ارزانترین‌ها پرفروش‌ها بهترین محصولات گوشی آموزش آشپزی
×
لیست پرفروش ترین گوشی ایران
مشاهده قیمت

روش صحیح تمیز کردن فر | چگونه فر اجاق گاز را تمیز کنیم؟

روش صحیح تمیز کردن فر | چگونه فر اجاق گاز را تمیز کنیم؟ازآنجاکه معمولاً داخل فر خارج از دید است، ممکن است دور از ذهن هم باشد تا اینکه آماده‌ی استفاده از آن باشید و متوجه شوید که بسیار کثیف است. حتی بعدازآن هم ممکن است بی‌اعتنایی نشان داده و آن قالب خمیر کیک شکلاتی لذیذ را درون یک فر کثیف قرار دهید. بعداً پیش خود فکر می‌کنید که چرا عطروطعم کیک کمی بد شده و مزه‌ی دود یا سوختگی می‌دهد. به خاطر این است که فر شما کثیف است و بو و طعم آن به غذا منتقل می‌شود.

وقت آن است که فر را تمیز کنید.

فر باید هرچند وقت یک‌بار تمیز شود

روال تمیز کردن شما به روال آشپزی شما بستگی دارد. غذاهای ریخته و سرریز شده باید هر چه زودتر تمیز شود. اگر روزانه از فر خود استفاده می‌کنید، باید حداقل به‌صورت فصلی یا هنگامی‌که یک یا چند مورد از این علائم را مشاهده می‌کنید، فر را تمیز کنید:

درب به چربی یا روغن آغشته ‌شده است.

کف فر دارای مواد غذایی پوسته‌پوسته‌شده یا باقی‌مانده‌ی غذا است که به نظر می‌رسد سوخته‌اند.
با روشن شدن فر، بوی سوختگی و بوی روغن بلند می‌شود.
با روشن شدن فر، دود بلند می‌شود.

قبل از اینکه شروع کنید

اگر یک فر خود پاک ساز دارید، استفاده از آن در صورتی کاملاً قابل‌قبول است که فر فقط کمی کثیف باشد. ویژگی خود پاک‌سازی، فر شمارا قفل می‌کند و دمای آن را به ۵۵۰ درجه فارنهایت یا بالاتر می‌رساند. گرمای بیش‌ازحد به ذوب شدن و سوزاندن چربی و روغن کمک می‌کند. بعد از گذشت حدود دو ساعت، خاکستر سفیدی در کف فر باقی می‌ماند که باید وقتی قفل فر باز شد و خنک شد آن را تمیز کنید.

اگر فر شما توسط غذاهای سوخته شده، بسیار کثیف شده است، ویژگی خود پاک‌سازی فر به‌خوبی کار نمی‌کند. چربی بیش‌ازحد و باقیمانده‌ی مواد غذایی می‌توانند دود کنند و حتی آتش بگیرند. شما هرگز نباید خانه را هنگامی‌که عمل خود پاک‌سازی در حال انجام است ترک کنید.

چه چیزهایی نیاز دارید

تجهیزات : تمیزکننده‌ی تجاری فر، جوش‌شیرین، سرکه سفید تقطیری، حوله‌های کاغذی یا روزنامه، کیسه‌زباله‌ی بزرگ و بادوام

ابزارها : دستکش‌های حفاظتی و عینک ایمنی،اسفنج یا پارچه‌های میکرو فیبر،اسفنج ملامین (پاک‌کننده‌ی جادویی Mr. Clean)،سطل یا وان بزرگ،کاسه کوچک،برس رنگ (اختیاری)،نحوه تمیز کردن فر با یک تمیزکننده‌ی تجاری فر

۱– فر را خالی کنید

تمام قفسه‌ها، دماسنج‌ها و هر نوع سنگ پیتزا پزی یا ماهی‌تابه‌هایی را که ممکن است در فر گذاشته باشید، بردارید.

۲– تجهیزات حفاظتی بپوشید

بسیاری از پاک‌کننده‌های تجاری حاوی مواد شیمیایی قوی هستند که می‌توانند پوست را بسوزانند و باعث آسیب چشم شوند. دستکش بپوشید و با عینک ایمنی از چشم‌های خود محافظت کنید.

حوله‌های کاغذی یا روزنامه‌ها را روی زمین و در اطراف فر قرار دهید تا هرگونه قطره‌ای که می‌تواند به کف‌پوش آسیب برساند، بگیرند. با روشن کردن فن هود اجاق‌گاز، اطمینان حاصل کنید که آشپزخانه به‌خوبی تهویه می‌شود.

۳– پاک‌کننده را در داخل فر اسپری کنید

دستورالعمل‌های موجود بر روی برچسب محصول را دنبال کنید، پاک‌کننده را روی هر سطح پوششی داخل فر ازجمله درب، اسپری کنید. تمیزکننده را روی عناصر گرمایش الکتریکی یا دریچه‌های گاز اسپری نکنید. در فر را ببند. بیشتر پاک‌کننده‌ها ۲۰ تا ۳۰ دقیقه طول می‌کشد تا عمل کنند.

۴- قفسه‌های فر را تمیز کنید

در صورت امکان قفسه‌های فر را به بیرون ببرید و پاک‌کننده را روی آن‌ها اسپری کنید. مطمئن شوید که هر دو طرف قفسه‌ها را اسپری کنید. هر قفسه را درون یک کیسه‌زباله‌ی مقاوم قرار دهید و به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه در آن را محکم ببندید.

۵– فر و قفسه‌ها را پاک‌کنید

بعد از گذشت زمان کافی، از یک پارچه‌ی مرطوب یا اسفنج استفاده کنید تا تمام سطوح داخلی فرو قفسه‌ها را پاک‌کنید. اگر هنوز مواد غذایی به سطح چسبیده‌اند، از پاک‌کن ملامینی مرطوب استفاده کنید تا آن‌ها را جدا کنید. در هنگام کار باید اسفنج را مرتباً در آب تمیز بشویید.

۶– دوباره فر را سرهم کنید

وقتی همه‌چیز تمیز شد، قفسه‌ها را دوباره در فر قرار دهید و اکنون فر آماده‌ی استفاده است.

چطور با استفاده از جوش‌شیرین و سرکه فر را تمیز کنیم

۱– فر را خالی کنید و از سطوح محافظت کنید

قفسه‌های فر و سایر چیزهایی را که در فر قرار داده‌اید، بردارید. حوله‌های کاغذی یا روزنامه‌ها را روی زمین قرار دهید تا هرگونه قطره‌ی چربی را بگیرند.

۲–خمیر جوش‌شیرین را مخلوط‌کنید

در یک‌کاسه کوچک، نصف فنجان جوش‌شیرین را با دو قاشق غذاخوری آب (کمتر یا بیشتر) مخلوط‌کنید تا خمیر قابل پخشی درست شود. اگر فر شما کاملاً بزرگ باشد ممکن است لازم شود که مقداری دیگر خمیر هم درست کنید.

۳– خمیر را روی سطح پخش‌کنید

دستکش بپوشید و با استفاده از دستان خود و یا یک برس قدیمی خمیر را روی هر سطحی از فر، ازجمله درب، به‌جز عناصر گرمایش الکتریکی و دریچه‌های گاز، پخش‌کنید. در را ببندید و بگذارید خمیر به مدت هشت‌تا ۱۰ ساعت بماند.

۴– قفسه‌ها را تمیز کنید

قفسه‌ها را در ظرف‌شویی یا وان قرار دهید و سرکه سفید تقطیری را روی آن‌ها اسپری کنید. روی آن جوش‌شیرین خشک بپاشید و عمل کف کردن را تماشا کنید! هنگامی‌که کف کردن متوقف می‌شود، وان را با آب داغ پرکنید تا قفسه‌ها به‌طور کامل زیرآب بروند. بگذارید هشت‌تا ۱۰ ساعت خیس شوند.

۶– فر و قفسه‌ها را تمیز کنید

فر را بازکنید و تمام سطوح را با یک اسفنج یا پارچه مرطوب پاک‌کنید. مواد غذایی آغشته شده را با یک اسفنج ملامین پاک‌کنید یا کمی سرکه روی آن اسپری کنید و کمی جوش‌شیرین اضافه کنید. عمل کف کردن به نرم شدن کثیفی‌ها کمک می‌کند و باعث می‌شود پاک کردن آن‌ها آسان‌تر شود.

قفسه‌ها را از آبی که خیسانده‌اید دربیاورید و با یک اسفنج پاک‌کنید تا چربی‌ها از هر دو طرف پاک شوند. قفسه‌ها را خشک کرده و دوباره داخل فر قرار دهید.

منبع : poshtibanservice.com | The Spruce
شامپو ضد ریزش
بهترین شامپو ضد ریزش مو
مشاهده لیست
خودکار
ارزانترین یخچال بازار
مشاهده قیمت
خودکار
بهترین پلی استیشن و ایکس باکس ایران
مشاهده قیمت


*لطفا از درج شماره تلفن و یا آدرس های اینترنتی مختلف اکیداً خودداری فرمایید.