ارزانترین‌ها پرفروش‌ها بهترین محصولات گوشی آموزش آشپزی
×
لیست پرفروش ترین گوشی ایران
مشاهده قیمت

راهنمای نگهداری خودرو / مهمترین نکات برای افزایش عمر و بهبود عملکرد ماشین

راهنمای نگهداری خودرو / مهمترین نکات برای افزایش عمر و بهبود عملکرد ماشیننگهداری و مراقبت از اتومبیل یک امر ضروری است که باعث افزایش عمر و بهبود عملکرد آن می شود. چک کردن و بازرسی هفتگی خودرو باعث صرفه جویی در هزینه ها می‌شود چرا که شما با اطلاع از قسمت هایی که نیاز به تعمیر جزئی و یا تعویض دارد از بروز مشکلات اساسی و پرهزینه جلوگیری می‌کنید. برای اینکار می توانید از دفترچه راهنما کمک بگیرید. در ادامه به 15 اصل ساده اما بسیار کاربردی که برای نگهداری از اتومبیل ضروری است اشاره میکنیم.
1- فیلتر هوا را بررسی کنید.

فیلتر خودرو باید هر ساله و یا بعد از طی مسافت 12000 مایل تعویض شود. فیلتر هوا از ورود خاک و ذرات گردوغبار به درون موتور اتومبیل جلوگیری می‌کند. بسیاری از مشکلاتی که برای موتور پیش می‌آید به این علت است که فیلتر هوا مسدود شده و یا اتصالات مربوط به آن سست شده است. تعویض فیلتر هوا فقط 10 دقیقه از شما زمان می برد اما همین کار به نظرکوچک، هزینه زیادی را برای شما پس انداز می‌کند.
راهنمای نگهداری از ماشین طول عمر خودرو
1-1- نحوه تعویض فیلتر هوا

برای تعویض فیلتر هوا ابتدا باید ماشین را خاموش کرده و صبر کنید تا موتور خنک شود سپس کابوت را بالا بزنید. فیلتر هوا در یک جعبه مستطیلی مشکی رنگ در نزدیکی موتور قرار دارد (اگر در پیدا کردن آن مشکل دارید میتوhنید به دفترچه راهنما مراجعه کنید). بعد از پیدا کردن آن، گیره‌های فلزی و پیچ‌های مربوط به آن را با پیچ گوشتی باز کرده و محفظه را بردارید. شما می توانید با توجه به رنگ فیلتر به زمان تعویض آنها پی ببرید. در صورتی که رنگ فیلترهایتان کدر شده باشد باید آن را با فیلترهای جدید ودر همان جهت قبلی تعویض کنید و سپس محفظه را در جای خود قرار داده و گیره های آن را محکم کنید. توجه داشته باشید که فیلترهای تعویض با فیلتر اصلی اتومبیلتان همخوانی داشته باشد.
2- تنظیم منظم باد چرخ ها

تنظیم منظم و ماهانه باد چرخ ها موردیست که شما نباید آن را نادیده بگیرید و یا به تعویق بیاندازید چرا که به صرفه جویی در هزینه، ایمنی، کارایی و راحتی ماشین شما کمک بسیاری می کند. میتوانید برای یادآوری یک روز مشخص در ماه را برای این کار در تقویم خود مشخص کنید.

همچنین عادت کنید تا حین تنظیم باد چرخ ها به صورت ماهانه به روغن موتور اتومبیل هم سر بزنین. برای اینکار کافی است هنگام خنک بودن موتور کابوت را باز کرده و میله تراز را خارج کرده و آن را با یک پارچه تمیز کنید سپس مجددا آن را وارد مخزن کرده و سطح روغن را چک کنید تا بین خطوط مشخص شده باشد در غیر اینصورت مقداری روغن به آن اضافه کنید. همچنین به رنگ روغن هم توجه کنید و در صورت نیاز آن را جایگزین کنید.
3- باتری را چک کنید.

همه ما ممکن است با چنین وضعیتی مواجه شده باشیم که همه چیز خوب به نظر می رسد اما ماشین روشن نمی شود. برای جلوگیری از این وضعیت باید باتری خود را چک کنید تا نشتی و یا اتصالی نداشته باشد. همچنین در صورت نیاز باتری را شارژ کنید برای چک کردن این حالت میتوانید چراغ ها را روشن کنید، در حالتی که نور چراغ ها کم و زیاد شد نشانگر دشارژ شدن باتری شماست.
4- شمع های اتومبیل را تعویض کنید.

یکی از دلایلی که موتور اتومبیل شما به خوبی کار نمیکند فرسوده بودن شمع های اتومبیل است. در صورتیکه متوجه وضعیت نامناسب شمع ها و یا سیم کشی هایتان شدید باید بلافاصله انها را تعویض کنید. در دفترچه ی راهنما زمان دقیق تعویض شمع ها درج شده است.
5- لاستیک هایتان را بالانس کنید.

لاستیک ماشین بطور مداوم در معرض اصطکاک و گرما قرار دارد که این باعث سایش لاستیک در برخی نقاط می شود که موجب ناهماهنگی و خارج شدن از بالانس می گردد. بالانس نبودن لاستیک ها باعث ایجاد مشکل در کنترل فرمان و لرزش اتومبیل می شود و حتی ممکن است به تصادف منجر شود. همچنین بالانس بودن لاستیک ها به افزایش عمر آن هاکمک میکند. بنابراین تقریبا هر سه ماه یکبار (البته به مسافت طی شده بستگی دارد) لاستیک ها را بالانس کنید.
6- تمیز کردن شیشه های جلو ماشین

کثیف بودن شیشه ها بخصوص شیشه های جلو باعث کاهش دید شما می شود و ممکن است دردسر های زیادی را برایتان به وجود بیاورد. همچنین کثیف بودن شیشه ها باعث می شود تا اگر از برف پاک کن استفاده کردید روی سطح شیشه خراش هایی ایجاد شود. در صورتی که برف پاکن ایرادی دارد بلافاصله مشکل را حل کرده و یا آن را تعویض کنید تا به شیشه آسیبی وارد نکند.
7- بررسی و تعویض تسمه دینام

تسمه ی دینام باید بطور منظم بررسی و تعویض شود که زمان دقیق آن داخل کتابچه ی راهنما قید شده است. اما شما باید بطور مرتب آنها را از نظر سایش چک کنید چرا که اگر این تسمه ها خراب شوند آسیب های جدی به موتور خودرو وارد می کند و در نتیجه هزینه های گزافی را برای شما رقم می زند.
8- بررسی سیستم خنک کننده و کولر اتومبیل

شلنگ ها و اتصالات مربوط به سیستم خنک کننده اتومبیل ممکن است در اثر فشار زیاد و گرما پس از مدتی آسیب ببینند و دچار نشتی شوند. هر گونه ترکی بر روی این شلنگ ها به این معناست که باید تعویض شوند که هزینه بسیار پایینی دارد. همچنین گیره های مربوط به این اتصالات باید محکم و یا در صورت نیاز تعویض شوند. چک کردن منظم و ماهانه شلنگ ها از گرم شدن موتور و ایجاد مشکلات اساسی جلوگیری می کند.
9- چک کردن ترمزها

شایع ترین علل عمل نکردن ترمز به دلیل مشکلاتی در لنت ترمز، مایع ترمز و یا پدال ترمز است. در صورت بروز هر گونه مورد غیرعادی باید بلافاصله لنت ها و مایع ترمز خود را چک کنید. در صورتی که رنگ مایع ترمز کدر شده باشد و یا مقدار آن کمتر از حد معین است باید بلافصله آن را تعویض کرده و یا سر آن را پر کنید. در صورتی که مخزن به طور کامل خالی شده باشد این بیانگر نشتی مخزن است که باید برطرف شود و بهتر است برای اینکار به تعمیرکار و متخصص در این زمینه مراجعه کنین.
10- از کاور استفاده کنید.

با اینکه استفاده از کاور بسیار پیش پا افتاده به نظر می رسد اما تاثیر عمده ای در حفظ ظاهر اتومبیل شما دارد. کاور باعث می شود تا اتومیبل در معرض تابش نور خورشید، درختان و پرندگان و گردوخاک قرار نگیرد و بنابراین آسیبی به بدنه و رنگ آن وارد نشود. همچنین شستشوی مرتب اتومبیل و کارواش و قرار دادن اتومبیل در پارکینگ نیز از نکاتی است که باید به آن توجه داشت.
11- رانندگی صحیح داشته باشید.

نحوه رانندگی شما بیانگر وضعیت خودروی شماست. در صورتی که رانندگی هوشمندانه و ایمن داشته باشید و از ترمز های ناگهانی و یا رانندگی با سرعت خیلی بالا بپرهیزید در نتیجه اتومبیل شما با سایش و آسیب کمتری مواجه خواهد شد و طول عمر آن افزایش می یابد، همچنین می توانید در هزینه سوخت تان هم صرفه جویی کنید.
12- تمیز کردن قسمت های خارجی موتور اتومبیل

در صورتی که قسمت های خارجی موتور تمیز نشود می تواند صدمات جدی را به بار بیاورد. مثلا اگر تمیزکاری صورت نگیرد ممکن است حین چک کردن مایع ترمز مقداری گریس، روغن و یا گردوخاک درون مخزن بریزد. همچنین با تمیز کردن موتور اتومبیل شما از نشتی ها و قطعی اتصالات مطلع می شوید.
13- جعبه ابزار را همیشه همراه داشته باشید.

یکی از اصول مهمی که همه ی رانندگان باید رعایت کنند اینست که باید همیشه جعبه ابزار که شامل ابزار ضروری است و در مواقع اضطراری بسیار به کار می آید، را همراه خود داشته باشند تا در صورت بروز مشکلاتی که تاخیر برای حل آن، باعث آسیب های جدی به موتور و سایر قسمت های اتومبیل میشود سریعا وارد عمل شوند.
14- محافظت از چراغ ها

محافظت از چراغها بخصوص چراغهای جلو بسیار ضروری است چرا که آنها بهترین دوستان شما حین رانندگی در شب هستند. و رانندگی بدون آنها بسیار خطرآفرین است.
15- نگهداری و تمیزکاری داخل اتومبیل

شما زمان زیادی را درون اتومبیل خود صرف می کنید و به نحوی اتومبیل تان خانه ی دوم شما محسوب می شود بنابراین تمیز بودن آن غیرقابل چشم پوشی است. زباله ها را درون کیسه ریخته و بطور منظمو هفتگی با جاروهای شارژی داخل اتومبیلتان را کامل تمیز کنید و یا بطور ماهانه این کار را به کارواش بسپارید.
شامپو ضد ریزش
بهترین شامپو ضد ریزش مو
مشاهده لیست
خودکار
ارزانترین یخچال بازار
مشاهده قیمت
خودکار
بهترین پلی استیشن و ایکس باکس ایران
مشاهده قیمت


*لطفا از درج شماره تلفن و یا آدرس های اینترنتی مختلف اکیداً خودداری فرمایید.