ارزانترین‌ها پرفروش‌ها بهترین محصولات گوشی آموزش آشپزی
×
لیست پرفروش ترین گوشی ایران
مشاهده قیمت

همه چیز درباره پژو پارس ELX | از مشخصات فنی تا معرفی پارس ELX موتور زانتیا

همه چیز درباره پژو پارس ELX | از مشخصات فنی تا معرفی پارس ELX موتور زانتیاچرا پژو پارس ELX هنوز هم محبوب است؟ آیا این خودرو ارزش خرید دارد؟

پس از ورود پژو ۴۰۵ به بازار ایران و فروش بالای این خودرو، دیگر وقت آن رسیده بود که ایران خودرو محصول به روزتری را از نظر ظاهری و فنی به بازار خودروی ایران وارد کند.

کارخانه پژو در فرانسه در آن سال ها، پس از توقف تولید پژو ۴۰۵، نسل بعدی این خودرو یعنی پژو ۴۰۶ را روی خط تولید داشت و به دنبال تکرار افسانه پژو ۴۰۵ بود.
Peugeot 406
نمایی تماشایی از پژو 406
برای بزرگنمایی و دانلود تصویر کلیک کنید.
پژو ۴۰۶ با انواع مختلفی از موتورها و آپشن ها به فروش می رفت و سری فیلم های سینمایی فرانسوی تاکسی نیز به محبوبیت این خودرو افزوده بود.

ایران خودرو به جای تولید و مونتاژ ۴۰۶، پژو ۴۰۵ را فیس لیفت کرد و آن را شبیه ۴۰۶ ساخت و این چنین پژو پارس در سال ۷۹ متولد شد.

به جای موتورهای کاربراتوری ۲۰۰۰ و ۱۶۰۰ سی سی، یک موتور انژکتور ۱۸۰۰ سی سی با کد XU7 ، هشت سوپاپ با قدرت ۱۰۰ اسب بخار و گشتاور ۱۵۰ نیوتون متر روی پژو پارس نصب شد که مدتی بعد این موتور روی ۴۰۵ و سمند هم قرار گرفت.

پژو پارس در اکثر قطعات فنی، بدنه و تریم داخلی با ۴۰۵ یکی بود و هست.

تفاوت قطعات بدنه پژو پارس با ۴۰۵ در کاپوت های جلو و عقب، سپرهای جلو و عقب، چراغ های جلو و عقب، زه های دور بدنه و رکاب بوده و هست.
Peugeot Pars Persia Photo Gallery
پژو پارس #103
برای بزرگنمایی و دانلود تصویر کلیک کنید.
تولد پارس ELX

وقتی خودروهای روز وارد بازار ایران شدند و مردم قدرت این خودروها و آپشن های رنگارنگ را در این خودروها دیدند، ایران خودرو تصمیم گرفت نسخه ای بروزتر از پژو پارس تولید کند.

در سال ۸۲ اولین پژو پارس های ELX وارد بازار شدند.

موتور مورد استفاده در پژو پارس های ELX همان موتور XU7، اما این بار با ۱۶ سوپاپ بود.

این موتور می توانست ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۵۵ نیوتون متر گشتاور تولید کند.

شتاب صفر تا صد این خودرو به ۹ ثانیه رسیده بود.

جالب است بدانید، الان که در سال ۱۳۹۹ هستیم فقط دو خودروی تولید (نه صرفا مونتاژ) می توانند به این عدد نزدیک شوند؛ سورن توربو و دنا پلاس توربو.

پس شتاب ۹ ثانیه ای برای یک خودروی تولید داخل در سال ۱۳۸۲ یک شتاب بسیار خوب به حساب می آمد.

با توجه به این که قدرت پارس ELX بالاتر رفته بود ایران خودرو می بایست ترمزهای آن را قوی تر می کرد.

در این راستا ترمزهای عقب این خودرو دیسکی شدند تا از پس قدرت این خودرو بر بیایند.

پارس ELX اوج می گیرد!

در سال ۱۳۸۵ ایران خودرو تصمیم گرفت به آپشن های پارس ELX اضافه کند.

علاوه بر ترمزهای دیسکی چرخ های عقب، ترمز ضد قفل ABS هم به آن اضافه شد.

آنتن اکتیو، سنسور دنده عقب، مدل جدید صندلی ها معروف به صندلی خلبانی، صندلی های برقی با قابلیت حرکت در ۶ جهت، گرم کن و سردکن صندلی، هشدار دهنده گویا ( سخن گو )، ایموبلایزر، قفل خودکار درها در هنگام حرکت، آینه های جانبی برقی به همراه گرمکن و سیستم صوتی جدید با قابلیت پخش لوح فشرده، امکانات پژو پارس ELX جدید بودند.

از آپشن های جذاب این خودرو گرم کن و سرد کن صندلی ها یود که هنوز هم در بسیاری از خودروها یافت نمی شود.

در سال ۱۳۹۰ به دنبال اجباری شدن نصب ایربگ در خودروها، این آپشن هم به این خودرو اضافه شد.

محصول محبوب در بین خودروهای ایرانی، تا سال ۱۳۹۲ با همین موتور تولید می شود.

دوران افول آغاز می شود

ایران خودرو در سال ۹۲ شروع به پسرفت می کند.

موتور ۱.۸ لیتری ۱۶ سوپاپ از روی پارس ELX حذف می شود و موتور ۱.۹ لیتری ( به اصطلاح ایران خودرو ۲.۰ لیتری ) با کد XUM جایگزین آن می شود.

قدرت موتور ۵ اسب بخار و شتاب خودرو حدود دو ثانیه افت کرده است.

در واقع علاقمندان موتور XU7L4 فکر می کنند ایران خودرو خیانتی بزرگی در حق پارس ELX کرده است.

موتور جدید ایران خودرو استهلاک کمتر و در مجموع هزینه نگهداری پایین تری نسبت به XU7L4 دارد.

همچنین آلایندگی کمتری نسبت به موتور ۱۶ سوپاپ تولید می کند.

اما این حرف ها برای علاقمندان elx جوک است!

آن ها به جای خرید نمونه های صفر کیلومتر ELX XUM، به سراغ ELX های موتور زانتیا می روند.

چه چیز باعث می شود شما طرفدار ELX شوید؟

موتور پرقدرت ( XU7L4 ، XUM )، هماهنگی موتور و گیربکس ، هندلینگ مناسب، ترمزهای قوی و آپشن های رفاهی باعث شده این خودرو هنوز هم طرفداران خود را داشته باشد.

موتورهای EF7 و EF7 turbo charger قدرت بیشتری نسبت به دو موتور پارس ELX تولید می کنند.

اما مشکل خانواده موتورهای ملی این است که گیربکس نامناسب آن ها قدرت را هدر می دهند.

شاید اگر ایران خودرو در همان زمان معرفی خانواده موتورهای ملی، گیربکسی هماهنگ با این موتورها تولید می کرد، محبوبیت پارس ELX به این اندازه نمی رسید.

پارس ELX موتور زانتیا هنوز هم عاشقان خود را دارد.

آن ها برای نمونه های تقریبا خشک این خودرو، هزینه زیادی می کنند.

برای مثال یک پارس ELX مدل ۹۲ با موتور ۱۶ سوپاپ، ۱۹۰ میلیون تومان قیمت دارد.

با این پول می توان دنا پلاس مدل ۹۷ فول آپشن خرید.

اما برای عاشقان ELX، خودروهای دیگر تولیدی ایران خودرو سو تفاهمی بیش نیستند.

آن ها اصلا خودروی با مدل بالای ۹۲ را قبول ندارند و می گویند این ها اسباب بازی چینی است!

بیایید با دید منطقی نگاه کنیم.

پارس ELX موتور زانتیا به جز داشبورد و تریم داخلی قدیمی، ضعف ایمنی در تصادفات و کمی هزینه نگهداری بالا، چه عیب دیگری دارد؟!

چگونه از دل یک ۴۰۵ یا پژو پارس با موتور XU7 هشت سوپاپ، یک پارس ELX بیرون بکشیم؟
این یک چالش همیشگی بین ۴۰۵ سواران و پارس سواران بوده است.

موتور ۱۶ سوپاپ، ترمزهای دیسکی عقب، ABS، صندلی های خلبانی فول آپشن و سنسور دنده عقب امکاناتی هستند که حتما باید داشته باشید تا یک ELX سوار واقعی حساب شوید.

تبدیل موتور XU7 هشت سوپاپ به ۱۶ سوپاپ حدود ۱۰ میلیون تومان هزینه دارد.

دقت کنید که برای این کار لازم نیست از راهنمایی و رانندگی مجوز بگیرید.

چرا که سیلندر موتور تغییری نمی کند و شماره موتور ثابت می ماند.

ترمزهای دیسکی عقب و ABS حدود ۶ میلیون تومان هزینه در بر دارد.

اگر خودروی شما ABS دارد، هزینه حدود ۳.۵ میلیون تومان برای دیسکی کردن ترمزهای عقب خواهید پرداخت.

هزینه نصب صندلی های خلبانی هم چیزی حدود ۲.۵ میلیون تومان خواهد بود.

در آخر برای سنسورهای دنده حدود ۳۰۰ هزار تومان هزینه می کنید.

در مجموع با حدود ۱۹ میلیون تومان می توانید ۴۰۵ یا پرشیای خود را تبدیل به یک ELX واقعی بکنید.

حال نتیجه گیری با خود شماست که آیا خودروی شما ارزش این همه هزینه را دارد یا خیر؟

مجتبی نبی زاده بیت ران
شامپو ضد ریزش
بهترین شامپو ضد ریزش مو
مشاهده لیست
خودکار
ارزانترین یخچال بازار
مشاهده قیمت
خودکار
بهترین پلی استیشن و ایکس باکس ایران
مشاهده قیمت


*لطفا از درج شماره تلفن و یا آدرس های اینترنتی مختلف اکیداً خودداری فرمایید.