ارزانترین‌ها پرفروش‌ها بهترین محصولات گوشی آموزش آشپزی
×
لیست پرفروش ترین گوشی ایران
مشاهده قیمت

امیر قطر، با 15 میلیارد دلار به کمک اقتصاد ترکیه شتافت

امیر قطر، با 15 میلیارد دلار به کمک اقتصاد ترکیه شتافت تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر، پس از دیدار با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه از تصمیم کشورش برای سرمایه‌گذاری ۱۵ میلیاردی در این کشور خبر داده است؛ تصمیمی که می‌تواند به تلاش آنکارا برای جلوگیری از سقوط بیشتر ارزش لیر در پی تنش این کشور با آمریکا کمک کند.

لیر ترکیه که در سال جاری میلادی حدود ۴۰ درصد از ارزش خود در برابر دلار آمریکا را از دست داده طی چند هفته گذشته و همزمان با بالا گرفتن تنش‌ها میان واشنگتن و آنکارا دچار بحران مضاعفی شده است.

با وجود این، لیر ترکیه امروز (چهارشنبه ۱۵ اوت) توانست خود را حدود ۶ درصد بالا بکشد. این بهبود پس از آن روی داد که بانک مرکزی ترکیه کنترل بیشتری بر موجودی لیر در بازار اعمال کرد.

ترکیه و قطر به طور سنتی روابط خوبی دارند و آنکارا در جریان مناقشه میان قطر و بلوک عربستان، امارات، مصر و بحرین، طرف قطر را گرفت.

در جریان آن تنش که بلوک عربستان، امارات، مصر و بحرین روابط سیاسی و اقتصادی خود با قطر را قطع کردند و این کشور را به حمایت مالی از "تروریسم" در منطقه متهم کردند، قطر علاوه بر از دست دادن مرزهای آبی و خاکی خود با این کشورها، مرز هوایی معمول خود برای آمد و شد پروازهای قطر ایرلاینز را که برایش حیاتی بود، از دست داد.

در پی تصمیم قطر برای سرمایه گذاری ۱۵ میلیارد دلاری در ترکیه، سخنگوی رجب طیب اردوغان ضمن استقبال از این تصمیم گفته: "زیربنای اقتصاد ترکیه مستحکم است و ما از این ماجرا (بحران) سربلند و قوی‌تر بیرون خواهیم آمد."

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا چند روز پیش با دو برابر کردن تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم از ترکیه یک بار دیگر بر تلاطم در روابط دیپلماتیک میان دو کشور اشاره کرد.

کانون تنش جدید میان دو کشور بر دستگیری یک کشیش آمریکایی مقیم ترکیه به نام اندرو برانسون استوار است که ترکیه می‌گوید متهم به جاسوسی و همکاری در جریان کودتای نافرجام تابستان دو سال پیش است اما واشنگتن با درخواست فوری آزادی او تحریم‌هایی علیه آنکارا وضع کرده است.

دو کشور همچنین بر سر استرداد فتح الله گولن، روحانی منتقد دولت ترکیه که مقیم آمریکاست با هم اختلاف دارند چرا که دولت آقای اردوغان معتقد است فتح الله گولن مغز متفکر پشت کودتای ژوئیه ۲۰۱۶ بوده است.

ادعایی که آقای گولن آن را بی‌اساس می‌داند.
شامپو ضد ریزش
بهترین شامپو ضد ریزش مو
مشاهده لیست
خودکار
ارزانترین یخچال بازار
مشاهده قیمت
خودکار
بهترین پلی استیشن و ایکس باکس ایران
مشاهده قیمت


*لطفا از درج شماره تلفن و یا آدرس های اینترنتی مختلف اکیداً خودداری فرمایید.