ارزانترین‌ها پرفروش‌ها بهترین محصولات گوشی آموزش آشپزی
×
لیست پرفروش ترین گوشی ایران
مشاهده قیمت

آینده تجارت 1 تریلیون دلاری نفتا در هاله ای از ابهام قرار گرفت

آینده تجارت 1 تریلیون دلاری نفتا در هاله ای از ابهام قرار گرفتگفتگوهای تجاری آمریکا و کانادا بدون نتیجه متوقف شد. دونالد ترامپ تا روز جمعه به کانادا فرصت داده بود بر سر مفاد جدید پیمان نفتا که مکزیک هم موافق آنست تصمیم‌گیری کند.

با وجود ناتمام ماندن گفتگوهای امروز (جمعه ۳۱ اوت) و به سر آمدن مهلت تعیین شده از سوی رئیس‌جمهوری آمریکا، نمایندگان دولت آمریکا در این مذاکرات گفته‌اند هفته آینده دوباره با همتایان کانادایی خود دیدار خواهند کرد.

گفتگوهای میان آمریکا و کانادا در حالی بی فرجام ماند که چند روز پیش مکزیک و آمریکا اعلام کردند در مذاکرات دو جانبه میان خود بر سر مفاد جدید پیمان تجارت آزاد آمریکای شمالی، نفتا، به "توافقی فوق‌العاده" رسیده‌اند.

بر همین اساس هم کاخ سفید گفته فعلا بر اساس توافقی که با مکزیک به دست آمده جلو خواهد رفت و از کنگره خواهد خواست در مدت زمانی قانونی تعیین شده (۹۰ روز) درباره آینده پیمان نفتا و امضای توافق جدیدی با مکزیک و کانادا تصمیم‌گیری کند.

با وجود این هنوز معلوم نیست که عدم توافق میان سه عضو نفتا که تجارتی به بزرگی یک تریلیون دلار میان آمریکا، مکزیک و کانادا را شامل می‌شود چه گونه پیش خواهد رفت.

مکزیک اعلام کرده بنا دارد از اول ماه دسامبر آینده که همزمان با آغاز به کار دولت جدید این کشور هم هست روابط تجاری خود با واشنگتن را بر اساس نتایج مذاکرات اخیر تنظیم کند.

از طرفی خروج آمریکا از نفتا مستلزم مصوبه کنگره این کشور است و آقای ترامپ باید هرگونه تصمیم جدیدی در این باره را ۹۰ روز زودتر به کنگره اعلام کند.

اقدامی که رابرت لایتزر، نماینده تجاری کاخ‌سفید در مذاکرات نفتا گفته امروز انجام شده و کاخ‌سفید رسما به کنگره خبر داده که به دنبال امضای یک توافق تجاری جدید با مکزیک و کانادا است.

همزمان، کریستیا فری‌لند، وزیرخارجه کانادا که روز چهارشنبه و در پی علنی شدن توافق میان مکزیک و آمریکا به واشنگتن سفر کرده بود گفته: "هنوز به نقطه ای که یک توافق میان دو طرف حاصل شود نرسیده‌ایم. ما به دنبال هر توافقی نیستیم بلکه مصمم هستیم که یک توافق خوب حاصل شود... و اطمینان حاصل خواهیم کرد که این توافق تامین کننده منافع مردم کانادا باشد."

در همین حال، رابرت لایتزیر، نماینده آمریکا در این مذاکرات از "سازنده" بودند گفتگوها با طرف کانادایی خبر داده است.
درز اظهارات ترامپ درباره کانادا به رسانه‌ها

در تحولی دیگر نشریه تورنتو استار کانادا مدعی است به محتوای گفتگوی روز گذشته (پنجشنبه) بلومبرگ، رسانه اقتصادی و تجاری آمریکایی با دونالد ترامپ دست یافته که طی آنها آقای ترامپ با تاکید بر "غیرقابل انتشار" بودن اظهاراتش به خبرنگار بلومبرگ می‌گوید هرگونه توافقی با کانادا باید "منطبق بر شروط ایالات متحده" صورت گیرد.

ساعتی پس از انتشار این گزارش آقای ترامپ در توییتر ضمن تایید محتوای گفته‌هایش نوشت: "من با تاکید بر اصل غیرقابل نقل بودن سخنانی به خبرنگار بلومبرگ گفته بودم. اما حالا این اصل و تفاهم مهم علنا زیرپاگذاشته شده. نمونه دیگری از ناصادقانه رفتار کردن رسانه‌ها. من که به این چیزها عادت دارم. دست کم حالا کانادا از موضع من مطلع شد."
زندگینامه دونالد ترامپ میلیاردر و رئیس جمهور جنجالی آمریکا
آقای ترامپ حتی پیش از ورود به کاخ‌سفید از پیمان تجاری نفتا به شدت انتقاد کرده بود و بارها تهدید کرده بود که در صورت تامین نشد نظرات او از این پیمان خارج خواهد شد.

او روز دوشنبه همزمان با تعیین مهلت ۵ روزه برای کانادا، این کشور را تهدید کرد که در صورت به نتیجه نرسیدن گفتگوها، تعرفه وارادت خودرو از این کشور را افزایش دهد.

کانادا سالانه حدود ۵۶ میلیارد دلار خودرو به آمریکا صادر می‌کند که این رقم ۲۰ درصد کل صادرات خودرو کاناداست. اما همزمان صنایع خودروسازی آمریکا هم به قطعاتی که در کانادا تولید می‌شود وابسته‌ است.

آمریکا بزرگترین بازار خودرو جهان را دارد و مقصد اصلی خودروسازان بزرگی چون فولکس‌واگن، بی‌ام‌و، بنز، تویوتا و هوندا است.

با وجود این ادوارد آلدن، کارشناس ارشد تجارت در شورای روابط خارجی در واشنگتن معتقد است کانادا هم اکنون در حال بررسی این موضوع است که آیا تهدید دونالد ترامپ جدی است و یا یک بلوف برای امتیاز گرفتن از کاناداست.

آقای ترامپ بارها تهدید کرده که اگر مذاکرات نفتای جدید به نتیجه نرسد او آن را ترک خواهد کرد و بیشتر تمایل دارد که معاهده‌های جدید دو جانبه میان کشورش با مکزیک و کانادا عقد کند.

این در حالی است که کارشناسان می‌گویند ترک پیمان نفتا به این راحتی‌ها که آقای ترامپ گفته هم نیست چرا که تصمیم‌گیری نهایی در این باره با کنگره آمریکاست.

مذاکرات مجدد در مورد نفتا، از یک سال پیش و پس از آن آغاز شد که آقای ترامپ تهدید کرد در صورت تغییر نکردن شرایط پیمان تجارت آزاد آمریکای شمالی، از این پیمان خارج خواهد شد.

پیمان تجارت آزاد آمریکای شمالی در سال ۱۹۹۴ (۱۳۷۳ خورشیدی) میان آمریکا، کانادا و مکزیک، و با هدف تسهیل تجارت و همکاری‌های اقتصادی میان این سه کشور به امضا رسید.
منبع : BBC - dailymail.co.uk - time.com
شامپو ضد ریزش
بهترین شامپو ضد ریزش مو
مشاهده لیست
خودکار
ارزانترین یخچال بازار
مشاهده قیمت
خودکار
بهترین پلی استیشن و ایکس باکس ایران
مشاهده قیمت


*لطفا از درج شماره تلفن و یا آدرس های اینترنتی مختلف اکیداً خودداری فرمایید.