ارزانترین‌ها پرفروش‌ها بهترین محصولات گوشی آموزش آشپزی
×
لیست پرفروش ترین گوشی ایران
مشاهده قیمت

راهنمای نگهداری از مایکروویو | فهرست وسایلی که نباید درون مایکروویو قرار دهید

راهنمای نگهداری از مایکروویو | فهرست وسایلی که نباید درون مایکروویو قرار دهیداجاق ماکروفر دارای خطر بالقوه‌ای مشابه با فراموش کردن ماهیتابه پر از غذا بر روی گاز است. برای نگهداری و حفاظت از اجاق مایکروویو و سلامت خانواده ۱۳ قلم (بعلاوه فلزات) را نباید هرگز در داخل آن گذاشت.

فنجان و ظروف یونولیتی

با آنکه فوم ساخته شده از فوم پلی‌استیرن یا یونولیت مواد غذایی را در یخچال بخوبی حفاظت می‌کند برای اجاق مایکروویو مناسب نیستند. این فوم که نوعی پلاستیک است در مایکروویو ذوب می‌شود و در داخل مواد غذایی مواد شیمیایی رها می‌سازد. بنابراین، قبل از گرم نمودن مواد غذایی در اجاق مایکروویو آنها را از این نوع ظروف به ظروف مناسب مایکروویو منتقل کنید.

پاکت کاغذی و ظروف غذای بیرون‌بر

بجز پاکت‌های کاغذی مانند پاکت کاغذی ذرت بو داده که مخصوص استفاده در اجاق مایکروویو ساخته شده‌اند، برای گرما‌دهی مجدد در اجاق مایکروویو ایمن نیستند. کاغذ قهوه‌ای ناهار و کاغذ چاپی مورد استفاده در ظروف بیرون‌بر در اجاق مایکروفر ذوب می‌شوند و مواد سمی تولید می‌کنند که وارد مواد غذایی می‌شوند و اگر غذا خیلی گرم شده باشد ممکن است براحتی آتش بگیرد. نباید فراموش شود که برخی ظروف کاغذی دارای یک دستگیره از سیم نازک فلزی هستند که در داخل مایکروویو بر اثر گرما جرقه زده و باعث آتش گرفتن و خرابی آن می‌شوند.

ظروف و پاکت سبک پلاستیکی

پاکت بقالی و کیسه‌های پلاستیکی سبک دیگر نباید در داخل اجاق مایکروویو قرار داده شوند. این مواد آتش گرفته و ذوب می‌شوند! همین قاعده را باید در مورد ظروف کره نباتی، ماست، پنیر جامد که فقط برای ذخیره در یخچال و به‌طور یکبار مصرف ساخته شده‌اند رعایت کرد. بازیافت و استفاده مجدد از این ظروف برای حفظ محیط‌زیست می‌تواند مفید باشد، اما به خطر رها شدن مواد شیمیایی موجود در آنها به مواد غذایی در خلال گرم نمودن در داخل مایکروویو، یا آتش گرفتن بر اثر ذوب آنها در اجاق نمی‌ارزد.

بسیاری از ظروف پلاستیکی دارای مواد شیمیایی همچون Bisphenol-A (BPA) هستند که به بسیاری از موارد مربوط به سلامت انسان از جمله سرطان و دیابت ارتباط دارد. حرارت دادن پلاستیک باعث آزاد شدن BPA در داخل غذا می‌شود. قبل از حرارت دادن این مواد پلاستیکی باید مدت زمانی برای دانستن اینکه ظرف پلاستیکی ذخیره مواد غذایی دارای برچسب «ایمن برای استفاده در مایکروویو» هست یا نه، اختصاص داد.

لیوان مسافرتی

اگر نیاز به گرم نمودن قهوه در مایکروویو است، باید آن را قبل از ریختن در لیوان مسافرتی در داخل لیوان شیشه‌ای یا چینی ریخت و در داخل اجاق مایکروویو گرم نمود. اغلب لیوان‌ها، فنجان‌ها و بطری‌های مسافرتی از پلاستیک یا استیل ساخته می‌شوند. به هیچوجه نباید از ظرف فلزی در مایکروویو استفاده کرد چون این امر از گرم شدن مایعات جلوگیری می‌نماید. لیوان‌های پلاستیکی برای استفاده در اجاق مایکروویو ایمن نبوده و باعث جدا شدن ماده ایزوله‌سازی گرم کننده مایعات می‌شود.

بشقاب‌‌ و فنجان‌های قدیمی و عتیقه

اگر در منزل تعدادی بشقاب و فنجان و دیگر ظروف مخصوص جشن‌ها و مراسم وجود داشته باشد، که بیش از ۴۰ سال قدمت دارد از آنها در مایکروویو استفاده نکنید. لعاب این ظروف دارای فلز سرب یا ترکیبات دیگر است که در دماهای بالا وارد مواد غذایی می‌شوند. بشقاب اندودشده با طلا و نقره را نباید در اجاق مایکروویو قرار داد.

ظروف روباز

مگر در مواردی که نیاز به تمیز نمودن اجاق مایکروویو است، مطمئن شوید ظروف دارای سرپوش هستند. یک کاغذ مسطح ساده و سفید، دستمال کاغذی یک پوشش مایکروفر دارای تهویه می‌تواند کار شما را آسان سازد.

پارچه و لباس
این به‌نظر غیر‌منطقی است اما اطلاعاتی در اینترنت پراکنده است مبنی بر اینکه می‌توان پارچه را در اجاق مایکروویو خشک نمود. هیچ نوعی از پارچه را در داخل مایکروویو قرار ندهید. کفش‌های خیس خود را در داخل مایکروویو خشک نکنید.

مواد غذایی
برخی مواد غذایی به دلیل احتمال انفجار، انتشار دود سوزاننده چشم‌ها و یا دماهای ناایمن را نباید در اجاق مایکروویو گرم نمود.

– فلفل تند

مگر مواردی که نیاز به بخار و اسپری فلفل باشد، از قرار دادن فلفل تند در مایکروویو اجتناب کنید. گرما باعث آزاد شدن کپسایسین موجود در فلفل و منجر به بخار شدن، سوزش چشم، بینی و ریه‌ها می‌شود.

– تخم مرغ با پوست

با گرم شدن تخم مرغ، بخار داخل تخم‌مرغ نمی‌تواند آزاد شود و فشار بخار طوری افزایش می‌یابد که باعث ترکیدن آن می‌شود، حتی اگر تخم مرغ در داخل ظرف آب قرار گیرد.

– انواع میوه

قرار دادن انگور، هلو، سیب یا گلابی در اجاق مایکروویو می‌تواند منجر به انفجار و ترکیدن میوه به دلیل جمع‌شدن بخار زیر پوست میوه شود و زمانی که میوه بخار پز را باز می‌کنیم باعث سوختن دست می‌شود.

-گوشت یخ زده

یکی از فوائد مایکروویو استفاده از گرمای شدید و سریع برای یخ‌زدایی و پخت مواد غذایی یخ‌زده است. یکی از مواد غذایی که بهتر است به دقت پختن آن در مایکروویو کنترل شود، گوشت یخ‌زده است. چون گوشت، بویژه گوشت گاو معمولا ضخیم است، اطمینان از آنکه کاملاً پخته شده است بسیار مشکل است. این امر منجر به پخت بیش از حد برخی از قسمت‌های گوشت و خام ماندن برخی نقاط دیگر می‌شود که باعث ایجاد خطر باکتری‌هایی مانند ای.کولی می‌شود.

-شیر یخ زده مادر

شیر مادر باید بجای مایکروویو در داخل یخچال یخ‌زدایی شود. گرما‌دهی غیر‌یکنواخت داخل مایکروویو خطرناک است و باعث سوزش گلوی نوزاد می‌گردد.

موارد دیگر

در آخر، زمانی که اجاق مایکروویو خالی است هیچگاه آن را روشن نکنید. زمانی‌که مایکروفر خالی روشن شود اشعه آن بجای برخورد به مواد غذایی مایع و یا مواد جامد داخل آن به‌هم برخورد نموده و دوباره جذب بدنه آن می‌شود. این امر منجر به انفجار و یا آتش‌گیری خطرناک مایکروویو خواهد شد.
شامپو ضد ریزش
بهترین شامپو ضد ریزش مو
مشاهده لیست
خودکار
ارزانترین یخچال بازار
مشاهده قیمت
خودکار
بهترین پلی استیشن و ایکس باکس ایران
مشاهده قیمت


*لطفا از درج شماره تلفن و یا آدرس های اینترنتی مختلف اکیداً خودداری فرمایید.