ارزانترین‌ها پرفروش‌ها بهترین محصولات گوشی آموزش آشپزی
×
لیست پرفروش ترین گوشی ایران
مشاهده قیمت

PS4 یا Xbox One ؟ پلی استیشن بهتر است یا ایکس باکس؟

PS4 یا Xbox One ؟ پلی استیشن بهتر است یا ایکس باکس؟پلی‌استیشن ۴ (به انگلیسی: PlayStation 4) (به‌طور مختصر پی‌اس۴ [PS4]) نام یک کنسول بازی ویدئویی خانگی از نسل هشتم است که از سوی شرکت سونی اینتراکتیو انترتینمنت عرضه شده‌است. این کنسول نخستین بار در ۲۰ فوریه ۲۰۱۳ در یک کنفرانس اختصاصی از سوی سونی که در شهر نیویورک برگزار شده بود معرفی شد.

ایکس‌باکس نیز (به انگلیسی: Xbox) کنسولی از ششمین نسل کنسولهای بازی ویدئویی است که توسط شرکت مایکروسافت عرضه شد. این کنسول در روز ۱۵ نوامبر ۲۰۰۱ در آمریکای شمالی؛ ۲۲ فوریه ۲۰۰۲ در ژاپن و در ۱۴ مارس ۲۰۰۲ در اروپا و استرالیا عرضه گشت.

هر دو کنسول به هزاران بازی فوق العاده، ویژگی های اضافی مانند پشتیبانی از VR، برنامه های استریم و ارائه زیر ساخت آنلاین قوی برای طرفداران بازی های چند نفره دسترسی دارند و در طی سالیان گذشته مرتبا نسخه های قوی تر و زیباتری از آنها به بازار عرضه شده است به عنوان مثال در Xbox One X که آخرین دست آورد مایکروسافت و PS4 Pro که در حال حاضر آخرین هنر نمایی ذهن توانمند مهندسان ژاپنی کمپانی سونی است حتی گزینه هایی برای افرادی که می خواهند از عناوینی مانند Gears 5 و God of War در 4K بهره مند شوند، وجود دارد.

Xbox Series X و PS5 قرار است تا پایان سال جاری میلادی وارد بازار جهانی شوند، وعده هایی از قبیل ری تریسینگ ، سرعت بار گذاری بالا و خروجی تصویر 8K از طریق خبر گزاری ها و سایت های وابسته داده شده است. اما با عناوین داغی مانند The Last of Us II ، Cyberpunk 2077 و ... اکنون زمان بسیار شگفت انگیزی برای انتخاب یک کنسول جدید از نسل فعلی است. سوالی که ممکن است برای علاقه مندان به خرید کنسول پیش بیاید سوالی قدیمی و پر تکرار و بسیار مهم است.
PS4  یا Xbox One
کدام کنسول بهتر است ؟ PS4 یا Xbox One ؟ با بودجه ای که داریم PS4 بخریم یا Xbox One ؟

مقایسه اول، بازی ها

هر دو کنسول PS4 و Xbox One بسیاری از بهترین عناوین بازی این نسل را اجرا می کنند، از بلاک باسترهای شخص ثالث مانند Red Dead Redemption 2 ،Sekiro: Shadows Die Twice ، Resident Evil 2 و Star Wars Jedi: Fallen و بازی های کمپانی های کوچکتر محبوب مانند Celeste ، Stardew Valley و Dead Cells. عناوین Battle Royale مانند Apex Legends، Fortnite و PUBG در هر دو سیستم موجود است و بازی های جدید مانند Doom Eternal و Cyberpunk 2077 برای هر دو سیستم عرضه خواهند شد.

با این وجود، PS4 با یک فاصله طولانی برنده جنگ و رقابت بین بازی های انحصاری می باشد. بین بازی های بزرگی همچون Uncharted 4 ،Marvel"s Spider-Man ، Horizon: Zero Dawn و God of War، ارائه های اختصاصی PS4 شامل بزرگترین و بالاترین امتیاز در بین بازی های این نسل می باشد. دارندگان PS4 همچنین The Last of Us II را خواهند داشت که یکی از مورد انتظارترین عناوین سال جاری است.

یکی دیگر از ویژگی ها و برتری های کنسول PS4 نسبت به Xbox One داشتن عناوین بازی دونفره بیشتر می باشد که برای خانواده های داری بیش از یک فرزند بهترین انتخاب است.

این بدان معنا نیست که ایکس باکس وان فاقد بازی های بزرگ است، عناوینی همچونGears 5 ، Forza Horizon 4، Halo 5، Ori، Blind Forest و Sunset Overdrive واقعا چشمگیر هستند.

بیشتر بازی های ورزشی برای هر دو کنسول وجود دارند. بازی هایی مانند ماشین سواری، بسکتبال و فوتبال شامل این دسته هستند.

برنده ی مقایسه اول :: PS4. هر دو کنسول دارای هزاران بازی عالی هستند، اما کنسول سونی دارای بازی های بهتر و با کیفیت تری است که انحصاری کنسول شرکت سونی می باشد.

مقایسه دوم، سازگاری با نسخه های قبلی و خدمات

یکی از قابلیت های کنسول بازی مایکروسافت ویژگی به نام Play Anywhere می باشد، به عنوان بخشی از ابتکار عمل با یک بار خرید نسخه های دیجیتالی بازی هایی مانند Sea of Thieves و Forza Motorsport 7 این امکان را دارید که هم برروی کنسول Xbox One و هم بر روی رایانه شخصی خود این بازی ها اجرا کنید. مسلما برای اجرای بازی های مشترک بین رایانه و ایکس باکس نیازی به خرید کنسول Xbox One ندارید اما نیاز به یک رایانه قدرتمند دارید.

اگر نسخه قبلی کنسول Xbox را داشته اید و مجموعه ای از بازی های Xbox 360 را دارید، Xbox Oneگزینه بهتری برای خرید می باشد. بیش از ۴۰۰ بازی Xbox 360 در حال حاضر در کنسول جدید مایکروسافت Xbox One قابل اجراست.

اجرای بازی های قدیمی تر بر روی کنسول PS4 نیز امکان پذیر است، اما بدون پرداخت هزینه و دارا بودن اینترنت سرعت بالا به بازی های نسل های قبلی پلی استیشن دسترسی نخواهید داشت. PS4 فاقد سازگاری مستقیم با بازی های نسخه قبلی می باشد و دیسک های بازی نسخه های پیشین را پشتیبانی نمی کند. اما شرکت سونی تایید کرده است که کنسول PS5 از بازی های PS4 پشتیبانی کامل خواهد کرد. با استفاده از PlayStation Now شما می توانید بازی های PS3 را بر روی PS4 اجرا کنید. PlayStation Now دارای صد ها عنوان بازی نسل قبلی (و چند بازی PS4) می باشد که هزینه اشتراکش ۹.۹۹ دلار در ماه یا ۲۴.۹۹ دلار به مدت سه ماه می باشد.

برنده مقایسه دوم :: Xbox One. ایکس باکس وان صدها بازی Xbox 360 را اجرا می کند و برای بازی های بین پلتفورمی با رایانه شخصی بهتر عمل کرده است و همچنین به شما امکان می دهد از بازی های سه نسل ایکس باکس با قیمتی مناسب لذت ببرید.

مقایسه سوم سخت افزار و طراحی

PS4 Slim و Xbox One S هر دو از لحاظ ظاهری جذاب هستند و طراحی های زیبایی دارند، هر دو آن ها مانند شوالیه ای آرام معمولا در نزدیکی تلویزیون آرام گرفته اند و منتظر یک بازیکن هستند تا دکمه پاور را فشار دهد و از دنیای درونشان لذت ببرد. جدیدترین PS4 از نظر اندازه و کوچکی برتری دارد، گرچه فاقد ورودی نوری برای هدست های بازی سطح بالا است.

کنسول سونی PS4 Pro دارای کیفیت تصویر 4K بوده و از نظر طراحی کمی ضخیم تر می باشد. در حالی که Xbox One X، به نوعی باریک تر از Xbox One S است.

هر دو کنسول دارای ۵۰۰ گیگابایت فضای ذخیره سازی می باشند (البته نسخه های ۱ ترابایتی هم موجود است) که می توانید با اتصال یک هارد اکسترنال به راحتی فضای ذخیره سازی را گسترش دهید. دارندگان PS4 همچنین می توانند به آسانی کنسول های خود را باز کنند و هارد کنسول را تعویض کرده و افزایش دهند.

در مورد کنترلر (دسته بازی) این دو کنسول نظرات بسیاری وجود دارد و هر کدام دارای ویژگی های خاص خود می باشند. کنترلر PS4 دارای باتری داخلی بوده و با استفاده از کابل شارژ میکرو USB قابل شارژ شدن می باشد. اما صاحبان Xbox One باید به باتری های AA اعتماد کنند! به صورتی که این دسته ها باتری داخلی قابل شارژ نداشته و برای استفاده باید از باتری های AA استفاده شود.

یک ویژگی کنسول پلی استیشن ۴ نسبت به رقیب خود پشتیبانی از واقعیت مجازی می باشد. این امر با خرید هدست VR که با نام PSVR شناخته می شود قابل دسترس است و یک تجربه منحصربه فرد عالی را در اختیار کاربران قرار می دهد.

برنده مقایسه سوم :: PS4. کنسول سونی از جذابیت بیشتری برخوردار می باشد، یک کنترلر پر از ویژگی های غنی را در خود جای داده و در حال حاضر تنها کنسولی است که پشتیبانی از واقعیت مجازی را دارا می باشد.

مقایسه چهارم عملکرد و گرافیک

اگر جزء آن دسته از افرادی هستید که مشخصات دقیق سخت افزاری کنسول ها برایتان مهم است پس با این بخش با ما همراه باشید. نسخه های اولیه هر دو کنسول دارای یک پردازنده ۸ هسته ای x86-64 AMD Jaguar با ۸ گیگابایت رم، یک پردازنده گرافیک AMD Radeon و یک هارد دیسک ۵۰۰ گیگابایتی هستند.

در حالی که بازی ها به طور کلی در هر دو سیستم بسیار عالی به نظر می رسند و اجرا می شوند، PS4 از نظر رزولوشن برتری دارد. به عنوان مثال، طبق اطلاعات بانک اطلاعاتی IGN، بازی هایی مانند Batman: Arkham Knight و Shadow of Mordor همه با کیفیت 1080p در PS4 اجرا می شوند، در حالی که گیمرهای ایکس باکس وان مجبور هستند برای این عناوین به رزولوشن 900p بسنده کنند. اگر بهترین وضوح و کیفیت تصویر برای شما اولویت داشته باشد، PS4 در صدر انتخابتان قرار می گیرد.

با این حال، وقتی صحبت از نسخه های برتر هر دو کنسول می شود، Xbox برتری دارد. Xbox One X با قیمت ۴۹۹ دلار عناوین بسیاری را با کیفیت 4K بومی اجرا می کند و قدرتمندترین مشخصات کلی مربوط به کنسول های موجود را دارد. کنسول PS4 Pro با قیمت ۳۹۹ دلار از لحاظ فنی بازی هایی را در 4K انجام می دهد، اما این تجربه اغلب اوقات 4K واقعی نیست.

همچنین افراد دارای تلویزیون هایی با قابلیت HDR که مخفف High Dynamic Range می باشد باید استفاده از این ویژگی را هم در نظر بگیرند که این امر باعث می شود رنگ های غنی تر و روشنایی بهتری داشته باشند. همه نسخه های این دو کنسول از قابلیت HDR پشتیبانی می کنند.

برنده مقایسه چهارم : PS4. بازی ها در هر دو سیستم خیره کننده به نظر می رسند، اما PS4 برای بسیاری از عناوین وضوح بهتری را ارائه می دهد.

مقایسه پنجم کاربر پسند بودن رابط کاربری

پس از سال ها به روزرسانی، رابط کاربری Xbox One از حالت کثیف و به هم ریخته به سمت شیک و بسیار قابل شخصی سازی رفته است. مایکروسافت همچنان ویژگی های جدید مفیدی مانند قابلیت هدیه بازی ها به دوستان، پشتیبانی فنی فوری را با Xbox Assist و حتی جلوگیری از اعلان های مزاحم با حالت “مزاحم نشوید”، را به رابط خود اضافه کرده است.

با این وجود، رابط کاربری PS4 احساس بهتری برای کاربران ایجاد می کند و کنسول سونی از نظر ثبت لحظات گیم پلی و به اشتراک گذاری آن ها با دوستان، همچنان پیروز میدان است. دکمه اشتراک گذاری سریع بر روی DualShock 4 به شما امکان می دهد کلیپ ضبط کنید، گیم پلی خود را پخش کنید یا یک عکس بگیرید و آن ها را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

هر دو کنسول می توانند گیم پلی را مستقیماً در Twitch پخش کنند، اگرچه فقط با PS4 می توانید در YouTube به طور مستقیم اقدام به اشتراک گذاری کلیپ های خود بکنید. کاربران PS4 همچنین می توانند تصاویر و فیلم های خود را در فیس بوک و توییتر به اشتراک بگذارند، در حالی که دارندگان Xbox محدود هستند. گیمرهای ایکس باکس وان این امکان را دارند که به سرویس میکسر مایکروسافت مراجعه کنند.

برنده مقایسه پنجم :: PS4. رابط PS4 کاربرپسند تر است و گزینه های بهتری برای اشتراک گذاری گیم پلی با دوستان خود دارد.

مقایسه ششم سرگرمی های کناره

برای گزینه های خاص، Xbox One دستگاه سرگرمی برتری می باشد. حال منظور چیست؟ این سیستم توانایی منحصر به فرد در انتقال سیگنال تلویزیون شما را مستقیم به خود دارد و به شما امکان می دهد تا به سرعت بین پخش یک بازی و تماشای یک فیلم سوئیچ کنید. Xbox One S، Xbox One X و PS4 Pro همه می توانند محتوای 4K را پخش کنند، اما فقط کنسول های مایکروسافت می توانند دیسک های بلوری 4K را پخش کنند. با این حال، Xbox One S All-Digital Edition دارای درایو نیست.

برخلافPS4 ، Xbox One از خاصیت Dolby Atmos پشتیبانی می کند، این ویژگی به افراد اجازه می دهد کنسول خود را به سینمای خانگی متصل کنند و از صدای فراگیر فضایی لذت ببرند و همچنین این کنسول به زودی از Dolby Vision برای بهبود کیفیت HDR پشتیبانی خواهد کرد.

Xbox One همچنین تنها کنسولی است که از Kodi بهره می برد، یک برنامه سرور رسانه ای بسیار محبوب است که به شما امکان می دهد به هر فیلم، برنامه های تلویزیونی، تصاویر یا آهنگ هایی که در هر یک از دستگاه های خود در اطراف خانه ذخیره کرده اید، دسترسی داشته باشید.

به غیر از این، هر دو کنسول PS4 و Xbox One بیشتر موارد ضروری سرگرمی را پوشش می دهند، از برنامه های اصلی مانند Netflix و Hulu گرفته تا موارد جالب دیگر مانند WWE Network و Crunchyroll. PS4 و Xbox One هر دو Spotify را ارائه می دهند که به شما امکان می دهد در پس زمینه بازی های خود، آهنگ های دلخواهتان را پخش کنید. Xbox One دارای چند سرویس موسیقی قابل توجه دیگر مانند SoundCloud، Pandora و Deezer می باشد.

برنده مقایسه ششم :: Xbox One. ایکس باکس وان از دیسک های بلوری 4K پشتیبانی می کند و همچنین برنامه های رسانه ای بهتر و پشتیبانی Dolby Atmos را دارا می باشد. (نکته قابل توجه در ایران اکثر برنامه های رسانه ای محدود می باشند)

مقایسه هفتم ایکس باکس لایو گلد یا پلی استیشن پلاس

هزینه خدمات آنلاین Xbox Live Gold مایکروسافت (60 دلار در سال ، 10 دلار ماهانه) و PlayStation Plus سونی (60 دلار در سال، 10 دلار ماهانه) می باشد. خدمات هر دو برای افرادی که علاقه به اجرای حالت چند نفره آنلاین بازی ها دارند واجب و لازم است و هر دو با سهم نسبتا مناسبی از موارد خوب را دارند. دارندگان Xbox همچنین گزینه Xbox Game Pass Ultimate (15 دلار در هر ماه) را دارند که Xbox Live Gold و Xbox Game Pass را با مقدار تخفیف کمی ارائه می شود.

اعضای PlayStation Plus برای هر کنسول پلی استیشن در ماه دو بازی رایگان دریافت می کنند.

هر دو سرویس تخفیف های مکرر را در بازی های دیجیتال ارائه می دهند و هر دو سرویس های ذخیره سازی ابری را در ظرفیت های مختلف ارائه می دهند. پلی استیشن پلاس ۱۰۰ گیگابایت فضای ذخیره سازی ابری را در اختیار شما قرار می دهد.

مهمتر از بازی های رایگان و فضای ذخیره سازی ابری، ثبات آنلاین است، موردی که در آن شهرت Xbox Live بهتر می باشد. شبکه پلی استیشن دچار خاموشی های بسیاری بوده است.

برنده مقایسه هفتم :: .Xbox One. ایکس باکس لایو با ثبات تر است، از فضای ابری بهتری برخوردار است و به بازیکنان Xbox One امکان بازی بیشتر در هر ماه را می دهد.

نتیجه نهایی

کنسول PS4 طبق بررسی های ما برنده این مقایسه می باشد. ویژگی هایی مانند تعداد بیشتر و جذاب تر عناوین انحصاری بازی، کنترلر راحت تر، رابط بصری جذاب و آسان، ویژگی های خاص و برتر اشتراک گذاری کلیپ ها و عکس های خود در شبکه های اجتماعی و... همگی خصوصیات برتی نسبت به کنسول Xbox One می باشند.

قبل از انتخاب باید به این نکته هم توجه داشته باشید که کنسول بعدی مدنظرتان چیست؟ PS5 و Xbox Series X هر دو قابلیت سازگاری با نسخه های پیشین خود را خواهند داشت، بنابراین اگر اکنون PS4 یا Xbox One خریداری کنید، برای آینده مجموعه از بازی های خوب را خواهید داشت.
شامپو ضد ریزش
بهترین شامپو ضد ریزش مو
مشاهده لیست
خودکار
ارزانترین یخچال بازار
مشاهده قیمت
خودکار
بهترین پلی استیشن و ایکس باکس ایران
مشاهده قیمت


*لطفا از درج شماره تلفن و یا آدرس های اینترنتی مختلف اکیداً خودداری فرمایید.