ارزانترین‌ها پرفروش‌ها بهترین محصولات گوشی آموزش آشپزی
×
لیست پرفروش ترین گوشی ایران
مشاهده قیمت

نشانه های خرابی دینام ماشین چیست؟ خراب شدن دینام چه خسارت هایی به خودرو می زند؟

نشانه های خرابی دینام ماشین چیست؟ خراب شدن دینام چه خسارت هایی به خودرو می زند؟سیستم برق و شارژ خودرو از سه قسمت اصلی باتری، رگلاتور ولتاژ (Voltage Regulator) و دینام یا آلترناتور تشکیل شده است.

دینام یا آلترناتور توسط تسمه (Serpentine Belt or Drive Belt) به میل لنگ متصل می شود و انرژی ورودی خود را از موتور دریافت می کند.
دینام
با روشن شدن موتور ماشین و چرخیدن میل لنگ، روتور دینام نیز شروع به چرخیدن می کند و با ایجاد خاصیت مغناطیسی در استاتور موجب می شود از دینام جریان متناوب (Alternative Current) خارج شود. این جریان با عبور از دیودهای به کار برده شده در رگلاتور یک‌سوسازی می شود و به جریان مستقیم (Direct Current) تبدیل می شود. جریان مستقیم خروجی از رگلاتور اکثر دینام ها دارای ولتاژی بین ۱۳ تا ۱۵ ولت است. این جریان پس از تبدیل شدن به جریان DC به دو بخش تقسیم می شود، مقداری از آن برای شارژ باتری و مقداری دیگر نیز برای مصرف وارد مدار می شود.

بروز مشکل در دینام می تواند منجر به از کار افتادن موتور شود، زیرا در صورت عدم تولید انرژی الکتریکی توسط دینام ، خودرو برق مصرفی خود را از باتری تأمین می کند و از طرفی، می دانیم که شارژ باتری تنها می تواند در مدت زمان محدودی خودرو را ساپورت کند و پس از مدتی خالی می شود. بنابراین با از کار افتادن دینام نمی توانیم زیاد به حرکت خود ادامه بدهیم زیرا برق مورد نیاز برای جرقه زدن شمع تأمین نمی شود.

در نتیجه، باید همیشه نسبت به این قطعه حساسیت نشان داد تا در صورت خرابی نسبت به تعمیر و یا تعویض آن اقدام نماییم.

برخی از نشانه های خرابی دینام به شرح زیر است:

۱- شنیده شدن صدای ساییدگی (grinding sound) یکی از علائم خرابی قطعات دوار دینام است. در صورت بروز مشکل در قطعات دوار دینام این صدا به گوش می رسد و خبر از احتمال بروز مشکل در دینام می دهد.

۲- سخت روشن شدن خودرو نیز می تواند دلیل درست عمل نکردن دینام باشد. سخت روشن شدن خودرو ناشی از نرسیدن برق کافی به استارت خودروست و دلیل آن هم کم بودن توان باتری است و کم بودن توان باتری نیز ممکن است از شارژ نشدن توسط دینام و یا فاسد شدن خود باتری باشد که باید بررسی شود. البته باید گفته شود که بروز این مشکل عمدتاً به علت فاسد شدن باتری است.

۳- تغییر نور چراغ های جلو با کم و زیاد شدن دور موتور نیز یکی از دلایل مهم وجود مشکل در دینام است. برای تست این مورد زمانی که خودرو ساکن است چراغ ها را روشن کنید و پدال گاز را فشار دهید اگر در میزان نور چراغ ها تغییری ایجاد شد دینام مشکل دارد و اگر با تغییر میزان گشایش دریچه گاز تغییری در نور چراغ ها ایجاد نشد نتیجه می گیریم که دینام سالم است.

۴- خراب شدن و یا کند شدن قطعات الکتریکی خودرو نیز می تواند دلیل بر درست کار نکردن دینام باشد. برای مثال، درست عمل نکردن برف پاک کن، قفل درها و گرم کن صندلی و یا کند شدن شیشه بالابر نیز از نشانه های خرابی دینام است.

به طور کلی باید گفته شود که تمامی این نشانه ها نتیجه شارژ نشدن باتری خودروست که دلیل عمده آن هم درست عمل نکردن دینام است.

نویسنده : محمد جبارزاده شیاده اسب بخار
شامپو ضد ریزش
بهترین شامپو ضد ریزش مو
مشاهده لیست
خودکار
ارزانترین یخچال بازار
مشاهده قیمت
خودکار
بهترین پلی استیشن و ایکس باکس ایران
مشاهده قیمت


*لطفا از درج شماره تلفن و یا آدرس های اینترنتی مختلف اکیداً خودداری فرمایید.