ارزانترین‌ها پرفروش‌ها بهترین محصولات گوشی آموزش آشپزی
×
لیست پرفروش ترین گوشی ایران
مشاهده قیمت

روش های کاهش مصرف بنزین خودرو / دلیل مصرف زیاد بنزین چیست؟

روش های کاهش مصرف بنزین خودرو / دلیل مصرف زیاد بنزین چیست؟مصرف سوخت زیاد خودرو علاوه بر هزینه‌های بالایی که برای مالک خودرو به همراه دارد، موجب افزایش آلودگی هوا نیز می شود و در شرایطی همچون شرایط فعلی ایران که هم قیمت بنزین افزایش داشته است و هم آلودگی هوا به سطح زیادی رسیده است، استفاده از راهکارهایی که موجب کاهش مصرف سوخت شوند ضروری تر از هر وقت دیگری به نظر می رسد و باید توجه زیادی به بهبود الگوی مصرف بنزین داشته باشیم. به همین در ادامه راهکارهایی برای کاهش مصرف سوخت خودرو ارائه می کنیم که برخی از آنها تاثیر زیادی دارند و برخی دیگر تاثیرش آن ناچیز است.
از جمله بهترین کارهایی که میتوان برای کاهش مصرف سوخت انجام داد، رانندگی با سرعت ثابت است. به خصوص در اتوبان ها و جاده های خارج شهری افزایش و کاهش مدام سرعت می تواند تا حد زیادی مصرف سوخت شما را بالا ببرد. پس سعی کنید با سرعتی ثابت و ترجیحا با دنده های سبک و دور موتور پایین حرکت کنید. در این حالت شما کمترین مصرف سوخت را خواهید داشت.

سبک تر بودن خودرو تاثیر زیادی در کاهش مصرف سوخت دارد. پس تا حد امکان خودرو خود را سبک نگه دارید و از بارهای اضافه در خودرو کم کنید.
تاثیر سلامت خودرو در مصرف سوخت

تنظیم نبودن بخش های مختلف خودرو از جمله سیستم سوخت رسانی و سیستم انژکتور یا هوا رسانی خودرو همگی در افزایش مصرف سوخت تاثیر بسیار زیادی دارند. و گاهی وجود مشکل در بخشی از سیستم خودرو می تواند مصرف سوخت را تا دو برابر نیز افزایش دهد. پس سیستم‌های موتوری ماشین را هر چند وقت یکبار حتماً بررسی نمایید تا از بروز مشکلات در آنها جلوگیری کنید.

هر چیزی در خودرو با هوا در تماس است باعث می شود مقاومت خودروی شما در برابر حرکت بالا رود و این افزایش مقاومت به معنای افزایش مصرف سوخت می باشد. پس تا حد امکان از وسایلی مانند باربند و اسپویلر های غیر استاندارد پرهیز کنید. حتی در خودروهای جدید برای کاهش این مقاومت هوا سعی می‌کنند آیینه ها را کوچکتر کنند و حتی در برخی خودروها اقدام به حذف آیینه نموده اند. تا هر چه بیشتر خودروی شما آیرودینامیک باشد.

تاثیر رینگ و لاستیک در مصرف سوخت

لاستیک های خودرو تا حد بسیار زیادی در حرکت خودرو تاثیر دارد پس استفاده از لاستیک های مناسب و تنظیم به موقع باد آنها تایر ها بسیار در روان شدن حرکت خودرو موثر هستند و هر چه لاستیک باریک تر باشد مقاومت آن کمتر است و در نتیجه مصرف سوخت شما کم می شود. البته استفاده از لاستیکهای باریک شاید چندان از لحاظ ایمنی مورد تایید نباشد. به علاوه از سالم بودن سیستم ترمز نیز مطمئن شوید زیرا ایراد در بخش ترمز خودرو می تواند موجب افزایش مقاومت حرکتی و در نتیجه افزایش مصرف سوخت گردد.

در جا کار کردن خودرو و مصرف بنزین

بسیاری از افراد عادت دارند پس از روشن کردن خودرو چند دقیقه‌ای را می‌گذارند خودرو درجا کار کند. این کار برای خودروهای جدید و به روز چندان کار صحیحی به حساب نمی آید. زیرا هم مصرف سوخت بالا می رود و و هم در خودروهای مدرن اگر این مدت زمان بیش از اندازه زیاد شود به سیستم ECU آسیب وارد شود و دچار عیب های مقطعی شود.

پس سعی کنید پس از روشن شدن خودرو مدت زمان درجا کارکردن خودرو را به حدود ۳۰ ثانیه کاهش دهید و خودرو را با حرکت با سرعت کم و دنده سنگین گرم کنید. هم چنین مواقعی که می خواهید در جایی توقف کنید، اگر مدت توقف کمتر از یک دقیقه است خودرو را خاموش نکنید. استارت زدن خودرو مصرف به نسبت بالایی را می طلبد اما اگر مدت زمان توقف شما بیش از یک دقیقه است خاموش کردن خودرو بهینه تر از روشن نگه داشتن آن است.

حرکت در مسیر های پر ترافیک تا حد بسیار زیادی مصرف سوخت خودرو شما را بالا می برد. زیرا ترمز کردن و راه افتادن های پیاپی موجب می‌شود سوخت بالایی را مصرف کنید. پس سعی کنید تا حد ممکن مسیرهایی را انتخاب کنید که در آن ها ترافیک نیست و یا تا حد ممکن کم است. رانندگی در ترافیک های سنگین می تواند تا دو برابر مصرف سوخت را بالا ببرد. همچنین سعی کنید در مسیر های غیر ترافیکی نیز از افزایش و کاهش زیاد خودرو بپرهیزید و با سرعتی تا حد امکان ثابت مسیر خود را طی کنید.

محکم نبودن درب باک بنزین می تواند موجب تبخیر بنزین شود پس تا حد امکان پس از سوختگیری درب باک را محکم ببندید تا بنزین که یک مایع فرار است از باک شما تبخیر نشود.

تاثیر کولر و بخاری در مصرف سوخت

استفاده از کولر تا حد زیادی مصرف سوخت خودرو را بالا میبرد. اما توجه داشته باشید اگر با سرعت زیاد در مسیری در حال حرکت هستید و به جای استفاده از کولر شیشه خودرو را باز کرده‌اید، این کار نیز به اندازه کولر مصرف سوخت را بالا میبرد. پس فکر نکنید استفاده نکردن از کولر و پایین دادن شیشه خودرو همه چیز را تغییر می‌دهد. بلکه فقط یک سختی بی فایده به خود داده اید. اما اگر در حال حرکت با سرعت های کم باشید با پایین دادن شیشه به جای روشن کردن کولر می توانید مصرف سوخت را کاهش دهید. روشن کردن بخاری تاثیری در مصرف سوخت خودروی شما ندارد و سیستم بخاری از گردش آب رادیات بهره می برد.

همانطور که قبلاً نیز گفتیم خوب کار کردن خودرو تاثیر بسیار زیادی در کاهش مصرف سوخت خودروی شما دارد. پس سعی کنید همیشه خودرو را در حالت مناسبی نگهداری نمایید. یعنی با استفاده از روغن موتور مناسب و تعویض به موقع فیلتر های هوا و روغن و بنزین می توانید به بهینه کار کردن خودرو کمک کنید و علاوه بر جلوگیری از آسیب های احتمالی به موتور، مصرف سوخت خودرویتان را نیز پایین نگه دارید.
شامپو ضد ریزش
بهترین شامپو ضد ریزش مو
مشاهده لیست
خودکار
ارزانترین یخچال بازار
مشاهده قیمت
خودکار
بهترین پلی استیشن و ایکس باکس ایران
مشاهده قیمت


*لطفا از درج شماره تلفن و یا آدرس های اینترنتی مختلف اکیداً خودداری فرمایید.