ارزانترین‌ها پرفروش‌ها بهترین محصولات گوشی آموزش آشپزی
×
لیست پرفروش ترین گوشی ایران
مشاهده قیمت

همه چیز درباره تولید پژو و رنو با موتور ایرانی!

همه چیز درباره تولید  پژو و رنو با موتور ایرانی!پس از خروج رنو و پژو از ایران، شرکت‌های خودروساز داخلی قصد دارند محصولات این دو شرکت را با موتورهایی که در ایران می‌سازند تولید کنند.

شرکت ایران‌خودرو اعلام کرده است با وجود خروج پژو از ایران، محصولات این شرکت را با تغییراتی تولیدی خواهد کرد.

منصور منصوری مدیرعامل ساپکو از دریافت تاییدیه «خودکفایی» ۶۰ درصدی پژو ۳۰۱ از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت خبر داده و گفته است «پلت‌فرم این محصول مبنایی برای تولید و عرضه چهار خودروی دیگر توسط ایران‌خودرو خواهد بود.»

مهمترین محصول جدید پژو در ایران مدل ۳۰۱ است. این محصول قراربود جایگزین پژو ۴۰۵ شود.

پژو ۴۰۵ «مهم‌ترین محصول راهبردی» ایران‌خودرو است که روی پلت‌فرم آن خودروهای سمند، سورن، دنا و پژو پارس توسعه یافته‌اند. اما این پلت‌فرم بسیار قدیمی شده است و نیاز به یک جایگزین دارد.

در سال ۱۳۸۹ بخشی از سهام گروه پژو-سیتروئن توسط جنرال موتورز آمریکا خریداری شد. این عامل و عدم سرمایه گذاری پژو-سیتروئن در ایران سبب شد که شرکت پژو در سال ۱۳۹۰ با شروع تحریم‌های هسته‌ای اولین شرکت غربی باشد که ایران را ترک می‌کند. پس از آن ایران‌خودرو به‌صورت غیر مستقیم و با تامین قطعات خودروهای پژو ۲۰۶ از قطعه‌سازان چینی به تولید این محصول ادامه می‌دهد. اما حالا تولید محصول جدید پژو نشان می‌دهد ایران‌خودرو وارد مرحله دیگری شده است.

پس از برجام پژو قرارداد تولید محصولات جدید خود را با ایران‌خودرو امضا کرد. در آن زمان بسیاری خواستار گرفتن غرامت از پژو بودند اما پژو زیر بار نرفت. البته ایران‌خودرو هم تنها در صورت سرمایه‌گذاری مشترک حاضر به همکاری با پژو شد. سیتروئن هم روند مشابهی را پیش گرفت و هر دو شرکت حاضر شدند در شرکت‌های جدید در ایران ۵۰ درصد سرمایه‌گذاری کنند.

ایران‌خودرو و پژو با سرمایه‌گذاری مشترک، شرکتی را با نام ایکاپ تشکیل دادند. این شرکت با سهامداری ۵۰ درصدی هر یک از طرفین تاسیس شده‌ بود.

تولید ۲۰۰ هزار خودروی جدید در سال، شامل مدل‌های ۲۰۸، ۲۰۰۸ و ۳۰۱ از جمله مواردی بود که بین طرفین توافق شده و قرار بود از این میزان ۳۰ درصد به شبکه فروش پژو صادر شود.

قرار بود محصولات پژو و سیتروئن تولیدی در ایران با پلت‌فرمی‌ مشترک ساخته شوند.این پلت‌فرم پی اف یک نام دارد. با این پلتفرم برنامه‌ریزی شده بود محصولات پژو در ایران‌خودرو و محصولات سیتروئن در سایپا تولید شوند.

پژو و سیتروئن که برنامه گسترده‌ای برای حضور در ایران و ساخت داخل این پلت‌فرم داشتند؛ بخش زیادی از دانش فنی این پلت‌فرم را به شرکت‌های ایرانی انتقال داده‌اند.

پژو قصد داشت دانش ساخت موتورها را هم به طرف ایرانی انتقال دهد و موتورهای این محصولات جدید در ایران تولید شوند اما با خروج پژو از ایران این موضوع نیمه‌کاره ماند.

البته ایران‌خودرو هم اکنون دو موتور دارد که می‌تواند جایگزین این موتورشود. موتور پژو ۲۰۶ با نام TU5 که ۱۱۰ اسب بخار قدرت دارد و از نظر قدرت موتور مشابه موتور ۳۰۱ است و موتور EF7 که با مشارکت شرکت اف‌ای‌وی آلمان طراحی کرده و دانش ساخت آن را در اختیار دارد دیگر گزینه این شرکت است. این موتور ۱۱۵ اسب بخار قدرت دارد و نسبت به موتور TU5 موتور به‌روزتری است.

مازیار بیگلو دبیر، انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو، به ایسنا گفته است «تاکنون دستیابی به خودکفایی و عمق داخلی‌سازی در خودرو پژو ۳۰۱ محقق شده البته در قطعات الکترونیکی مشکلاتی در زمینه تولید وجود دارد. اینکه قطعه‌سازی بخواهند آی‌سی یا برد الکترونیکی تولید کند، در هیچ‌جا مرسوم و در واقع مقرون به صرفه نیست. ما نمی‌توانیم دور خود دیوار کشیده و تصور کنیم که در یک جزیره زندگی می‌کنیم. برای ساخت پژو ۳۰۱ نیز قطعاً به واردات برخی قطعات و مواد اولیه نیاز داریم.»

با وجود اینکه ایران بخش زیادی از قطعات پژو ۳۰۱ را ساخته است حتی اگر مشکل موتور را با موتورهای موجود در ایران حل کنند باز برخی قطعات نیاز به واردات خواهد داشت.

پژو ۳۰۱ خودرویی است که در شرکت دانگ فنگ چین، همکار پژو در چین، تولید می‌شود و احتمالا اگر داخلی‌سازی بخشی از قطعات این خودرو صحت داشته باشد باقی قطعات توسط این شرکت و سازندگان چینی تامین خواهد شد.

رنو هم مانند پژو پس از خروج آمریکا از برجام، از ایران خارج شده است و تولید رنو تندر ۹۰ و رنو ساندرو در شرکت سایپا و ایران‌خودرو متوقف شده است. این دو خودرو بیش از ۶۰ درصد ساخت داخل شده‌اند، اما همچنان موتورها وارد می‌شدند. برخی رسانه‌های ایران می‌گویند سناریوی پژو ۳۰۱ و احتمال جایگزین شدن موتور ایرانی، برای محصولات رنو هم تکرار خواهد شد.
شامپو ضد ریزش
بهترین شامپو ضد ریزش مو
مشاهده لیست
خودکار
ارزانترین یخچال بازار
مشاهده قیمت
خودکار
بهترین پلی استیشن و ایکس باکس ایران
مشاهده قیمت


*لطفا از درج شماره تلفن و یا آدرس های اینترنتی مختلف اکیداً خودداری فرمایید.