همه چیز درباره وانت پراید (سایپا 151) | از مشخصات فنی تا معایب و نظرات
پراید یک خودرو شهری جمعوجور از کشور ژاپن است که اولین بار در سال 1986 و توسط شرکت مزدا طراحی و تولید شد. این خودرو بانامهایی همچون مزدا 121، فورد فستیوا (Festiva) و کیا پراید در بازارهای ژاپن، آمریکا و کره جنوبی حضور یافت و سرانجام در سال 1372 بهوسیله شرکت سایپا به بازار ایران وارد شد. در ابتدا این خودرو در دو نسخه هاچبک و سدان و تنها با نام و لوگو شرکت کیا به بازار داخلی عرضه میشد، اما پس از مدتی شرکت سایپا توانست با انجام تغییراتی در نمای ظاهری کیا پراید نام این خودروها را به صبا (پراید سدان) و نسیم (پراید هاچبک) تغییر دهد. پس از تولید خودروهای نسیم و صبا، شرکت سایپا تغییرات فراوانی را در پراید ایجاد نمود که یکی از مهمترین آنها ساخت پلتفرمی به نام X100 بود. طبق ادعای شرکت سازنده این پلتفرم درواقع نوع ارتقا یافته پلتفرم قدیمی پراید بوده که نسبت به گذشته از امنیت و عملکرد بالاتری برخوردار است. این پلتفرم تاکنون اساس ساخت ارزانقیمتترین و پرفروشترین محصولات شرکت سایپا را فراهم کرده است که یکی از آنها سایپا 151 یا پراید کارا نام دارد. سایپا 151، وانتی کوچک است که طراحی آن بر اساس پراید 131 شکل گرفت و اولین بار در سال 1391 از آن رونمایی شد. طبق اعلام شرکت سایپا، این خودرو توان حمل بار تا حدود 500 کیلوگرم را داشته که باعث میشود برای حملونقلهای سبک شهری گزینه مناسبی به نظر برسد.آلبوم عکس سایپا پراید 151 وانت #9
برای بزرگنمایی و دانلود تصویر کلیک کنید.
تغییر محل قرارگیری درب باک و همچنین اضافه شدن 4 گیره باربند ازجمله تفاوتهای این خودرو نسبت به پراید 131 محسوب میشود. بخش پشتی خودرو بسیار ساده طراحیشده و تنها نکته مثبت آن نسبت به اغلب پیکاپهای ارزانقیمت بازار داخلی، استفاده از دستگیره برای باز و بسته کردن راحتتر محفظه بار است. فضایی که بهمنظور باربری برای این وانت کوچک در نظر گرفتهشده دارای 1500 میلیمتر طول و 1370 میلیمتر عرض است که مطمئناً برای حمل بارهای حجیم چندان مناسب به نظر نمیرسد. ناگفته نماند که شرکت سایپا علاوه بر تولید مدل کارا (پراید وانت) یک مدل دیگر با نام کانوپی نیز به بازار عرضه میکند که تنها تفاوت آن با مدل کارا در کابین کامپوزیتی سبکی است که بهجای فضای بار در بخش پشتی خودرو قرار دادهشده است.
طراحی داخلی و امکانات رفاهی
با ورود به داخل پراید وانت با فضایی آشنا مواجه خواهید شد که قبلا بارها و بارها در پراید 131 با آن روبرو شدهاید. طراحی بهکاررفته در فضای داخلی سایپا 151 همچون سایر محصولات خانواده X100 بسیار قدیمی بوده و هماهنگی بسیار کمی میان اجزا آن برقرار است؛ همچنین کیفیت متریال استفادهشده در ساخت کابین بسیار پایین بوده و قطعات بیکیفیت پلاستیکی در همهجا به چشم میخورند. با توجه به استفاده گسترده از این مواد میتوان انتظار داشت پس از مدت کوتاهی، صداهای گوشنواز بسیاری از کابین خودرو شنیده شود! صندلیهای این شاهکار شرکت سایپا، در مقایسه با صندلیهای بهکاررفته در وانت باردو از راحتی بیشتری برخوردار بوده و از ابعاد بهتری برخوردارند، اما تنظیمات 4 جهته آن چندان کاربردی نبوده و این موضوع رانندگی را برای افرادی با قد حدود 180 سانتیمتر بسیار سخت خواهد کرد. فضای بسیار کمی برای سرنشینان این خودرو در نظر گرفتهشده، اما این فضای کم در کنار تمام محدودیتهای خود، محسناتی هم برای سرنشینان به همراه دارد، بهطور مثال باعث میشود پس از استفاده از کولر یا بخاری بهسرعت به دمای موردنظر خود دستیابید!
تجربه ثابت کرده از محصولات ارزان قیمت سایپا که در رنج قیمتی کمتر از 30 میلیون تومان قرار دارند، بههیچوجه نباید انتظار امکانات رفاهی خاصی داشته و همین که صندلیها و فرمان خودرو را برایتان باقی میگذارد، باید از این شرکت سپاس گذار باشید! سایپا 151 نیز مانند سایر محصولات این شرکت، از این قاعده مستثنی نبوده و شاید در مقایسه با وانتهایی همچون وانت نیسان (نیسان آبی) یا پیکان وانت (وانت باردو) از امکانات بیشتری برخوردار باشد، اما همچنان امکانات آن در سطح بسیار پایینی قرار داشته و به هیچ وجه قابل قبول نخواهد بود؛ ازجمله این امکانات میتوان به شیشهبالابر برقی، رادیو CD باقابلیت پخش MP3، کمربند ایمنی باقابلیت تنظیم ارتفاع، درب بازکن باک از داخل، فرمان هیدرولیک، ساعت دیجیتال، سیستم تهویه مطبوع (کولر)، آینههای جانبی باقابلیت تنظیم از داخل، قابلیت تنظیم ارتفاع فرمان و جا لیوانی روی کنسول نام برد.
با ورود به داخل پراید وانت با فضایی آشنا مواجه خواهید شد که قبلا بارها و بارها در پراید 131 با آن روبرو شدهاید. طراحی بهکاررفته در فضای داخلی سایپا 151 همچون سایر محصولات خانواده X100 بسیار قدیمی بوده و هماهنگی بسیار کمی میان اجزا آن برقرار است؛ همچنین کیفیت متریال استفادهشده در ساخت کابین بسیار پایین بوده و قطعات بیکیفیت پلاستیکی در همهجا به چشم میخورند. با توجه به استفاده گسترده از این مواد میتوان انتظار داشت پس از مدت کوتاهی، صداهای گوشنواز بسیاری از کابین خودرو شنیده شود! صندلیهای این شاهکار شرکت سایپا، در مقایسه با صندلیهای بهکاررفته در وانت باردو از راحتی بیشتری برخوردار بوده و از ابعاد بهتری برخوردارند، اما تنظیمات 4 جهته آن چندان کاربردی نبوده و این موضوع رانندگی را برای افرادی با قد حدود 180 سانتیمتر بسیار سخت خواهد کرد. فضای بسیار کمی برای سرنشینان این خودرو در نظر گرفتهشده، اما این فضای کم در کنار تمام محدودیتهای خود، محسناتی هم برای سرنشینان به همراه دارد، بهطور مثال باعث میشود پس از استفاده از کولر یا بخاری بهسرعت به دمای موردنظر خود دستیابید!
تجربه ثابت کرده از محصولات ارزان قیمت سایپا که در رنج قیمتی کمتر از 30 میلیون تومان قرار دارند، بههیچوجه نباید انتظار امکانات رفاهی خاصی داشته و همین که صندلیها و فرمان خودرو را برایتان باقی میگذارد، باید از این شرکت سپاس گذار باشید! سایپا 151 نیز مانند سایر محصولات این شرکت، از این قاعده مستثنی نبوده و شاید در مقایسه با وانتهایی همچون وانت نیسان (نیسان آبی) یا پیکان وانت (وانت باردو) از امکانات بیشتری برخوردار باشد، اما همچنان امکانات آن در سطح بسیار پایینی قرار داشته و به هیچ وجه قابل قبول نخواهد بود؛ ازجمله این امکانات میتوان به شیشهبالابر برقی، رادیو CD باقابلیت پخش MP3، کمربند ایمنی باقابلیت تنظیم ارتفاع، درب بازکن باک از داخل، فرمان هیدرولیک، ساعت دیجیتال، سیستم تهویه مطبوع (کولر)، آینههای جانبی باقابلیت تنظیم از داخل، قابلیت تنظیم ارتفاع فرمان و جا لیوانی روی کنسول نام برد.
مشخصات فنی
سایپا 151 همچون سایر برادران خود به پیشرانه M13 مجهز شده است و متأسفانه ازلحاظ توان خروجی هیچ تفاوتی با سایر اعضای خانواده X100 ندارد. در سال 1392 شرکت مگا موتور با همکاری یک شرکت کرهای شروع به انجام تغییراتی در پیستون، منیفولد دود، سرسیلندر و... پیشرانههای قدیمی کیا پراید کردند تا بتوانند علاوه بر کاهش مصرف سوخت و آلایندگی این پیشرانههای قدیمی، با قوانین جدید شرکت استاندارد نیز هماهنگی بیشتری پیدا کنند؛ نتیجه این تغییرات باعث طراحی و تولید پیشرانهای به نام M13 شد که در کنار آلایندگی یورو 4، از توان خروجی بالاتری نیز نسبت به گذشته برخوردار بود. پیشرانه سایپا 151، از نوع 4 سیلندر 8 سوپاپ است که 71 اسببخار قدرت و 108 نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. برای انتقال نیروی تولیدی این پیشرانه به چرخهای جلو، یک گیربکس 5 سرعته دستی در نظر گرفتهشده است که طبق ادعای شرکت سایپا به منظور افزایش توان باربری تغییراتی نیز در آن صورت گرفته است. مجموع عملکرد پیشرانه و سیستم انتقال قدرت باعث میشود که بدنه 900 کیلوگرمی این خودرو در عرض 15.5 ثانیه از حالت سکون بهسرعت 100 کیلومتر برسد. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو 6.6 لیتر در هر 100 کیلومتر بیانشده که بر روی کاغذ عدد مناسبی برای یک وانت کوچک به نظر میرسد اما به گفته، Z4CAR مصرف حقیقی این خودرو در یک سیکل ترکیبی و بدون هیچ بار اضافی فراتر از 8 لیتر خواهد بود!
سایپا 151 همچون سایر برادران خود به پیشرانه M13 مجهز شده است و متأسفانه ازلحاظ توان خروجی هیچ تفاوتی با سایر اعضای خانواده X100 ندارد. در سال 1392 شرکت مگا موتور با همکاری یک شرکت کرهای شروع به انجام تغییراتی در پیستون، منیفولد دود، سرسیلندر و... پیشرانههای قدیمی کیا پراید کردند تا بتوانند علاوه بر کاهش مصرف سوخت و آلایندگی این پیشرانههای قدیمی، با قوانین جدید شرکت استاندارد نیز هماهنگی بیشتری پیدا کنند؛ نتیجه این تغییرات باعث طراحی و تولید پیشرانهای به نام M13 شد که در کنار آلایندگی یورو 4، از توان خروجی بالاتری نیز نسبت به گذشته برخوردار بود. پیشرانه سایپا 151، از نوع 4 سیلندر 8 سوپاپ است که 71 اسببخار قدرت و 108 نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. برای انتقال نیروی تولیدی این پیشرانه به چرخهای جلو، یک گیربکس 5 سرعته دستی در نظر گرفتهشده است که طبق ادعای شرکت سایپا به منظور افزایش توان باربری تغییراتی نیز در آن صورت گرفته است. مجموع عملکرد پیشرانه و سیستم انتقال قدرت باعث میشود که بدنه 900 کیلوگرمی این خودرو در عرض 15.5 ثانیه از حالت سکون بهسرعت 100 کیلومتر برسد. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو 6.6 لیتر در هر 100 کیلومتر بیانشده که بر روی کاغذ عدد مناسبی برای یک وانت کوچک به نظر میرسد اما به گفته، Z4CAR مصرف حقیقی این خودرو در یک سیکل ترکیبی و بدون هیچ بار اضافی فراتر از 8 لیتر خواهد بود!
سیستم تعلیق
مطمئنا سیستم تعلیق یک خودرو، نقش بزرگی در پایداری، فرمان پذیری و شتاب گیری آن داشته و یکی از مهمترین اجزای هر خودرویی به شمار میرود. بهطورمعمول خودروهایی همچون ونها یا وانتها، در مقایسه با خودروهای معمولی (سدان یا هاچبک) به سیستم تعلیق و فنربندی کارآمدتر و محکمتری مجهز میشوند تا بتوانند علاوه بر دفع ضربات واردشده از سوی جاده، بهخوبی از پس تحمل وزن اضافی خود بربیایند. شرکت سایپا نیز در اقدامی بیسابقه سیستم تعلیق همیشگی پراید را موردبازنگری قرار داده و بهمنظور افزایش مقاومت تعلیق عقب این خودرو، از کمکفنر تلسکوپی به همراه فنر تخت استفاده کرده است؛ استفاده از این سیستم باعث شده تا بخش عقبی خودرو در مقایسه با سایپا 131 عملکرد خشک تری داشته و در زمان رانندگی تکان های زیادی به کابین خودرو منتقل شود. البته ناگفته نماند که خشکی تعلیق عقب در بین سایر پیکاپ های کوچک و ارزان قیمت بازار نیز وجود داشته و تا حدودی امری طبیعی محسوب میشود!
در بخش جلویی سایپا 151 از سیستم تعلیق مک فرسون استفاده شده است، این سیستم تعلیق یکی از اولین سیستمهایی است که در صنعت خودروسازی مورداستفاده قرارگرفته و در کنار تمامی معایبی که دارد از مزایایی همچون هزینههای کم تولید و نگهداری، حجم کم، سادگی عملکرد و... نیز برخوردار است که باعث شده این سیستم تعلیق یکی از پرکاربردترین سیستمها، در خودروهای ارزانقیمت بازار جهانی باشد.
مطمئنا سیستم تعلیق یک خودرو، نقش بزرگی در پایداری، فرمان پذیری و شتاب گیری آن داشته و یکی از مهمترین اجزای هر خودرویی به شمار میرود. بهطورمعمول خودروهایی همچون ونها یا وانتها، در مقایسه با خودروهای معمولی (سدان یا هاچبک) به سیستم تعلیق و فنربندی کارآمدتر و محکمتری مجهز میشوند تا بتوانند علاوه بر دفع ضربات واردشده از سوی جاده، بهخوبی از پس تحمل وزن اضافی خود بربیایند. شرکت سایپا نیز در اقدامی بیسابقه سیستم تعلیق همیشگی پراید را موردبازنگری قرار داده و بهمنظور افزایش مقاومت تعلیق عقب این خودرو، از کمکفنر تلسکوپی به همراه فنر تخت استفاده کرده است؛ استفاده از این سیستم باعث شده تا بخش عقبی خودرو در مقایسه با سایپا 131 عملکرد خشک تری داشته و در زمان رانندگی تکان های زیادی به کابین خودرو منتقل شود. البته ناگفته نماند که خشکی تعلیق عقب در بین سایر پیکاپ های کوچک و ارزان قیمت بازار نیز وجود داشته و تا حدودی امری طبیعی محسوب میشود!
در بخش جلویی سایپا 151 از سیستم تعلیق مک فرسون استفاده شده است، این سیستم تعلیق یکی از اولین سیستمهایی است که در صنعت خودروسازی مورداستفاده قرارگرفته و در کنار تمامی معایبی که دارد از مزایایی همچون هزینههای کم تولید و نگهداری، حجم کم، سادگی عملکرد و... نیز برخوردار است که باعث شده این سیستم تعلیق یکی از پرکاربردترین سیستمها، در خودروهای ارزانقیمت بازار جهانی باشد.
ایمنی
همانطور که میدانید در طی سالهای گذشته، پراید عنوان «پرفروشترین خودرو بازار ایران» را برای خود ثبت کرده است، اما در کنار این عنوان بهظاهر پرافتخار، از پراید همواره بهعنوان ناامنترین و بیکیفیتترین خودرو ساخت داخل نیز یاد میشود. این خودرو بهتنهایی 15 درصد مرگ و میر جادهای ایران را به خود اختصاص داده و در کمال تأسف توانسته نقش بسیار پررنگی در کنترل جمعیت ایران ایفا نماید! البته این آمار و ارقام مربوط به قبل از تجهیز شدن اعضای خانواده پراید به پلتفرم X100 بوده و اکنون طبق ادعای شرکت سایپا محصولاتی همچون سایپا 151، 111 و 132 که به این پلتفرم جدید مجهز شدهاند، در بخشهایی مانند کف کابین، داخل دربها و بخش جلویی بدنه به لطف استفاده از قطعات و ورقههای جدید فلزی، تقویتشده و امنیت بیشتری را برای سرنشینان به همراه خواهند داشت. طبق گزارش منتشرشده از سوی اداره کل خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت در فروردین سال 1397، سایپا 111، 132 و 131 پس از بررسیهای انجامشده موفق به کسب تنها یک ستاره کیفی شدهاند، این در حالی است که طبق آخرین بررسیهای انجامشده بر روی سایپا 151، این خودرو در دسته وانتهای پایینتر از 500 میلیون ریال، 2 ستاره کیفی کسب نموده و پس از وانت تندر 90 در دومین جایگاه قرار گرفته است.
این پیکاپ کوچک در بخش ایمنی از امکاناتی همچون ایربگ، سیستم ضد سرقت با کد متغیر (Immobilizer)، ترمزهای دیسکی جلو و کاسهای عقب مجهز به ABS، قفل مرکزی و کمربند ایمنی باقابلیت تنظیم ارتفاع برخوردار است که در مقایسه با پیکان وانت و وانت آریسان تجهیزات مناسبی محسوب میشود.
همانطور که میدانید در طی سالهای گذشته، پراید عنوان «پرفروشترین خودرو بازار ایران» را برای خود ثبت کرده است، اما در کنار این عنوان بهظاهر پرافتخار، از پراید همواره بهعنوان ناامنترین و بیکیفیتترین خودرو ساخت داخل نیز یاد میشود. این خودرو بهتنهایی 15 درصد مرگ و میر جادهای ایران را به خود اختصاص داده و در کمال تأسف توانسته نقش بسیار پررنگی در کنترل جمعیت ایران ایفا نماید! البته این آمار و ارقام مربوط به قبل از تجهیز شدن اعضای خانواده پراید به پلتفرم X100 بوده و اکنون طبق ادعای شرکت سایپا محصولاتی همچون سایپا 151، 111 و 132 که به این پلتفرم جدید مجهز شدهاند، در بخشهایی مانند کف کابین، داخل دربها و بخش جلویی بدنه به لطف استفاده از قطعات و ورقههای جدید فلزی، تقویتشده و امنیت بیشتری را برای سرنشینان به همراه خواهند داشت. طبق گزارش منتشرشده از سوی اداره کل خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت در فروردین سال 1397، سایپا 111، 132 و 131 پس از بررسیهای انجامشده موفق به کسب تنها یک ستاره کیفی شدهاند، این در حالی است که طبق آخرین بررسیهای انجامشده بر روی سایپا 151، این خودرو در دسته وانتهای پایینتر از 500 میلیون ریال، 2 ستاره کیفی کسب نموده و پس از وانت تندر 90 در دومین جایگاه قرار گرفته است.
این پیکاپ کوچک در بخش ایمنی از امکاناتی همچون ایربگ، سیستم ضد سرقت با کد متغیر (Immobilizer)، ترمزهای دیسکی جلو و کاسهای عقب مجهز به ABS، قفل مرکزی و کمربند ایمنی باقابلیت تنظیم ارتفاع برخوردار است که در مقایسه با پیکان وانت و وانت آریسان تجهیزات مناسبی محسوب میشود.
تجربه رانندگی
همانطور که پیشتر توضیح دادیم فضای بسیار کمی برای سرنشینان این خودرو در نظر گرفته شده که این مسئله سوار و پیاده شدن را کمی برایمان سخت کرده بود. در تمام نقاط کابین این خودرو از ترکیب رنگ خاکستری و سیاه استفادهشده است که شاید چندان جذاب نباشد، اما برای یک وانت کوچک ارزانقیمت مناسب به نظر میرسد. صندلیها ازلحاظ طراحی و کیفیت کاملا مشابه صندلیهای سایپا 131 هستند، اما متأسفانه قابلیت تنظیم بسیار کمی دارند که این مسئله میتواند برای افراد بلندقد موضوع بسیار آزاردهندهای باشد. پس از روشن کردن پراید 151، صدای پیشرانه بدون کوچکترین کموکاست به کابین خودرو منتقل میشود که بیانگر عایقکاری بسیار خوب کابین این وانت کوچک است! گیربکس خودرو از عملکرد قابل قبولی برخوردار است و خودرو نیز ازلحاظ شتابگیری تفاوت چندانی با نسخه سدان خود ندارد که باعث میشود سایپا کارا در مقایسه با سایر همردههای خود (آریسان و پیکان وانت) از چالاکی مناسبتری برخوردار باشد. در زمان رانندگی با این کاردستی شرکت سایپا، نباید انتظار یک سواری نرم و بی تنش را داشته باشید زیرا طبق تجربه ما درصورتیکه فضای پشتی خودرو عاری از هرگونه بار یا وسیله سنگین باشد، پس از عبور از ناهمواریهای جزئی کف جاده، شاهد ضربات و تکان شدید کابین خودرو خواهید بود. اغلب پیکاپ های موجود در بازار یا مثل وانت آریسان بهصورت دیفرانسیل عقب (RWD) بوده یا مانند پیکاپ ریچ بهصورت چهارچرخ متحرک (4WD) هستند، اما پراید وانت مانند نمونه سدان خود بهصورت دیفرانسیل جلو (FWD) به بازار عرضه میشود که این مسئله توانسته مشکلات زیادی را برای این خودرو باری به وجود بیاورد؛ یکی از این مشکلات ناپایداری بخش انتهایی خودرو در هنگام عبور از جادههای پرپیچ و خم است. ترمزهای پراید 151 در زمان سبک بودن خودرو عملکرد مناسبی دارند، اما در زمان حمل اشیا سنگین، عملکرد ترمزها بسیار ضعیف شده و در نتیجه برای متوقف کردن خودرو، بهدقت و احتیاط بالاتری نیاز خواهید داشت.
همانطور که پیشتر توضیح دادیم فضای بسیار کمی برای سرنشینان این خودرو در نظر گرفته شده که این مسئله سوار و پیاده شدن را کمی برایمان سخت کرده بود. در تمام نقاط کابین این خودرو از ترکیب رنگ خاکستری و سیاه استفادهشده است که شاید چندان جذاب نباشد، اما برای یک وانت کوچک ارزانقیمت مناسب به نظر میرسد. صندلیها ازلحاظ طراحی و کیفیت کاملا مشابه صندلیهای سایپا 131 هستند، اما متأسفانه قابلیت تنظیم بسیار کمی دارند که این مسئله میتواند برای افراد بلندقد موضوع بسیار آزاردهندهای باشد. پس از روشن کردن پراید 151، صدای پیشرانه بدون کوچکترین کموکاست به کابین خودرو منتقل میشود که بیانگر عایقکاری بسیار خوب کابین این وانت کوچک است! گیربکس خودرو از عملکرد قابل قبولی برخوردار است و خودرو نیز ازلحاظ شتابگیری تفاوت چندانی با نسخه سدان خود ندارد که باعث میشود سایپا کارا در مقایسه با سایر همردههای خود (آریسان و پیکان وانت) از چالاکی مناسبتری برخوردار باشد. در زمان رانندگی با این کاردستی شرکت سایپا، نباید انتظار یک سواری نرم و بی تنش را داشته باشید زیرا طبق تجربه ما درصورتیکه فضای پشتی خودرو عاری از هرگونه بار یا وسیله سنگین باشد، پس از عبور از ناهمواریهای جزئی کف جاده، شاهد ضربات و تکان شدید کابین خودرو خواهید بود. اغلب پیکاپ های موجود در بازار یا مثل وانت آریسان بهصورت دیفرانسیل عقب (RWD) بوده یا مانند پیکاپ ریچ بهصورت چهارچرخ متحرک (4WD) هستند، اما پراید وانت مانند نمونه سدان خود بهصورت دیفرانسیل جلو (FWD) به بازار عرضه میشود که این مسئله توانسته مشکلات زیادی را برای این خودرو باری به وجود بیاورد؛ یکی از این مشکلات ناپایداری بخش انتهایی خودرو در هنگام عبور از جادههای پرپیچ و خم است. ترمزهای پراید 151 در زمان سبک بودن خودرو عملکرد مناسبی دارند، اما در زمان حمل اشیا سنگین، عملکرد ترمزها بسیار ضعیف شده و در نتیجه برای متوقف کردن خودرو، بهدقت و احتیاط بالاتری نیاز خواهید داشت.
منبع : Z4CAR
بهترین شامپو ضد ریزش مو
مشاهده لیست
ارزانترین یخچال بازار
مشاهده قیمت
بهترین پلی استیشن و ایکس باکس ایران
مشاهده قیمت
تازهها
اجاره هیلتی، راه حلی مقرون به صرفه و ایدهآل برای پروژههای شما
ارزان ترین دوچرخه ۲۶ بازار (لیست قیمت جدید)
مقایسه ساید بای ساید اسنوا با ایکس ویژن (کدام یخچال بهتر است؟)
بهترین ساعت اتوماتیک، رقابت بین 7 ساعت شگفت انگیز
بهترین ساعت اتوماتیک، رقابت بین 7 ساعت شگفت انگیز
در انتخاب بهترین تشویقی گربه به چه مواردی توجه کنیم
مقایسه گوشی a54 با a34 (کدام گوشی بهتر است؟)
اندروید باکس چیست و چه مزایایی دارد؟ (راهنمای خرید اندروید باکس)
بهترین پاوربانک 1403 (معرفی 10 مدل پرفروش)
شاهد کاغذی
محمد - دوشنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۰
این وانت پراید ماشین عجیبیه،
تو کارتش نوشته ۵۱۰ کیلو حمل بار داره ولی بدون تقویت راحت ۸۰۰ کیلو بار میبره
یه بچه عقبش رو یک لایه فنر اضافه کرده میگه راحت یک تن بار میبره با همون شتاب قبل
گفتم با همون شتاب قبل؟؟؟ گفت اره!!! گفتم چرا نگو،
گفت آخه دیفرانسیل جلو هست و اصلا فشاری به قسمت جلو وارد نمیشه!!!
تازه بار هم که بزنی تند تر میره چون عقبش میره پایین و جلوش میاد بالا!!!
*لطفا از درج شماره تلفن و یا آدرس های اینترنتی مختلف اکیداً خودداری فرمایید.