ارزانترین‌ها پرفروش‌ها بهترین محصولات گوشی آموزش آشپزی
×
لیست پرفروش ترین گوشی ایران
مشاهده قیمت

تعویض روغن ترمز ماشین | آیا روغن ترمز نیاز به تعویض دارد؟

تعویض روغن ترمز ماشین | آیا روغن ترمز نیاز به تعویض دارد؟روغن ترمز همانند سایر مایعات خودرو نیاز به تعویض دارد، منتهی زمان تعویض این مایع نسبت به سایر سیالات پیشرانه نظیر روغن موتور، آب رادیاتور و... متفاوت و طولانی‌تر است.
در ابتدای کار باید سطح روغن ترمز را در بازدیدهای دوره‌ای (حداقل یک ماهه) چک کرد تا نسبت به وجود مقدار کافی از آن در سامانه ترمز مطمئن شد. توجه داشته باشید که مخزن روغن ترمز می‌بایست همواره تا شاخص MAX مخزن پر باشد؛ در صورت کاهش یافتن سطح مایع ترمز، پس از پر کردن مخزن تا نشانگر نقطه ماکزیمم (MAX)، حتما بلافاصله به مراکز مجاز مراجعه کرده و نسبت به بازرسی سیستم ترمز از نظر وجود نشتی اقدام نمایید. معمولا در اثر نشتی سیستم ترمز شما شاهد نشت روغن در اطراف چرخ‌ها خواهید بود.
در مرحله دوم و پس از حصول اطمینان نسبت به عدم کاهش سطح مایع درون مخزن روغن ترمز، باید شفافیت این سیال حتما چک شود. روغن ترمز سالم حالتی شفاف داشته و نباید کدر باشد؛ در صورتی که با مایعی نسبتا کدر درون مخزن روغن مواجه شدید، سریعا نسبت به تعویض آن اقدامات لازم را به عمل بیاورید.

به طور کلی‌ نمی‌توان بازه دقیقی برای تعویض روغن ترمز اتومبیل در نظر گرفت؛ چرا که عواملی نظیر میزان رطوبت محیط و کیفیت ساخت این مایع می‌تواند بر عمر آن تاثیرگذار باشد. با این حال بهتر است هر سه سال یکبار روغن ترمز اتومبیل خود را به‌طور کامل تعویض کنید تا هر گونه خطر احتمالی ناشی از عدم کارکرد صحیح سامانه ترمز ماشین را از خود و عزیزانتان دور کرده باشید.
روغن ترمز آبی یا زرد؟

روغن ترمزها از نظر نقطه جوش به چهار دسته تحت استاندارد DOT تقسیم می‌شوند: دسته اول DOT 2 نام دارد که دارای دمای جوش 190درجه سانتیگراد است. دسته دوم یا DOT 3 در دمای 205 درجه سانتیگراد به جوش می‌آید؛ DOT 4 نیز از نقطه جوش 230 درجه سانتیگراد برخوردار است. در این بین روغن ترمزهای DOT5 دارای بیشترین دمای جوش یا ظرفیت گرمایی بوده و در دمای 260 درجه سانتیگراد به جوش می‌آیند. گروه آخر دارای یک زیرمجموعه به نام DOT 5.1 است که ترکیب شیمیایی آن کاملا متفاوت بوده و از متابورات تشکیل شده است.

معمولا DOT های مختلف در رنگ‌های متفاوت به بازار ارائه می‌شوند؛ بنابراین شما قادر هستید روغن ترمزهای زرد (DOT3)، آبی (DOT4) و یا سبز (DOT 5.1) را در خودروهای مختلف مشاهده کنید.

لازم به ذکر است که لزوما DOT بالاتر به معنای برتر بودن کیفیت مایع ترمز و مناسب‌تر بودن آن برای خودروی شما نخواهد بود؛ چرا که شرکت‌های سازنده نوع روغن ترمز ماشین را بر حسب وزن، قدرت موتور و سیستم انتقال قدرت خودرو مشخص کرده و آن را بر روی درب مخزن روغن ترمز و یا درون دفترچه راهنمای اتومبیل درج می‌کنند.
شامپو ضد ریزش
بهترین شامپو ضد ریزش مو
مشاهده لیست
خودکار
ارزانترین یخچال بازار
مشاهده قیمت
خودکار
بهترین پلی استیشن و ایکس باکس ایران
مشاهده قیمت


*لطفا از درج شماره تلفن و یا آدرس های اینترنتی مختلف اکیداً خودداری فرمایید.