ارزانترین‌ها پرفروش‌ها بهترین محصولات گوشی آموزش آشپزی
×
لیست پرفروش ترین گوشی ایران
مشاهده قیمت

مراقب قرارهای اینترنتی برای خرید و فروش کالا باشید!

مراقب قرارهای اینترنتی برای خرید و فروش کالا باشید!رئیس مرکز اطلاع رسانی پلیس پایتخت درباره قرارهای ملاقات اینترنتی برای انجام معاملات و خرید و فروش کالاها به شهروندان هشدار داد.

سرهنگ بابک نمک شناس رئیس مرکز اطلاع رسانی نیروی انتظامی تهران بزرگ، اظهار کرد: اعتماد، باور فردی یا عمومی در میان گروهی از افراد است که فرد یا گروه دیگر تلاش‌هایی را با حسن نیت برای رفتار مطابق با تعهدات آشکار و پنهان انجام می‌دهند.

وی افزود: این روز‌ها بخشی از زندگی ما به فضای مجازی گره خورده است، تقریبا غیر ممکن است که ما برای انجام برخی امور روزانه از امکاناتی که این فضا برای ما مهیا کرده است، استفاده نکنیم؛ این امور شامل طیف گسترده‌ای از معاملات و ارتباطات می‌شود که عامل اصلی انجام این تعاملات و مراودات موضوع اعتماد است.

سرهنگ نمک شناس با بیان اینکه اعتماد در فضای مجازی، به دلیل ساختار متفاوت این فضا نسبت به دنیای واقعی بسیار دشوار است، تصریح کرد: در این فضا افراد با هویت مجازی، در موقعیتی مجازی، دارای مراودات متفاوتی هستند.

وی افزود: این فضا، آزادی‌هایی از جمله امکان انتخاب مولفه‌های تأثیرگذار در هویت مجازی را برای کاربرانش فراهم می‌کند که در برخی موارد هویت مجازی فرد با هویت حقیقی آن دارای تفاوت‌های اساسی است.

رئیس مرکز اطلاع رسانی پلیس پایتخت بیان کرد: افراد به دلایل گوناگون می‌توانند جنسیت، اسم، موقعیت و خصوصیات متفاوت دیگری برای خود انتخاب کنند و روابط خود را بر اساس این مشخصات جدید در فضای مجازی آغاز کنند. برخی از افراد با نیت شیطانی و استفاده از این ویژگی با جعل هویت اقدام به کلاهبرداری و بعضا جنایت‌های گوناگون می‌کنند.

وی افزود: شیادان با سوءاستفاده از نا آگاهی مردم و عدم تسلط آن‌ها بر مهارت‌های لازم، به بهانه‌های مختلف به اطلاعات پرداخت حساب بانکی افراد دسترسی پیدا کرده و موجودی حساب قربانیان خود را به حساب دیگری منتقل می‌کنند، این شیادان با مهارت بالای خود می‌توانند علاوه بر عموم مردم، اقشار تحصیل کرده جامعه را هم فریب داده و اطلاعات حساب بانکی آن‌ها را بدست بیاورند.

سرهنگ نمک شناس با اشاره به اینکه شیادان تحت عناوین و روش‌های گوناگون با استفاده از تماس تلفنی، پیامک، شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های اینترنتی اقدام به کلاهبرداری می‌کنند، گفت: شهروندان نکاتی را در این باره باید رعایت کنند تا طعمه کلاهبرداران در فضای مجازی واقع نشوند.

وی اضافه کرد: کلاهبرداران تلفنی با جعل عنوانی فریبنده، از طریق تماس تلفنی با مالباختگان ارتباط برقرار می‌کنند و پس از جلب اعتماد، با استفاده از شگرد‌های روانی خاصی با تحت تأثیر قرار دادن فرد مورد نظر، آن‌ها را روانه دستگاه خودپرداز (ATM) می‌کنند و پس از اجرای عملیات به ظاهر پیچیده حساب بانکی قربانی خود را خالی می‌کنند. این در حالی است که پلیس بار‌ها به شهروندان اعلام کرده است که بابت واریز پول به حساب افراد هیچ نیازی به مراجعه حضوری صاحب آن حساب به دستگاه خودپرداز نیست.

وی افزود: ترفند دیگر کلاهبرداران ارسال پیامک است که معمولا در این پیامک شماره کارت عابربانک وجود دارد و تحت عناوین مختلف درخواست انتقال پول به حسابی را دارند که امکان دارد مالباخته بدون توجه به شماره ارسال کننده پیامک، اشتبا‌ها مبلغی را برای کلاهبردار واریز کنند.

سرهنگ نمک شناس تاکید کرد: اگر منتظر دریافت شماره کارت یا حساب بانکی برای انتقال پول هستید، قبل از انجام عملیات انتقال حتما شماره ارسال کننده پیامک را شناسایی کنید و درخواست انتقال پول از شماره‌های ناشناس را نادیده بگیرید.

وی روش سوم کلاهبرداران در شبکه‌های اجتماعی را اینگونه تشریح کرد: کلاهبرداران با پیشنهاد قیمت ارزان‌تر برای خدمات و کالاها، سعی می‌کنند مالباختگان را فریب دهند و به اطلاعات حساب بانکی آن‌ها دسترسی پیدا کنند یا در قبال دریافت پول، خدمات و کالایی ارائه نمی‌کنند.

رئیس مرکز اطلاع رسانی پلیس پایتخت گفت: پلیس توصیه می‌کند در برخورد با چنین تبلیغاتی در شبکه‌های اجتماعی به هیچ عنوان به افراد ناشناس اعتماد نکنید و شهروندان برای انجام معاملات از سایت‌های خدماتی و فروشگاهی معتبر دارای نماد اعتماد الکترونیکی «ای نماد» استفاده کنند.

وی از سایت‌های اینترنتی انتشار آگهی به عنوان بستر دیگری برای سوءاستفاده مجرمان در فضای مجازی یاد کرد و افزود: برخی مجرمان از این فضا برای فروش اموال دزدی استفاده می‌کنند که حتی خرید این اموال از نظر قانون جرم تلقی شده و مورد پیگرد قانونی قرار می‌گیرد. از سوی دیگر بعضی اجناس آگهی شده در این سایت‌ها تقلبی بوده و ممکن است تشخیص تفاوت اجناس اصلی از تقلبی نیاز به کارشناس داشته باشد.

سرهنگ نمک شناس تاکید کرد: سعی کنید از تنهایی حاضر شدن در این معاملات بپرهیزید و به همراه کارشناس یا یک همراه حضور یابید و با هوشیاری کامل محل ملاقات را انتخاب کنید.

رئیس مرکز اطلاع رسانی پلیس پایتخت خاطرنشان کرد: ریشه تمام جرایم فوق اعتماد نادرست مالباخته به کلاهبردار است. با آموزش مهارت‌های لازم در سنین کودکی و مدارس کشور و رعایت نکات ساده، اما مهم می‌توان از بسیاری جرایم فضای مجازی پیشگیری کرد که موجب می‌شود از جنبه‌های مثبت این فضا بهره بیشتری برد و حجم این گونه جرایم را در جامعه کاهش داد.
شامپو ضد ریزش
بهترین شامپو ضد ریزش مو
مشاهده لیست
خودکار
ارزانترین یخچال بازار
مشاهده قیمت
خودکار
بهترین پلی استیشن و ایکس باکس ایران
مشاهده قیمت


*لطفا از درج شماره تلفن و یا آدرس های اینترنتی مختلف اکیداً خودداری فرمایید.