ارزانترین‌ها پرفروش‌ها بهترین محصولات گوشی آموزش آشپزی
×
لیست پرفروش ترین گوشی ایران
مشاهده قیمت

تصویر یک زن مسلمان روی اسکناس 50 پوندی درج می شود

تصویر یک زن مسلمان روی اسکناس 50 پوندی درج می شودبانک بريتانيا قصد دارد تصویر یک زن مسلمان که به جرم جاسوسی برای بریتانیا، توسط ارتش نازی گلوله‌باران شد، را در سال 2020 روی اسکناس 50 پوندی جدید این کشور درج کند. این اولین باری است که بانک مرکزی بریتانیا اقدام به تجلیل از فردی با دین و ریشه مختلف می‌کند.تصویر یک زن مسلمان روی اسکناس 50 پوندی درج می شود
نورالنسا عنایت خان، که با نام «نورا بیکر» شناخته می‌شود، تنها زن مسلمان است که در بریتانیا عنوان «قهرمان جنگ» را کسب کرد. او از پدر و مادری هندی در سال 1914 در موسکو به دنیا آمد و در سال 1944 در اردوگاه کار اجباری «داخاو» در شهری با همین نام و در 15 کیلومتری شمال مونیخ، توسط ارتش نازی گلوله‌باران شد. جرم او جاسوسی در فرانسه، برای نیروهای بریتانیا بود. در داخاو او همه شکنجه‌های نازی‌ها را تحمل کرد و میان مرگ و لو دادن اسرار «عملیات ویژه» نیروهای بریتانیایی، ترجیح داد که بمیرد.

به گزارش روزنامه تلگراف بانک ملی بریتانیا که «بانک انگلیس» نام دارد، از تعدادی از مورخان خواست شخصیتی را معرفی کنند که استحقاق درج تصویرش روی اسکناس 50 پوندی را داشته باشد. این مورخان به پاس فداکاری این زن مسلمان برای بریتانیا، او را برگزیدند.

نورا بیکر برای آنکه تصویرش روی اسکناس 50 پوندی که قرار است در سال 2020 به صورت پلاستیکی روانه بازار شود، درج گردد، رقبای قدرتمند و نامداری را پشت سر گذاشت. در حال حاضر روی این اسکناس تصویر ملکه الیزابت در یک سو و در سوی دیگر این اسکناس تصویر جیمز وات و ماتیو بولتون مخترعات موتور بخار درج شده است.

به گزارش روزنامه بریتانیایی «تلگراف» بانک بریتانیا مشخصات «نوراالنساء عنایت خان» را با همکاری چند تن از مورخان این کشور دریافت کرده است. عنایت الله خان پدر نورا از خانواده اشرافیت معروف و از بزرگان مذهب صوفیه در لندن بود. بانک بریتانیا قرار است عکس نورا «قهرمان جنگ» و «جمیش وات» مخترع اسکاتلندی و «ماثیو بولتون» همکار و شریک او را نیز بر اسکناس جدید 50 پوندی چاپ کند.

نور النسا عنایت‌خان در سال 1949 به دلیل تلاش‌هایش در فرانسه برای مرتبط کردن نیروهای مقاومت ملی فرانسه علیه نازی‌ها از طریق امواج رادیویی سری، مدال صلیب جرج اعطا شد. مدال صلیب جرج بالاترین نشانی است که به شهروندان بریتانیایی برای انجام کارهای قهرمانی و شجاعانه، همچون خطر کردن برای کمک به دیگران اعطا می‌شود. گشتاپو، پلیس مخفی آلمان نازی موفق شد نورا بیکر را دستگیر کرده و در 13 سپتامبر 1944 در اردوگاه کار اجباری داخائو او را زمانی که تنها 30 سال داشت، گلوله‌باران کنند.

ماری سیکول، پرستار نامدار جامائیکایی-اسکاتلندی که یک بیمارستان صحرایی در جنگ کریمه به راه انداخت و سربازان مجروح بریتانیایی را مداوا می‌کرد، نیز رقیب نور النسا عنایت خان بود. ماری سیکول در سال 1991 و یک قرن پس از درگذشتش در سال 1881، مورد تکریم واقع شد و مدال افتخار جامائیکا گرفت. در سال 2004 نیز به عنوان بزرگترین شخصیت سیاه‌پوست در تاریخ بریتانیا انتخاب شد.

«کلمنت اتلی» نخست وزیر بریتانیا از سال 1945 تا 1951 که در سال 1967 در سن 84 سالگی در گذشت، یکی از شخصیت‌های دیگری است که قرار است عکس او بر اسکناس 50 پوندی چاپ شود. اما از میان همه شخصیت های برجسته‌ای که قرار است تنها عکس سه تن از میان همه آنها بر اسکناس چاپ شود ولی همه بر این باورند که نورا بزرگترین شانس را دارد. نورا که در 30 سالگی به دست عناصر گشتاپو اعدام شد، در سال 1949 نشان افتخار بریتانیایی « George Cross» را گرفت.
منبع : telegraph.co.uk
شامپو ضد ریزش
بهترین شامپو ضد ریزش مو
مشاهده لیست
خودکار
ارزانترین یخچال بازار
مشاهده قیمت
خودکار
بهترین پلی استیشن و ایکس باکس ایران
مشاهده قیمت


*لطفا از درج شماره تلفن و یا آدرس های اینترنتی مختلف اکیداً خودداری فرمایید.