ارزانترین‌ها پرفروش‌ها بهترین محصولات گوشی آموزش آشپزی
×
لیست پرفروش ترین گوشی ایران
مشاهده قیمت

راهنمای انتخاب بهترین هود | چگونه مناسب ترین هود را بخریم؟

راهنمای انتخاب بهترین هود | چگونه مناسب ترین هود را بخریم؟هواکش آشپزخانه که به آن هود (به انگلیسی: hood، به معنای سرپوش یا کلاه، به خاطر شکل هودهایی که مانند سرپوشی بالای اجاق قرار می‌گیرند) هم گفته می‌شود، وسیله‌ای برای از بین بردن بوی پخت‌وپز در آشپزخانه‌های امروزی است.

در این مقاله نکاتی برای خرید هود گفته شده‌است تا بتوانید راحت‌تر هود مورد نیاز خود را پیدا کنید.

هود آشپزخانه خانگی از حیث طراحی ظاهر به چند دسته کلی تقسیم می‌شوند. هود آشپزخانه مورب، هود آشپزخانه شومینه ای، هود آشپزخانه مخفی و هود آشپزخانه جزیره ای. این تقسیم‌بندی انواع هود از نظر طراحی ظاهر است.

انواع فیلتراسیون هود
درست است که وظیفه اصلی هودها زدودن آلاینده‌ها از فضای آشپزخانه است اما از نظر نحوه عملکرد انواع مختلفی در بازار وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

هود دارای کانال
این نوع هودها آلاینده‌ها را جذب کرده و از طریق مجرا و کانال به فضای بیرون از آشپزخانه منتقل می‌کنند.

هود بدون کانال
در این نوع هودها به جای کانال فیلترهایی به کار رفته که با جذب آلاینده‌ها و فیلتراسیون آن‌ها هوای تمیز را دوباره به آشپزخانه باز می‌گردانند. به طور کلی این نوع هودها کارایی کمتری نسبت به هودهای دارای کانال دارند اما در مواردی که در آشپزخانه فضای کافی برای نصب کانال وجود ندارد، خرید هود بدون کانال راه‌حلی مناسب به شمار می‌رود. فیلترهای به کار رفته در این نوع هودها می‌تواند از جنس آلومینیومی و یا زغالی باشد:
• فیلترهای آلومینیومی: این نوع فیلترها را می‌توانید هر ماه یک بار در ماشین ظرفشویی خود بشویید.

• فیلترهای زغالی: این نوع فیلترها قابلیت شستشو ندارند و باید هرماه طبق دفترچه راهنما تعویض شوند. توجه داشته باشید که در صورت عدم تعویض فیلترهای زغالی، فشار بیشتری به موتور هود می‌آید و طول عمر دستگاه کاهش می‌یابد.

توجه به محل قرارگیری هود

معمولاً هودها باید ۶۰۰ تا ۷۵۰ سانتی متر بالاتر از سطح اجاق گاز نصب شوند. اندازه و محل قرارگیری هود باید به صورتی باشد که فضای بالای اجاق گاز را کاملاً پوشش داده تا بتواند بهترین عملکرد را در جذب آلاینده‌ها داشته باشد. پس بهتر است پیش از خرید هود، فضای نصب آن را در نظر بگیرید تا بهترین انتخاب را داشته باشید.

انواع هود
شاید اگر سری به بازار زده‌باشید با انواع و اقسام هودهای مختلف برخورد کرده‌باشید که این امر باعث سردرگمی شما شده باشد، در ادامه به بررسی انواع هودها پرداخته تا تصمیم‌گیری برای شما آسان‌تر شود:

هود زیرکابینتی
هودهای زیرکابینتی یکی از متداول‌ترین هودهای موجود در بازار بوده که با چیدمان بسیاری از آشپزخانه‌ها منطبق هستند. این نوع هودها در زیر کابینت و بالای اجاق گاز نصب شده و به طور ایده‌آل طول اجاق را می‌پوشانند تا آلاینده‌ها را قبل از رسیدن به کابینت جذب کنند.

هود دیواری
در صورتی که در فضای اطراف اجاق گاز کابینت نداشته باشید، هودهای دیواری گزینه مناسبی برای شما هستند. این نوع هودها شکلی شبیه دودکش دارند؛ به طوری که قسمت‌های پایینی پهن‌تر بوده و در بخش‌های بالاتر باریک‌تر می‌شوند.

هود جزیره‌ای
این نوع هودها برای فضاهایی طراحی شده‌اند که دیواری برای اتصال دستگاه وجود ندارد. کانال هودهای جزیره‌ای از طریق سقف آلاینده‌ها را به بیرون از فضای آشپزخانه منتقل می‌کند.

هود توکار
همانطور که اسمشان پیداست، این نوع هودها بالای اجاق گاز و داخل کابینت قرار می‌گیرند. نکته‌ای که باید توجه داشته‌باشید این است که هودهای توکار به دلیل طراحی، ساخت و نصب، گران‌تر از سایر هودها هستند.

هود آسانسوری
کانال هودهای آسانسوری به کف آشپزخانه متصل شده و برخلاف هودهای دیگر آلاینده‌ها را به سمت پایین هدایت می‌کند؛ بنابراین به نظر می‌رسد این نوع هودها کارایی کمتری نسبت به سایر هودها داشته باشند.

قدرت هود
CFM معیاری است که برای توصیف قابلیت تهویه هوا استفاده می‌شود و معمولاً بر حسب مترمکعب بر ساعت اندازه گیری می‌شود. هر چقدر میزان CFM بیشتر باشد، هود قدرت بیشتری دارد. مؤسسه تهویه خانگی توصیه می‌کند که حداقل میزان CFM برای هودهای دیواری ۱۰۰ و برای هودهای جزیره‌ای ۱۵۰ باشد.

سر و صدا
درست است که قدرت هود معیار مهمی برای انتخاب محسوب می‌شود، اما در هنگام خرید هود باید در نظر داشته باشید که علاوه بر این مزیت هود شما صدای کمتری نیز تولید کند. هودهایی با مکش مناسب علاوه بر جلوگیری از اتلاف انرژی، صدای کمتری نیز تولید می‌کنند.

سرعت فن
قابلیت تنظیم سرعت فن را دارند. این گزینه به شما امکان می‌دهد که در صورت پخت و پزهای سنگین درجه فن را بیشتر کرده و در غیر این صورت محدوده آن را پایین‌تر بیاورید.

سایر قابلیت‌های هود

برخی هودها قابلیت‌های ویژه‌ای دارند که در هنگام خرید باید به آن‌ها توجه داشته باشید:

چراغ‌ها
چراغ‌های هود از طریق رشته‌های فلورسنت، هالوژن و لامپ‌های دیود پخش کننده نور (LED) روشنایی مورد نیاز شما را تأمین می‌کنند.

سنسورهای حرارتی
اگر دمای زیر هود خیلی زیاد شود، سنسورهای حرارتی به طور خودکار فن را روشن می‌کنند. این قابلیت از آسیب دیدن موتور دستگاه بر اثر حرارت زیاد جلوگیری می‌کند.

خاموش شدن خودکار
این آپشن باعث می‌شود هود پس از مدت زمان تعیین شده خاموش شود.

چراغ نشانگر فیلتر
این قابلیت برای هودهای بدون کانال در نظر گرفته شده و زمان تعویض فیلتر را به شما یادآوری می‌کند.

هود مجهز به وای فای
قابلیت Wi-Fi به شما این امکان را می‌دهد که از طریق دستگاه هوشمند خود، به هود دسترسی داشته و آن را کنترل کنید.

image : hbmka.com | منابع : ویکی پدیا، شرکت امرسان ، compactappliance.com

شامپو ضد ریزش
بهترین شامپو ضد ریزش مو
مشاهده لیست
خودکار
ارزانترین یخچال بازار
مشاهده قیمت
خودکار
بهترین پلی استیشن و ایکس باکس ایران
مشاهده قیمت


*لطفا از درج شماره تلفن و یا آدرس های اینترنتی مختلف اکیداً خودداری فرمایید.