ارزانترین‌ها پرفروش‌ها بهترین محصولات گوشی آموزش آشپزی
×
لیست پرفروش ترین گوشی ایران
مشاهده قیمت

روش صحیح استفاده از مایکروویو | راهنمای نگهداری از ماکروویو

روش صحیح استفاده از مایکروویو | راهنمای نگهداری از ماکروویو اجاق مایکروویو یا مایکروفر یا تندپز، گونه‌ای اجاق است که از راه تابش الکترومغناطیسی ریزموج، و به جنبش درآوردن مولکول‌های آب و دیگر مولکول‌های قطبیده، غذا را گرم کرده، سبب می‌شود که غذا در زمان کوتاهی بپزد.

پرسی لی بارون اسپنسر مخترع اجاق مایکروویو بود که ۹ ژوئیه سال ۱۸۹۴ در شهر هولند ایالت مِین آمریکا زاده شد و در ۸ سپتامبر ۱۹۷۰ در ۷۶ سالگی درگذشت.

مایکروویو چگونه کار می‌کند؟

مایکروویو زمانی کار می‌کند که ولتاژ بالا درون دستگاه به امواج الکترومغناطیس (از جنس انرژی) تبدیل می‌شود و درنتیجه ترکیبی از انرژی مغناطیسی و الکتریکی وجود دارد. این انرژی در محدوده فرکانس امواج رادیویی است – نه اشعه x. یک موج‌بر و یک تیغه همزن با همکاری یکدیگر انرژی را به تمام قسمت‌های داخلی اجاق می‌رسانند. زمانی‌که درب دستگاه باز است و یا تایمر صفر می‌شود، تابش الکترومغناطیس خودبخود متوقف شده و درنتیجه هیچ موج مایکروویوی از آن خارج نمی‌شود. تمامی اجاق‌ها دو سیستم مستقل دارند که با بازشدن درب دستگاه، فعالیت الکتریکی آن را متوقف می‌کنند.

امواج مایکروویو باعث لرزش و “نوسان” مولکول‌های آب موجود در غذا شده و بدین طریق گرما تولید می‌کنند. این همان عاملی است که باعث پختن غذا شده و گرم‌نشدن خود اجاق را نیز توضیح می‌دهد. به‌همین دلیل غذاهایی که آب بیشتری دارند نظیر میوه‌ها و سبزیجات زودتر می‌پزند. غذاهایی که قند و چربی بالایی دارند نیز سریع‌تر می‌پزند. فلزات امواج مایکروویو را باز می‌تابانند و این انرژی از شیشه، پلاستیک و کاغذ عبور می‌کند. به محض آن‌که امواج مایکروویو جذب غذا شدند به گرما تبدیل می‌شوند – بنابراین انرژی مایکروویو غذا را آلوده نمی‌کند.

اگرچه گرما مستقیما در داخل غذا ایجاد می‌شود اما نمی‌توان گفت که امواج مایکروویو غذا را از داخل به بیرون می‌پزند. پختن غذاهای متراکم‌تر نظیر گوشت در درجه اول با هدایت گرما از لایه‌های خارجی (یعنی همان لایه‌هایی که توسط مایکروویو گرما دیده‌اند) صورت می‌گیرد.

سطح داخلی اجاق‌های مایکروویو کانوکشن از جنس فلز است. ویژگی خاص اجاق کانوکشن وجود یک فن است که دائما هوای داغ را اطراف غذا به گردش درمی‌آورد و درنتیجه غذا سریع‌تر پخته و بطور یکنواخت برشته می‌شود. اگر یکی از این محصولات را در خانه خود دارید دستورالعمل‎‌های آشپزی را دنبال کنید.

هرگز برای تعمیر مایکروویو خود اقدام (سعی) نکنید. مایکروویو وسیله پیچیده‌ای است که یک مگنترون، ترانسفورمر ولتاژ بالا، محافظان دمایی و مدارهای پیچیده‌ای دارد.
معایب استفاده از اجاق مایکروویو

زمان پخت غذا در اجاق مایکروویو کوتاه است و میکروب‌هایی که احتمالاً در غذا وجود دارند از بین نمی‌روند.

همچنین این دستگاه نیاز به نگهداری و تمیز شدن مداوم دارد زیرا مواد غذایی که درون اجاق مایکروویو برای گرم شدن قرار می‌گیرد بر اثر حرارت، روغن یا آب موجود در آن‌ها به دیواره‌های دستگاه می‌چسبد لذا بهتر است هر چند وقت یک‌بار با یک پارچه نم‌دار داخل آن تمیز شود.

ایمنی اجاق مایکروویو

در ادامه به اختصار به ایمنی اجاق مایکروویو می‌پردازیم:

غذا پس از خروج از مایکروویو بسیار داغ خواهد بود پس از دستگیره‌های اجاق استفاده کرده و مراقب باشید!

اگر روی غذا را پوشانده‌اید حتما یک قسمت کوچک را باز بگذارید تا بخار جمع نشده و هنگام برداشتن این پوشش نسوزید.

غذا پس از خروج از اجاق و مطابق دستور باید زمانی بدون دست‌خوردن جایی قرار بگیرد تا گرما همچنان در آن پراکنده شود. این زمان، “زمان ایستا” نام دارد اما درواقع “زمان پخت بیشتر” (زمانی برای پخت بیشتر غذا) است.
بیشتر اجاق‌ها نقاط داغ دارند و درنتیجه بعضی قسمت‌ها فوق‌گرم می‌شوند. اگر بلافاصله پس از خروج غذا از مایکروویو شروع به خوردن کنید ممکن است با خوردن این قسمت‌ها بسوزید.

آن روی این سکه، نقاط سرد هستند یعنی قسمت‌هایی از غذا که گرمای کافی برای کشتن باکتری‌ها را دریافت نکرده‌اند. دستورالعمل‌های چرخش و تهویه را بدقت دنبال کنید (انجام دهید).

تا زمانی‌که دستور غذایی شما را ملزم نکرده، از ظروف فلزی استفاده نکنید: همانطور که پیشتر گفتیم امواج دستگاه مایکروویو به فلز انرژی می‌دهند که می‌تواند منجر به جرقه یا آتش‌ درون اجاق شود. در برخی دستورهای غذایی پیشنهاد می‌شود قسمت‌هایی از غذا ازجمله گوشت را با اندکی فویل بپوشانید. این موضوع تا زمانی‌که دستورالعمل‌ها را رعایت کنید موردی نداشته و قابل‌قبول است.
پیش از استفاده از هرگونه ظرف شیشه‌ای، پلاستیکی و یا پوشش پلاستیکی مطمئن شوید که «قابل استفاده در مایکروویو» باشند. همچنین می‌توانید ظروف را با روشی که در ادامه همین مطلب آمده‌است تست کنید.

آب یا مایعات دیگر را بیشتر از زمان پیشنهادی در دستور آشپزی یا دستورالعمل سازنده حرارت ندهید. زمانی‌که آب معمولی در یک فنجان تمیز برای مدت طولانی گرما ببیند، فوق‌گرم‌شدن (عبور از نقطه جوش) اتفاق می‌افتد. این آب بی‌خطر بنظر می‌رسد اما به محض تکان خوردن و جابجایی به معنای واقعی کلمه به بیرون فنجان فوران می‌کند. هرگز آب را دوبار گرم نکنید – این کار به خطر فوق‌گرم‌شدن می‌افزاید. افزودن دانه‌های شکر یا قهوه به آب، خطر فوق‌گرم‌شدن را کاهش می‌دهد.

اگر درب مایکروویو آسیب دیده یا بطور کاملا ایمن بسته نمی‌شود هرگز از آن استفاده نکنید.

هرگز اجاق خالی را روشن نکنید. این اقدام نیز به جرقه یا آتش می‌انجامد.
بهتر است هنگام کارکردن ماکروویو، حدودا ۱ تا ۱ متر و ۲۰ سانتی‌متر از آن فاصله داشته‌باشید – بمنظور حفظ ایمنی!

توصیه‌های آشپزی

هرچه بیشتر درباره نحوه استفاده از ماکروویو بدانید، نتایج بهتری از استفاده از آن می‌گیرید. توصیه‌هایی که در ادامه آمده‌اند بسیار ارزشمندند.

اگر از مایکروویو برای یخ‌زدایی گوشت استفاده می‌کنید حتما بلافاصله آن را کاملا بپزید. ممکن است بخش‌هایی از گوشت بر اثر امواج مایکروویو تاحدی بپزند و اگر این گوشت کاملا پخته نشود امکان رشد باکتری‌ها فراهم می‌شود.

غذا را بطور کاملا یکنواخت در ظرف بریزید و دستورالعمل‌های تهویه، چرخش و زمان ایستا را بدقت دنبال کنید. بیشتر دستور‌های غذایی برای اجاق‌های ۷۰۰ وات مناسب هستند.

غذا را در کوتاهترین زمان در دامنه خاص پخت آن چک کنید. اجازه دهید زمان ایستا مطابق دستور غذایی حتما طی شود و سپس با استفاده از یک دماسنج خوانش فوری از ایمن و پخته‌بودن غذا مطمئن شوید. همچنین می‌توانید از تست‌های دستورغذایی برای اطمینان از پختن کامل غذا استفاده کنید. اگر غذا هنوز نپخته باشد می‌توانید زمان پخت را طولانی‌تر کنید.

اگر می‌خواهید از ایمن‌ و مناسب‌بودن ظرف خود برای استفاده در مایکروویو مطمئن شوید یک روش آسان برای تست وجود دارد. ظرف موردنظر را همراه با یک فنجان آب درون مایکروویو قراردهید. از ۱۰۰% توان دستگاه برای ۱ دقیقه استفاده کنید. اگر آب داغ شد اما ظرف خنک ماند، این ظرف برای استفاده در مایکروویو ایمن و مناسب خواهدبود. اگر ظرف نیز داغ شد بدان معناست که در ساختار این ظرف سرب یا فلزات دیگر وجود دارد و بنابراین نباید در مایکروویو استفاده شود.

پیاز و سبزیجات دیگر را می‌توان به‌آسانی در مایکروویو سرخ کرد. مطابق دستور پخت این مواد را در یک ظرف ایمن بریزید، ۱ قاشق غذاخوری آب افزوده و در توان بالای دستگاه (HIGH) برای ۱ تا ۲ دقیقه آن‌ها را بپزید تا نرم شوند. این روش پخت سریع، عالی است و در آن از هیچ روغنی استفاده نمی‌شود.

بطورکلی بخش‌های خارجی غذا زودتر می‌پزند. پس فیله‌ماهی‌ها را (برای مثال) به‌گونه‌ای بچینید که بخش‌های نازکتر به‌سمت مرکز باشند. در همه توان‌های دستگاه بجز توان بالا (HIGH) انرژی بطور متناوب ساطع می‌شود (قطع و وصل می‌شود) و درنتیجه این انرژی در غذا جریان می‌یابد بدون آنکه آن را بسوزاند. از توان متوسط (MEDIUM) و پایین (LOW) معمولا برای نرم‌کردن، آب‌کردن یا یخ‌زدایی غذا استفاده می‌شود درحالیکه توان بالا (HIGH) برای پختن غذا مناسب است.
دستور غذایی را دنبال کنید! به‌یاد داشته باشید که اگر دستور از شما می‌خواهد غذا را هنگام پخت بپوشانید باید از یک پوشش پلاستیکی مناسب و ایمن برای مایکروویو استفاده کنید. یک گوشه را باز بگذارید تا بخار خارج شده و پوشش تا حد خطرناک داغ نشود. همواره هنگام برداشتن پوشش مراقب باشید: بخار به‌سرعت خارج شده و احتمال سوختگی زیاد است. به توصیه‌های مربوط به چیدمان و آرایش غذا، تهویه، چرخش و زمان ایستا که در دستور آمده است بادقت توجه کنید.

بمنظور تمیزکردن مایکروویو ۲ قاشق غذاخوری آبلیمو را با یک پیمانه آب مخلوط کرده، در یک پارچ مدرج بریزید و درون مایکروویو قرار دهید. مایکروویو را برای ۲ تا ۳ دقیقه روی سطح HIGH تنظیم کنید تا مایع به جوش برسد. درب مایکروویو را باز نکرده و اجازه دهید این محلول برای ۵ دقیقه داخل مایکروویو باقی بماند. سپس پارچ اندازه‌گیری را بردارید. حال می‌توانید با استفاده از یک دستمال لوله‌ای آشپزخانه، اجاق مایکروویو را کاملا تمیز کنید.

دستورهای آشپزی را اجرا کنید. آخرین قسمت یادگیری نحوه استفاده از مایکروویو، این دستورهای غذایی فوق‌العاده هستند. از آن‌ها کمال لذت را ببرید!

اما اجازه دهید ابتدا یک سوال از شما بپرسم: آیا میزان وات اجاق مایکروویو خود را می‌دانید؟ اگر مطمئن نیستید ما دراینجا یک روش آسان به شما پیشنهاد می‌کنیم. یک پارچ مدرج را با یک پیمانه آب شیر ولرم پر کنید. این پارچ را درون مایکروویو، بدون پوشش و در درجه HIGH، تا جوشیدن آب حرارت دهید. اگر آب زودتر از سه دقیقه به جوش آمد، میزان وات دستگاه شما ۶۰۰ تا ۷۰۰ خواهد بود؛ اگر در بازه ۳ تا ۴ دقیقه به جوش آمد میزان وات مایکروویو ۵۰۰ تا ۶۰۰ خواهد بود و اگر جوشیدن مایع بعد از ۴ دقیقه اتفاق افتاد میزان وات دستگاه شما کمتر از ۵۰۰ وات خواهد بود. بیشتر دستورهای غذایی برای مایکروویوهایی با توان بیش از ۶۰۰ وات نوشته شده‌اند. اگر توان دستگاه شما ازین مقدار کمتر باشد باید زمان پخت را طولانی‌تر کنید.

بسیاری از این دستورهای غذایی مبتنی بر پخت کامل غذا درون اجاق مایکروویو هستند. حتما توصیه‌های پخت، چرخش، تهویه و زمان ایستا را بدقت دنبال کنید. هرگز به‌محض خارج‌کردن غذا از دستگاه آن را نچشید چراکه پخت این غذا همچنان ادامه داشته و دمای آن افزایشی است.

منبع : MuchNeeded | wikipedia | poshtibanservice
شامپو ضد ریزش
بهترین شامپو ضد ریزش مو
مشاهده لیست
خودکار
ارزانترین یخچال بازار
مشاهده قیمت
خودکار
بهترین پلی استیشن و ایکس باکس ایران
مشاهده قیمت


*لطفا از درج شماره تلفن و یا آدرس های اینترنتی مختلف اکیداً خودداری فرمایید.