ارزانترین‌ها پرفروش‌ها بهترین محصولات گوشی آموزش آشپزی
×

پراید و تیبا به جای محصولات رنو فرانسه / چرا تولید ال 90 متوقف شد

 پراید و تیبا به جای محصولات رنو فرانسه / چرا تولید ال 90  متوقف شدپیش‌فروش‌های شرکت سایپا هر از چند گاهی خبرساز می‌شود؛ از هجوم میلیونی مشتریان برای خرید پراید گرفته تا جایگزین شدن پراید به جای محصولات رنو، اما چرا این شرکت به جای رنو پراید به مشتریان خود می‌دهد؟

ابتدا شرکت سایپا اعلام کرد که به دلیل تحریم‌ها قادر به تحویل خودروهای رنو نیست به همین دلیل به مشتریان خود گفت به جای محصولات رنو مانند تندر ۹۰ و ساندرو، محصولات خانواده پراید و تیبا را انتخاب کنند. این در حالی است که تندر ۹۰ محصول مشترک بین ایران خودرو و سایپا است و قطعات آن توسط شرکت رنو پارس از سازندگان ایرانی و خارجی تهیه می‌شود. آنگونه که اعلام شده است این خودرو بالای ۶۰ درصد ساخت داخل شده است و قطعات وارداتی آن هم به تعداد سفارشات انجام شده، وارد و در انبارها ذخیره شده است. ایران خودرو دیگر تولیدکننده محصولات مشترک رنو در ایران، تا لحظه تنظیم گزارش هم از افرادی که محصولات رنو را پیش خرید کرده‌اند نخواسته است این محصولات را با خودروی دیگری جایگزین کنند.

شرکت سایپا ابتدا اعلام کرد مشتریانی که محصولات رنو را پیش خرید کرده اند دو راه را پیش روی خود دارند یا خودروی خود را با پراید، تیبا و ساینا (به قیمت روز و موعد تحویل ۹۷ و ۹۸ ) تعویض کنند یا از خرید محصولات رنو انصراف بدهند و پول واریزشده خود را همراه با سود آن دریافت کنند.

پس از این اعلامیه، فشار زیادی متوجه شرکت سایپا شد تا اینکه این شرکت زیر فشار مردم و رسانه‌ها اطلاعیه فروش خود را اصلاح کرد.

به گزارش روزنامه دنیای اقتصاد این شرکت اعلام کرده است که جایگزینی خودروهای رنو اختیاری است.

آنگونه که ایسنا گزارش داده است گروه خودروسازی سایپا به دنبال اطلاعیه پیشین خود درباره تحویل پراید و تیبا به جای خودروهای ثبت‌نامی خانواده رنو، در اطلاعیه جدیدی اعلام کرد که این موضوع اختیاری بوده و مشتریان محصولات خانواده رنو می‌توانند برای دریافت خودروی خود صبر کنند.

در اطلاعیه سایپا در این رابطه آمده است: «با توجه به عدم همکاری شرکت رنو در خصوص انجام تعهدات خود و ضمن عذرخواهی مجدد از مشتریان به‌دلیل عدم امکان تولید خودروهای گروه رنو، به استحضار همه مشتریان متقاضی خانواده رنو می‌رساند، این بخشنامه برای جایگزینی با سایر محصولات صادر شده است و با توجه به ظرفیت تولید گروه سایپا، در حال حاضر صرفا امکان جایگزینی با خودروهای پراید و تیبا مقدور است».

در ادامه آمده است «در بخشنامه ابلاغ شده به نمایندگی‌های گروه سایپا، جایگزینی خودروهای گروه رنو با این محصولات، به‌صورت کاملا اختیاری انجام خواهد شد. گروه سایپا در حال بررسی روش‌های مختلف برای پاسخ به تعهدات ایجاد شده است و مشتریان می‌توانند تا دریافت محصول ثبت‌نامی خود با دریافت سود ۲۷ درصدی (مجموع سود مشارکت و تاخیر تا تحویل خودرو) منتظر بمانند. علاوه‌بر این، مشتریانی هم که خواهان انصراف هستند می‌توانند براساس بخشنامه مذکور از ۳۰ تا ۳۶ درصد سود براساس زمان انصراف بهره‌مند شوند.»

اما با این وجود رسانه‌ها اعلام کردند این عدم تحویل ربطی به تحریم‌های اخیر ندارد چرا که این خودروها پیش از شروع تحریم‌های جدید آمریکا نام نویسی شده بودند و برای آنها قطعات لازم توسط رنو به ایران وارد شده و در انبار‌های سایپا ذخیره شده است.

سایت الف در اینباره نوشته است :« انبار سایپا مملو از قطعات اصلی و مهم خودرو‌های تندر ۹۰ و ساندرو است، اما ظاهراً مشکلات ناشی از نوع قرارداد با طرف خارجی و تمایل شدید برای گران‌کردن خودرو، بهانه‌های این خودروساز داخلی برای شانه خالی کردن از بار تعهد به خریدارانش شده است.»

یک منبع آگاه نیز به روزنامه «جوان» از دپوی موتور و گیربکس خودرو‌های تندر ۹۰ و ساندرو در انبار‌های پارس‌خودرو گفته و افزوده است « ماه‌هاست که سایپا قطعات این خودرو‌ها را خریداری و انبار کرده است، اما ترجیح می‌دهد خودرو‌های پیش‌فروش شده را با پراید و تیبا جایگزین کند. این شرکت می‌توانند با قیمت بالاتری بعدا این خودرو‌ها را به بازار عرضه کنند.»

هم اکنون دولت به خودرو سازان اجازه نمی‌دهد تا در بخش خودروهای زیر ۵۰ میلیون تومانی قیمت‌های خود را افزایش دهند. خودروسازان از بسیاری از حمایت‌های دولتی برخوردار هستند و واردات قطعات، مواد اولیه و کارهای خود را با نرخ ارز دولتی انجام می‌دهند.

در بازار آزاد خودرو و در واکنش به قیمت ارز قیمت محصولات رنو به‌شدت افزایش یافته است. به عنوان مثال در حالی که قیمت کارخانه‌ای رنو ساندرو دنده‌ای ۴۸ میلیون تومان است این خودرو در لحظه تنظیم گزارش در بازار آزاد حدود ۱۰۲ میلیون تومان قیمت دارد. این اختلاف که بیش از ۵۰ میلیون تومان است می‌تواند سبب شود سایپا مشتریان را به انصراف خودروی خریده‌شده هدایت کند؛ تا بعدا با فشار به دولت و افزایش شدید قیمت کارخانه‌ای و با فروش این خودروها با قیمت‌هایی نزدیک بازار آزاد، سود زیادی نصیب این شرکت شود.
شامپو ضد ریزش
بهترین شامپو ضد ریزش مو
مشاهده لیست
خودکار
ارزانترین یخچال بازار
مشاهده قیمت
خودکار
بهترین پلی استیشن و ایکس باکس ایران
مشاهده قیمت


*لطفا از درج شماره تلفن و یا آدرس های اینترنتی مختلف اکیداً خودداری فرمایید.