باج خواهی بانک چینی از قطعه سازان ایرانی!
اعضای انجمن قطعهسازان خودرو با بیان اینکه ظرف ٤٥ روز اخیر حتی یک سنت هم از کونلون بانک برای صنعت قطعه جابجا نشده است از بیکاری ۱۴۰ هزار نیروی کار در صنعت قطعه سازی کشور خبر داد.شاپور سامعی نایب رئیس انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو امروز در نشست خبری با اشاره به مشکلات پولی و ارزی قطعه سازان کشور در سال جاری ، اظهارداشت: صنعت قطعه سازی امروز در بدترین شرایط قرار دارد. هر خودرو حدود دو هزار دلار ارزبری دارد این در حالی است که از ابتدای امسال به دلیل فشارهای تحریم صنعت خودرو تحت فشار قرار گرفته و وعده دولتمردان نیز برای حل مشکلات محقق نشده است.
وی با بیان اینکه متأسفانه با موانع نقل و انتقال ارزی روبه رو هستیم، افزود: در این شرایط تولید خودرو هم کاهش یافته است. البته بانک مرکزی قطعه سازان را به دریافت ارز از صادرکنندگان و پتروشیمی ها هدایت کرده اما این امر ما را با مشکلاتی مواجه کرد به نحو یکه پتروشیمیها علاوه بر اینکه به ما ارز ندادند، قیمت اعلامی از سوی آنها در سامانه نیما نیز ملاک عمل قرار نگرفت.
سامعی با اشاره به اینکه برای مبادلات بانکی دست به دامن صرافها شدهایم تا امکان معاملات را در سایر کشورها داشته باشیم، گفت: قرار بود کارمزد یک درصد باشد؛ در حالیکه این ارز با کارمزد یک تا 10 درصد جابجا شد و اسناد آن نیز مشخص است. از سوی دیگر، وقتی ارز نیما دریافت شده، کاملا نرخ آن مشخص است و اسناد در گمرک نیز رصد می شود؛ پس جای تقلب در این زمینه وجود ندارد و بانک مرکزی کاملا در این زمینه نظارت میکند.
*باج خواهی"کونلون بانک چین" از قطعه سازان کشور/یک سنت هم جابه جا نکردهایم
وی با بیان اینکه کونلون بانک چین، در دولت دهم یک موسسه مالی بود که با پول نفت ایران تبدیل به بانک شد، اظهار داشت: با تحریم اعمال شده از سوی کونلون بانک، مشکلات بیشتر شد و در عمل، باج خواهی کونلون به اوج رسید و ما تا ٣١اکتبر به هر موردی که آنها خواستند، عمل کردیم و اکنون ٤٥ روز است که حتی یک سنت هم برای قطعه سازی از جانب کونلون جابجا نشده است. یک هفته است بانک مرکزی تاییدیه لازم را صادر می کند ولی کونلون پرونده ای را پذیرش نمیکند.
سامعی تصریح کرد: شرکتها برای خریدهای خارجی یک ماه و نیم تا پنج ماه زمان نیاز دارند که چین کوتاه ترین زمان است. با توجه به این موضوع مشکلات نقل و انتقال پول باعث خوابیدن خاموش خطوط تولید خودروسازان شده به نحویکه تولید روزانه خودروسازان که 6 هزار دستگاه در روز به دو هزار دستگاه رسیده است.البته تمام این خودروها تجاری نشده و تعدادی به خاطر کمبود قطعه راهی بازار نمیشوند.
نایب رئیس انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو گفت: سال گذشته در همین زمان گشایش اعتبارهای صورت گرفته از سوی ما، به شدت کاهش یافت. همین امر عاملی شده تا انبوهی از مطالبات بوجود آید و بانکها هم برای ارائه تسهیلات همکاری نمیکنند. از سوی دیگر بانکها ١٥درصد از تسهیلات را پیش از پرداخت وام، از قطعه ساز دریافت کرده و در حسابی بدون سود نگه می دارند.
وی با تأکید بر اینکه بخش خصوصی به شدت قابلیت دور زدن تحریم ها را دارد، تصریح کرد: اجرایی شدن این موضوع همکاری لازم با این بخش را در داخل می خواهد که چنین موضوعی هنوز صورت نگرفته است. اکنون بدون مبالغه باید گفت که اگر روند کنونی ادامه یابد، سال بعد اثری از صنعت خودرو نیست. از دولت درخواست می شود که ده هزار میلیارد تومان به هر یک از خودروسازان با نرخ ١٦ درصدی داده شود تا بتوانند سر پا بایستند.
در ادامه این نشست خبری محمد شهپری، عضو هیات مدیره انجمن نیز با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون260 واحد تولیدی قطعه اعلام تعطیلی کرده اند، گفت: همین موضوع باعث بیکاری 140هزار نفر در صنعت قطعه سازی شده است.
وی با اعلام اینکه در حال حاضر صنعت قطعه سازی با ظرفیت بسیار پایینی کار میکند، اظهارداشت: نقدینگی بسیار کاهش یافته و اکنون تغییرات نرخ ارز مشکل ساز شده است، به نحوی که مواد اولیه به شدت افزایش یافته و شرکتهای مادر کاملاً فروش نقدی را در دستور کار قراردادهاند.
منبع : tasnimnews / عکس : Reuters
بهترین شامپو ضد ریزش مو
مشاهده لیست
ارزانترین یخچال بازار
مشاهده قیمت
بهترین پلی استیشن و ایکس باکس ایران
مشاهده قیمت
تازهها
اجاره هیلتی، راه حلی مقرون به صرفه و ایدهآل برای پروژههای شما
ارزان ترین دوچرخه ۲۶ بازار (لیست قیمت جدید)
مقایسه ساید بای ساید اسنوا با ایکس ویژن (کدام یخچال بهتر است؟)
بهترین ساعت اتوماتیک، رقابت بین 7 ساعت شگفت انگیز
بهترین ساعت اتوماتیک، رقابت بین 7 ساعت شگفت انگیز
در انتخاب بهترین تشویقی گربه به چه مواردی توجه کنیم
مقایسه گوشی a54 با a34 (کدام گوشی بهتر است؟)
اندروید باکس چیست و چه مزایایی دارد؟ (راهنمای خرید اندروید باکس)
بهترین پاوربانک 1403 (معرفی 10 مدل پرفروش)
شاهد کاغذی
*لطفا از درج شماره تلفن و یا آدرس های اینترنتی مختلف اکیداً خودداری فرمایید.