ارزانترین‌ها پرفروش‌ها بهترین محصولات گوشی آموزش آشپزی
×
لیست پرفروش ترین گوشی ایران
مشاهده قیمت

دادگاه شهردار سابق تهران / نجفی : میترا، نه پرستو بود نه مهدورالدم

دادگاه شهردار سابق تهران / نجفی : میترا، نه پرستو بود نه مهدورالدممحمدعلی نجفی، شهردار سابق تهران در دومین جلسه دادگاه رسیدگی به قتل میترا استاد گفت که او "مهدورالدم" بودن میترا استاد را اصلا در دفاعیات مطرح نکرده است. آقای نجفی همچنین گفته است "در هیچ جا و هیچ زمانی، در مورد همسر مقتولش از لفظ "پرستو" استفاده نکرده است.

آقای نجفی وکیل خود را هم برکنار کرده است.

دختر، داماد و برادر محمد علی نجفی اولین افرادی بودند که در دومین جلسه دادگاه پرونده قتل میترا استاد وارد دادگاه کیفری شدند.

در نخستین جلسه دادگاه، محمد شهریاری، نماینده دادستانی بخشی از دستنوشته آقای نجفی را خواند که در فاصله بین قتل خانم استاد و تسلیم شدن به پلیس نوشته شده است. در آخرین بخش این دستنوشته آقای نجفی نوشته است که به این نتیجه رسیده است که مقتول "مهدورالدم" است و برای همین کار را "یکسره" کرده است.

آقای نجفی در دومین جلسه رسیدگی به اتهاماتش در دادگاه کیفری یک تهران گفت "بازپرس می‌خواست مهدورالدم بودن میترا را در دهان من بگذارد". او اضافه کرد که "آنچه نوشتم با عجله و به صورت غیردقیق بود، من عنوان مهدورالدم را اصلا در دفاعیات مطرح نکردم".

هر چند نماینده دادستانی در همان جلسه نخست نیز تأکید کرده بود که "متهم در جای جای پرونده در بیان انگیزه خود از قتل، اختلافات خانوادگی و زناشویی را بیان می‌کند و مهدورالدم بودن مقتوله را رد می‌کند".

"مهدورالدم" کسی است که بر پایه احکام شرع، خونش هدر است. این اصطلاح فقهی در قانون مجازات اسلامی هم آمده اما تفسیر متفاوتی درباره آن وجود دارد. طبق ماده ۳۰۲ قانون مجازات اسلامی، اگر ثابت شود که مقتول "مهدور الدم" بوده، قصاص انجام نمی‌شود.

آقای نجفی در جلسه امروز گفته "بارها از من سوال شد و من هم پاسخ دادم که حتی اگر معتقد به مهدورالدم بودن هم باشم دلیل نمی‌شود خودم حکم قتل اجرا کنم".

آقای حاجیلویی یک از وکلای خانواده استاد در بخشی از صحبت‌های خود در دادگاه امروز گفت "ماجرای مهدورالدم بودن به عنوان تیتر رسانه ها منتشر شد و این امر سبب خدشه وارد کردن به وضعیت خانواده متوفی شد". او همچنین دفاعیات آقای نجفی را "ناجوانمردانه" خواند.

آقای نجفی در دستنوشته‌ای که در آن به دلایل قتل و مهدورالدم بود همسر ۳۶ ساله خود پرداخته نوشت "همسر دوم من بارها تهدید کرده بود با مردان اجنبی که شما به آنها حساس هستید، هم‌بستر خواهم شد و تا این کار را انجام ندهم دست بردار نخواهم بود و شروع کرد با تماس گرفتن با مردانی که در گذشته با آنها سر و سری داشته است. از نظر من مهدورالدم بودن وی ثابت شده بود".

هر چند در هفته‌های گذشته این موضوع نیز پیش کشیده شده بود که اشاره به "مهدورالدم" بودن خانم استاد، به خاطر "یارسان" بودن او بوده است. یارسان اقلیت غیرمسلمانی است که اغلب پیروانش در مناطق کردنشین ایران ساکنند.

با این حال، آقای نجفی ضمن تأکید بر اینکه "مهدورالدم" بودن خانم استاد را در دفاعیات مطرح نکرده گفت که دوست نداشته این دستنوشته که در کیفرخواست قرائت شده علنی شود: "من در نامه نوشتم که دلم نمی‌خواهد، نامه عمومی شود و حتی گفتم تعداد معدودی از بستگان متوجه آن شوند، اما چطور نماینده دادستان بخش‌هایی از نامه را قرائت کردند، باید این نامه در جلسه غیرعلنی مطرح می‌شد".دادگاه شهردار سابق تهران / نجفی : میترا، نه پرستو بود نه مهدورالدم
آقای نجفی با سه اتهام، قتل عمد، حمل و نگهداری سلاح غیر مجاز و ایراد صدمه بدنی عمدی منتهی به جرح در دادگاه حضور داشت.
محمدعلی نجفی: همسرم پرستو نبود

محمد علی نجفی در بخش دیگری از دفاعیات خود در پاسخ به وکیل خانواده مقتول گفت "در هیچ جا و هیچ زمانی اصلا لفظ پرستو رابه کار نبردم و در فضای مجازی برخی افراد این موضوع را نوشتند که باید از خود آنها سوال کنید".

محمدعلی نجفی پس از آنکه خود را تسلیم پلیس کرد، در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت خانم استاد با نهادهای امنیتی ارتباط داشته است. دختر آقای نجفی نیز بر این اظهارات صحه گذاشت.

بعدتر، برخی از فعالان سیاسی گفتند نهادهای امنیتی ایران در سال‌های گذشته برای فعالان سیاسی و اجتماعی "تله جنسی" می‌گذاشتند، و افرادی را به سراغشان می‌فرستند، موضوعی که در ادبیات سیاسی ایران با عنوان پرستو مطرح می‌شود.

وکیل خانواده استاد دفاعیات آقای نجفی را متعارض دانست و گفت "آقای نجفی شما وزیر سابق آموزش و پرورش بودید، نوک مداد را نشکسته‌اید که می‌گویید اشتباه کردم؛ شما آدم کشتید. اینجا صحنه سیاست نیست که به راحتی کنار بکشید شما مرتکب قتل عمد شده‌اید. بعد گفتید که او پرستو است و با نهادهای امنیتی در ارتباط است".
شامپو ضد ریزش
بهترین شامپو ضد ریزش مو
مشاهده لیست
خودکار
ارزانترین یخچال بازار
مشاهده قیمت
خودکار
بهترین پلی استیشن و ایکس باکس ایران
مشاهده قیمت


*لطفا از درج شماره تلفن و یا آدرس های اینترنتی مختلف اکیداً خودداری فرمایید.