ارزانترین‌ها پرفروش‌ها بهترین محصولات گوشی آموزش آشپزی
×
لیست پرفروش ترین گوشی ایران
مشاهده قیمت

نقد و بررسی جدید ماشین دنا | از مشخصات فنی تا ویژگی های ایمنی دنا

نقد و بررسی جدید ماشین دنا | از مشخصات فنی تا ویژگی های ایمنی دناایران خودرو در آذر سال ۱۳۸۸، پروژه‌ای را با نام (NX7) که همان خودروی دنا می باشد را تعریف کرد که طی آن طراحی محصولی جدید از خانواده خودرو ملی برای پوشش بازه بالاتر قیمتی تعریف شد.

خودروی دنا در واقع سمند بهینه شده با فیس لیفت عمده است که قرار بود جایگزین خودروهای پژو ۴۰۵ و سمند شود.

این خودرو قرار بود سال ۱۳۹۱ وارد بازار داخلی و جهانی گردد. این محصول به وسیله مهندسان ایرانی و بدون حمایت‌های خارجی و با استفاده از ظرفیت‌ها و امکانات ایران خودرو طراحی شده‌است. مدل‌های خودرو دنا شامل LX با موتورهای EF7 بنزینی و پایه گازسوز و ELX با موتور EF7 توربوشارژ است که در حال حاضر تولید موتور EF7 توربو شارژر منتفی شده است و موتور XUM جایگزین آن شده است. تفاوت مدل‌های خودرو دنا علاوه بر موتور، درسیستم‌هایی همچون رینگ، فرمان برقی، آیینه برقی تاشو، چراغ‌های مه‌شکن، رنگ تریم داخلی، کیسه هوای جانبی صندلی می‌باشد.
dena IKCO
عکسی دیدنی از ماشین دنا طلایی رنگ
برای بزرگنمایی و دانلود تصویر کلیک کنید.
طراحی خودرو دنا :

طراحی داخلی دنا که بیشترین اتفاقات در بخش داشبورد و غربیلک فرمان رخ داده است. این بخش نیز گویا در طراحی از دور خودروی متفاوت کپی برداری شده است که البته این بار هردو کره ای هستند.در طراحی داشبورد دنا، آنچه بیشتر از همه به نظر می رسد، کپی برداری داشبورد، کنسول میانی و دریچه های هوا از خودروی هیوندای سوناتا وای اف ( سوناتا نسل ششم) است که البته باید گفت انتخاب بسیار خوبی بوده چراکه طراحی داشبورد و کنسول از نقاط قوت هیوندای سوناتا وای اف است. در ضمن این طراحی با طرح دماغه و پیشنانی خودرو تناسب خوبی دارد غربیلک نیز از خودروی دوولاستی آمده است که طرحی زیبا و متناسب و در عین حال خوش دست و به دور از شلوغی و آشفتگی دارد.
dena IKCO
نمایی از داخل ماشین دنا
برای بزرگنمایی و دانلود تصویر کلیک کنید.
بررسی داخل خودرو دنا

در واقع تنها بخش مورد تغییر خودرو از زمان تحویل تا کنون در بازار خودرو داخلی همان تریم داخلی داشبورد است که با دو مدل تک رنگ و دو رنگ می باشد و در مدل تک رنگ داشبورد تنها به رنگ مشکی و در داشبورد دورنگ تلفیق رنگ مشگی و کرم می باشد.

اما دنا در طراحی ظاهری به اندازه ای متفاوت و چشم گیر بود که موفق شد ذهن دوستداران خود را به دنبال خود بکشاند و آن ها را به گرفتن اطلاعات بیشتر از این خودرو ترغیب کند طرح دماغه این سمند شرقی، در واقع از دو خودرو مختلف برداشته شده است. خودروی اول نسل جدید محصولات میتسوبیشی است، خودرویی که زمانی قسمت عقب سمند از روی اجداد آن طراحی شده بود، اما این بار طراحی قسمت جلو پنجره دنا از این خودرو برگرفته شده است.

اما دیگر بخش های طرح دماغه دنا که البته از نقاط قوت این خودروست. از خودرویی به نام دوو لاستی کپی برداری شده است، و از آنجایی که دوولاستی نیز خودرویی با دور گه کره ای و امریکایی است، لذا استفاده از طرح چراغ ها، درب موتور و نوک گلگیرهای این خودرو حس و حالی از خودروهای آمریکایی نیز به دنا داده است.

خودرو دنا در نمای جلو :

درنمای جلو، دنا با وجود کپی بودن، به واقع چهره جذاب و تهاجمی و روز آمدی دارد. چراغ های جلو کاملا بزرگ و پیشرفته طراحی شده اند و از بخش های مختلفی تشکیل می شوند. این چراغ ها در کنار جلو پنجره دهان گشاد و خشن کپی شده از میتسوبیشی، چهره ای بسیار جسور و مبارز به دنا داده است به گونه ای که انتظار می رود با خودرویی پرقدرت و جنگنده روبه رو باشد.

از جمله نکاتی که در نمای جلو به وضوح به چشم می خورد طویل تر شدن درب موتور خودور نسبت به سمند معمولی است که این امر به همراه قوس رو به پایین نوک گلگیرهای جلو، در بیننده حسی مشابه خودروهای آمریکایی القا می کند.

سپر جلو نیز در نوع خود طراحی زیبایی داشته و هیچ شباهتی به طراحی قدیمی و تکراری سپر سمند معمولی (X7) ندارد. این سپر از دو بخش برآمده تر دو دو گوش خودرو تشکیل شده است. بخش میانی سپر یعنی فضای مربوط به جلو پنجره زیبا و تهاجمی آن و محفظه مربوط به پلاک کمی گودتر است که به جرات می توان گفت. با طراحی بیشتر خودروهای روز دنیا متفاوت است. البته باید دید این سبک متفاوت در طراحی از منظر سازگاری با اصول طراحی ایرودینامیک چه نمره ای دریافت خواهد کرد.

خودرو دنا در نمای جانبی :

در نمای جانبی، که بیشترین اعتراض را به خود داشته است که بخش اعظم خودرو همان سمند است. اما گلگیرهای جلو وق عقب تقریبا از وسطشنان به بعد تغییری کلی به خود دیده اند تا دماغه و نمای عقب جدید دنا را پدیدار سازند.

ازجمله نکات منفی، حضور همان رینگ های ۱۵ اینچی معمول سمند برای این خودرو است که چندان متناسب به نظر نمی رسند. در صورتی که خودرو دنا از رینگ هایی برای مثال به ابعاد ۲۲۵/۱۶/R55 بهره می گرفت به رغم فاصله زیاد محور خودرو، دارای کنترل و هندلینگ بهتری می شد.

خودرو دنا در نمای عقب :

در نمای عقب نیز دنا ترکیبی از دو خودروی شرقی را نشان می دهد، یکی ژاپنی و دیگری کره ای البته هر دو مربوط به نسل قبل و خارج شده از خط تولید هستند. نمای عقب دنا برپایه طراحی نمای عقب هوندا آکورد نسل هشتم طراحی شده، البته این طراحی که مربوط به یک خودروی با ابعاد تویوتا کمری است، با طراحی عقب خودروی کوچک و آشنایی با نام کیا ریو نسل اول ترکیب شده تا طرحی ایجاد شود که برای بیننده ایرانی کاملا آشنا و در عین حال متفاوت به نظر می رسد!

از جمله نکات قابل تامل در مورد دنا عدم وجود کوچکترین تناسبی بین طراحی جلو و عقب خودروست، هرچه جلوی خودرو تهاجمی، خشن و پویاست، در طراحی عقب آن خطوط قوسی، غیر حجیم و آرام حکم فرمایی می کنند. به طوری که گویا با دماغه یک سدان پرقدرت اسپرت را به یک خودروی کلاس C کوچک متصل کرده اند.

ایمنی خودرو دنا :

-مطابقت با استانداردهای ایمنی تصادف از پهلو و جلو
-مجهز به کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلوم
-مجهز به کیسه‌های هوای جانبی (برخی از مدل‌ها)
-مجهز به کمربندهای ایمنی سه نقطه‌ای جلو و عقب با پیش کشنده و محدودکننده نیرو
-مجهز به سامانه ترمز ضدقفل (ABS) و بوستر MBA به همراه توزیع الکترونیکی نیرو (EBD)
- ستون فرمان جمع شونده در تصادف
-چراغ‌های مه‌شکن جلو و عقب به همراه چراغ‌های ایمنی درها

تجهیزات رفاهی و امکانات خودرو دنا :
- مجهز به سامانه تهویه مطبوع اتوماتیک (کلیه مدل‌ها)
- سامانه فرمان برقی (مدل ELX)
- سامانه ورود بدون کلید
- آینه‌های جانبی برقی
- سامانه کمک پارک عقب
-رادیوپخش CD/MP3 با مانیتور چندرسانه‌ای (ELX)
- ستون فرمان قابل تنظیم
- کنترل سیستم صوتی روی غربیلک فرمان
- آینه‌های جانبی برقی (تاشو برقی با گرمکن برای مدل ELX)
- هندزفری بلوتوث
- شیشه‌های سولار رنگی
- زیرآرنجی جلو و عقب
- قابلیت دسترسی به صندوق عقب از داخل اتاق
- صندلی‌های برقی جلو
- برخورداری از سامانه الکترونیکی مالتی پلکس
- قابلیت تجهیز به سامانه ناوبری ماهواره ای
- رینگ اسپورت آلومینیومی
- سامانه ضد سرقت (immobilizer)
- قابلیت تنظیم زاویه نور چراغ‌های جلو
- مطابقت با استاندارد آلایندگی یورو۴ قابل ارتقاء به یورو۵

مشخصات فنی خودرو دنا :

از دیگر نکات در پروژه NX7 یا همان دنا، بخش فنی آن است آنچه قرار بود که دنا با دو پیشرانه مختلف عرضه گردد، پیشرانه اول موتور EF7 یا همان نسل اول موتور ملی است. EF7 موتوری است با ظرفیت ۱۶۴۸ سی سی و پایه گازسوز و تک سوز با 16 سوپاپ که توانایی تولید ۱۰۵ اسب بخار قدرت با گاز و ۱۱۰ اسب بخار با بنزین را داراست.

این موتور که در حال حاظر روی سمند LX EF7 تک سوز و سمند LX EF7 دوگانه سوز و سمند سورن ELX EF7 عرضه می گردد، که در بازار به موتوری پرتوان و در عین حال کم مصرف و کم استهلاک اما با تعمیرات و نگهداری دشوار مشهور است.

موتور دیگری که برای دنا در نظر گرفته شده بود ولی ایران خودرویی ها آنرا عرضه نکردند، موتوری است کاملا جدید که در واقعا همان EF7 اما مجهز به توربو شارژر است. این موتور که فعلا EF7 Turbo نام گرفته، میتواند با سوخت بنزین و گاز در دور موتور ۵۵۰۰، ۱۵۰ اسب بخار را به تولید برساند در ضمن گشتاور ۲۱۵ نیوتون متری آن در دورهای ۲۲۰۰ تا ۴۸۰۰، نوید خودرویی بسیار چالاک و پرشتاب را می دهد.

طبق یک قرار داد بین ایرانخودرو و(FEV Motorentechnik) برای آموزش متخصصان ایرانی ابتدا موتور EF7 با نظارت ایرانی ها توسط گروه آلمانی F.E.V GmbH تولید می شود، سپس موتور EF7Turbo به عنوان محصولی مشترک طراحی و ساخته می شود و در نهایت موتور EF4 با ظرفیت ۱۴۰۰ سی سی با نظارت گروه آلمانی و توسط ایرانی ها برای خودروهای کوچکتر ایرانخودرو تولید خواهد شد.

لذا بر خلاف موتور EF7 آلمانی، این موتور دوم که محصول مشترک ایرانی ها و آلمانی هاست هنوز در بازار رونمایی نشده است. از لحاظ امکانات و تجهیزات، دنا را به واقع باید مجهزترین خودروی داخلی دانست. وجود ایربگ های جلو راننده و سرنشین، ترمز ABS با پوستر MBA و سامانه EBD ( توضیع الکترونیکی نیروز ترمز)، میل فرمان جمع شونده حین تصادف، سیستم تهویه اتوماتیک، صندلی برقی 8 حرکته، سیستم کمک پارک عقب، مانیتور چند رسانه ای با کنترل روی فرمان، شیشه های رنگی سولار، برخورداری از سیستم مالتی پلکس و امکان تجهیز به سامانه ناوبری ماهواره ای ( GPS ) از جمله مواردی است که علاوه بر تجهیزات دیگر انواع سمند بر روی دنا وجود خواهد داشت.

مشخصات، معایب و مزایای دنا dena صفر

آلبوم عکس خودروی دنا (2)
compare مقایسه دنا dena صفر با دیگر محصولات

مشخصات دنا dena صفر

سال طراحی خودرو : 1393
کلاس خودرو : سدان ایرانی
حجم موتور : 1646سی سی
موقعیت موتور : EF7 جلو
گیربکس : دستي پنج سرعته
سیلندر : 4
طول : 4559ميلي‌متر
عرض : 1944ميلي‌متر
ارتفاع : 1460 ميلي‌متر
حداکثر قدرت : 115 اسب بخار در 6000 دور در دقيقه
حداکثر گشتاور : 157 نيوتن متر در 4500 دور در دقيقه
سوپاپ : 16
دیفرانسیل : جلو
شتاب 0 تا 100 : 13.5
حداکثر سرعت : 189
وزن : 1258 کیلوگرم
فاصله بین دو محور : 2671میلیمتر
مصرف سوخت داخل شهر : -لیتر
مصرف سوخت خارج از شهر : 6.2 لیتر
مصرف سوخت ترکیبی : 7.74 لیتر
حجم باک : 60لیتر
حجم فضاي صندوق عقب : 500لیتر
سیستم های ترمز و پایداری : * مطابقت با استانداردهاي ايمني تصادف از پهلو و جلو - * مجهز به كمربندهاي ايمني سه نقطه‌اي جلو و عقب * مجهز به سامانه ترمز ضدقفل (ABS) به همراه توزيع الكترونيكي نيرو (EBD) * ستون فرمان جمع‌شونده در تصادف * چراغ‌هاي مه‌شكن جلو و عقب به همراه چراغ‌هاي ايمني روي درب‌ها * شيشه‌هاي سولار (ضد اشعه مضر UV خورشيد)
کیسه هوا : * مجهز به دو كيسه هوا براي راننده و سرنشين جلو
مالتی مدیا : "داراي مانيتور مالتي مديا تصويري لمسي با رهياب (GPS) و بلوتوث موبايل - بلندگوهاي جلو و عقب -تيوتر"
سایز تایر (لاستیک ها) : 185/65R14
استاندارد محیط زیست : يورو 4
صندلی : "جابجايي صندلي‏هاي راننده و سرنشين جلو بصورت برقي - امكان نصب صندلي كودك در صندلي عقب (داراي استاندارد Isofix ) - پشت سري صندلي‌هاي جلو با تنظيم ارتفاع و زاويه - دسترسي به صندوق عقب از داخل _ زير آرنجي جلو و عقب"
تهویه مطبوع : اتوماتیک
شیشه ها و آینه ها : "آينه‌هاي جانبي برقي، راهنمادار و تاشونده اتوماتيك - آينه چراغ‌دار روي آفتابگير سمت شاگرد"
چراغ : "داراي چراغ هاي LED جلو و عقب - چراغ مه شكن جلو و عقب - چراغ نقشه خوان - چراغ خطر سوم - چراغ‌هاي سقفي جلو و عقب - چراغ داخل داشبورد - تنظيم زاويه نور چراغ‏هاي جلو از داخل"
سانروف : ندارد
نسبت تراكم : 11
تجهیزات ایمنی : "سيستم ضد سرقت (ايموبيلايزر) - سيستم هشداردهنده هوشمند مركزي ورود غير مجاز - هشداردهنده موانع عقب با نمايش گرافيكي - سيستم عيب يابي هوشمند (مالتي پلكس) - قفل مركزي با ريموت كنترل راديويي - كمربندهاي ايمني جلو سه نقطه‌اي با قابليت تنظيم ارتفاع - سيستم كنترل بخار بنزين "
سیستم فرمان : "هیدرولیک - مجهز به كليدهاي كنترلي سيستم صوتي و بلوتوث موبايل و كروز كنترل"
ارزش خرید دارد؟
امتیاز طراحی محصول : بررسی طراحی محصول با توجه به نظرات خریداران
3.0
امتیاز کیفیت محصول : بررسی کیفیت ساخت این محصول با توجه به نظرات خریداران
3.0
ارزش خرید محصول : امتیاز محصول نسبت به قیمت و امکاناتی که دارد
3.0
امتیاز نهایی این محصول : با بررسی طراحی، کیفیت و ارزش خرید محصول
3.0
بررسی نهایی
متوسط
بررسی سیستم ما در مورد این محصول تا به امروز این محصول را جزو محصولات متوسط ارزیابی کرده است.
ادامه ...
شامپو ضد ریزش
بهترین شامپو ضد ریزش مو
مشاهده لیست
خودکار
ارزانترین یخچال بازار
مشاهده قیمت
خودکار
بهترین پلی استیشن و ایکس باکس ایران
مشاهده قیمت


*لطفا از درج شماره تلفن و یا آدرس های اینترنتی مختلف اکیداً خودداری فرمایید.