نقد و بررسی خودروی دنا | با معایب و نقاط ضعف ماشین دنا آشنا شوید
دنا در واقع نسخه تکامل یافته سمند است و روی پلت فرم آن ساخته شده، از همان موتور EF7 سمند که یک پیشرانه 1.7 لیتری با 115 اسب بخار نیرو و 157 نیوتن متر گشتاور است استفاده میکند.عکسی دیدنی از ماشین دنا طلایی رنگ
برای بزرگنمایی و دانلود تصویر کلیک کنید.
در ادامه با تمام معایب دنا آشنا شوید :
1 – قیمت خودرو واقعی نیست
پرداخت بیش از 120 میلیون تومان برای خرید یک خودروی ملی که از موتوری ضعیف بهره میبرد، بدون شک اشتباه محض است.
موضوع وقتی بغرنجتر میشود که بدانید دنا زمانی قرار بود طبق ادعای ایران خودرو در دو تیپ و با قیمت بین 14 تا 25 میلیون تومان وارد بازار شود! با این قیمت در بازار فعلی ایران گزینههای بسیار متنوعی پیش روی شما خواهد بود و به عنوان مثال، میتوانید مدلهایی مانند تندر 90، پارس تندر، جیلی GC6، برلیانس H220 و H230 اتومات، دانگ فنگ اچ سی کراس و چند مدل دیگر را هم مد نظر داشته باشید. در برابر این ایراد دنا، به عنوان مثال می توان پارس تندر را مطرح کرد که در حال حاضر هم قیمت با دناست و در مقایسه با این خودرو، از نظر فنی برتری کاملی دارد، از این رو می توان گفت که پارس تندر در مقایسه با دنا، حداقل از نظر فنی ارزش خرید بالاتری دارد و قیمت آن واقعی تر است.
پرداخت بیش از 120 میلیون تومان برای خرید یک خودروی ملی که از موتوری ضعیف بهره میبرد، بدون شک اشتباه محض است.
موضوع وقتی بغرنجتر میشود که بدانید دنا زمانی قرار بود طبق ادعای ایران خودرو در دو تیپ و با قیمت بین 14 تا 25 میلیون تومان وارد بازار شود! با این قیمت در بازار فعلی ایران گزینههای بسیار متنوعی پیش روی شما خواهد بود و به عنوان مثال، میتوانید مدلهایی مانند تندر 90، پارس تندر، جیلی GC6، برلیانس H220 و H230 اتومات، دانگ فنگ اچ سی کراس و چند مدل دیگر را هم مد نظر داشته باشید. در برابر این ایراد دنا، به عنوان مثال می توان پارس تندر را مطرح کرد که در حال حاضر هم قیمت با دناست و در مقایسه با این خودرو، از نظر فنی برتری کاملی دارد، از این رو می توان گفت که پارس تندر در مقایسه با دنا، حداقل از نظر فنی ارزش خرید بالاتری دارد و قیمت آن واقعی تر است.
2 – موتور آن قدیمی و ضعیف است
یکی از مواردی که شاید فقط در ایران میتوان مشابه آن را دید، استفاده از موتور یک خودروی 32 میلیونی مانند سمند، روی یک خودروی 48 میلیونی مانند دنا، بدون هیچ گونه تغییر حتی در تیونینگ و افزایش حداقلی خروجیهای آن است که از نظر نگارنده، به نوعی توهین به مصرف کننده محسوب میشود. همان طور که در بخش معرفی خودرو گفتیم، دنا از همان موتور EF7 سمند با 115 اسب بخار نیرو و 157 نیوتن متر گشتاور بهره میبرد و با وجود گیربکسی که خیلی با هم هماهنگی ندارند، شتاب صفر تا صدی در حدود 14 ثانیه برای این خودرو به ارمغان آوردهاند. از برخی معایب بسیار بزرگ این موتور که مالکان زیادی به آن اذعان کردهاند، میتوان به پر سروصدا بودن و همچنین زودجوش بودن آن اشاره کرد. پارس تندر اگر چه خروجی های پایین تری نسبت به دنا دارد، ولی با توجه به وزن کم تر خودرو و اتاق کوچک تر، این موتور کاملا مناسب خودرو بوده و شتاب آن بهتر از دناست.
یکی از مواردی که شاید فقط در ایران میتوان مشابه آن را دید، استفاده از موتور یک خودروی 32 میلیونی مانند سمند، روی یک خودروی 48 میلیونی مانند دنا، بدون هیچ گونه تغییر حتی در تیونینگ و افزایش حداقلی خروجیهای آن است که از نظر نگارنده، به نوعی توهین به مصرف کننده محسوب میشود. همان طور که در بخش معرفی خودرو گفتیم، دنا از همان موتور EF7 سمند با 115 اسب بخار نیرو و 157 نیوتن متر گشتاور بهره میبرد و با وجود گیربکسی که خیلی با هم هماهنگی ندارند، شتاب صفر تا صدی در حدود 14 ثانیه برای این خودرو به ارمغان آوردهاند. از برخی معایب بسیار بزرگ این موتور که مالکان زیادی به آن اذعان کردهاند، میتوان به پر سروصدا بودن و همچنین زودجوش بودن آن اشاره کرد. پارس تندر اگر چه خروجی های پایین تری نسبت به دنا دارد، ولی با توجه به وزن کم تر خودرو و اتاق کوچک تر، این موتور کاملا مناسب خودرو بوده و شتاب آن بهتر از دناست.
3 – کیفیت کابین پایین است
کابین این خودرو، طراحی ظاهری بسیار خوبی داشته و از این نظر، در میان خودروهای ایرانی بهترین عملکرد را دارد. ولی نکتهای که در مورد کابین این خودرو بسیار در ذوق می زند، کیفیت بسیار پایین ساخت و مواد اولیه استفاده شده آن است. ای کاش طراحان ایران خودرو زمانی که ترکیب طراحی کابین دنا را از کابین سوناتا YF کپی میکردند، حداقل کیفیت ساخت و مواد اولیه آن را هم از این خودروی کرهای کپی میکردند. یکی از مواردی که مالکان این خودرو بسیار از آن گله دارند به صدا افتادن اتاق پس از کارکرد بالای 15 هزار کیلومتر این خودرو است. اگر ایران خودرو کمی روی کیفیت ساخت کابین دنا کار میکرد، بدون شک کابین آن هیچ رقیبی در بازار و میان مدلهای هم قیمت خود نداشت.
کابین این خودرو، طراحی ظاهری بسیار خوبی داشته و از این نظر، در میان خودروهای ایرانی بهترین عملکرد را دارد. ولی نکتهای که در مورد کابین این خودرو بسیار در ذوق می زند، کیفیت بسیار پایین ساخت و مواد اولیه استفاده شده آن است. ای کاش طراحان ایران خودرو زمانی که ترکیب طراحی کابین دنا را از کابین سوناتا YF کپی میکردند، حداقل کیفیت ساخت و مواد اولیه آن را هم از این خودروی کرهای کپی میکردند. یکی از مواردی که مالکان این خودرو بسیار از آن گله دارند به صدا افتادن اتاق پس از کارکرد بالای 15 هزار کیلومتر این خودرو است. اگر ایران خودرو کمی روی کیفیت ساخت کابین دنا کار میکرد، بدون شک کابین آن هیچ رقیبی در بازار و میان مدلهای هم قیمت خود نداشت.
4 – کیفیت مونتاژ خودرو شانسی است
شما اگر بهترین خودروی دنیا را هم روی کاغذ طراحی کنید، ولی روی مونتاژ و ساخت آن دقت کافی نداشته باشید، نتیجه یک مدل افتضاح خواهد بود. متاسفانه مشکلی که بسیاری از خودروهای مونتاژ داخل، به خصوص خودروهای ایرانی دارند، کیفیت مونتاژ شانسی است که برای مالکان بسیار دردسر ساز میتواند باشد. در مدلهایی خارجی که در ایران، احتمالاً با نظارت خود کمپانی اصلی تولید میشوند اوضاع بسیار بهتر است، ولی چیزی که کاملاً مشخص میباشد، در خطوط تولید کمپانیهای داخلی مانند ایران خودرو، نظارت کیفی خوبی وجود ندارد. بنابراین اگر دنا میخرید، باید دست به دعا باشید که خودروی شما کیفیت مونتاژ و ساخت خوبی داشته باشد. البته نکته ای که باید در نظر داشت این که، این مشکل تقریبا در اکثر خودروهای ایرانی دیده می شود، ولی باز هم به عنوان رقیب دنا، می توان پارس تندر را مطرح کرد که وضعیت بسیار بهتری از نظر کیفیت ساخت و مونتاژ دارد. گزارش ارزشیابی کیفی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد هم گواهی بر این ادعای ماست و در گزارش فروردین امسال آن، در رده خودروهای 25 تا 50 میلیون تومانی، پارس تندر توانسته 4 ستاره کیفی کسب کند و در عین حال، دنا فقط 2 ستاره به دست آورده است.
شما اگر بهترین خودروی دنیا را هم روی کاغذ طراحی کنید، ولی روی مونتاژ و ساخت آن دقت کافی نداشته باشید، نتیجه یک مدل افتضاح خواهد بود. متاسفانه مشکلی که بسیاری از خودروهای مونتاژ داخل، به خصوص خودروهای ایرانی دارند، کیفیت مونتاژ شانسی است که برای مالکان بسیار دردسر ساز میتواند باشد. در مدلهایی خارجی که در ایران، احتمالاً با نظارت خود کمپانی اصلی تولید میشوند اوضاع بسیار بهتر است، ولی چیزی که کاملاً مشخص میباشد، در خطوط تولید کمپانیهای داخلی مانند ایران خودرو، نظارت کیفی خوبی وجود ندارد. بنابراین اگر دنا میخرید، باید دست به دعا باشید که خودروی شما کیفیت مونتاژ و ساخت خوبی داشته باشد. البته نکته ای که باید در نظر داشت این که، این مشکل تقریبا در اکثر خودروهای ایرانی دیده می شود، ولی باز هم به عنوان رقیب دنا، می توان پارس تندر را مطرح کرد که وضعیت بسیار بهتری از نظر کیفیت ساخت و مونتاژ دارد. گزارش ارزشیابی کیفی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد هم گواهی بر این ادعای ماست و در گزارش فروردین امسال آن، در رده خودروهای 25 تا 50 میلیون تومانی، پارس تندر توانسته 4 ستاره کیفی کسب کند و در عین حال، دنا فقط 2 ستاره به دست آورده است.
5 - سیستم تعلیق میتوانست بهتر باشد
در تعریف سیستم تعلیق خودرو آمده است: "سیستم تعلیق یا فنربندی (به انگلیسی: Suspension) قسمتی از خودرو است که باعث میشود نوسانات حاصل از حرکت خودرو برروی سطوح ناهموار به جِرم معلق که شامل اتاق، شاسی، متعلقات و سرنشینان است وارد نشود. سیستم تعلیق از جِرم فنربندیشده، فنر، کمکفنر و جِرم فنربندینشده تشکیل شده است." خواندن همین تعریف کافی است تا شما با اهمیت بسیار بالای آن در یک خودرو و نقش بسیار مهمی که دارد آشنا شوید. همان طور که قبلاً گفتیم، دنا در واقع نسخه فیس لیفت سمند به حساب میآید و روی پلت فرم آن ساخته شده است. یکی از مشکلاتی که تقریباً همه مالکان سمند از آن مینالند، کوبیدن اکسل عقب خودرو در دست اندازهاست که عیناً همین مشکل به دنا هم منتقل شده است. این اتفاق را بیشتر میتوان یک فاجعه دانست که نشان از بی خیالی خودروساز به مشکلی است که سالیان سال خودروی آنها دارد و هیچ اقدامی برای رفع آن انجام ندادهاند.
در تعریف سیستم تعلیق خودرو آمده است: "سیستم تعلیق یا فنربندی (به انگلیسی: Suspension) قسمتی از خودرو است که باعث میشود نوسانات حاصل از حرکت خودرو برروی سطوح ناهموار به جِرم معلق که شامل اتاق، شاسی، متعلقات و سرنشینان است وارد نشود. سیستم تعلیق از جِرم فنربندیشده، فنر، کمکفنر و جِرم فنربندینشده تشکیل شده است." خواندن همین تعریف کافی است تا شما با اهمیت بسیار بالای آن در یک خودرو و نقش بسیار مهمی که دارد آشنا شوید. همان طور که قبلاً گفتیم، دنا در واقع نسخه فیس لیفت سمند به حساب میآید و روی پلت فرم آن ساخته شده است. یکی از مشکلاتی که تقریباً همه مالکان سمند از آن مینالند، کوبیدن اکسل عقب خودرو در دست اندازهاست که عیناً همین مشکل به دنا هم منتقل شده است. این اتفاق را بیشتر میتوان یک فاجعه دانست که نشان از بی خیالی خودروساز به مشکلی است که سالیان سال خودروی آنها دارد و هیچ اقدامی برای رفع آن انجام ندادهاند.
6 – صندلیهای خودرو اصلاً راحت نیست
ایران خودرو داخل کابین دنا از صندلیهایی کم عرض استفاده کرده و روکش مخملی روی آنها نصب کرده است. این روکشها هرچقدر هم نرم باشند، صندلیهای آن فوق العاده سفت و خشک بوده و اگر مثلاً با دنا مسافرت بخواهید بروید، این موضوع بسیار شما را آزار خواهد داد. نکته جالب اینجاست که ایران خودرو با آگاهی از چنین مشکل سادهای، که به راحتی میتوان راه چارهای برای آن اندیشید، هیچ اقدامی برای رفع آن نمیکند. بسیاری از مالکان این خودرو اذعان کردهاند که حتی صندلیهای پراید در مقایسه با صندلیهای دنا بسیار راحت هستند.
ایران خودرو داخل کابین دنا از صندلیهایی کم عرض استفاده کرده و روکش مخملی روی آنها نصب کرده است. این روکشها هرچقدر هم نرم باشند، صندلیهای آن فوق العاده سفت و خشک بوده و اگر مثلاً با دنا مسافرت بخواهید بروید، این موضوع بسیار شما را آزار خواهد داد. نکته جالب اینجاست که ایران خودرو با آگاهی از چنین مشکل سادهای، که به راحتی میتوان راه چارهای برای آن اندیشید، هیچ اقدامی برای رفع آن نمیکند. بسیاری از مالکان این خودرو اذعان کردهاند که حتی صندلیهای پراید در مقایسه با صندلیهای دنا بسیار راحت هستند.
7 – سیستم مولتی مدیا کیفیت خوبی ندارد
یکی از مواردی که داخل کابین این خودرو بسیار خودنمایی میکند، صفحه نمایش بزرگی است که روی کنسول مرکزی آن نصب شده است. اما همان طور که بسیاری از خریداران این خودرو اذعان کردهاند، سیستم مولتی مدیای چینی این خودرو به هیچ وجه کیفیت خوبی نداشته و راننده را راضی نمیکند. برخی رانندگان گزارش کردهاند که سیستم رهیاب ماهوارهای این خودرو کار نمیکند و در تماس با نمایندگیهای ایران خودرو، کمپانی هیچ مسئولیتی به عهده نگرفته و از شما درخواست میکنند تا به شرکت سازنده این سیستم رهیاب برای حل مشکل مراجعه کنید.
یکی از مواردی که داخل کابین این خودرو بسیار خودنمایی میکند، صفحه نمایش بزرگی است که روی کنسول مرکزی آن نصب شده است. اما همان طور که بسیاری از خریداران این خودرو اذعان کردهاند، سیستم مولتی مدیای چینی این خودرو به هیچ وجه کیفیت خوبی نداشته و راننده را راضی نمیکند. برخی رانندگان گزارش کردهاند که سیستم رهیاب ماهوارهای این خودرو کار نمیکند و در تماس با نمایندگیهای ایران خودرو، کمپانی هیچ مسئولیتی به عهده نگرفته و از شما درخواست میکنند تا به شرکت سازنده این سیستم رهیاب برای حل مشکل مراجعه کنید.
بهترین شامپو ضد ریزش مو
مشاهده لیست
ارزانترین یخچال بازار
مشاهده قیمت
بهترین پلی استیشن و ایکس باکس ایران
مشاهده قیمت
تازهها
اجاره هیلتی، راه حلی مقرون به صرفه و ایدهآل برای پروژههای شما
ارزان ترین دوچرخه ۲۶ بازار (لیست قیمت جدید)
مقایسه ساید بای ساید اسنوا با ایکس ویژن (کدام یخچال بهتر است؟)
بهترین ساعت اتوماتیک، رقابت بین 7 ساعت شگفت انگیز
بهترین ساعت اتوماتیک، رقابت بین 7 ساعت شگفت انگیز
در انتخاب بهترین تشویقی گربه به چه مواردی توجه کنیم
مقایسه گوشی a54 با a34 (کدام گوشی بهتر است؟)
اندروید باکس چیست و چه مزایایی دارد؟ (راهنمای خرید اندروید باکس)
بهترین پاوربانک 1403 (معرفی 10 مدل پرفروش)
شاهد کاغذی
*لطفا از درج شماره تلفن و یا آدرس های اینترنتی مختلف اکیداً خودداری فرمایید.