ارزانترین‌ها پرفروش‌ها بهترین محصولات گوشی آموزش آشپزی
×
لیست پرفروش ترین گوشی ایران
مشاهده قیمت

بررسی معایب و نقاط ضعف رنو کپچر (Renault Captur)

بررسی معایب و نقاط ضعف رنو کپچر (Renault Captur)رنو کپچر (به انگلیسی: Renault Captur) طراحی کانسپت یا مفهومی کپچر سال ۲۰۱۱ به سرپرستی لارنس ون دن آکر معرفی شد و نهایتاً سال ۲۰۱۳ در ژنو رو نمایی و سپس در آوریل ۲۰۱۳ به فروش رسید در اولین سال فروش خود بعد از جوک و داستر سومین پرفروش اروپا شد و بهترین خودرو در نمایشگاه ۲۰۱۳ در سئول با فروش ۱۰۰۰ دستگاه در کره در مدت ۷ دقیقه خودرو سال ۲۰۱۴ در کره انتخاب شد و در ۴ سال متوالی از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ پرفروشترین خودرو اروپا در کلاس خود قرار گرفت

کپچر به معنای «تسخیر» با حروف لاتین Captur با طول ۴۱۲۲ و عرض ۱۷۷۸ و ارتفاع ۱۵۶۷ و فاصله دو محور ۲۶۰۶ میلی‌متر در وایادولید اسپانیا تولید می‌شود
renault captur
آلبوم عکس رنو کپچر مدل 2018 #20
برای بزرگنمایی و دانلود تصویر کلیک کنید.
در روسیه، این خودرو با طول ۴۳۳۳ و عرض ۱۸۱۳ و ارتفاع ۱۶۱۳ و فاصله دو محور ۲۶۷۴ میلی‌متر با همان ظاهر طراحی شده‌است که چهار چرخ متحرک بوده و با موتور و قطعات مکانیکی داستر به عنوان رنو کاپتور با حروف لاتین Kaptur از مارس ۲۰۱۶ تولید می‌شود. از همین مدل در برزیل از آغاز سال ۲۰۱۷ ارائه شده‌است، که به عنوان رنو کاپتور شناخته شده‌است و در نوامبر ۲۰۱۷ به هند نیز معرفی شد.

رنو کپچر در خارج از کشور با سه موتور بنزینی ۹۰۰ و ۱۲۰۰ و جدیداً با موتور ۱۳۰۰ سی سی به ترتیب با ۹۰ و ۱۲۰ و ۱۵۰ اسب بخار و با ۱۴۰ و ۲۰۵ و ۲۵۰ نیوتون متر گشتاور و دو مدل دیزلی نیز عرضه می‌شود.

در سال 1394 شرکت ایران‌خودرو به‌منظور جذب بیشتر مشتریان خودروهای 80 تا 100 میلیون تومانی، رنو کپچر را وارد بازار ایران کرد؛ خودرویی که به‌عنوان یک مدل اصیل اروپایی، انتظارات بالایی از آن می‌رفت. کمپانی رنو در سال 2011 کانسپت این خودرو را در نمایشگاه خودروی ژنو به نمایش درآورد و نهایتاً بعد از دو سال کار روی پروژه کپچر، شرکت رنو آن را در نمایشگاه ژنو 2013 رونمایی و پس از چند ماه، فروش آن را در بازار آغاز کرد.

رنو کپچر روی پلت فرم B کمپانی رنو و مبتنی بر نسل چهارم رنو کلیو ساخته‌شده است. این خودرو در سال 2013 موفق به دریافت پنج ستاره ایمنی در تست موسسه یورو انکپ شد و از این نظر، در سگمنت کراس اورهای کامپکت جزو بهترین‌ها محسوب می‌شود. در سال 2017، شرکت رنو یک فیس‌لیفت از کپچر رونمایی کرد که تغییراتی اندک در طراحی بدنه و کابین آن انجام‌شده و برخی تجهیزات جدید نیز به آن اضافه‌شده بود. از مهم‌ترین افتخارات این خودرو می‌توان به کسب رتبه سوم فروش کراس اوورهای کوچک اروپا در سال 2013 اشاره کرد. طبق اعلام مدیران شرکت رنو، این شرکت فرانسوی قصد دارد نسل دوم این خودرو را در سال 2019 به بازار عرضه کند.

رنو کپچر در بخش فنی به یک پیشرانه 4 سیلندر خطی 1.2 لیتری 16 سوپاپ با 120 اسب‌بخار قدرت و 190 نیوتن‌متر گشتاور مجهز شده است. نیروی تولیدشده توسط پیشرانه رنو کپچر به کمک یک جعبه‌دنده شش سرعته اتومات دو کلاچِ، به محور جلوی خود منتقل می‌شود. با این مشخصات فنی، خودرو قادر است حداکثر سرعتی برابر با 192 کیلومتر در ساعت داشته باشد و صفرتا صد کیلومتر را در مدت 10.9 ثانیه طی کند. طبق اعلام رسمی شرکت ایران‌خودرو، مصرف سوخت کپچر در یک سیکل ترکیبی برابر با 5.9 لیتر به ازای هر صد کیلومتر است.

این کراس اوور کوچک فرانسوی با داشتن ابعادی برابر با 4122 میلی‌متر طول، 1778 میلی‌متر عرض، 1566 میلی‌متر ارتفاع و 2606 میلی‌متر طول بین دو محور، همان‌طور که قبلاً هم ذکر کردیم جزو سگمنت کراس اوورهای کامپکت دسته‌بندی می‌شود. کلیه رنو کپچرهایی که در بازار ایران وجود دارند(وارداتی و ایران‌خودرویی) همگی از کیفیت ساخت و مونتاژ بالایی برخوردارند و این مسئله یکی از بزرگترین نقاط قوت این خودرو به‌شمار می‌رود.

در این مطلب قصد داریم به بررسی تمامی معایب و نقاط ضعف این خودرو پرداخته و پنج مورد از این مشکلات را برای شما عزیزان بیان نماییم :

1 – فاقد قابلیت دو دیفرانسیل

رنو کپچر نیز همچون پژو 2008 که یکی از رقبای مستقیم کپچر محسوب می‌شود، فاقد قابلیت چهارچرخ محرک (AWD/ 4WD) است. ازآنجایی‌که طراحی و ساخت خودروهای دیفرانسیل جلو، به دلیل حذف برخی قطعات مانند گاردان ارزان‌تر تمام می‌شود، اغلب شرکت‌های خودروسازی علاقه‌ای ندارند که روی کراس‌اوورهای میان رده خود از این تجهیزات استفاده نمایند. یکی از معایب اصلی شاسی‌بلندهای دیفرانسیل جلو، سنگین بودن قسمت جلویی این خودروها است که تأثیر منفی روی هندلینگ آن‌ها می‌گذارد و کپچر هم از این قاعده مستثنی نیست. همان‌طور که در مطلب معایب پژو 2008 هم ذکر کردیم، مهم‌ترین مزیت سیستم‌های دو دیفرانسیل را می‌توان کشش بیشتر هر چهارچرخ خودرو ذکر کرد که مخصوصاً در جاده‌های برفی و لغزنده ویژگی بسیار کارآمدی برای یک شاسی‌بلند محسوب خواهد شد.

2 – کیفیت سواری پایین

سیستم تعلیق رنو کپچر در محور جلو مک فرسون و در محور عقب از نوع نیمه‌مستقل با فنرهای پیچشی است. سیستم تعلیق این خودرو به‌طورکلی در سرعت‌های پایین عملکرد بسیار خوبی از خود نشان می‌دهد، اما وقتی سرعت خودرو افزایش می‌یابد، شاهد افت کیفیت سواری و انتقال ضربه‌های ناشی از دست‌اندازهای جاده به داخل کابین هستیم. این موضوع در ردیف عقب صندلی‌ها بسیار بیشتر نمود پیدا می‌کند، درنتیجه این تکان‌های پیاپی برای افرادی که در بخش عقب خودرو نشسته‌اند بسیار بیشتر آزاردهنده خواهد بود.

3 – ترمزهای کاسه‌ای عقب

مطمئنا از یک خودرو فرانسوی در رنج قیمتی 260 میلیون تومان انتظارات زیادی وجود دارد. استفاده از ترمزهای عقب کاسه‌ای به دلیل کاهش هزینه‌های نهایی خودروسازان، یکی از محبوب‌ترین سیستم‌های ترمز در بین آنان است، ولی به دلیل ضعف‌ها و ایرادهایی که این نوع ترمز در مقایسه با ترمزهای دیسکی دارند معمولاً شرکت‌های بنامی همچون رنو به‌ندرت روی خودروهای مدرن خود از این سیستم استفاده می‌کنند. ظاهراً کپچر چون در بازارهای اروپایی یک خودرو اقتصادی محسوب می‌شود، شرکت رنو ترمزهای عقب آن را به‌صورت کاسه‌ای طراحی کرده تا بتواند در هزینه‌ها صرفه‌جویی کند که با توجه به قیمت 260 میلیون تومانی این خودرو در بازار ایران، ترمزهای کاسه‌ای به هیچ وجه قابل قبول نیستند؛ مخصوصا زمانی که خودروهای چینی 100 میلیون تومانی بازار از ترمزهای دیسکی برخوردارند.

4 – عدم ارائه برخی امکانات و تجهیزات

به‌طورکلی رنو کپچر به آپشن‌ها، تجهیزات و امکانات خوبی مجهز شده است که در مطلب «پنج دلیل برای خرید کپچر» به‌طور کامل به آن‌ها پرداخته‌ایم، متأسفانه نبود چند آپشن مهم در این خودرو، ممکن است به مذاق خیلی‌ها خوش نیاید! از مهم‌ترین این امکانات می‌توان به سانروف، ایربگ‌های پرده‌ای و تنظیم برقی صندلی‌ها اشاره کرد که در مدل‌های هم‌رده و حتی ارزان‌تر از این خودرو نیز وجود دارند و نبود آن‌ها در کپچر، ایراد بزرگی برای این خودرو محسوب می‌شود. علاوه بر موارد ذکرشده در بالا کپچر از سیستم‌هایی مانند اپل کارپلی و اندروید اتو هم بی‌بهره است که البته به دلیل ناآشنایی اغلب خریداران ایرانی با این سیستم‌ها نمی‌توان آن را به‌عنوان یک ایراد مهم تلقی کرد. یکی دیگر از مشکلاتی که در بخش تجهیزات و امکانات این خودرو وجود دارد، فعال نبودن بعضی آپشن‌هایی همچون نویگیشن ماهواره‌ای، قفل شدن خودکار درب‌ها بعد از حرکت، سیستم AFS (چراغ‌های جلوی تطبیق‌پذیر با چرخش فرمان) و پاور ویندوز شیشه‌های جلو است که ظاهرا با مراجعه به نمایندگی‌های رنو فقط GPS خودرو (بدون داشتن نقشه راه‌‌های ایران فعال می‌شود) ولی خبری از رفع ایراد سه مورد دیگر نیست!

5 – استفاده از پلاستیک خشک در طراحی کابین

کابین این خودرو از نظر طراحی، راحتی صندلی‌ها، فضای سرنشین و امکانات بسیار مناسب است، ولی یک مورد منفی در کابین کپچر وجود دارد که به راحتی نمی‌توان از کنار آن گذشت؛ متاسفانه کمپانی سازنده در طراحی بخش‌های مختلف کابین مانند داشبورد و رویه درب‌ها از پلاستیک خشک استفاده کرده که باعث بوجود آمدن حس و حال خودروهای ارزان‌قیمت، در خودرویی نسبتا گران قیمت شده است. اگر این مورد جزو خط قرمزهای شما در خرید خودرویی در این قیمت است، بهتر است به‌طورکلی اسم رنو کپچر را از لیست خودروهای موردعلاقه خود خط بزنید.
آلبوم عکس
NEW RENAULT CAPTUR 2020 PHOTO GALLERY :
آلبوم عکس رنو کپچر مدل 2020 #13
آلبوم عکس رنو کپچر مدل 2020 #12
آلبوم عکس رنو کپچر مدل 2020 #11
آلبوم عکس رنو کپچر مدل 2020 #10
آلبوم عکس رنو کپچر مدل 2020 #9
آلبوم عکس رنو کپچر مدل 2020 #8
ادامه
شامپو ضد ریزش
بهترین شامپو ضد ریزش مو
مشاهده لیست
خودکار
ارزانترین یخچال بازار
مشاهده قیمت
خودکار
بهترین پلی استیشن و ایکس باکس ایران
مشاهده قیمت
تازه‌ها
اجاره هیلتی، راه حلی مقرون به صرفه و ایده‌آل برای پروژه‌های شما
ارزان ترین دوچرخه ۲۶ بازار (لیست قیمت جدید)
مقایسه ساید بای ساید اسنوا با ایکس ویژن (کدام یخچال بهتر است؟)
بهترین ساعت اتوماتیک، رقابت بین 7 ساعت شگفت انگیز
بهترین ساعت اتوماتیک، رقابت بین 7 ساعت شگفت انگیز
در انتخاب بهترین تشویقی گربه به چه مواردی توجه کنیم
مقایسه گوشی a54 با a34 (کدام گوشی بهتر است؟)
اندروید باکس چیست و چه مزایایی دارد؟ (راهنمای خرید اندروید باکس)
بهترین پاوربانک 1403 (معرفی 10 مدل پرفروش)
شاهد کاغذی
رحیم - دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
دلال جماعت با هزار سفسطه و مغلطه زمین و زمان را بهم میدوزند که بگویند آره کپچر فسقلی بی آپشن و رده خارج  سرآمد خودروهاست، خوب خودرویی که آپشن و امکانات نداشته باشه معلومه خرابی هم نداره مانند تندر۹۰ نسل اول . البته کپچر جدید سال ۲۰۲۳ رنو هم در ابعاد و هم در آپشن و امکانات و هم در بعد فنی برتر هست و کسی منکرش نیست ، ولی اینجا سخن از کپچرهای رده خارج موجود در ایرانه که حدود ده سال کارمی باشند و از نظر فنی بسیار مستعمل و مستهلک هستند و از نظر آپشن تقریبا در حد داچیا ساندرو نسل اول و یا تندر ۹۰ میباشند. پلتفرم کپچرهای موجود در ایران از ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ همان پلتفرم رنو کلیو ۱۵ سال پیش هستند یه اتاق فسقلی در ابعاد کوییک سایپا که صد البته کوییک آپشنالتر است و این پلتفرم در اروپا از رده تولید خارج شده و هرکس با یه سرچ ساده در گوگل میتونه کپچرهای۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ را با قیمت ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ یورو در بازار اروپا فراوان پیدا کنه در بازار ایران بدلیل عدم واردات و توقف عرضه ، قیمتش کذایی و نجومی شده حدود ۲۵ هزار دلار برای یه خودرو فسقلی ده سال کار مستعمل که اسقاطی محسوب میشه. کپچرهای مونتاژی و وارداتی ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ به ایران  که کلا حدود ۲۰۰۰ تا دونه میشه از نظر آپشن فقیرترین و از نظر کوالیتی کم کیفیت ترین های این پلتفرم هستند و بدلیل سن بالا و نبود قطعات و خدمات در کشور به علت تیراژ پایین و به خرج افتادن های وحشتناک و گرانی فضایی قطعات مالکانش دربدر دنبال قطعه در کشور همسایه ترکیه میگردند. تنها جذبه رنو کپچر فسقلی مستعمل ده سال کار آرم لوزی مانند گشاد جلو و یخورده تنگ عقبش است. و داخلش هم که تماما از پلاستیک خشک ساخته شده و با مدیای ضعیف بامانیتور کوچک و عدم ارتباط با سیستم رهیابی نویگیشین و رنولینک غیرفعال در نسخه های مونتاژ ایرانی و داشبورد کشویی خنده دار و سقف بدون سانروف و حتی بدون ابتدایی آپشنها مثل چرخها با سیستم ترمز کاسه ای درشکه ناصرالدین شاهی و نداشتن آپشن های گرانقیمت و بروز مانند سیستم اتوهلد و سیستم کنترل در سرازیری و سیستم ترمز پارک برقی. اوج آپشن هاش هم  کشهای پشت صندلیهای جلو است برای کشبازی بچه های صندلی عقب و چراغها لامپی هالوژنی قدیمی با پرتاب نور ضعیف و اهرم ترمز دستی تیبایی و دریچه  هوای گرد تندری و فضای تنگ کابین که دوتا موش کور بسختی جا بشه و صد البته هزینه های تعمیراتی و اورحال سرسام آور این فسقلی فرسوده که به جیب خریدار بعدی تحمیل میشه.


*لطفا از درج شماره تلفن و یا آدرس های اینترنتی مختلف اکیداً خودداری فرمایید.