راهنمای خرید ریو دست دوم | بررسی نقاط ضعف کیا ریو
سال 1384 بود که شرکت خودروسازی سایپا خودروی جدید به نام کیا ریو را وارد خطوط تولید خود کرد، خودرویی که توانست سر و صدای زیادی به پا کرده و نظر خیلیها را به خود جلب کند. این خودرو را سال 2000 شرکت کیا وارد بازار کرده بود و نمونهای که برای تولید و فروش در ایران انتخاب شد، فیس لیفت نسل اول آن محسوب میشد.نسل اول کیا ریو #25
برای بزرگنمایی و دانلود تصویر کلیک کنید.
کیا ریو به یک پیشرانه 4 سیلندر 1.5 لیتری 16 سوپاپ با 97 اسب بخار نیرو و 135 نیوتن متر گشتاور مجهز شده است که به کمک یک گیربکس 5 دنده دستی یا 4 دنده اتومات، این خروجیها را به چرخها جلو ارسال میکند. این خودرو با داشتن حداکثر سرعتی برابر با 175 کیلومتر بر ساعت، صفر تا صد را میتواند در حدوداً 12 ثانیه پر کند که برای خودرویی با این خروجیها بسیار خوب میباشد.
نسل اول کیا ریو #13
برای بزرگنمایی و دانلود تصویر کلیک کنید.
در ادامه به بررسی نقاط ضعف و معایب این خودروی کره ای می پردازیم، لطفاً با ما همراه باشید :
1 – رینگهای کوچک و تایرهای کم عرض
یکی از مشکلاتی که تقریباً همه مالکان ریو به آن واقف هستند، استفاده از رینگهای کوچک 13 اینچی در آن است. این موضوع بر روی کیفیت سواری خودرو و راحتی راننده و سرنشین تأثیر زیادی میگذارد و بزرگترین ایراد آن را شاید بتوان انتقال ضربات و ناهمواریهای جاده به داخل کابین ذکر کرد که میتواند بسیار آزار دهنده باشد. به این مورد شما تایرهای کم عرض 175 و فنربندی سفت ریو را اضافه کنید و خودتان متوجه وخامت اوضاع خواهید شد. البته که این مورد یک مشکل حاد نیست و پس از خرید ریو میتوانید با تعویض رینگ و استفاده از تایرهای 205، این مشکل را برطرف نمایید.
2 – ارتفاع نسبتاً کم اکسل عقب
شاید خیلیها به این مورد توجه نکرده باشند و اصلاً آن را به عنوان یک ایراد برای ریو نبینند، ولی موضوع کاملاً جدی است و اکسل عقب این خودرو، ارتفاع نسبتاً کمی از سطح زمین دارد. شاید در ظاهر مشکل حادی به نظر نرسد، ولی زمانی که به عنوان مثال میخواهید از یک پارکینگ زیرزمینی خارج شوید، باید دست به دعا باشید که عقب خودرو با زمین برخورد نکند. البته برخی رانندهها از روی اجبار هنگام خروج از چنین پارکینگهایی انواع و اقسام مانورها را اجرا میکنند تا از برخورد کف عقب خودرو با زمین جلوگیری نمایند.
3 – ظرفیت کم باک
همان طور که در بخش معرفی خودرو گفتیم، کیا ریو به یک باک با ظرفیت 45 لیتر مجهز شده است که مخصوصاً در رانندگی شهری، قطعاً شما را اذیت خواهد کرد و باید بیشتر از یک خودرو با ظرفیت باک کافی به پمپ بنزین مراجعه کنید. البته در سفر، چون مصرف سوخت ریو زیر 6 لیتر به ازای هر صد کیلومتر هست، این موضوع خیلی به چشم نخواهد آمد. استفاده از یک باک مثلاً 60 لیتری میتوانست این مشکل را به راحتی حل کند.
4 – سوار و پیاده شدن دشوار
شاید این مورد از نظر بعضیها عجیب باشد، ولی واقعاً این مشکل وجود دارد. کیا ریو اگر چه یک سدان است، ولی نحوه سوار و پیاده شدن به آن اصلاً شبیه به سدان ها نیست. به عنوان مثال، هنگام پیاده شدن باید پای خود را از روی کلاف بزرگی که وجود دارد عبور داده و پیاده شوید، این مورد ما را بیشتر به یاد خودروهای اسپرت کوپه میاندازد و در سدان ها، چنین چیزی خیلی کم پیش میآید. از سوی دیگر زاویه باز شدن دربها هم کم بوده و کوتاه بودن صندلیها هم از سویی دیگر، سوار و پیاده شدن از ریو را به کار دشواری، مخصوصاً برای افراد قد بلند تبدیل میکند. یکی دیگر از موارد که برای افراد قد بلند مشکل بزرگی است، ارتفاع بیش از حد پایین فرمان ریو میباشد که هنگام سوار و پیاده شدن باید پاهای خود را از زیر فرمان رد کنند.
5 – نفوذ صدای موتور به داخل کابین
این مورد یکی از مواردی است که متاسفانه در اکثر خودروهای ایرانی شاهد آن هستیم و تقریباً، همه به آن عادت کردهاند و به نوعی، مثلاً با نصب سیستم صوتی خوب با آن کنار میآیند! در سرعتهای بالای 120 و دور موتور بالای 4 هزار، صدا بسیار بیشتر میشود و حتماً باید سیستم صوتی خودرو را روشن کنید! البته، از خودرویی با این قیمت و همه مزایایی که قبلاً مطرح کردهایم، کابینی بهتر از این هم نمیتوان انتظار داشت و این موضوع، مشکلی است که شاید بتوان از آن چشم پوشی کرد.
6 – ترمزهای خودرو خیلی تعریفی ندارند
سیستم ترمز به عنوان یکی از مهمترین و حیاتیترین سیستمهای هر خودرو محسوب میشوند و متاسفانه، خودروسازهای ایرانی تقریباً در تمام مدلهای خود، در چرخهای عقب از ترمزهای کاسهای استفاده میکنند. شما تقریباً از همه مالکان ریو که بپرسید، از ترمزهای خودرو رضایت ندارند. نبود سیستم ABS هم به نوبه خود این مشکل را دو چندان کرده است. شاید دلیل استفاده از رینگ کوچک 13 اینچی از سوی سایپا برای این خودرو، پوشاندن ضعف ترمز آن باشد، زیرا هر چقدر قطر رینگ بزرگتر باشد، فاصله مرکز چرخ تا زمین افزایش مییابد و در نتیجه، گشتاور مخالفی که از طرف زمین به چرخ (یا بهتر بخواهیم بگوییم به ترمز) وارد میشود افزایش پیدا خواهد کرد. از سوی دیگر به دلیل بالا رفتن جرم رینگ، ممان اینرسی (گشتاور لختی) چرخ هم افزایش پیدا میکند؛ از این رو، اگر سیستم ترمز خودرو ضعیف طراحی شده باشد، میتوان با کوچک کردن رینگ، تا حدودی این مشکل را حل کرد. البته برخی رانندهها و مالکان این خودرو گفتهاند که با تعویض تایرها، مشکل ترمزشان هم تا حدودی حل شده است.
z4car.com | wikipedia.com |
بهترین شامپو ضد ریزش مو
مشاهده لیست
ارزانترین یخچال بازار
مشاهده قیمت
بهترین پلی استیشن و ایکس باکس ایران
مشاهده قیمت
تازهها
اجاره هیلتی، راه حلی مقرون به صرفه و ایدهآل برای پروژههای شما
ارزان ترین دوچرخه ۲۶ بازار (لیست قیمت جدید)
مقایسه ساید بای ساید اسنوا با ایکس ویژن (کدام یخچال بهتر است؟)
بهترین ساعت اتوماتیک، رقابت بین 7 ساعت شگفت انگیز
بهترین ساعت اتوماتیک، رقابت بین 7 ساعت شگفت انگیز
در انتخاب بهترین تشویقی گربه به چه مواردی توجه کنیم
مقایسه گوشی a54 با a34 (کدام گوشی بهتر است؟)
اندروید باکس چیست و چه مزایایی دارد؟ (راهنمای خرید اندروید باکس)
بهترین پاوربانک 1403 (معرفی 10 مدل پرفروش)
شاهد کاغذی
*لطفا از درج شماره تلفن و یا آدرس های اینترنتی مختلف اکیداً خودداری فرمایید.