ارزانترین‌ها پرفروش‌ها بهترین محصولات گوشی آموزش آشپزی
×
لیست پرفروش ترین گوشی ایران
مشاهده قیمت

برای اولین بار میزان آلودگی صوتی قابل‌تحمل برای انسان‌ها منتشر شد

برای اولین بار میزان آلودگی صوتی قابل‌تحمل برای انسان‌ها منتشر شدسروصدای زیاد و مداوم بر سلامت انسان تأثیری مخرب دارد. سازمان بهداشت جهانی برای نخستین بار مرزی برای تحمل انسان در برابر سروصدا تعیین کرده است. این سازمان توصیه می‌کند قوانینی برای رعایت این مرز در نظر گرفته شود. برای اولین بار میزان آلودگی صوتی قابل‌تحمل برای انسان‌ها منتشر شد
کسانی که در نزدیکی خیابان یا بزرگ‌راهی پررفت‌ و آمد زندگی می‌کنند، به خوبی با سروصدای تردد خودروها آشنا هستند. به صدای رفت‌وآمد خودروها به ویژه ماشین‌های سنگین مانند کامیون‌ها، صدای ترمز آنها یا صدای ویراژ موتورسیکلت‌ها نمی‌توان عادت کرد.

سازمان بهداشت جهانی برای نخستین بار مرزی برای میزان آلودگی صوتی قابل‌تحمل برای انسان تعیین کرده است. بر اساس این مرز، میزان متوسط سروصدای خیابان در طول روز نباید بیشتر از ۵۳ دسی‌بل باشد.
برای اولین بار میزان آلودگی صوتی قابل‌تحمل برای انسان‌ها منتشر شد
برای مقایسه: گفتگو با صدای آرام حجم صدایی معادل ۳۰ دسی‌بل و صدای موزیک آرام رادیو ۵۰ دسی‌بل دارد. سشوار ۷۰ و یک اره‌برقی ۱۰۰ دسی‌بل صدا تولید می‌کند. تحقیق پژوهشگران پیشتر ثابت کرده بود که هر چه این میزان بالاتر می‌رود، ترشح هورمون‌هایی که برای مقابله با استرس در بدن تولید می‌شود، بیشتر می‌شود.

سازمان بهداشت جهانی می‌گوید مرز قابل‌تحمل برای وسایل‌ حمل‌ونقل ریلی مانند قطار یا تراموای شهری در طول روز نباید بیشتر از ۵۵ دسی‌بل و برای خطوط هوایی بیشتر از ۴۵ دسی‌بل باشد. این مرزها برای طول شب ۴۵ دسی‌بل برای رفت‌وآمد در خیابان‌ها، ۴۴ دسی‌بل برای حمل و نقل ریلی و ۴۰ دسی‌بل برای خطوط هوایی است.

با افزایش سروصدا سرعت یادگیری کمتر می‌شود. به عنوان مثال با افزایش هر ۱۰ دسی‌بل حجم صدا، یادگیری خواندن در میان کودکان یک ماه کندتر می‌شود. اگر این میزان ۲۰ دسی‌بل باشد، این یادگیری ۲ ماه عقب می‌افتد.

سروصدا با ایجاد استرس، افزایش فشار خون و اختلال در خواب، تهدیدی جدی برای سلامت قلب و عروق به شمار می‌رود. تحمل پیوسته صدایی با شدت ۵۵ دسی‌بل آزاردهنده است و خواب فرد را به هم می‌ریزد.
برای اولین بار میزان آلودگی صوتی قابل‌تحمل برای انسان‌ها منتشر شد
این نمودار سازمان بهداشت جهانی میزان صدای تولیدشده در شرایط مختلف را نشان می‌دهد. شنیدن صدایی بالاتر از مرز ۵۰ دسی‌بل به فاکتوری تبدیل می‌شود که بدن را در شرایط هشیاری قرار می‌دهد. قرار گرفتن در معرض صدایی بالاتر از این حد ‌آن‌هم به طور پیوسته، امکان بازگشت به سطح آرامش را از بدن سلب می‌‌کند و برای سلامت انسان زیان دارد.

سازمان بهداشت جهانی دستورالعمل‌هایی تهیه کرده که به سیاستمداران کمک می‌کند راهکارهایی برای حفاظت بهتر از شهروندان در نظر گیرند. این سازمان توصیه می‌کند با ایجاد راهکارهایی قانونی در ساخت ‌و سازهای شهرها و نیروگاه‌‌ها به مرز تحمل صوتی انسان توجه شود.
برای اولین بار میزان آلودگی صوتی قابل‌تحمل برای انسان‌ها منتشر شد
مشکل آلودگی صوتی و پیامدهای آن تنها به شهرهای بزرگ محدود نمی‌شود. توربین‌های بادی نیز سر وصدای زیادی دارند. سازمان بهداشت جهانی می‌گوید میزان صدای این نیروگاه‌ها در طول روز نباید بیش از ۴۵ دسی‌بل باشد. این سازمان برای ساعات شب هنوز مرز مشخصی توصیه نکرده است؛ اما روشن است که این مرز از مرز تعیین‌شده برای روز کمتر خواهد بود.
برای اولین بار میزان آلودگی صوتی قابل‌تحمل برای انسان‌ها منتشر شد
سازمان بهداشت جهانی تأکید کرده که تحمل سروصدای بالا در زمان فراغت هم مضر است. به عنوان مثال شنیدن موزیک با صدای بلند یا استفاده پیوسته از هدفون برای شنیدن رادیو یا موزیک برای سلامت انسان مضر است. سازمان بهداشت جهانی توصیه می‌کند مرز سالانه آلودگی صوتی در تمام موارد به کمتر از ۷۰ دسی‌بل محدود شود.
منبع : dw.com
شامپو ضد ریزش
بهترین شامپو ضد ریزش مو
مشاهده لیست
خودکار
ارزانترین یخچال بازار
مشاهده قیمت
خودکار
بهترین پلی استیشن و ایکس باکس ایران
مشاهده قیمت


*لطفا از درج شماره تلفن و یا آدرس های اینترنتی مختلف اکیداً خودداری فرمایید.