ارزانترین‌ها پرفروش‌ها بهترین محصولات گوشی آموزش آشپزی
×
لیست پرفروش ترین گوشی ایران
مشاهده قیمت

بحران شدید مالی در موسسه اعتباری کاسپین

بحران شدید مالی در موسسه اعتباری کاسپینبا افزایش نگرانی سپرده‌گذاران موسسه مالی کاسپین، دیروز یکشنبه ۲۲ اسفند 95 عده‌ای از آنها در مقابل ساختمان بانک مرکزی در تهران تجمع کردند و خواستار پول خود و رهایی از این "بلاتکلیفی" شدند.

روز شنبه ۲۱ اسفند هم ساختمان مرکزی "کاسپین" در سعادت‌آباد محل تجمع سپرده‌گذارانی بود که با چادر زدن، تا نیمه‌های شب در خیابان ماندند.

البته این اولین بار نبود که در بیش از سه ماه گذشته سپرده‌گذاران این موسسه به بلاتکلیفی اعتراض کرده‌اند و این بار هم تجمع آنها نتیجه‌ای نداشته است.

طی ماه‌های گذشته آنها تجمعات متعددی در مقابل مجلس، ساختمان بانک مرکزی و ساختمان موسسه کاسپین برگزار کرده‌اند.

تجمع‌کنندگان ‌می‌گویند به دلیل صدور مجوز بانک مرکزی برای فعالیت "کاسپین" به این موسسه مالی اعتماد کرده‌اند و حاضر به سرمایه‌گذاری شده‌اند و الان بانک مرکزی باید پاسخگو باشد.

موسسه کاسپین بیش از سه ماه است اصل و سود سپرده‌ها را پرداخت نکرده که این باعث نگرانی تعداد زیادی از سپرده‌گذاران شده است.

کمیسیون اقتصادی مجلس از ولی‌الله سیف، رئیس بانک مرکزی خواسته بود که برای ارائه توضیح درباره وضعیت سپرده‌گذاران این بانک به مجلس برود که بنابر گزارش رسانه‌های ایران، دیروز (یکشنبه ۲۲ اسفند) به جای آقای سیف، چند معاون رئیس بانک مرکزی در این جلسه حاضر شدند.

در پایان این جلسه، ادامه بررسی وضعیت موسسه کاسپین به اردیبهشت سال آینده (۱۳۹۶) موکول شده است.بحران شدید مالی در موسسه اعتباری کاسپین
به گزارش روابط عمومی موسسه در گفتگویی که دکتر ولی الله سیف رئیس کل محترم بانک مرکزی با روزنامه اعتماد در تاریخ 22 اسفند ماه سال 95 انجام داد در خصوص موسسه اعتباری کاسپین اظهار داشتند کاسپین نیز یک موسسه اعتباری است که ماموریت آن، ادغام هشت تعاونی اعتبار بود اما این موسسه هنوز نتوانسته کار ادغام را به انجام رساند و در حال حاضر برخی از این تعاونی‌های اعتبار به تازگی کار خود را آغاز کردند که مهم‌ترین آن فرشتگان است که البته مسوول آن بازداشت شده است. باید به خاطر داشت با تغییر تابلوی موسسه و صدور دفترچه به نام موسسه کاسپین نمی‌توان گفت که این تعاونی‌ها در موسسه کاسپین ادغام شدند. اتفاقی که باید بیفتد این است که هیات‌های تسویه تعاونی‌های منحله به واگذاری دارایی‌ها و سپرده‌ها به موسسه کاسپین اقدام کنند که در حال حاضر همه تعاونی‌ها هنوز به این کار مبادرت نکرده‌اند. در این خصوص دادستان تهران در حال پیگیری موضوع است و پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهد و امیدواریم پس از انتقال دارایی‌ها و سپرده‌ها نزد تعاونی‌های منحل شده به موسسه کاسپین، موضوع حل شود. در حال حاضر کسی که در تعاونی فرشتگان سپرده‌ای دارد، نمی‌تواند از موسسه کاسپین طلبکار باشد و باید پس از حل و فصل شدن این مسائل از کاسپین توقع داشته باشد. در واقع باید ابتدا دارایی‌های تعاونی فرشتگان شناسایی و منتقل شده، سپس پاسخگویی ایجاد شود. این سوءتفاهمات ناشی از استنباط نادرست است و بانک مرکزی در مسیری صحیح رو به پیش است.

اما سید حسن حسینی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ایران گفته است: "بانک مرکزی اعلام کرده که نمی‌تواند ضرر و زیان سپرده‌گذران را بدهد بلکه فقط می‌تواند دارایی‌ها را مسدود کند و فرایند تعیین تکلیف سود و زیان را تسریع کند، بنا شده که متناسب با ارزیابی‌های صورت گرفته براساس سهام و سپرده اشخاص تعیین تکلیف صورت گیرد. یعنی مردم بعد از مشخص شدن دارایی و بدهی‌های ۸ تعاونی منحل شده در کاسپین می‌توانند به سود یا زیانشان برسند."

او همچنین گفته است: "بانک مرکزی نباید مشکل را به گردن قوه قضائیه، نیروی انتظامی و سایر دستگاهها بیندازد بلکه باید خودش به میدان می‌رفت و مانع از بروز چنین وضعیتی برای موسسه اعتباری کاسپین می‌شد."

با افزایش نگرانی‌ سپرده‌گذاران موسسه مالی کاسپین، آنها حتی در نامه‌ای خواستار رسیدگی حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران به این مشکل شده‌اند.
"اعتماد به کاسپین" با پشتوانه مجوز بانک مرکزی

اواخر پارسال (۱۳۹۴) چندین تعاونی مالی-اعتباری که در مجموعه‌ای با عنوان "آرمان ایرانیان" فعالیت می‌کردند با دریافت "مجوز رسمی" فعالیت از بانک مرکزی وارد بازار پولی ایران شدند.

تعاونی‌های فرشتگان، الزهرای مشهد، حسنات اصفهان، دامداران و کشاورزان کرمانشاه، بدر توس مشهد، پیوند، امید جلین گرگان و عام کشاورزان مازندران ۸ تعاونی بودند که با تغییر نام "آرمان ایرانیان به "کاسپین" تبدیل شدند.

مجوز فعالیت کاسپین به این شرط صادر شد که این موسسه بتواند تعاونی‌های زیرمجموعه خود را ساماندهی کند و نقل‌و‌انتقال حساب‌ها و دارایی‌های آنها را انجام دهد و در مجموع تعهدات سپرده‌گذاران انجام شود.
بحران شدید مالی در موسسه اعتباری کاسپین
صدور مجوز فعالیت بانک کاسپین در اسفند ۹۴

معرفی اعضای هیات مدیره کاسپین :

ذکریا متحمل
سمت: عضو هیات مدیره و مدیر عامل

فرید ضیاءالملکی
سمت: رئیس هیات مدیره

علیرضا طاهریان
سمت : نایب رییس هیات مدیره

نعمت الله اکبری
سمت : عضو هیات مدیره

مرتضی عنایتی
سمت : عضو هیات مدیره
بحران شدید مالی در موسسه اعتباری کاسپین
موسسه اعتباری کاسپین موظف شد ارزیابی لازم برای تعیین ارزش و انتقال دارایی‌ها و بدهی‌ها و همچنین برآورد میزان مازاد یا کسری هر یک از تعاونی‌های هشت گانه را انجام دهد.

در نهایت با نظارت بانک مرکزی همه تعاونی‌ها با تصمیم سهامداران منحل شدند و در پی آن، مجوز فعالیت موسسه کاسپین توسط بانک مرکزی صادر شد.

البته نقل و انتقال دارایی‌ها و بدهی‌ها به معنی شانه خالی کردن تعاونی‌های منحل شده از کسری‌های احتمالی نبود.

مسئولیت پاسخگویی به این کسری درقبال سپرده‌های مردم برعهده هیئت‌های تصفیه حساب، سهامداران و مدیران تعاونی‌های منحل شده قرار گرفت.

‌‌‌‌مشکل از آنجا خود را نشان داد که اوضاع تعاونی‌های تحت فعالیت کاسپین چندان مناسب نبود و تعاونی‌ها با کمبود نقدینگی مواجه شدند.

نگرانی زمانی اوج گرفت که عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران اعلام کرد که موسسه فرشتگان (زیر مجموعه موسسه کاسپین) ۴۰۰۰ میلیارد تومان کسری و زیان داشته و "نتوانسته از پس پرداخت آن برآید."

به گفته ولی‌الله سیف، رئیس بانک مرکزی ایران تنها یک تعاونی از هشت زیر مجموعه موسسه کاسپین به تعهدات مالی خود عمل کرد و "دیگر موسسات قادر به ایفای دستورالعمل بانک مرکزی نشدند."

آقای سیف حدود دو ماه پیش در یک برنامه تلویزیونی گفت: "از آن جا که انتقال دارایی‌ها انجام نشده، این موسسه (کاسپین) مسئولیتی در قبال سپرده گذاران ندارد."

در شرایط فعلی با توجه به عدم نقل و انتقال کامل دارایی‌ها و نبود نقدینگی، سپرده‌گذاران چاره‌ای جز صبر کردن ندارند.

آنچه بیشتر موجب نگرانی مشتریان کاسپین و زیرمجموعه‌های آن شده به تجربه موسساتی نظیر "ثامن‌الحجج" برمی‌گردد.

این موسسه البته مجوز بانک مرکزی را نداشت و به دلیل ورشکستگی از مقطعی به بعد نتوانست سود سپرده‌های مشتریانش را پرداخت کند و منحل اعلام شد.

سپرده‌گذاران در مجموع فقط توانستند اصل پول خود را طی مراحی پس بگیرند.
شامپو ضد ریزش
بهترین شامپو ضد ریزش مو
مشاهده لیست
خودکار
ارزانترین یخچال بازار
مشاهده قیمت
خودکار
بهترین پلی استیشن و ایکس باکس ایران
مشاهده قیمت


*لطفا از درج شماره تلفن و یا آدرس های اینترنتی مختلف اکیداً خودداری فرمایید.