالاترین درجه دانشگاهی رسید.

مطالعات او در زمینه نظریه توابع ستایش‌های بسیاری از ریاضیدانان را برانگیخته بود.تاکنون در مقالات و متون علمی مختلف نزدیک به هزار بار به مطالعات مریم میرزاخانی ارجاع داده شده است.

کمیته مدال فیلدزهنگام انتخاب مریم میرزاخانی او را برای " توانایی تکنیکی، بلندپروازی جسورانه، بینش وسیع و کنجکاوی ژرف" ستوده بود.

مریم میرزاخانی پیش از دوره مطالعات دانشگاهی توانایی بالای خود در ریاضی را نشان داده بود. او اولین دختری بود که در المپیاد ریاضی ایران مدال طلا گرفت و اولین فردی هم بود که در آزمون المپیاد ریاضی نمره کامل گرفت.مریم میرزاخانی نابغه ریاضیات جهان در سن 40 سالگی درگذشت
گستره واکنش‌ها به درگذشت مریم میرزاخانی به قدری بوده که نام او (به انگلیسی) به یکی از ده موضوع مهم توییتر در سراسر جهان بدل شد.
مریم میرزاخانی نابغه ریاضیات جهان در سن 40 سالگی درگذشت
چهره‌های بسیاری از درگذشت خانم میرزاخانی ابراز تاسف کرده‌اند.

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، گفته است موفقیت‌ علمی خانم میرزاخانی "نقطه عطفی در معرفی همت والای زنان و جوانان ایرانی در مسیر کسب قله های افتخار و عرصه های گوناگون بین المللی" بود.

فیروز نادری، دانشمند ایرانی-آمریکایی که سابقه مدیریت در ناسا را دارد، گفته است: "امروز چراغی خاموش شد. قلبم شکست... خیلی زود رفت."
مریم میرزاخانی نابغه ریاضیات جهان در سن 40 سالگی درگذشت
غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی هم خانم میرزاخانی را "الگویی درخشان" برای جوانان و مخصوصا دختران ایرانی دانسته است.
مریم میرزاخانی نابغه ریاضیات جهان در سن 40 سالگی درگذشت
ادوارد فرنکل، ریاضیدان مشهور و نویسنده کتاب "عشق و ریاضی"، مریم میرزاخانی را "ریاضیدانی بزرگ و انسانی فوق‌العاده" خوانده و با اشاره به پیشتازی او به عنوان یک ریاضیدان زن، گفته است که کارهای خانم میرزاخانی الهامبخش زنان و مردان بسیاری است.
شامپو ضد ریزش
بهترین شامپو ضد ریزش مو
مشاهده لیست
خودکار
ارزانترین یخچال بازار
مشاهده قیمت
خودکار
بهترین پلی استیشن و ایکس باکس ایران
مشاهده قیمت


*لطفا از درج شماره تلفن و یا آدرس های اینترنتی مختلف اکیداً خودداری فرمایید.