ارزانترین‌ها پرفروش‌ها بهترین محصولات گوشی آموزش آشپزی
×
بهترین روش‌ ها برای تبدیل عکس به پی دی اف با گوشی و کامپیوتر
مسابقه حساس ایران و عراق / در صورت شکست ایران چه اتفاقی می افتد؟
مسابقه حساس ایران و عراق / در صورت شکست ایران چه اتفاقی می افتد؟
Full Gallery
right arrow
left arrow
like 0
پرفروش ترین جاروبرقی ایران در سال 1403 (جدیدترین لیست)
آخرین قیمت قیمت طلا و سکه (کاهش قیمت سکه همچنان ادامه دارد)

مسابقه حساس ایران و عراق / در صورت شکست ایران چه اتفاقی می افتد؟

9 روز تا مسابقه حساس عراق و ایران در انتخابی جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر مانده است. مسابقه‌ای که نتیجه‌اش قطعا در سرنوشت تیم یا تیم‌های صعود کننده از گروه سوم قاره آسیا موثر و شاید تعیین‌کننده خواهد بود.

این آخرین بازی سنگین ایران خارج از خانه است. دست خالی برگشتن ایران به خانه، فرمان گروه را به دست عراق و بحرین خواهد داد و از آنجا به بعد ایران باید برای پس گرفتن صدر گروه حریفان را تعقیب کند.

بعد از سال ۲۰۰۳ و حمله نیروهای ائتلاف به عراق - در دوران ریاست جمهوری صدام حسین - سرانجام امسال فیفا تصمیم گرفت تا اجازه میزبانی مسابقه‌های رسمی ملی را برای این کشور دوباره صادر کند.

در ۱۶ سال گذشته عراق برای میزبانی مسابقه‌های خانگی‌اش خانه به دوش بوده از کوالالامپور گرفته تا تهران بسته به شرایط مجبور شده در استادیوم‌هایی خارج مرزهایش این بازی‌ها را برگزار کند. فیفا این تصمیم را بعد از بازرسی امنیتی عراق و شرایط استادیوم‌های این کشور به صورت مشروط گرفت.

اما بعد از یک دوره نسبتا کم‌حادثه عراق آبان ماه امسال را ناآرام شروع کرده است. اعتراض‌ها به فساد دولتی در عراق فراگیر بوده و در مواردی به واکنش‎های ضد حکومت ایران هم ختم شده است.

قبل از اولین مسابقه خانگی عراق در این گروه مقابل هنگ‌کنگ هم اعتراض‌هایی خیابانی در جریان بود که البته در نزدیکی تاریخ آن مسابقه فروکش کرد. در عین حال در روزها و هفته‌های اخیر به کنسولگری ایران در دو شهر شیعه‌نشین کربلا و بصره - محل تعیین‌شده برای برگزاری مسابقه - حمله شده است.

مسئولیت امنیت استادیوم اسپورت سیتی و شهر بصره برای کاروان تیم فوتبال ایران بر عهده فدراسیون فوتبال عراق است. فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا از دور نظاره‌گر شرایط عراق هستند. آنها هم در قبال تامین و تضمین امنیت مسابقه های فوتبال مسئولند، هر چند در جهانی ایده‌آل دوست دارند تیم‌های همه کشورها به همدیگر سفر کنند و همه میزبان‌ها توانایی برگزاری بدون دردسر مسابقه‌ها در خاک خود را داشته باشند.

قاعدتا فدراسیون فوتبال ایران هم در شرایط فعلی مشغول رصد کردن اوضاع است و در بخشی از وظایف روزانه خود اتفاق‌های عراق را به فیفا گوشزد کرده است. آنها هم نمی‌خواهند خطری هیچ کدام از ایرانی‌های اعزامی به عراق را تهدید کند.

تجربه نشان داده احتمال نتیجه گرفتن تیم ملی فوتبال ایران در فضای سنگین و پرتنش پایین می‌آید. هنوز کسی نمی‌داند ایرانی‌ها روز ۲۳ آبان در بصره باید انتظار چه چیزی را داشته باشند. بعضی تصور می‌کنند تصمیم صحیح، تغییر شهر میزبان از بصره به اربیل است تا به قول معروف نه سیخ بسوزد نه کباب.

معمولا در مسابقه‌های فوتبال ایران و عراق خبری از دوستی و برادری نیست. در سه دوره قبلی جام ملت‌های آسیا ایران و عراق با هم روبرو شده اند. سهم هر کدام یک برد بوده و یک بازی هم سال پیش در دبی در جام ملت‌های آسیا مساوی شد. مسابقه‌ای پربرخورد که حداقل برای ایران خاطرات خوش زیادی را به همراه نداشته است.

در ۴۳ سال گذشته در تمام مسابقه‌های رسمی، دو تیم حداکثر یک گل اختلاف داشته‌اند که نشان می دهد تا چه اندازه این جدال حساس است و چقدر بردنش کار سختی است.

حمیدرضا آصفی سخنگوی سابق وزارت خارجه ایران که با فوتبال هم آشناست می گوید این مسابقه دو وجهه سیاسی و امنیتی دارد. آصفی در مصاحبه ای با خبرگزاری ایسنا گفت: "با توجه به مسائل سیاسی، جمهوری اسلامی علاقمند به برگزاری بازی در خاک عراق و در شهری با ضریب امنیت بالاست. برگزاری مسابقه در عراق می‌تواند دسیسه‌های برخی کشورهای خارجی برای ناامن نشان دادن عراق را نقش بر آب کند. در عین حال عراقی‌ها باید شرایطی را فراهم کنند که اتفاقات بازی الزورا و ذوب‌آهن تکرار نشود."

بازی با عراق همیشه برای ایران سخت بوده و این بار هم مستثنی نیست. وقتی قرعه‌کشی این مرحله انجام شد به نظر می‌رسید جدال سرگروهی فقط بین ایران و عراق باشد اما باخت غیرمنتظره ماه پیش ایران جلوی بحرین معادلات را بر هم ریخته است. بحرین علاوه بر پیروزی مقابل ایران در بازی خانگی‌اش مقابل عراق هم یک مساوی گرفته و حالا از مدعیان اصلی صعود از این گروه است. مسئله‌ای که باعث شده حساسیت این مسابقه از قبل هم بیشتر شود.

در گروه بندی جدید کنفدراسیون فوتبال آسیا برای دور دوم انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر و جام ملت های ۲۰۲۳ چین از ۸ گروه ۵ تیمی تیمهای اول مستقیم به دور سوم صعود خواهند کرد. از ۸ تیم دوم گروه ها هم ۴ تیمی که بهترین نتایج را ثبت کرده اند هم راهی این مرحله خواهند شد. در صورتی که قطر بین ۱۲ تیم صعود کننده باشد به دلیل میزبانی این کشور در مسابقه‌های جام جهانی قطر فقط مجوز حضور در جام ملتها را می‌گیرد و پنجمین تیم دومی که نتایج بهتری را ثبت کرده در انتخابی جام جهانی جانشین این تیم خواهد شد.

یعنی در بهترین حالت از هر گروهی دو تیم صعود خواهند کرد. به طور خلاصه ایران در صورت شکست خوردن از عراق در بصره تا حد زیادی شانس صعود را از دست می دهد و بعد از دو دوره حضور پیاپی در جام جهانی شاید همین جا از بزرگترین تورنمنت فوتبالی جهان که دست بر قضا این بار برای اولین بار در یک کشور خاورمیانه برگزار می‌شود از مسابقه ها خداحافظی کند. چون در این صورت از اینجا به بعد ایران باید همه مسابقه‌های خود را ببرد و حتی یک مساوی هم می‎تواند مهلک باشد.

ایران جلوی بحرین در شکست منامه سازماندهی مناسبی نداشت و مارک ویلموتس سرمربی بلژیکی جدید ایران متوجه است ششمین مسابقه اش با ایران احتمالا یکی از مهم ترین های دورانش خواهد بود. پیروزی و سه امتیاز مسابقه اعتماد به نفس را به تیم اول آسیا برمی‌گرداند. با توجه به اینکه سه بازی از ۴ مسابقه دور برگشت در تهران برگزار می‌شود ایران فرصت مناسبی برای جبران دارد و مساوی گرفتن از عراق در بصره پایان دنیا نخواهد بود.
تاریخ ارسال : سه شنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۸
دانلود این عکس خبرهای بیشتر ... ارسال به تلگرام توییتر لینکدین پینترست Download Free
جدیدترین آلبوم ها
شامپو ضد ریزش
بهترین شامپو ضد ریزش مو
مشاهده لیست
خودکار
ارزانترین یخچال بازار
مشاهده قیمت
خودکار
بهترین پلی استیشن و ایکس باکس ایران
مشاهده قیمت
یک نظر ارسال کنید ...
نام :
نظر :
لطفا گزینه تایید را کلیک نمایید :
ارسال
پرفروش ترین جاروبرقی ایران در سال 1403 (جدیدترین لیست)
آخرین قیمت قیمت طلا و سکه (کاهش قیمت سکه همچنان ادامه دارد)
قیمت محصولات هایما (سقوط قیمت هایما ۸S مدل 1403)
پیش‌ بینی قیمت سکه (قیمت سکه و طلا کاهش یافت!)
مقایسه گلکسی A55 با ردمی نوت 13 پرو پلاس (شیائومی بخریم یا سامسونگ؟)
قیمت مرسدس در دبی (لیست ارزانترین بنزهای دبی را ببینید!)
پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه در اردیبهشت (روند کاهش قیمت‌ها در پیش است!)
آخرین قیمت آیفون ۱۳ (جدول قیمت گوشی سامسونگ و اپل)
بازگشت به سایر خبرهای کوتاه
بچه یوز پلنگ ایرانی
ویلموتس روزانه 390 میلیون تومان هزینه دارد؟
پنهان کردن اسناد دوپینگ ورزشکاران روس خبرساز شد
جام جهانی کشتی فرنگی به تعویق افتاد
برانکو ایوانکوویچ سرمربی تیم ملی ایران شد؟
سقوط ملی فوتبال ایران در رده‌بندی فیفا / ایران رتبه نخست آسیا را از دست داد