ارزانترین‌ها پرفروش‌ها بهترین محصولات گوشی آموزش آشپزی
×
لیست پرفروش ترین گوشی ایران
مشاهده قیمت

بانک مرکزی نحوه بازگشت ارز صادرکنندگان به ایران را منتشر کرد

بانک مرکزی نحوه بازگشت ارز صادرکنندگان به ایران را منتشر کردبانک مرکزی ایران در بخشنامه‌ای که دیروز دوشنبه (۲۸ مرداد/ ۱۹ نوامبر) منتشر کرده، نحوه بازگشت ارز صادرکنندگان به این کشور را ابلاغ کرده است.

در این بخشنامه همه صادرکنندگان مکلف به ارائه تعهد برگشت ارز به ایران شده‌اند.

در این ابلاغیه صادرکنندگان بر اساس میزان ارز حاصل از صادرات به سه گروه اصلی (به غیر از گروه معاف) تقسیم‌بندی شده‌اند.

آنچه در تمامی گروه‌های مشترک است معافیت تا سقف سالانه یک میلیون یورو برای صادرکنندگان، از فروش ارز در سامانه نیما (نظام معاملات یکپارچه ارزی) است.

همچنین دو مورد دیگر هم برای همه گروه‌ها یکسان اعلام شده است:

صادر کنندگان می‌توانند به صورت مستقیم جهت واردات کالا (با تشخیص وزارت صنعت، معدن و تجارت) به واردکنندگان دیگر پس از ثبت سفارش واگذار نماید (واردات در مقابل صادرات غیر).

صادرکنندگان همچنین می‌توانند ارز خود را به صورت حواله یا اسکناس به بانک‌ها و صرافی‌های مجاز با ثبت در سامانه نظارت ارز (سنا) عرضه کنند

آنچه در بین گروه‌های مختلف تفاوت دارد میزان بازگشت ارز حاصل از صادرات به سامانه نیماست.

بانک مرکزی گفته است کلیه صادرات انجام گرفته از ۲۲ فروردین ماه به بعد مشمول این مصوبه خواهد بود.
میزان بازگشت ارز حاصل از صادرات به سامانه نیما

زیر یک میلیون یورو / معاف از برگرداندن ارز به سامانه نیما
بین یک میلیون تا ۳ میلیون یورو / بازگشت ۵۰ درصد ارز صادراتی به سامانه نیما
بین ۳ میلیون تا ۱۰ میلیون یورو / بازگشت ۷۰ درصد ارز صادراتی به سامانه نیما
بیش از ۱۰ میلیون یورو / بازگشت ۹۰ درصد ارز صادراتی به سامانه نیما

بخشنامه جدید جایگزین دستورالعملی شده که بانک مرکزی در نیمه شهریورماه امسال (۱۳۹۷) ابلاغ کرده بود و در آن به صادرکنندگان محصولات غیرپتروشیمی و فلزات رنگین، اجازه داده شده بود تا ارز حاصل از صادرات خود را خارج از سامانه نیما به فروش برسانند.

محمد لاهوتی، رئیس کنفدراسیون صادرات ایران هفته پیش و پیش از ابلاغ بخشنامه جدید به خبرگزاری مهر گفته بود: "صادرات صادرکنندگان بالای ده میلیون دلاری که شرکتهای بسیار بزرگی در حوزه‌های مختلف بوده و محصولات خود را به کشورهای همسایه صادر می‌کنند و صادرات آنها بعضا به بالای صد میلیون دلار هم می‌رسد، عملا متوقف خواهند شد؛ چراکه این دسته از صادرکنندگان، کالاهای خود را با نرخ ارز آزاد تهیه کرده و باید ارز حاصل از صادرات خود را فقط به سامانه نیما بدهند."

او همچنین گفته: "طبقه‌بندی برای صادرات عملا مبنای سه ماهه بازگشت ارز صادراتی را بی‌معنا می‌کند."

در بخشنامه جدید بانک مرکزی مبنای زمانی برای صادرات یکساله در نظر گرفته شده است.

این در حالی است که عبداالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی ایراناز راه‌اندازی بازار "متشکل ارز" برای معامله آزاد اعم از نقد و حواله در آینده نزدیک خبر داده است.

آقای همتی در پیامی که دیشب یکشنبه (۲۷ آبان) در اینستاگرام منتشر کرده گفته در این باره به "جمع بندی" رسیده و بازار جدید با مشارکت بانکها و صرافی‌های مجاز تحت نظارت بانک مرکزی در آینده نزدیک راه‌اندازی می‌شود.

در روزهای اخیر روند نزولی نرخ ارز تا حدی متوقف شد و قیمت دلار آمریکا که به زیر ۱۲ هزار تومان هم رسیده بود، دوباره افزایش یافت.

دیروز، نرخ هر دلار آمریکا پس از یک هفته دوباره مسیر افزایشی به خود گرفت و تا ۱۴ هزار تومان (در صرافی‌های بانکی) هم پیش رفت.

خبرگزاری مهر در گزارشی گفته در معاملات اولیه بعدازظهر امروز (یک بعدازظهر بوقت محلی/ دوشنبه ۲۸ آبان) نرخ فروش هر دلار آمریکا در صرافی‌های بانکی، ۱۲ هزار و ۶۵۰ تومان است.

خبرگزاری کار ایران -ایلنا- در گزارشی که ساعت ۲ بعدازظهر بوقت تهران منتشر کرده نرخ دلار بر روی تابلوی صرافی‌ها را بین ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومان تا ۱۳ هزار و ۴۰۰ تومان گزارش کرده.

بر اساس گزارش‌ها از تهران نوسانات شدید قیمت در روزهای اخیر تعداد معاملات را کاهش داده است.

در اوایل مهر ماه و با افزایش نگرانی‌ها درباره تحریم‌های یکجانبه علیه ایران، کاهش قیمت ارز در بازار غیررسمی ایران با جهشی تاریخی بشدت بالا رفت و قیمت دلار به بالای ۱۹ هزار تومان هم رسید؛ از آن زمان نرخ دلار رو به کاهش گذاشت.

نرخ دلار در اوایل سال گذشته (۱۳۹۶) حدود ۳۷۵۰ تومان بود.

شامپو ضد ریزش
بهترین شامپو ضد ریزش مو
مشاهده لیست
خودکار
ارزانترین یخچال بازار
مشاهده قیمت
خودکار
بهترین پلی استیشن و ایکس باکس ایران
مشاهده قیمت


*لطفا از درج شماره تلفن و یا آدرس های اینترنتی مختلف اکیداً خودداری فرمایید.