آمارهای خیرهکننده و عجیب در صنعت خودروسازی ایران!
غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی ایران، روز گذشته آمارهای خیرهکننده و عجیبی در زمینه صنایع مختلف ایران از جمله خودروسازی اعلام کرد.غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در چهل و دومین نشست مشترک رئیس و اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی استان خراسان رضوی، آمارهای خیرهکننده و عجیبی در زمینه مقایسه صنایع مختلف ایران از جمله حوزه خودروسازی با دیگر کشورهای جهان اعلام کرده است.
شافعی در این نشست که روز جمعه و در سالن همایش اتاق بازرگانی مشهد برگزار شد، اظهار داشت:
جهت پیشرفت و خروج از وضعیت فعلی حاکم برای صنایع کشور، دو راه بیشتر برای انتخاب پیش رو نداریم. یا باید روشهای گذشته که توسعه پایدار را برای ما به ارمغان نیاورده است؛ ادامه دهیم یا راه دیگری را انتخاب کنیم. راه دوم به معنای تغییر بنیادین برای یک شروع جدید و البته دشوار است. باید اول از تحلیلهای مرسوم دست برداریم و برای اولین بار یک ارزیابی واقعبینانه از نقاط قوت و ضعف، فرصتها و تهدیدهای صنعت و تولید کشور ارائه دهیم. انتخاب راهی جدید برای بقای اقتصاد کشور ضروری است و باید آماده باشیم تا روشی جدید و متفاوت را در این حوزه به کار گیریم.
وی با اشاره به آمارهای موجود در ارتباط با تعداد پروانهی واحدهای صنعتی و تولیدی و تعداد پروانههای در حال ساخت و مقایسه آنها با دیگر کشورها، اذعان داشت:
بهعنوان مثال اگر بخواهیم ایران را با کشورهای دیگری که در این شرایط محدودیت منابع قرار دارند مقایسه کنیم، آمارهای جالبی به دست میآید. مثلا در صنعت خودرو ما ۴۹ پروانه خودرو به همراه ۳۲ پروانه در دست ساخت داریم. بدین ترتیب و در مجموع ۸۱ واحد تولید خودرو در کشورمان وجود دارند که در حال شکلگیری یا فعالیت هستند. این در حالی است که تعداد واحدهای صنعت خودروسازی در آلمان ۱۲، ایالات متحده آمریکا ۲۹، فرانسه ۸، ژاپن ۱۱ و کره جنوبی تنها ۵ واحد است.
ایران با داشتن دهها برابر واحد تولید خودرو در مقایسه با ژاپن، یک دهم این کشور هم خودرو نمیسازد.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در ادامه افزود:
کشوری مانند ژاپن با داشتن تنها ۱۱ واحد خودروسازی، بهتنهایی حدود ۱۰ میلیون وسیله نقلیه در سال تولید میکند که بخش اعظم آن نیز به کشورهای مختلف صادر میشود. این در حالی است که ایران با داشتن دهها برابر واحد فعال خودروسازی، حتی قادر به تولید سالانه یک میلیون دستگاه خودرو نیست و تمام خودروهای تولیدی نیز با هدف مصرف داخلی تولید میشوند.
شافعی با بیان این مطلب که شماری از صنایع ایران واحدهایی هستند که به دولت و نهادهای اجرایی تعلق دارد و تنها در ظاهر به بخش خصوصی واگذار شده است؛ از صوری بودن این واگذاریها و عدم تحقق خصوصیسازی واقعی انتقاد کرد و ایجاد شرکتهای «خصولتی» را عامل مهمی در عدم پیشرفت صنایع ایران از جمله خودروسازی دانست.
شافعی با بیان این مطلب که شماری از صنایع ایران واحدهایی هستند که به دولت و نهادهای اجرایی تعلق دارد و تنها در ظاهر به بخش خصوصی واگذار شده است؛ از صوری بودن این واگذاریها و عدم تحقق خصوصیسازی واقعی انتقاد کرد و ایجاد شرکتهای «خصولتی» را عامل مهمی در عدم پیشرفت صنایع ایران از جمله خودروسازی دانست.
وی در ادامه از نمایندگان مجلس درخواست کرد با پیگیری وعدههای وزرا، به تحقق واقعی خصوصیسازی در کشور کمک کنند تا همه خود را متعهد به اجرای وعدههای خود بدانند.
منبع : eghtesadonline
بهترین شامپو ضد ریزش مو
مشاهده لیست
ارزانترین یخچال بازار
مشاهده قیمت
بهترین پلی استیشن و ایکس باکس ایران
مشاهده قیمت
تازهها
اجاره هیلتی، راه حلی مقرون به صرفه و ایدهآل برای پروژههای شما
ارزان ترین دوچرخه ۲۶ بازار (لیست قیمت جدید)
مقایسه ساید بای ساید اسنوا با ایکس ویژن (کدام یخچال بهتر است؟)
بهترین ساعت اتوماتیک، رقابت بین 7 ساعت شگفت انگیز
بهترین ساعت اتوماتیک، رقابت بین 7 ساعت شگفت انگیز
در انتخاب بهترین تشویقی گربه به چه مواردی توجه کنیم
مقایسه گوشی a54 با a34 (کدام گوشی بهتر است؟)
اندروید باکس چیست و چه مزایایی دارد؟ (راهنمای خرید اندروید باکس)
بهترین پاوربانک 1403 (معرفی 10 مدل پرفروش)
شاهد کاغذی
*لطفا از درج شماره تلفن و یا آدرس های اینترنتی مختلف اکیداً خودداری فرمایید.