ارزانترین‌ها پرفروش‌ها بهترین محصولات گوشی آموزش آشپزی
×
لیست پرفروش ترین گوشی ایران
مشاهده قیمت

افزایش 40 درصدی قیمت سبزیجات / قیمت سیب زمینی و گوجه فرنگی افزایش یافت

افزایش 40 درصدی قیمت سبزیجات / قیمت سیب زمینی و گوجه فرنگی افزایش یافتبر اساس گزارش‌ها از ایران، قیمت بعضی از اقلام خوراکی مثل سیب زمینی و گوجه فرنگی در روزهای اخیر رشد قابل توجهی داشته‌اند. به گفته فعالان بازار، قیمت هر کیلو سیب زمینی طی روزهای اخیر نسبت به حدود یک هفته تا ده روز پیش ۳۰۰ تا ۸۰۰ تومان افزایش قیمت داشته است.

خبرگزاری مهر به نقل از اتحادیه بارفروشان گزارش داده است که قیمت گوجه فرنگی به ۲۵۰۰ تا ۳۵۰۰ تومان افزایش یافته است.

دلایل مختلفی درباره این افزایش قیمت ارائه شده است.

عده‌ای می‌گویند افزایش تقاضا برای این دو محصول کشاورزی در ایام محرم به دلیل "تهیه نذری" طبیعی است و هر سال در این ایام قیمت آنها افزایش می‌یابد.

بعضی دیگر البته این افزایش قیمت را به کاهش تولید و بالا رفتن صادرات این محصولات نسبت داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، حسن صابری، رئیس اتحادیه بارفروشان گفته است: "هر سال در این ایام (دهه اول محرم) قیمت این دو محصول بین ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش می‌یافت، اما امسال فکر می‌کنم با وضعیت ایجاد شده نرخ آنها بین ۳۰ تا ۴۰ درصد گران شود. ضمن اینکه امسال ظرفیت انبارهایمان به دلیل صادرات بی رویه برای شب عید نیز کافی نیست و در صورت ادامه دچار مشکل خواهیم شد."

افزایش نرخ ارزهای خارجی در بازار غیررسمی ایران طی ماه‌های اخیر هم به نوبه خود مشوقی برای صادرات بیشتر بعضی از محصولات کشاورزی بوده است.

عباس کشاورز، معاون وزیر جهاد کشاورزی حدود یک هفته قبل گفت: "اگر نگاهی به قیمت‌ها بیندازیم متوجه می شویم نرخ این محصول از اسفندماه ۹۲ تا یک ماه اخیر، سر مزرعه کیلویی ۶۰۰ تومان از کشاورز خریداری می‌شده است؛ اما با افزایش نرخ ارز و رشد درآمد حاصل از صادرات، صادرات این محصول نیز رونق پیدا کرد."افزایش 40 درصدی قیمت سبزیجات / قیمت سیب زمینی و گوجه فرنگی افزایش یافت
بعضی دیگر البته افزایش صادرات را دلیل این گرانی نمی‌دانند.

رضا نورانی، رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی در ایران گفته است: "کشت این محصولات به ویژه گوجه فرنگی در تابستان امسال کاهش چشمگیری داشته است. الان باید وفور گوجه باشد اما این چنین نیست و ما شاهد هستیم قیمت هر قوطی رب ۴ هزارتومانی نیز به ١٠ هزارتومان رسیده است."

این در حالی است که بنابر اعلام وزارت جهاد کشاورزی صادرات این دو محصول در مقایسه با سال قبل افزایش داشته است.

بر اساس اعلام‌های رسمی امسال حدود ۱۴۷ هزار تن سیب زمینی از ایران صادر شده است. سال پیش (۱۳۹۶) میزان صادرات این محصول ۷۹ هزار تن بود.

به گفته حسین اصغری، مدیرکل سبزی و صیفی وزارت جهاد کشاورزی در ۵ ماه اول سال جاری ۳۰۶ هزار تن گوجه فرنگی از ایران صادر شده که نسبت به پارسال ۱۲۵ درصد رشد داشته است.

سیب‌زمینی و گوجه فرنگی از جمله اقلام پرمصرف در سفره و سبد غذایی ایرانیان است و افزایش قیمت این محصولات نقش به سزایی در تعیین اندازه سبد غذایی بسیاری از خانوارهای ایرانی دارد.

این دو کالا به خصوص در تهیه غذاهایی نظیر قیمه که از متداول‌ترین نذری‌ها در ایام محرم هستند، مصرف بالایی دارند.

در هفته‌های اخیر قیمت بسیاری از مواد غذایی در ایران رو به افزایش گذاشته است. یکی از این اقلام رب گوجه فرنگی بوده است.

بعضی از فعالان بازار می‌گویند افزایش قیمت رب "اجتناب‌ناپذیر" است چرا که "ارز دولتی به آن‌ها تعلق نگرفته و همچنین قوطی رب نیز افزایش قیمت داشته است."

حدود دو ماه پیش گزارش‌هایی در رسانه‌های ایران منتشر شد که از افزایش چند برابری قیمت مواد اولیه محصولات پلاستیکی در ایران خبر می‌داد.

دست اندرکاران این صنعت، یکی از دلایل آن را خودداری پتروشیمی‌ها از عرضه این محصولات به بازار داخلی و فروش آن در بازارهای خارجی اعلام کردند.
شامپو ضد ریزش
بهترین شامپو ضد ریزش مو
مشاهده لیست
خودکار
ارزانترین یخچال بازار
مشاهده قیمت
خودکار
بهترین پلی استیشن و ایکس باکس ایران
مشاهده قیمت


*لطفا از درج شماره تلفن و یا آدرس های اینترنتی مختلف اکیداً خودداری فرمایید.