ارزانترین‌ها پرفروش‌ها بهترین محصولات گوشی آموزش آشپزی
×
لیست پرفروش ترین گوشی ایران
مشاهده قیمت

غرامت 270 میلیون دلاری خانواده ثروتمند آمریکایی، پس از تولید داروی اعتیادآور

غرامت 270 میلیون دلاری خانواده ثروتمند آمریکایی، پس از تولید داروی اعتیادآورخانواده بسیار ثروتمند و هنردوست سکلر که مالک گروه داروسازی پوردو فارما است برای فیصله دادن به یک شکایت دادگاهی ۲۷۰ میلیون دلار می‌پردازد. با وجود این، این خانواده که از راه تولید انحصاری مسکن مخدر اکسی‌کانتن میلیاردها دلار درآمد کسب کرده با حدود ۲۰۰۰ شکایت دیگر در دادگاه‌های آمریکا و بریتانیا روبروست.

شاکیان گروه داروسازی پوردو فارما مدعی‌اند این کارخانه با تولید مسکن قوی اکسی‌کانتن، تلاش برای فروش و تجویز حداکثری آن و پنهان‌کاری درباره عواقب اعتیادآورش منجر به مرگ هزاران نفر در سراسر آمریکا و جهان شده است.

علاوه بر پرداخت ۲۷۰ میلیون دلار غرامت، پوردو فارما موظف شده هزینه‌های تاسیس یک مرکز مطالعات اعتیاد جدید را تقبل کند.

پوردو فارما یکی از چند ابرگروه داروسازی آمریکاست که به فروش داروهای مخدر مرفین‌دار با استفاده از شگردهای اغواکننده متهم شده‌اند.

شکایتی که منجر به محکومیت این گروه داروسازی شده از سوی ایالت اوکلاهاما به دادگاه برده شده بود و طی آن دادستان‌ها مدعی شدند که پوردو فارما به همراه داروسازانی چون جانسون و جانسون و ته‌وا فارماسوتیکال پزشکان را متقاعد می‌کردند که مسکن‌های مخدری چون اکسی‌کانتن (اکسی‌کدان) را بیشتر تجویز کنند و در این مسیر تلاش کرده‌اند مضرات اعتیادآور این دارو را کم اهمیت‌تر از واقعیت جلوه دهند.

اگرچه این ابرگروه‌های داروسازی چنین اتهامی را رد می‌‎کنند، هزاران پرونده طی چند سال گذشته بر علیه آنها در دادگاه‌های آمریکا طرح شده است.

آمریکا در چند سال گذشته با یک بحران جدید اعتیاد روبروست و بر اساس گزارش مرکز کنترل بیماری‌های این کشور روزانه ۱۳۰ نفر بر اثر مصرف بیش از حد مواد (اوردوز) در آمریکا می‌میرند.غرامت 270 میلیون دلاری خانواده ثروتمند آمریکایی، پس از تولید داروی اعتیادآور
آغاز یک سقوط!

تنها در سال ۲۰۱۷ بیش از ۷۰ هزار نفر در آمریکا بر اثر اوردوز (مصرف بیش از حد مواد) جان دادند؛ حدود ۷۰ درصد از جان‌باختگان سابقه آشنایی با موادمخدر از طریق نسخه پزشک را داشتند.

آنهایی که نام مسکن قوی اکسی‌کدان را نشنیده‌اند احتمالا نام خانواده سکلر را بیشتر با هنردوستی و کمک‌های میلیون دلاری آنها به موزه‌های سرشناس بریتانیا و آمریکا می‌شناسند.

در واشنگتن، پایتخت آمریکا، حتی نام آرتور سکلر بر موزه فری‌یر و سکلر که تمرکزش بر هنر آسیاست نهاده شده است. موزه‌ای که بزرگترین مجموعه اشیاء تاریخ آسیا در آمریکا را دارد و علاوه بر نگه‌داری از آثار هنری متعدد از ایران نمایشگاه‌های فاخری در ارتباط با هنر ایران و افغانستان هم برگزار کرده و همین چند سال پیش میزبان منشور کوروش هم بود.

با این حال، موزه فری‌یر و سکلر در برابر تیت مدرن لندن و موزه ویکتوریا و آلبرت و گالری ملی پرتره در پایتخت بریتانیا که هر کدام میلیون‌ها دلار کمک از خانواده سکلر دریافت کرده‌اند، شاید کوچک به نظر برسد.

خانواده آمریکایی-بریتانیایی سکلر علاوه بر هنردوستی به احداث دانشگاه‌های پزشکی در سراسر جهان هم شهرت دارند. آنها دانشگاه علوم پزشکی تل آویو را ۴۶ سال پیش (۱۹۷۲) ساختند. نام آنها به عنوان خیرین سازنده چند دانشکده پزشکی دیگر در آمریکا هم به ثبت رسیده است.

با این حال، قربانی شدن حدود نیم میلیون نفر طی ۱۰ سال گذشته بر اثر مصرف بیش از حد موادمخدر و این واقعیت که بیش از نیمی از معتادان در آمریکا نخستین‌بار از طریق نسخه پزشک با مسکن‌های شبه‌مرفینی آشنا شده‌اند، در چهار سال گذشته شهرت خانواده سکلر را به شدت مخدوش کرده به طوری که همین چند روز پیش هر دو موزه تیت مدرن و گالری ملی پرتره لندن اعلام کردند از پذیرفتن کمک‌های مالی جدید خانواده سکلر معذورند.

بیش از ۲۰۰۰ شکایت رسمی علیه گروه داروسازی پوردو فارما در دادگاه‌های آمریکا در جریان است و بسیاری محکومیت امروز این گروه اقتصادی را نقطه آغاز سقوط خاندان سکلر می‌دانند.

شاکیان مدعی‌اند پوردو فارما همچون چند ابرگروه داروسازی دیگر با وجود اطلاع از اثرات اعتیادآور مسکن‌های قوی چون اکسی‌کدان به پزشکان توصیه کرده‌ در نسخه‌های خود بدون نگرانی این مسکن را تجویز کنند و حتی در مواردی بالابردن دوز تجویز را مجاز دانسته است در حالی که بنابر مدارک به دست آمده ریچارد سکلر، رئیس گروه داروسازی پوردو فارما از عواقب مخرب این دارو مطلع بوده است.

اگرچه نام خانواده سکلر به طور مستقیم در پرونده علیه پوردو فارما نیامده اما این خانواده سرشناس امروز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: "توافق امروز (بر سر فیصله دادن به شکایت اوکلاهاما) اجازه خواهد داد که منابع مالی را در سراسر کشور صرف کمک به کسانی کنیم که به شدت نیازمند این کمک‌ها هستند و از هدر رفتن آن به پای جدل‌های قضایی پرهیز کنیم."

"همدلی عمیق"

خانواده سکلرها که مجله اقتصادی فوربز آمریکا دارایی آنها را ۱۳ میلیارد دلار برآورد کرده در بیانیه امروز (سه‌شنبه ششم فروردین) اعلام کرده: "ما با آنهایی که با مصایب اعتیاد دست به گریبانند عمیقا همدلی می‌کنیم."

مطابق توافق‌نامه‌ قضایی که پوردو فارما امروز در دادگاه به آن تن داد این گروه داروسازی همچنین باید ۱۰۲ میلیون دلار برای تاسیس یک مرکز ملی مطالعات اعتیاد و یک کلینیک درمانی به دانشگاه ایالتی اوکلاهاما پرداخت کند.

خانواده سکلر گفته این مبلغ را طی پنج سال و به طور سالانه ۷۵ میلیون دلار پرداخت خواهد کرد.

در پرونده دیگری که دادستان کل ایالت ماساچوست علیه خانواده سکلر به دادگاه برده مدارکی وجود دارد که گفته شده به شدت به شهرت و اعتبار خانواده سکلر به ویژه دکتر ریچارد سکلر که ریاست گروه داروسازی پوردوفارما را بر عهده دارد آسیب وارد خواهد کرد.

در یکی از ایمیل‌های ریچارد سکلر که در مدارک دادگاه ضمیمه شده او به زیردستان خود نوشته: "ما باید فشار بی‌امان را بر سوءمصرف‌کنندگان (اکسی‌کدان) بگذاریم. اینها مشکل اصلی هستند و مجرمان بالقوه. اینها (معتادان) تبه‌کاران بی‌توجه هستند."

این درحالی است که بسیاری از معتادان به موادمخدر در آمریکا و کانادا می‌گویند به علت عوارض ناشی از مصرف مسکن‌های قوی که پزشکان برای آنها تجویز کرده بودند ناچار به رجوع به بازار سیاه و آشنایی با موادمخدر خیابانی چون هرویین شده‌اند.

انتظار می‌رود مبلغ جریمه و محتوای قراری که امروز در ارتباط با شکایت ایالت اوکلاهاما وضع شد مبنای استناد در هزاران پرونده دیگر علیه پوردو فارما و چند کارخانه داروسازی دیگر همچون جانسون و جانسون قرار گیرد.
منبع : BBC - nytimes
شامپو ضد ریزش
بهترین شامپو ضد ریزش مو
مشاهده لیست
خودکار
ارزانترین یخچال بازار
مشاهده قیمت
خودکار
بهترین پلی استیشن و ایکس باکس ایران
مشاهده قیمت


*لطفا از درج شماره تلفن و یا آدرس های اینترنتی مختلف اکیداً خودداری فرمایید.