ارزانترین‌ها پرفروش‌ها بهترین محصولات گوشی آموزش آشپزی
×
لیست پرفروش ترین گوشی ایران
مشاهده قیمت

معرفی کامل رانا / از مشخصات فنی تا معایب و مزایا / از قیمت روز تا آلبوم عکس و نظرات

معرفی کامل رانا / از مشخصات فنی تا معایب و مزایا / از قیمت روز تا آلبوم عکس و نظراترانا در از همان ابتدا دارای حاشیه های زیادی بود چه قبل از عرضه به بازار و چه بعد از عرضه آن توسط ایران خودرو. رانا به معنی رونده است .

رانا خودرویی محصول ایران خودرو است که بر روی پلتفورم ایکس ۱۲ یا همان پژو ۲۰۶ اس‌دی ساخته شده‌است. رانا به معنای رونده‌است. رانا محصول پروژه‌ای با کد X۱۲ است.

این خودرو پس از سمند و تیبا، سومین خودرو ملی به‌شمار می‌رود. بر اساس وعده‌های شرکت سازنده می‌بایست ۲۰ تا ۳۰ هزار دستگاه از این خودرو با قیمت پایه ۱۰ میلیون تومان در سال ۱۳۸۹ تولید می‌شد که این وعده‌ها عملی نشدند.

ساختار بدنهٔ «رانا» همانند الگوی آن یعنی پژو ۲۰۶ از نوع سه محفظه‌ای بوده و از ورق‌های فولادی فرم داده شده ساخته شده که با توجه به عملکرد آن دارای ضخامت ۰٫۷ تا ۲٫۵ میلی‌متر است. از ورق‌های فولادی با استحکام بالا برای اجزایی استفاده می‌شود که مقدار تنش آن‌ها بسیار زیاد است، مانند تکیه گاه‌های سازه‌ای جلو یا رام موتور، این امر هم باعث استحکام بیشتر و هم کاهش وزن حدود ۵۰ درصد برای دستیابی به ورق‌های معمول می‌شود که برای مقاومت در برابر تنش‌های مشابه و شدید می‌بایست ضخامتی دو برابر آنچه گفته شده داشته باشند.
تاریخچه

رانا ابتدا به عنوان جایگزینی برای پیکان، تحت عنوان پروژه «نیو پیکان» طراحی شد. بعد از عرضه پژو ۲۰۶ صندوقدار این خودرو برای مدتی مسکوت ماند و در نهایت در سال ۱۳۹۱ رانا جایگزین تیپ‌های ارزان‌تر پژو ۲۰۶ اس‌دی شد.

خودرویی که بعد از تولید، نزدیک به سه سال طول کشید تا به دست مردم برسد. دلیل این تأخیر، اختلافی بود که بر سر قیمت پیش آمد. ایده طراحی رانا از جایی شکل گرفت که هر کسی قدرت خرید 206 SD را نداشت به سراغ رانا نی رفت خودرویی که با اختلافی چند میلیونی از همتای خود یعنی پژو 206 صندوقدار ارزان تر بود. بنابراین قرار شد که خودرویی شبیه به ۲۰۶ صندوقدار اما با قیمت خیلی پایین تر به بازار وارد شود. ایده ی خوبی بود، اما مدتی طول کشید تا عملی شود.

اما نه تنها قیمت این خودرو با 206 SD چندان تفاوت نداشت، بلکه کیفیتی پایین تر اما ظاهری متفاوت تر داشت. با این وجود رانا وارد بازار شد و بسیاری هم آن را خریدند. قطعا این خودرو ویژگی های مثبتی هم دارد.به طور کلی تفاوت رانا با پژو 206 صندوقدار را می توان کمی تغییر در ظاهر خودرو در خارج خودرو و داخل خودرو اعم از چراغ های جلو و عقب خودرو و درب صندق عقب و طرح داشبورد خودرو (دستی بودن سیستم تهویه) با نام رانا عرضه گردید.

مشخصات، معایب و مزایای رانا LX صفر

آلبوم عکس ایران خودرو رانا #1
compare مقایسه رانا LX صفر با دیگر محصولات

مشخصات رانا LX صفر

سال طراحی خودرو : 1390
کلاس خودرو : 61006-61013-61014 / سدان ایرانی
حجم موتور : 1587سی سی
موقعیت موتور : جلو - TU5 + پاشش چند نقطه اي
گیربکس : 5 دنده دستي
سیلندر : 4
طول : 4292ميلي‌متر
عرض : 1684ميلي‌متر
ارتفاع : 1453ميلي‌متر
حداکثر قدرت : 105 اسب بخار در 5800 دور در دقيقه
حداکثر گشتاور : 142 نيوتن متر در 4000 دور در دقيقه
سوپاپ : 16
دیفرانسیل : دیفرانسیل جلو
شتاب 0 تا 100 : 12
حداکثر سرعت : 189
وزن : 1109کیلوگرم
فاصله بین دو محور : 2445میلیمتر
مصرف سوخت داخل شهر : -لیتر
مصرف سوخت خارج از شهر : 5.4 لیتر
مصرف سوخت ترکیبی : 6.6 لیتر
حجم باک : 50لیتر
حجم فضاي صندوق عقب : 400لیتر
سیستم های ترمز و پایداری : ترمز ضد قفل ABS و EBD - ترمز جلو ديسكي خنك شونده - ترمز عقب ديسكي ، كد كلاس 61014 ,61013 : ترمز عقب كاسه اي
کیسه هوا : راننده و سرنشين جلو
مالتی مدیا : پخش MP3 - بلندگوهاي جلو و عقب - كد كلاس 61014: راديو پخش بدون CDخوان
سایز تایر (لاستیک ها) : رينگ فولادي 14 اينچ
استاندارد محیط زیست : يورو 4
صندلی : "صندلي راننده با قابليت تنظيم ارتفاع - پشت سري صندلي‌هاي جلو با تنظيم ارتفاع - پشت سري صندلي عقب يكپارچه با صندلي"
تهویه مطبوع : تنظيم دستي
شیشه ها و آینه ها : "تنظيم آينه هاي جانبي برقي - آينه روي آفتابگير سمت شاگرد" + شيشه بالابر درهاي جلو و عقب برقي
چراغ : "چراغ مه شكن جلو و عقب - چراغ خطر سوم - تنظيم زاويه نور چراغ هاي جلو از داخل"
سانروف : -
نسبت تراكم : 10.5
تجهیزات ایمنی : "سيستم ضد سرقت (ايموبيلايزر) - سيستم هشدار دهنده مركزي ورود غير مجاز - هشداردهنده موانع عقب - سيستم عيب يابي هوشمند ( مالتي پلكس ) - قفل مركزي با ريموت كنترل - كمربندهاي ايمني جلو با قابليت تنظيم ارتفاع"
سیستم فرمان : هیدرولیک
ویژگی ها و امکانات : تريم مشكي / "ستون فرمان جمع شونده(تلسكوپي) - بازکن قفل در صندوق عقب از داخل - صفحه نمايشگر روي داشبورد - نمايشگر دماي محيط - سيستم روشنايي موقت در محيط‌هاي تاريك - سيستم كنترل بخار بنزين"
ارزش خرید دارد؟
امتیاز طراحی محصول : بررسی طراحی محصول با توجه به نظرات خریداران
3.0
امتیاز کیفیت محصول : بررسی کیفیت ساخت این محصول با توجه به نظرات خریداران
3.0
ارزش خرید محصول : امتیاز محصول نسبت به قیمت و امکاناتی که دارد
3.0
امتیاز نهایی این محصول : با بررسی طراحی، کیفیت و ارزش خرید محصول
3.0
بررسی نهایی
متوسط
بررسی سیستم ما در مورد این محصول تا به امروز این محصول را جزو محصولات متوسط ارزیابی کرده است.
ادامه ...
انواع تیپ های رانا

رانا در دو تیپ روانه بازار شد.اولین تیپ از سومین خودروی ملی، رانا EL نامیده می شود. تیپ دوم که به آن فول یا پلاس نیز می گویند، رانا LX نام دارد. تیپ های رانا به لحاظ مشخصات فنی هیچ فرقی با هم ندارند. تنها وجود تعداد کمی از امکانات جانبی است که تیپ دوم ماشین رانا را از تیپ اول آن متمایز می کند. به طور مختصر می توان اختلاف رانا EL با رانا LX را موارد زیر برشمرد:

رانا EL یا ساده (سال): در تیپ EL یا ساده، فقط شیشه های جلو برقی هستند.

رانا LX یا فول (پلاس): در این مدل، تمامی شیشه ها برقی هستند. امکانات جانبی و رفاهی که رانا فول نسبت به رانا ساده دارد شامل سنسور دنده عقب، بلندگوی عقب، مه شکن چراغ های جلو، هشداردهنده باز بودن درب ها، سنسوردما و ساعت دیجیتالی می شود.

طراحی خارجی ماشین رانا

طراحی ظاهری این خودرو به گونه ای است که شما در ابتدا فکر می کنید با یک ۲۰۶ صندوقدار مواجه شده اید؛ اما خیلی زود متوجه می شوید که اشتباه کرده اید. ظاهرا تکلیف طراحان با ۲۰۶ SD و رانا چندان مشخص نبوده است. رانا بعد از ۲۰۶ صندوقدار تولید شده است؛ بنابراین انتظار می رود چند گامی هم از آن جلوتر باشد؛ در صورتی که کاملا برعکس است. می توان گفت طراحی ظاهری از اصلی ترین مشکلات رانا است و ظاهر این خودرو اصلا چنگی به دل نمی زند. رانا از زاویه جانبی بیشترین شباهت را به SD دارد.

افراد زیادی هستند که معتقدند رانا برخلاف ظاهر بی هویت خود، چراغ های زیبایی دارد و درست هم هست. چراغ های رانا طراحی مدرن و شکیلی دارند.

طراحی داخلی رانا

بعد از طراحی خارجی، نوبت به نقد طراحی داخلی ماشین رانا می رسد. تنها کلمه ی نقد را به کار می برم چون طراحان در ایده پردازی و طراحی داخل کابین رانا بسیار ضعیف عمل کرده اند. وقتی در اتاق رانا می نشینیم احساس می کنیم که سوار خودرویی چون پراید یا نهایتا تیبا شده ایم.

در حال حاضر هم اگر سوار رانا هستید بهتر است چک کنید تا ببینید درب ها باز نباشند! بله! ماشین رانا در این مورد هم به خودروهایی چون پراید بسیار شباهت دارد و رگلاژ درب ها خوب نیست.

با وجود تفاوت قیمت فاحشی که رانا با امثال این خودروها دارد، خوب نیست که طراحی داشبورد و سایر قسمت های داخل کابین آن تا این حد ساده و تکراری باشد. اما شاید در حال حاضر ماشین رانایی را ببینید که داشبوردش جدیدتر به نظر می رسد. بعد از انتقادات زیادی که بر داشبورد رانا وارد شد، تولیدکننده قسمت هایی چون ضبط و سیستم تهویه را کمی تغییر داد.

با وجود اینکه پلتفرم اصلی رانا از 206 صندوقدار بهره برده است، داخل کابین این خودرو بسیار کوچکتر از 206 SD است. کمبود فضای کابین خودرو، خصوصا طی یک سفر طولانی، می تواند از عذاب آورترین مسائل برای سرنشینان آن خودرو باشد. در مورد رانا این مسئله وجود دارد؛ به طوری که سرنشینان جلو باید تا جایی که راه دارد صندلی ها را جلو ببرند تا مسافرین پشتی کمی راحت تر بنشینند.
مزایای رانا

از برجسته ترین ویژگی های ماشین رانا این است که توانسته استانداردهای «۵۵ گانه ISIRI» را دریافت کند.
کسب استاندارد آلایندگی یورو ۴
کم مصرف بودن موتور
جادار بودن صندوق عقب
دسترسی آسان لوازم یدکی
معایب رانا

فضای کم سرنشینان: در ماشین رانا فضای مناسبی برای سرنشینان عقب وجود ندارد. صندلی های عقب و جلو، فاصله بسیار کمی از هم دارند؛ به علاوه اینکه طول فضای نشیمن نیز مناسب نیست.

رگلاژ درب ها و باز و بسته نشدن راحت آن ها از جمله مشکلات رانا است که انتقادات زیادی به آن وارد شده است.

عدم دید کافی :اتاق رانا به گونه ای طراحی شده است که راننده خصوصا هنگام دنده عقب، دید کافی ندارد. با وجود سنسور دنده عقب، این مشکل همچنان راننده و سرنشینان را آزار می دهد.

رانا چندان از سیستم برق قوی و قطعات با کیفیت بهره نمی برد.داشبورد رانا از پلاستیک خشکی ساخته شده است.
بر اساس تجربه بسیاری از رانندگان، سپر رانا برخلاف ظاهر شکیل و مقاومی که دارد، بسیار آسیب پذیر است. از طرف دیگر به علت داشتن نوع طراحی خاص، باز و بسته کردن آن برای تعمیر و صافکاری، کار بسیار دشواری است.
آلبوم عکس
IRAN KHODRO IKCO RUNNA PHOTO GALLERY :
آلبوم عکس ایران خودرو رانا مدل جدید #9
آلبوم عکس ایران خودرو رانا #7
آلبوم عکس ایران خودرو رانا #6
آلبوم عکس ایران خودرو رانا #5
آلبوم عکس ایران خودرو رانا #4
آلبوم عکس ایران خودرو رانا #3
ادامه
شامپو ضد ریزش
بهترین شامپو ضد ریزش مو
مشاهده لیست
خودکار
ارزانترین یخچال بازار
مشاهده قیمت
خودکار
بهترین پلی استیشن و ایکس باکس ایران
مشاهده قیمت


*لطفا از درج شماره تلفن و یا آدرس های اینترنتی مختلف اکیداً خودداری فرمایید.