ارزانترین‌ها پرفروش‌ها بهترین محصولات گوشی آموزش آشپزی
×
لیست پرفروش ترین گوشی ایران
مشاهده قیمت

بررسی دلایل خراب شدن بخاری ماشین / چرا از بخاری باد سرد بیرون می آید؟

بررسی دلایل خراب شدن بخاری ماشین / چرا از بخاری باد سرد بیرون می آید؟مشکلات اتومبیل می تواند باعث دردسر و ناراحتی زیادی برای راننده و سرنشینان خودرو شود. اگر بخاری اتومبیل شما به جای گرما، در وسط یک زمستان سرد به صورت ناگهانی باد سرد بدهد، دلیل خوبی دارید که ناامید شوید. هر گونه مشکل و عدم کارکرد صحیح بخاری خودرو می تواند ماه های سرد زمستان را عملاً غیرقابل تحمل کنند.

همانطور که می دانید، چندین قطعه برای اینکه بخاری بتواند عملکرد صحیحی داشته باشد با یکدیگر در حال همکاری هستند؛ درست مانند سیستم گرمایشی منازل. این مکانیزم به صورت بالقوه امکان ایجاد مشکل در هر کدام از قطعات و در نتیجه بروز ایراد در عملکرد بخاری خودرو را ایجاد می کند.

اگر یک یا چند مورد از این موارد موجود باشد ، ممکن است وسیله نقلیه شما به جای گرما هوای خنک کند:

مایع ضد یخ خودرو کافی نیست

احتراق سوخت در درون سیلندر های خودرو برای تولید انرژی و در نهایت به راه افتادن آن، موجب تولید میزان زیادی حرارت می شود. در صورتی که این حرارت ایجاده شده مدیریت نشود می تواند موجب بروز آسیب های جدی به خودرو شود؛ بنابراین سیستم خنک کننده موتور وارد کار شده و با چرخاندن مایع خنک کننده که معمولا ترکیبی از آب و ضد یخ است دمای موتور را روی میزان از پیش تعریف شده ای نگه می دارد.

مایع خنک کننده پس از عبور از بلوک موتور گرم شده و باید دوباره به دمای خود بازگردد در نتیجه با گذر از لوله های تعبیه شده بر روی رادیاتور خودرو و عبور هوا از آنها دمای آن پایین آورده می شود. در زمستان زمانی که بخاری خودرو روشن می شود، این مایع خنک کننده از روی رادیاتور بخاری که در زیر داشبورد تعبیه شده است، گذر کرده و با پرتاب باد بوسیله موتور فنی که در پشت رادیاتور بخاری قرار دارد، گرما ره به سمت کابین راننده هدایت می کند.

در صورتی که بعد از مدت زیادی خودرو را روشن می کنید طبیعتا مقداری زمان می برد که موتور گرم شود و در نتیجه در ابتدا هوای گرم از دریچه های خودرو بیرون نمی آید. اما در صورتی که با گذشت زمان، هنوز باد خروجی سرد باشد باید در اولین گام میزان مایع ضد یخ رادیاتور را مورد بررسی قرار دهید؛ هنگامی که میزان این مایع در رادیاتور خودرو کم باشد نمی تواند مقدار لازم برای گرمایش کابین را به هسته بخاری خودرو منتقل کند و در نتیجه باد خروجی سرد باقی می ماند.

همچنین دقت داشته باشید که مطابق دستور العمل شرکت سازنده خودرو و به صورت دوره ای نسبت به تعویض مایع خنک کننده موتور خودرو اقدام کنید.

مشکلات مربوط به هسته مرکزی بخاری خودرو

مشکلات بخاری اتومبیل گاهی اوقات به دلیل وجود مشکل در مرکز عملیاتی آن است؛ به طور مثال مایع خنک کننده ممکن است به طور صحیح از میان رادیاتور بخاری عبور نکند. همچنین ممکن است هوای حاصل از موتور دمنده به خوبی به آن نرسد یا گرفتگی در لوله مربوط به بخاری وجود داشته باشد.

هسته های بخاری، به طور خلاصه، قطعات سیستم خنک کننده ای هستند که شباهت به رادیاتورهای جمع و جور دارند. یک هسته بخاری از لوله های برنجی یا آلومینیومی ساخته شده است که مایع خنک کننده را درون و بیرون آن حمل می کند، به همراه فن هایی که گرمای آزاد شده توسط مایع خنک کننده را پراکنده می کنند. هسته بخاری مسئول اقدامات یخ زدگی و گرمایش خودرو است. هسته های بخاری به طور معمول در قسمت پشت داشبورد خودرو ها قرار دارند.

اگر ماشین شما هوای گرم را وارد کابین نمی کند و سطح مایع خنک کننده خودرو مطلوب است، ممکن است مشکلی در هسته یا همان موتور بخاری وجود داشته باشد. در صورتی که این اتفاق رخ داده باشد ممکن است یکی از علائم زیر در خودروی شما نیز رخ دهد:

بخار گرفتگی درون ماشین.

انتشار بوی شبیه بوی میوه و شیرین در دورن کابین.

ماشین خیلی سریع مایع ضدیخ را مصرف می کند یا به قول تعمیرکاران آب کم می کند.
موتور خودرو بیش از حد گرم می شود.

خراب شدن یا گیر کردن شاسی های کنترل بخاری

بعضی اوقات پس از چند سال استفاده از دکمه های کنترل بخاری، این شاسی های کنترلی ممکن است کثیف شده یا از کار بیافتند. اگر سطح خنک کننده خوب است و به نظر نمی رسد در هسته بخاری شما مشکلی ایجاد شود ، ممکن است نیاز به تعویض برخی از دکمه های کنترل یا شیر کنترل بخاری خود داشته باشید. شیر کنترل بخاری در زیر کاپوت خودروی شما قرار دارد و به عنوان یک سوئیچ عمل می کند که جریان هوای گرم را خاموش و روشن می کند. اگر آن قطعه درست کار نکند ، ماشین شما می تواند در حالت دمیدن هوای خنک داخل کابین گیر کند.

وجود ایراد در ترموستات خودرو

اگر متوجه شدید که آمپر آب خودروی شما حتی پس از اینکه مدت زمانی از گرم شدن موتور می گذرد، روی "C" می ماند و حرکت نمی کند ممکن است ترموستات خودرو دچار نقص عملکرد شده باشد. ترموستات در دمای خاصی که از سوی سازنده خودرو به عنوان دمای کارکرد بهینه موتور تعریف شده است باز می‌شود. با بالا رفتن دمای موتور و به دنبال آن افزایش دمای ترموستات،دریچه ترموستات باز شده و در نتیجه مایع خنک کننده شروع به حرکت در اطراف بلوک سیلندر پیشرانه می کند. باز شدن هر چه بیشتر سوپاپ ترموستات با افزایش دما رابطه مستقیم دارد.

خروج باد سرد از بخاری خودرو به چه دلیل است؟

زمانی که موتور خودرو سرد است ترموستات مطابق وظیفه خود مسیر ورود آب به رادیاتور را می‌بندد و آب موجود در سیستم خنک کاری تنها در اطراف سیلندر به چرخش در می‌آید؛ این چرخه تا زمانی که موتور گرم شود ادامه دارد و آب برای خنک کاری وارد رادیاتور نمی‌شود.

اگر ترموستات نتواند به خودرو علامت دهد که موتور گرم است، مایع خنک کننده در خودرو به جریان در نمی آید و در نتیجه نمی تواند گرمای مورد نیاز را به موتور بخاری برساند و بنابراین باد سرد از بخاری خودرو به داخل کابین پرتاب می شود. تعویض ترموستات یک تعمیر نسبتاً آسان و ارزان است، بنابراین با نصب یک دستگاه جدید بخاری خودروی شما را به سرعت به وضعیت عادی خود باز می گردد.

نشت آب

آخرین مشکل رایج در مورد بخاری های اتومبیل ، نشت آب است. مکان های مختلف زیادی وجود دارد که نشتی آب می تواند روی سطح آن ها قابل مشاهده باشد، بنابراین حتماً شیلنگ ها، رادیاتور و واتر پمپ خود را برای اطمینان از سلامت آنها بررسی کنید. اگر هر یک از این سه مورد در حال نشت آب است، بخاری اتومبیل شما به درستی کار نخواهد کرد.

یک سیستم گرمایش مؤثر و کابردی می تواند زمستان بسیار لذت بخش تری را برای سرنشینان خود به همراه داشته باشد.
شامپو ضد ریزش
بهترین شامپو ضد ریزش مو
مشاهده لیست
خودکار
ارزانترین یخچال بازار
مشاهده قیمت
خودکار
بهترین پلی استیشن و ایکس باکس ایران
مشاهده قیمت


*لطفا از درج شماره تلفن و یا آدرس های اینترنتی مختلف اکیداً خودداری فرمایید.