ارزانترین‌ها پرفروش‌ها بهترین محصولات گوشی آموزش آشپزی
×
لیست پرفروش ترین گوشی ایران
مشاهده قیمت

بدسکتور چیست؟ راهنمای تعمیر بد سکتور هارد دیسک

بدسکتور چیست؟ راهنمای تعمیر بد سکتور هارد دیسکهارد دیسک ها به مرور زمان دچار مشکلاتی می شوند که بدلیل این که اطلاعات کاربران بر روی این قطعه ذخیره می شود ، مسائل مربوط به حفظ و نگهداری و تعمیر آن ها بسیار مهم و حیاتی می باشد .

قبل از شروع این مقاله باید به این نکته توجه داشته باشید که هیچ گاه اطلاعات مهم خود را فقط در یک هارد دیسک نگهداری نکنید و همیشه نسخه پشتیبان از اطلاعات خود داشته باشید . زیرا کار با نرم افزار های مختلف در این زمینه امکان آسیب به اطلاعات شما را دارد .

بدسکتور چیست؟

هارد دیسک به قسمت های کوچکی به نام سکتور تقسیم بندی می شود . زمانی که این سکتورها خراب می شوند و اطلاعات بر روی آن ها خوانده و یا نوشته نمی شود به اصطلاح می گویند هارد دارای بدسکتور است .

بدسکتور ها در حافظه های SSDنیز بوجود می آیند . بد سکتور ها می توانند ناشی از آسیب های فیزیکی باشند که تعمیر آن ها غیر ممکن است و یا از خطاهای نرم افزاری ایجاد شوند که قابلیت اصلاح آن ها می باشد .

در صورت وجود بد سکتور نرم افزاری ، سکتور های خراب توسط یک نرم افزاری مانند CHKDSK یا SCANDISK در سیستم عامل ویندوز یا badblocks در سیستم عامل های یونیکسی تشخیص داده می شود . زمانی که بدسکتور تشخیص داده می شود، نرم افزار سکتور را به عنوان سکتور غیرقابل استفاده برچسپ می زند و سیستم عامل آن ها را در آینده نادیده می گیرد .

بدسکتور می تواند موجب کند شدن سیستم و یا هنگ کردن آن شود و در صورتی که بد سکتور علت سخت افزاری داشته باشد صداهایی از هارد دیسک شما شنیده می شود .

انواع بدسکتور هارد دیسک
بدسکتور هارد دیسک می تواند ناشی از صدمات فیزیکی باشد که قابل اصلاح نمی باشد که به اصطلاح به آن بدسکتور سخت یا فیزیکی می گویند و بدسکتور دیگر بر اساس مشکالات نرم افزاری بوجود می آیند که قابل اصلاح می باشد و به اصطلاح بدسکتور نرم افزاری یا نرم گفته می شود .

بدسکتور فیزیکی و یا سخت بدلیل صدمات بوجود آمده به کلاستر هارد دیسک بوجود می آیند . ممکن است این صدمات به دلیل برخورد هد هارد دیسک با سطح هارد ایجاد شده باشد و هارد دیسک صدمه دیده باشد و یا نفود گرد و غبار به داخل هارد دیسک نیز از جمله عواملی است که باعث ایجاد بدسکتور در هارد دیسک می شود .

بدسکتور های سخت افزاری قابل تعمیر نیستند و فقط بدسکتور های نرم افزاری که از اختلالات در بخش کلاستر هارد دیسک بوجود می آیند قابل تعمیر و اصلاح می باشند . در این مواقع سیستم عامل برای خواندن و یا نوشتن اطلاعات از روی سکتور خراب تلاش می کند اما با عدم تطابق اطلاعات (Error-correcting Code) مواجه می شود . در برخی موارد با استفاده از نرم افزار های مخصوص رفع بد سکتور هارد دیسک می توان این سکتور را به عنوان سکتور خراب و یا بدسکتور نشان گذاری کرد تا در دفعات آتی از نوشتن اطلاعات بر روی این سکتور چشم پوشی شود . در برخی موارد نیز نرم افزار با نوشتن مجدد اطلاعات خالی بر روی سکتور خراب ، بدسکتور را از بین می برد . در گذشته استفاده از روش Low Level Format مرسوم بود . در نسخه سیستم عامل ویندوز نیز نرم افزاری برای این کاربه نام (Windows Check Disk) تعبیه شده است که می تواند بدسکتور های نرم افزاری هارد دیسک را ترمیم کند .

بد سکتور سخت افزاری چیست ؟
با وجود پیشرفته ترین ماشین آلات و دستگاه ها برای تولید حافظه های ذخیره سازی ، همچنان مشکلاتی در حین تولید و یا عرضه به بازار برای این محصولات بوجود می آید . از جمله این مشکلات می توان به نقص در سیستم تولید و یا حمل و نقل غیر اصولی که منجر به ضربه و مشکلات دیگر برای هارد دیسک و حافظه های ذخیره سازی گرد می توان اشاره کرد .

حافظه های سالید ویا حافظه جامد نیز از این مقوله جدا نیستند و دچار مشکلات بد سکتوری می گردند . در بعضی موارد این حافظه ها با بلوک های خراب به بازار عرضه می شوند و یا ممکن است بر اثر استفاده زیاد و جابجایی اطلاعات بیش از استاندارد تعیین شده شرکت ، دچار بدسکتور شوند که این بدسکتورها دوباره در قسمت مازاد حافظه جایگذاری می شوند . زمانی که حافظه مازاد سالید پر شود ، بدسکتورهای ایجاد شده به قسمت اصلی حافظه منتقل خواهند شد که در نتیجه از میزان فضای آزاد حافظه کم خواهد شد . هارد مغناطیسی رایج در بازار نیز بر اثر ضربه خوردن دچار بدسکتور می شوند . هارد دیسک در هنگام تولید در کارخانه هم ممکن است دچار بدسکتور شده باشد و یا مانند درایوهای جامد بر اثر استفاده زیاد و نوشته شدن اطلاعات دچار بدسکتور شوند ، افتادن هارد دیسک نیز باعث اتصال هد با سطح هارد دیسک شده و می تواند اثرات نامطلوبی بر روی صفحه هارد دیسک گردد که از دلایل ایجاد بدسکتور می باشد . همانطور که در ابتدا نیز گفته شد ورود هوا و گرد و غبار به درون محیط هارد دیسک نیز از علل ایجاد بدسکتور می باشد . در کل عوامل زیادی برای بدسکتور شدن هارد دیسک های مغناطیسی می باشد که نیاز به توجه و دقت زیادی برای استفاده و نگهداری از این محصول می باشد .

بدسکتور نرم افزاری چگونه بوجود می آید؟
در برخی موارد مشکلات نرم افزاری باعث ایجاد بدسکتورها در هارد دیسک می شوند که بدسکتور نرم افزاری نامیده می شود . در مواقعی که سیستم رایانه شما به صورت ناگهانی و بر اثر قطعی برق خاموش شود ، احتمال اینکه هارد دیسک شما در آن زمان مشغول نوشتن اطلاعات بوده باشد و ناگهان خاموش شده باشد بسیار زیاد است . این امر احتمال بوجود آمدن بدسکتور را بسیار بالا می برد . در برخی موارد نیز ویروس ها و بدافزارهای مخرب نیز ممکن است باعث ایجاد بدسکتور های نرم افزاری شوند .

تعمیر هارد دیسک با استفاده از نرم افزار EaseUS
زمانی که هارد دیسک شما دچار بد سکتور می شود ، احتمال از بین رفتن اطلاعات شما بالا می رود و دیگر به آن هارد دیسک اعتمادی نمی توان کرد . اما نرم افزار های مختلفی در این زمینه موجود هستند که تا حدودی به رفع بد سکتور های موجود بر روی هارد دیسک و یا اصلاح آن ها می پردازند .

زمانی که دیسک دچار بد سکتور می شود ، به احتمال زیاد اطلاعات آن بخش از بین می رود . اما اطلاعات مربوط به بقیه دیسک تحت تاثیر قرار نمی گیرد و هارد دیسک همچنان پایدار است . بدلیل اینکه اکثر کاربران از نرم افزار های یکپارچه سازی هارد دیسک استفاده نمی کنند ، اطلاعات بر روی هارد دیسک بصورت نامنظمی نوشته شده است و با بد سکتور شدن دیسک امکان آسیب دیدن به بخش زیادی از اطلاعات می رود . در نتیجه اولین کاری که بعد از اینکه متوجه شدید دیسک شما دارای بد سکتور می باشد این است که با استفاده از نرم افزار های مختلف قسمت هایی که دچار بد سکتور شده اند را غیر فعال کنید تا در صورت جابجایی اطلاعات بر روی هارد خود ، داده ها بر روی قسمت های خراب هارد دیسک نوشته نشوند . زمانی که این کار توسط نرم افزار انجام شود ، قسمت های معیوب علامت گذاری می شوند و سیستم عامل متوجه این قضیه می شود که اطلاعات را در این قسمت ها بارگذاری و انتقال ندهد . با این عمل ظرفیت هارد دیسک شما کمتر می شود اما اطلاعات شما دچار آسیب نمی شوند . در صورت انجام ندادن این کار علاوه بر این که اطلاعات شما دچار آسیب می شوند ، امکان بیشتر شدن بد سکتور هارد دیسک نیز می رود .

چگونه می توان در ویندوز 10 بد سکتور را تعمیر ، اصلاح و یا پاک کرد ؟
اولین کار بعد از متوجه شدن اینکه هارد دیسک شما دچار بد سکتور شده است این می باشد که اطلاعات آن قسمت ها را بازگرداند و ریکاوری کرد .

استفاده از نرم افزار های گوناگونی می توانید ریکاوری اطلاعات شما را انجام دهد ، اما به شما پیشنهاد می کنیم تا از نرم افزار حرفه ای EaseUS Data Recovery Wizard Professional استفاده کنید . زیرا این نرم افزار با استفاده از امکانات پیچیده ای که دارد می تواند اطلاعاتی را که بر اثر بد سکتور شدن هارد دیسک از بین رفته اند را بازگرداند .

تعمیر بد سکتور هارد دیسک

قدم بعدی بعد از برگرداندن اطلاعات از روی هارد دیسک ، تعمیر بد سکتور هارد دیسک می باشد . بوسیله نرم افزار EaseUS Partition Master Professional می توانید اقدام به اصلاح بد سکتورهای موجود بر روی هارد دیسک ، حافظه اس اس دی و یا حافظه USB کنید . در ادامه به نحوه تعمیر بد سکتور توسط این نرم افزار می پردازیم .

رفع بد سکتوری هارد دیسک توسط نرم افزار EaseUS Partition Master Professional
بعد از نصب این نرم افزار و اجرا کردن آن ، لیستی از پارتیشن های موجود در کامپیوتر شما به نمایش گذاشته می شود .

بر روی پارتیشن مورد نظر خود راست کلیک کرده و گزینه Check Partition را انتخاب می کنیم .

زمانی که گزینه مورد نظر را انتخاب کردیم ، پنجره کوچکی باز می شود و نحوه چک کردن پارتیشن را از ما می خواهد . برای تست کامل هارد دیسک و رفع مشکل آن ها گزینه های Check Partition Properties و Call Windows Chkdsk to fix errors و Surface Testرا انتخاب می کنیم و بر روی دکمه OK کلیک می کنیم .

منبع : poromix.com | PCWorld
شامپو ضد ریزش
بهترین شامپو ضد ریزش مو
مشاهده لیست
خودکار
ارزانترین یخچال بازار
مشاهده قیمت
خودکار
بهترین پلی استیشن و ایکس باکس ایران
مشاهده قیمت


*لطفا از درج شماره تلفن و یا آدرس های اینترنتی مختلف اکیداً خودداری فرمایید.