ارزانترین‌ها پرفروش‌ها بهترین محصولات گوشی آموزش آشپزی
×
لیست پرفروش ترین گوشی ایران
مشاهده قیمت

راهنمای خرید خودرو | معرفی نقاط قوت شاسی بلند سوزوکی گرند ویتارا

راهنمای خرید خودرو | معرفی نقاط قوت شاسی بلند سوزوکی گرند ویتارا سال 1385 بود که زمزمه‌هایی شنیده می‌شد مبنی بر این که ایران خودرو قصد دارد یک شاسی بلند جدید سوزوکی را وارد بازار کشورمان کند. منطقی، مدیرعامل وقت ایران خودرو در مصاحبه‌ای اعلام کرد که پروژه شاسی بلند ایران خودرو از سال 83، به منظور افزایش سهم شرکت از ابزار و تکمیل سبد محصولات، در دستور کار قرار گرفته و ایران خودرو با کمپانی‌های مختلفی وارد مذاکره شده بود. نهایتاً، در فروردین 1385، ایران خودرو تعداد 190 دستگاه سوزوکی گرند ویتارا را وارد بازار کرد. طبق برنامه، گرند ویتارا قرار بود از شهریور همان سال وارد خط تولید ایران خودرو خراسان شود. قیمت پیشنهادی ایران خودرو برای گرند ویتارا بین 30 تا 32 میلیون تومان بود تا زنگ خطر، برای امثال موسو، رونیز، سرانزا و پاجرو به صدا دربیاید. نهایتاً، فروردین سال 1386 خط تولید سوزوکی گرند ویتارا در ایران خودرو خراسان، با ظرفیت تولید ماهانه هزار دستگاه افتتاح شد.

با ورود گرند ویتارا به بازار، شاهد استقبال خوبی از سوی مردم بودیم. خریدارانی که به دنبال خرید یک شاسی بلند کوچک، با امکانات به روز و مناسب، دو دیفرانسیل و با کیفیت ژاپنی بودند. شرایط در بازار برای سوزوکی گرند ویتارا به خوبی پیش می‌رفت، ولی کره‌ای‌ها هم از سویی دیگر بیکار ننشسته بودند. عرضه مدل‌های مختلف هیوندای توسان و کیا اسپرتیج می‌توانست زنگ خطری برای ایران خودرو و سوزوکی گرند ویتارا باشد. از سویی دیگر، یکی از ایرادهای بسیار بد گرند ویتارای ایران خودرو، موتور ضعیف 2 لیتری آن بود که پاسخ گوی نیاز خیلی از مشتری‌ها نبود. به همین دلیل و با کم کاری مسئولان ایران خودرو، سوزوکی گرند ویتارا به تدریج سهم خوب خود در بازار را به رقبای کره‌ای خود باخت. ایران خودرو که اوضاع را بسیار بغرنج می‌دید، به فکر چاره افتاد و سوزوکی گرند ویتارا را با یک موتور 2.4 لیتری وارد بازار کرد. بعدها در سال 1396 هم شاهد عرضه مدل فیس لیفت نسل سوم سوزوکی گرند ویتارا بودیم که در مقاله مشاوره خرید امروز، قصد داریم نقاط قوت و مزایای آن را بررسی کرده و دلایلی برای خریدن آن مطرح کنیم. اگر موافق باشید، قبل از رسیدن به این موارد بیایید نگاهی به مشخصات فنی کلی آن بیندازیم.
Suzuki Grand Vitara facelift
تصاویر سوزوکی گرند ویتارا فیس لیفت #3
برای بزرگنمایی و دانلود تصویر کلیک کنید.
سوزوکی گرند ویتارا به یک موتور 2.4 لیتری 4 سیلندر خطی 16 سوپاپ، با نسبت تراکم 10.5 بر یک و 169 اسب بخار نیرو در 6900 دور در دقیقه و 227 نیوتن متر گشتاور در 3800 دور در دقیقه مجهز شده است. گرند ویتارا با کمک یک گیربکس 4 دنده اتوماتیک به تمام چرخ‌های خود ارسال می‌کند. با داشتن سیستم انتقال قدرت دو دیفرانسیل 4 حالته (4WD)، سوزوکی گرند ویتارا توانایی‌های آفرود نسبتاً خوبی هم دارد. پیشرانه 2.4 لیتری آن با داشتن استاندارد آلایندگی یورو 4، طبق اعلام ایران خودرو مصرف سوختی برابر با 12.5 لیتر به ازای هر صد کیلومتر در شهر، 8.1 لیتر به ازای هر صد کیلومتر در جاده و 9.7 لیتر به ازای هر یکصد کیلومتر در سیکل ترکیبی دارد.
Suzuki Grand Vitara facelift
تصاویر سوزوکی گرند ویتارا فیس لیفت #2
برای بزرگنمایی و دانلود تصویر کلیک کنید.
این خودرو با داشتن ابعاد بدنه‌ای برابر با 4500 میلی متر طول، 1810 میلی متر عرض، 1695 میلی متر ارتفاع و 2640 میلی متر طول بین دو محور، همان طور که گفته شد جزء سگمنت شاسی بلندهای کوچک دسته بندی می‌شود. وزن خالص آن بدون سرنشین، با مخزن سوخت پر و بدون تجهیزات اضافی برابر با 1567 کیلوگرم می‌باشد. سوزوکی گرند ویتارا طبق اعلام ایران خودرو در کاتالوگ، حداکثر سرعتی برابر با 175 کیلومتر بر ساعت داشته و قادر است ظرف 12 ثانیه سرعت خود را از صفر به صد کیلومتر بر ساعت افزایش بدهد. باک سوزوکی گرند ویتارا ظرفیت 66 لیتر بنزین داشته و قسمت بار آن، ظرفیتی برابر با 398 لیتر دارد.

قبل از ورود به بحث بررسی مزایا و نقاط قوت این خودرو، باید متذکر بشویم که موارد مطرح شده در مطلب مشاوره خرید امروز وب سایت زوم فور کار، تنها در صورتی که جزء دغدغه‌های شما به هنگام خرید یک شاسی بلند کوچک دو دیفرانسیل باشد برایتان مفید فایده خواهد بود. اکنون با داشتن ذهنیتی کلی در مورد سوزوکی گرند ویتارا، اگر موافق باشید، بیایید به بررسی دلایل خرید آن بپردازیم. لطفاً در ادامه مطلب با ما همراه شوید.
1 – موتور قوی

برای خودرویی تقریباً 1.5 تنی، وجود یک پیشرانه قوی از بنزین باک هم واجب‌تر است! همان طور که قبلاً هم گفتیم، سوزوکی گرند ویتارا وقتی که توسط ایران خودرو نخستین بار وارد بازار کشور شد، به یک پیشرانه 2 لیتری نسبتاً ضعیف با 140 اسب بخار نیرو و 183 نیوتن متر گشتاور مجهز بود. سال 1389 ایران خودرو با عرضه سوزوکی گرند ویتارا مجهز به موتو 2.4 لیتری، تلاش کرد تا بخشی از کاهش فروش شدید خود در برابر رقبای کره‌ای را جبران کند. اتفاقی که تاثیرگذار هم بود. این پیشرانه جدید 2.4 لیتری، 169 اسب بخار قدرت در 6 هزار دو در دقیقه و 227 نیوتن متر گشتاور در 3800 دور در دقیقه تولید می‌کند. اگر چه سوزوکی گرند ویتارا شتاب اولیه خوبی ندارد، ولی به طور کلی، مخصوصاً برای مسافرت و همچنین سفرهای شهری، با توجه به شتاب ثانویه خوب خودرو، مدلی مناسب محسوب می‌شود. در طراحی گرند ویتارا، شرکت سوزوکی بیشتر روی داشتن توانایی‌های آفرود بهتر تمرکز کرده و به نوعی می‌توان گفت، داشتن شتاب اولیه خوب برای آن‌ها اولویت نبوده است.
2 – طراحی بدنه متین و باوقار

بخش طراحی خودرو بدون شک، تنها جایی است که سلیقه‌های مختلف می‌توانند نظرات متفاوتی در مورد آن داشته باشند، به همین دلیل، حتی اگر خیلی‌ها موافق نباشند، ولی از نظر ما سوزوکی گرند ویتارا یک طراحی بدنه زیبا، متین، باوقار و کاملاً پخته دارد. بیایید نگاهی کلی به بخش‌های مختلف طراحی بدنه بیندازیم. در قسمت جلو، شاهد یک طراحی بسیار زیبا، اسپرت و تهاجمی هستیم که بدون شک، شکل طراحی و ترکیب چراغ‌های جلو، جلوپنجره و سپر جلو در این امر نقشی کلیدی داشته است. چراغ‌های جلو همان حالت طراحی مستطیلی شکل بزرگ خود از مدل قبل فیس لیفت را حفظ کرده‌اند، ولی جلوپنجره خودرو، با دو میله افقی که در مرکز پهن‌تر می‌شوند و لوگوی بزرگ سوزوکی روی آن نصب شده، متفاوت بوده و زیباتر شده است. طراحی سپر جلو هم بسیار خوب و هماهنگ با دیگر بخش‌های قسمت جلو می‌باشد. دو چراغ مه شکن در گوشه‌های سپر و یک دریچه ورودی هوای بزرگ در مرکز آن از جمله موارد قابل توجه دیگر هستند. کاپوت خودرو هم طراحی نسبتاً ساده‌ای داشته و شاهد دو خط روی آن هستیم که به چراغ‌های جلو متصل می‌شوند. اگر از کناره‌ها به خودرو نگاه کنیم، اولین مواردی که جلب توجه می‌کنند گلگیرهای باددار، رینگ‌های بزرگ و ارتفاع از سطح زمین قابل توجه خودرو می‌باشند که ظاهری قدرتمند به سوزوکی گرند ویتارا بخشیده‌اند. روی بدنه شاهد خطوط طراحی خاصی نیستیم در این بخش، خودرو طراحی نسبتاً ساده‌ای دارد. وجود دریچه هوا روی گوشه سمت درب‌های کاپوت جلو همچنین جلوه خاصی دارند. در بخش عقب، طراحی خودرو فوق العاده ساده است و ما را به یاد برخی از شاسی بلندهای چینی قدیمی بازار ایران می‌اندازد! در این قسمت، قابل توجه ترین مورد شاید لاستیک یدک خودرو باشد که در قابی بسیار بزرگ، روی درب عقب نصب شده است. چراغ‌های عقب طراحی ساده و به قول بعضی‌ها وانت مانند دارند و در زیر آن‌ها، شاهد دو چراغ مه شکن هستیم.

3 – امکانات، تجهیزات و آپشن های خوب

در کلاس خودرویی که سوزوکی گرند ویتارا حضور دارد، برای موفقیت در بازار و جلب توجه مردم و خریداران، الزاماً باید امکانات و آپشن های خوبی در اختیار آن‌ها قرار دهید. ایران خودرو هم با همین هدف، این خودرو را با تجهیزات خوبی روانه بازار کرده است. تجهیزاتی که برخی از آن‌ها در رقبای مستقیم سوزوکی گرند ویتارا هم گاها وجود ندارند و برای داشتن آن‌ها، باید سراغ مدل‌های گران قیمت‌تر بازار بروید. از مهم‌ترین امکانات، تجهیزات و آپشن های این خودرو می‌توانیم مواردی مانند فرمان هیدرولیکی، چرمی و کلیدهای کنترل روی فرمان (MFC)، سیستم تهویه اتوماتیک با صفحه دیجیتال، سیستم صوتی رادیو/CD / MP3 /DVD، مانیتور LCD هفت اینچ لمسی برای سرنشینان جلو و امکان پخش از روی کارت SD و فلش، امکان برقراری ارتباط بلوتوث، تنظیم ارتفاع نور چراغ جلو از داخل اتاق، مه شکن جلو (هالوژن) و عقب، آینه‌های جانبی برقی تاشونده راهنما دار مجهز به گرم کن، شیشه بالابر برقی جلو و عقب، تریم خاکستری، زه کرومی روی درب‌ها و جلو پنجره و سپر جلو جدید، رینگ 17 اینچ آلومینیومی، صندلی‌های چرمی مجهز به گرم کن، کامپیوتر سفری، کروز کنترل، تکیه گاه دست راننده و سرنشین با قابلیت تنظیم، جک هیدرولیک درب موتور، سیستم رهیاب، سان روف، استارت بدون کلید و چند مورد دیگر را مطرح کنیم.

4 – ایمنی بسیار خوب

خودروهای ژاپنی همواره از ایمنی بسیار خوبی برخوردار بوده‌اند و سوزوکی گرند ویتارا هم از این قاعده مستثنی نیست. جالب است بدانید بر خلاف اکثر خودروهای مونتاژی در ایران، این خودرو توسط موسسه ایمنی یوروانکپ تست تصادف شده که در ادامه، به توضیح آن خواهیم پرداخت. در تست تصادف سوزوکی گرند ویتارا که روی مدل 2007 این خودرو انجام شده (نسل فعلی موجود در ایران)، در بخش محافظت از سرنشین بالغ گرند ویتارا 4 ستاره یا 30 امتیاز، در بخش محافظت از سرنشین کودک 3 ستاره یا 27 امتیاز و در بخش محافظت از عابر پیاده 3 ستاره یا 19 امتیاز کسب کرده است. در تست تصادف از جلو یا شاخ به شاخ سوزوکی گرند ویتارا عملکرد قابل قبولی از خود نشان داده و در بخش تصادف از کناره‌ها، این خودرو توانسته حداکثر امتیاز را دریافت کند. از نظر تجهیزات ایمنی و سیستم ترمز، باز هم سوزوکی گرند ویتارا خوب ظاهر شده است. این خودرو در محور جلو و عقب به ترمزهای دیسکی خنک شونده مجهز می‌باشد. از برخی موارد ایمنی و امنیتی قابل توجه آن می‌توان سیستم ترمز ضد قفل (ABS)، سیستم توزیع متعادل نیروی ترمز (EBD)، کیسه هوای ایمنی 2 عدد برای راننده و سرنشین، 2 عدد جانبی نصب شده برای سرنشینان جلو، 2 عدد پرده‌ای نصب شده برای سرنشینان جلو و عقب، سیستم ضد سرقت خودرو (ایموبلایزر)، کمربند ایمنی جلو سه نقطه‌ای قفل شونده با قابلیت تنظیم ارتفاع + پیش کشنده و محدود کننده نیرو، 3 عدد کمربند سه نقطه‌ای قفل شونده عقب، سیستم اتوماتیک قطع سوخت در هنگام تصادف، قفل مرکزی لمسی، قفل درب‌ها با پاسخ فلاشر، قفل زاپاس بند و هشدار دهنده دنده عقب با قابلیت نمایش فاصله با مانع و یکی دو مورد دیگر را نام برد.

5 – کیفیت ساخت خوب

بدون شک همه خودروهای ژاپنی، کیفیت ساخت بسیار خوب و بالایی دارند. این موضوع را به وضوح می‌توان در تمامی مدل‌های ژاپنی وارداتی دید. اگر برخی تاثیرات منفی خطوط تولید ایران خودرو روی کیفیت ساخت سوزوکی گرند ویتارا را فاکتور بگیریم، این خودرو کیفیت ساخت بسیار خوبی، حداقل در مقایسه با برخی رقبای چینی خود دارد و از نظر کیفیت قطعات، بدنه و همچنین استهلاک، نباید قطعاً نگرانی‌های زیادی در مورد سوزوکی گرند ویتارا داشته باشید.

6 – کابین جادار

در مورد طراحی کابین سوزوکی گرند ویتارا ما بحث‌هایی داریم که در مقاله معایب و دلایل نخریدن آن به طور مفصل خواهیم گفت. ولی از نظر ما، هر چقدر هم که کابین آن طراحی بی روح، قدیمی و همچنین متریال بی کیفیتی داشته باشد، ولی جادار بودن آن می‌تواند یکی از نقاط قوت اصلی این خودرو محسوب شود. فضای پا برای سرنشین‌های عقب بسیار خوب می‌باشد، هرچند، فضای سر برای بعضی از سرنشین‌های بالغ قدبلند می‌تواند اندکی آزار دهنده باشد. سه سرنشین بالغ به راحتی می‌توانند روی ردیف عقب صندلی‌ها بنشینند. به همین دلیل، برای حتی یک خانواده 5 نفره، سوزوکی گرند ویتارا می‌تواند انتخابی فوق العاده محسوب شود.

7 – توانایی‌های آفرود بالا

همان طور که در بخش معرفی کلی خودرو گفتیم، سوزوکی گرند ویتارا به سیستم انتقال قدرت دو دیفرانسیل چهار حالته مجهز شده و همین، توانایی‌های آفرود بسیار خوبی در اختیار آن قرار داده است. به دلیل اورهنگ های کوتاه سوزوکی گرند ویتارا، این خودرو زاویه‌های حمله و فرود بسیار خوبی داشته و همین، آن را به گزینه‌ای مناسب برای آفرودهای نه چندان سخت تبدیل می‌کند. گیربکس این خودرو همچنین دنده سنگین هم دارد و این موجب می‌شود تا سوزوکی گرند ویتارا بتواند با گشتاور بیشتری وارد جاده‌های آفرود بشود. از سویی دیگر، شاسی سفت خودرو باعث افزایش استحکام پیچشی خودرو شده و همین یکی دیگر از مواردی است که به عملکرد بهتر آن در آفرود کمک می‌کند. خودرو در محور جلو و عقب مجهز به دف لاک نیست و البته نمی‌توان این موضوع را با توجه به قیمتی که این خودرو دارد خیلی به عنوان یک ایراد مطرح کرد. فاصله کف خودرو از زمین 200 میلی متر است، زاویه حمله (جلو) 29 درجه، زاویه فرود (عقب) 27 درجه و زاویه رمپ (بین اکسل‌ها) 19 درجه است، اعدادی که برای یک خودروی آفرودی که بیشتر برای رانندگی شهری طراحی شده بسیار خوب محسوب می‌شوند.
شامپو ضد ریزش
بهترین شامپو ضد ریزش مو
مشاهده لیست
خودکار
ارزانترین یخچال بازار
مشاهده قیمت
خودکار
بهترین پلی استیشن و ایکس باکس ایران
مشاهده قیمت


*لطفا از درج شماره تلفن و یا آدرس های اینترنتی مختلف اکیداً خودداری فرمایید.