ارزانترین‌ها پرفروش‌ها بهترین محصولات گوشی آموزش آشپزی
×
لیست پرفروش ترین گوشی ایران
مشاهده قیمت

روش صحیح نگهداری از موتور | چگونه طول عمر موتورسیکلت را افزایش دهیم؟

روش صحیح نگهداری از موتور | چگونه طول عمر موتورسیکلت را افزایش دهیم؟موتورسیکلت به خصوص در ایران یکی از محبوب‌ترین وسایل نقلیه است که بین جوانان محبوبیت دارد و عده خیلی زیادی آن را به دلایل مختلف به خودرو ترجیح می‌دهند. اما درست مثل خودرو موتورسیکلت نیز در صورت نگهداری نامناسب مستهلک می‌شود و هزینه‌های اضافی برای تعمیر و نگهداری روی دست کاربر می‌گذارد. در این مقاله به بررسی شش نکته مهم پرداخته‌ایم که می‌توانند باعث افزایش طول عمر موتورسیکلت شما شوند و کمک کنند از پرداخت هزینه‌های اضافه اجتناب کنید.
موتورسیکلت خود را تمیز نگه دارید

واضح است که موتورسیکلت تمیز عمر بیشتری خواهد داشت. چرک و کثیفی‌ می‌تواند به درون موتور و اجزای دیگر موتورسیکلت رسوخ کند و بدنه یا قطعات حساس آن را بپوساند.

تمام قسمت‌های پلاستیکی باید با محصولات نگهدارنده‌ی رنگ نظافت شوند تا منفذهای آن‌ها بسته شود و از سخت شدن و ترک خوردن آن‌ها جلوگیری شود.

برای بدنه و قطعات فلزی موتور نیز باید از یک اسپری زد زنگ و خوردگی استفاده شود تا عمر آن‌ها افزایش پیدا کند و ماندگاری بیشتری داشته باشند. به خصوص اگر موتورسیکلت شما مدت‌های طولانی بدون استفاده می‌ماند.
مشکلات موتور را قبل از دردسر ساز شدن برطرف کنید

آیا هنگام راندن موتور صداهای اضافی از آن خارج می‌شود؟ آیا فرمان کمی اذیت می‌کند؟ آیا موتور شما آن شتاب و احساس نرمی گذشته را ندارد؟ آیا قطعه‌ای از موتورسیکلت شما شکسته است؟

برای تعمیر موتور سیکلت خود معطل نمانید، چون هر چه بیشتر صبر کنید سطح آسیب بیشتر می‌شود. حتی وقتی که فکر می‌کنید با عقب انداختن تعمیر یک قطعه دارید در هزینه صرفه‌جویی می‌کنید به این فکر کنید که در آینده مجبور به پرداخت هزینه بیشتری خواهید شد. عقب انداختن تعمیرات یکی از عوامل اصلی کاهش عمرم موتور است.
نگهداری از موتور

مهم‌ترین قسمت موتورسیکلت، موتور آن است که به تمام قطعات دیگر قدرت می‌رساند. همیشه از دستورالعمل شرکت سازنده برای نگهداری از موتور پیروی کنید و روغن موتور را هر شش ماه یا هر ۴۸۰۰ کلیومتر (هر کدام که زودتر رخ دهد) تعویض کنید. این باعث روان‌تر شدن عملکرد موتور می‌شود، دمای آن را خنگ نگه می‌دارد و به بسته شدن پیستون‌ها نیز کمک می‌کند.

در تعویض روغن بخشهای دیگر موتور نیز دقت کافی داشته باشید و زیاده روی نکنید. اگر قصد خرید موتور دست دوم دارید، در بررسی مشکلاتی که موتور موتورسیکلت ممکن است داشته باشد دقت زیادی کنید.
فیلتر هوا

فیلترهوای کثیف و گرفته اجازه‌ی تنفس مناسب به موتورسیکلت شما نمی‌دهد و این باعث از دست رفتن توان آن می‌شود چون هوا عامل اصلی احتراق درون موتور است. این مسأله حتی تاثیر مستقیمی روی میزان مصرف سوخت موتور دارد زیرا موتور مجبور می‌شود برای رسیدن به توان مورد نیاز سوخت بیشتری مصرف کند.

قیلتر هوا را به صورت مداوم بیرون آورده و تمیز کنید. در صورتی که عمر مفید آن به پایان رسیده بدون تعلل آن را تعویض کنید. فیلتری که به صورت صحیح کار نکند باعث ورود گرد و خاک و ذرات ریز به درون موتور می شود که به کاهش عمر و عملکرد موتور می‌انجامد.
سیستم احتراق

احتراق به فرآیندی گفته می‌شود که با زدن جرقه، هوا و سوخت درون موتور مشتعل می‌‌شود. نگهداری و حفظ سلامت دوشاخه‌ی جرقه زنی بسیار ضروری است، اگر این قطعه خوردگی داشته باشد و کثیف شده باشد، موتور قدرت از دست می‌دهد و داغ می‌کند. دوشاخه را معاینه کنید و توجه داشته باشید که رنگ نارجی نشانه‌ی سلامت آن است و رنگ سفید بود به معنای خرابی آن. در صورت خراب بودن این قطعه، موتور مجبور به کارکردن بیش از حد می‌شود.
در بهبود عملکرد موتور افراط نکنید

تکنیک‌های زیادی برای تیونینگ موتورسیکلت و بهبود عملکرد آن وجود دارند که در اکثر آن‌ها برای افزایش توان موتور نیاز به اضافه کردن قطعات جدید است. اقداماتی از این دست اگر به صورت تخصصی و با آگاهی از عملکرد فنی موتور صورت نگیرد میتواند به کاهش عمرمفید موتورسیکلت شما بینجامد. یک مثال خوب نصب اگزوز جدید روی موتور بدون جایگزین کردن کاربراتوری است تا جریان هوای اضافی را تامین کند.

در صورت شک داشتن در مورد سلامت موتورسیکلت خود، حتما از یک متخصص خود مشورت بگیرید. در پایان می توان حفظ سلامت موتورسیکلت را در دو اصل خلاصه کرد کار نکشیدن خیلی زیاد از موتور و تعمیر قطعات به محض خراب شدن و بروز مشکل.
منبع : rekab.ir | image : HotCars
شامپو ضد ریزش
بهترین شامپو ضد ریزش مو
مشاهده لیست
خودکار
ارزانترین یخچال بازار
مشاهده قیمت
خودکار
بهترین پلی استیشن و ایکس باکس ایران
مشاهده قیمت


*لطفا از درج شماره تلفن و یا آدرس های اینترنتی مختلف اکیداً خودداری فرمایید.