ارزانترین‌ها پرفروش‌ها بهترین محصولات گوشی آموزش آشپزی
×
لیست پرفروش ترین گوشی ایران
مشاهده قیمت

راهنمای نگهداری از گل آپارتمانی | آموزش نگهداری گل آپارتمانی برای تازه‌کارها

راهنمای نگهداری از گل آپارتمانی | آموزش نگهداری گل آپارتمانی برای تازه‌کارهادر این مطلب راهکار‌های مفیدی جهت مراقبت از گل و گیاهان آپارتمانی ارائه شده است که با بکارگیری آن می‌توانید گیاهان زیبایی را پرورش دهید :
flowers in apartment
آلبوم عکس زیباترین گل آپارتمانی
برای بزرگنمایی و دانلود تصویر کلیک کنید.
تاثیر نگهداری گل آپارتمانی بر سلامت شما

همه‌­ی گیاهان اکسیژن تولید می­‌کنند و دی اکسید کربن را از بین می­‌برند اما آیا می­‌دانستید که بعضی از گیاهان آپارتمانی هوا را هم تصفیه می­‌کنند؟ گل برگ قاشقی و برگ گندمی به نگهداری کمی نیاز دارند اما می‌­توانند سموم موجود در هوا را از بین ببرند. آلودگی هوای داخل آپارتمان هم به اندازه­‌ی آلودگی هوای بیرون خطرناک است اما غالبا به آن توجهی نشان داده نمی­‌شود. جالب است بدانید سندرمی به نام سندرم بیماری ساختمان وجود دارد که ساکنان ساختمان به خاطر سپری کردن مدت زمان زیاد در محیط خانه دچار علائمی نظیر فشار روانی و افسردگی می شوند. طبق تحقیقاتی که انجام شده نگهداری گل آپارتمانیمی­تواند در کاهش این مشکلات موثر باشد

با نگهداری گل آپارتمانی با طبیعت ائتلاف کنید

نگهداری از گیاهان آپارتمانی فواید عاطفی و روحی زیادی هم دارد. گیاهان اثرات مثبت و آرامش بخش طبیعت را به خانه‌­ی شما می‌­آورند و طبق تحقیقات باعث افزایش عملکرد، خلاقیت، فعالیت­‌های شناختی و حافظه­‌ی شما می­‌شود. جالب است بدانید نگهداری گل‌­ آپارتمانی در بهبود خلق و خو هم موثر هستند، به همین دلیل به باغبانی به عنوان مکملی برای درمان بیماران مبتلا به زوال عقل، اسکیزوفرنی و افسردگی توجه می­‌شود.

فضای مناسب نگهداری گل آپارتمانی – آنها را کجا قرار دهیم؟
در بسیاری از آپارتمان­‌ها فضا نکته­‌ی مهمی است. اینکه برای وسایلتان فضای مناسب و کافی پیدا کنید شاید خودش به اندازه‌­ی کافی دشوار باشد چه برسد به اینکه برای گل و گیاهتان هم فضایی مناسب پیدا کنید! اما با کمی خلاقیت، کوچکترین فضا هم می‌­تواند تبدیل به بهشت سرسبز آپارتمان کوچک شما شود.

اگر بالکن ندارید خب مساله کمی پیچیده‌­تر هم می‌­شود. اما ناامید نشوید. اگر گیاهان نور دوستی دارید می­توانید جایی نزدیک پنجره یک میز برای نگهداری از آنها بگذارید یا طاقچه‌­های کوچکی روی دیوار نصب کنید و به این ترتیب فضای مناسبی برای نگهداری از گل‌های آپارتمانی خود فراهم کنید.

برای نگهداری گل آپارتمانی به نور کافی و مناسب احتیاج دارید
جدای از فضا برای نگهداری گیاهان آپارتمانی، قرار گرفتن در معرض نور خورشید را هم باید در نظر گرفت. به طور کلی چهار طبقه بندی برای نور خورشید وجود دارد:

آفتاب کامل: حدود ۶ ساعت آفتاب مستقیم (اگر آفتاب بعد از ظهر را دارید این زمان می‌­تواند کمتر هم باشد چون آفتاب بعدازظهر شدیدتر از آفتاب صبح است). این آفتاب برای بیشتر گیاهانی که گل می‌­دهند مناسب است.
آفتاب جزئی: ۴ تا ۵ ساعت آفتاب مستقیم که برای گیاهان گوشتی از جمله کاکتوس‌­ها مناسب است.
سایه‌­ی جزئی: ۲ تا ۳ ساعت آفتاب مستقیم، که برای گیاهانی مناسب است که به فضایی روشن نزدیک پنجره‌­ها نیاز دارند اما نیازمند نور مستقیم خورشید نیستند؛ مثل گیاه گندمی
سایه: ۱ ساعت نور مستقیم؛ برای مثال گل شیپوری یا برگ قاشقی
با این توصیف فکر نکنید اگر آپارتمان کم نوری دارید دیگر شرایطی برای نگهداری گیاه آپارتمانی هم ندارید، فقط کافیست بسته به نور فضای خود گیاه مناسبی را انتخاب کنید.

برای نگهداری از گل آپارتمانی به نور کافی نیاز دارید.
نگهداری گل‌ آپارتمانی برای تازه کارها

اگر تازه تصمیم گرفته‌اید به نگهداری از گل های آپارتمانی روی بیاورید و فضای خانه­‌ی خود را سرسبز و جذاب کنید، پیشنهاد می‌­کنیم از گیاهانی شروع کنید که به نگهداری کمتری نیاز دارند. هر چقدر نگهداری گیاه آپارتمانی شما ساده‌­تر باشد احتمال موفقیت شما بیشتر است. مطمئنا شما هم نمی­‌خواهید تمام وقت خود را صرف نگهداری از گیاهان آپارتمانی خود کنید!

منظور از این گیاهان کم دردسر چیست؟

به طور ایده‌­آل ممکن است شما برای آپارتمان خود به دنبال گیاهانی باشید که نیاز به نور زیادی نداشته باشند، بهرحال از مشکلات آپارتمان­‌ها هم همین کم نور بودنشان است که ممکن است انتخاب شما را محدود کند. بعلاوه گیاهی باشد که خیلی رطوبت نخواهد، شاید تامین رطوبت کافی برای گیاهان کار ساده‌­ای نباشد مگر اینکه دستگاه بخور خریداری کنید! مهم­تر از همه گیاهی باشد که نیاز به هرس نداشته باشند.

هرس کردن گیاهان مهارت خاصی می­‌خواهد که خب کار هر کسی هم نیست و شاید ترجیح بر این باشد که یک باغبان با سابقه این کار را انجام دهد، بنابراین گیاهانی که هرس نیاز ندارند انتخاب­‌های بهتری هستند و در آخر اینکه آفت هم نگیرند. صرف نظر از اینکه بازگردانی سلامتی گیاهی که به آفت دچار شده سخت است، از دست دادنش در این وضعیت می تواند برای ما آزار دهنده باشد. (چون احتمالا خودمونو مسئول از دست رفتنشون میدونیم نه اون آفت‌های بد ذاتو)

نگهداری گل آپارتمانی برای تازه‌کارها

گیاهان آپارتمانی که نگهداری از آنها ساده است.

نگهداری گل‌های آپارتمانی همیشه کار ساده‌ای نیست. بعضی از گل‌های آپارتمانی هستند که نیازمند توجه بیست و چهار ساعته هستند، بعضی دیگر را نمی‌توانید در خانه تنها بگذارید، بعضی گیاهان آپارتمانی هستند که دوست ندارند برگ‌های آنها را لمس کنید، و حتی بعضی از انواع گیاهان آپارتمانی هستند که دوست دارند تنها باشند و گیاه دیگری در اطرافشان نباشد.

اگر می‌خواهید گلی تهیه کنید که این همه دردسر نداشته باشد، گیاه برگ انجیری را به شما پیشنهاد می‌کنم. گیاهی که آب و هوای متعادل برایش مناسب است و البته به راحتی با تغییر دما هم کنار می‌آید. گیاه برگ قاشقی هم از آن دسته گیاهانی است که می‌توانید با خیال راحت آنها را در آپارتمان خود نگه دارید فقط خیلی هوای اطرافش نباید گرم باشد زیرا گرمی بیش از حد هوا باعث ریختن برگ‌های آن می‌شود. نگهداری از سانسوریا هم تقریبا کار ساده‌ای است و البته این گیاه بسیار زیبا هم هست.

نگهداری از کدام گل آپارتمانی بی دردسر است؟

نگهداری گل‌ آپارتمانی سازگار با نور محیطی نامناسب

بیشتر گیاهان به نور زیادی نیاز دارند و طالب نور بودن از ویژگی های طبیعی گیاهان است. اما بعضی از گیاهان آپارتمانی هستند که به خوبی با نور کم کنار می‌آیند و زیبایی خود را حفظ می‌کنند از جمله‌ی این گیاهان می‌توان به گیاه برگ عبایی اشاره کرد، گیاهی که نور روشن را ترجیح می‌دهد اما در فضای بی نور یا نور کم هم دوام می‌آورد.

زامیوکالکاس گیاهی که نور کم را ترجیح می‌دهد. در واقع این گیاه از آن دسته گیاهان آپارتمانی است که نور کم را دوست دارد و بهتر است در معرض نور مستقیم خورشید قرار نگیرد.

گیاه زیبای عنکبوتی هم به راحتی با نور کم کنار می‌آید. این گیاه به نور روشن مناسب نیاز دارد اما در شرایط نور کم هم مشکلی برایش ایجاد نمی­‌شود. در واقع این گیاه در نور مصنوعی هم به خوبی رشد می­‌کند اما فقط دقت داشته باشید که در نور مصنوعی تولید مثل زیادی نخواهد داشت.

اصول نگهداری گل آپارتمانی

نگهداری گل آپارتمانی هم مثل هر کار دیگری دارای اصولی است که سخت یا آسان باید آنها را رعایت کنید. گل‌ها مثل نوزادهایی هستند که نمی‌توانند نیازشان را به شما بگویند و البته قادر نیستند مثل یک نوزاد گریه کنند تا به طریقی توجه شما را جلب کرده باشند. این شما هستید که باید چشم از گل‌ها برندارید و حواستان به نیازهای آنها باشد. در اینجا نکاتی در مورد نگهداری از گیاهان آپارتمانی می‌آورم تا به آنها توجه داشته باشید.

۱- آب، اصل اول نگهداری گل آپارتمانی – زمان آبیاری گیاهان را فراموش نکنید
بعضی از گیاهان آپارتمانی حتی کمتر از این هم آب می­خواهند، مثل کاکتوس، اما تعداد کمی هم هستند که ممکن است بیشتر از این نیاز به آب داشته باشند. در هر صورت توجه کنید که آبیاری بیش از حد گیاهان آپارتمانی نتیجه‌­ای جز پوسیده شدن ندارد! برای اینکه در نگهداری گل آپارتمانی خود موفق باشید حتما در مورد میزان آب مورد نیاز آن بپرسید.

یک نکته­‌ی مهمی هست که باید به آن توجه کنید، اگر خاک گلدانتان خشک است آنقدر آب ندهید که سرریز شود. خاک خشک مثل الک عمل می­کند و اگر زیاد آب بدهید گیاه شما عملا آبی دریافت نخواهد کرد چون همه­‌ی آب از منافذ زیر گلدان بیرون می‌­ریزد. تا حدی آب بدهید که خاک مرطوب شود. می‌­توانید با انگشتتان رطوبت را هم چک کنید.

۲- نور، اصل دوم نگهداری گل آپارتمانی – گیاهان عمدتا عاشق نورند!
قبلا در مورد نور صحبت کرده­‌ایم بنابراین صرفا یادآوری می‌کنم، حواستان باشد گیاهتان نور مناسب خودش را دریافت می­‌کند. گیاهانی که به نور مستقیم نیاز دارند را در معرض نور مورد نیازشان قرار دهید و برعکس حواستان به گیاهانی که نور مستقیم دوست ندارند هم باشد، این‌ها قلق‌های کوچک و در عین حال مهمی است که در نگهداری گل آپارتمانی باید مورد توجه قرار دهید. البته نور خورشید طبق تغییر فصل هم تغییر می کند بنابراین باید حواستان به تغییر فصل‌­ها هم باشد تا برگ­‌های گیاهتان پژمرده و بی‌­رمق نشود.

گیاهانی که سایه دوست دارند اگر در معرض آفتاب مستقیم قرار گیرند برگ‌هایشان می­‌سوزد و نور کم برای گیاهانی که نیازمند نور مستقیم آفتاب هستند باعث کم­رنگ شدن و یا زرد شدن برگ­‌های آنها می­‌شود؛ بعلاوه اینکه اگر گل می­‌دهند هم در نور کم، گل‌­های کمتری خواهند داشت.

۳- خاک، اصل سوم نگهداری گل آپارتمانی – هر از گاهی گلدان و خاک گیاهان آپارتمانی خود را عوض کنید

اگر مدتی طولانی خاک گلدانتان را عوض نکنید باید حواستان به کم شدن مواد مغذی خاک باشد. نگهداری گل آپارتمانی با خاک بی‌کیفیت بعد از مدتی از طراوت گیاه شما کم خواهد کرد و چه بسا گیاه شما کاملا از بین برود. البته شاید با اضافه کردن کود و مواد مغذی مخصوص خاک این زمان را به تعویق بیاندازید، با این حال بعد از مدتی طولانی خاک و حتی خود گلدان شما می­‌تواند باکتری هایی را در خود رشد بدهد که برای گیاهتان خیلی مطلوب نخواهد بود. بنابراین با تغییر خاک و شستن گلدان، این باکتری‌ها را حذف کنید و نفس تازه­ای به گیاه خود بدهید.

البته شاید گیاه آپارتمانی شما نیاز به فضای بیشتری داشته باشد و بنابراین با تغییر دادن گلدان می­توانید فضای مناسب رشد را در اختیارشان قرار دهید.

۴- با داشتن خاک سالم و حاصلخیز حشرات هم در کار نخواهند بود
گاهی اوقات گیاهان آپارتمانی دچار حشراتی مثل شته، عنکبوت و غیره می­‌شوند. برای جلوگیری از اینها نیاز نیست از سموم شیمیایی استفاده کنید، همین که خاک گیاه را سالم نگه دارید بهترین پیشگیری است. همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. نگهداری گل آپارتمانی با خاکی سالم و شرایط مطلوب تا حد زیادی گیاه شما را از آفت‌ها در امان نگه می‌دارد، اما خب ممکن است به هر دلیلی گیاه آپارتمانی شما آفت بگیرد!

بهرحال اگر به هر دلیلی گیاه شما آفت گرفته، آن را از بقیه‌ی گیاهان خود جدا کنید تا آفت به آنها هم سرایت نکند؛ در ادامه برگ‌های گیاه آپارتمانی خود را با آب اسپری کنید. شما می‌توانید از فروشگاه‌هایی که سموم گیاهی می‌فروشند سم مخصوص آفت گیاه خود را تهیه کنید اما اگر به هر دلیلی تمایل به استفاده از سموم شیمیایی ندارید می‌توانید با محلولی متشکل از آب و مایع ظرفشویی سم خانگی خودتان را بسازید.

اگر نگران هستید گیاه آپارتمانی شما دچار شته نشود بهتر است یک حبه‌ی کوچک سیر را در خاک گلدان دفن کنید. به این ترتیب گیاه شما از شر شته در امان خواهد بود.
آلبوم عکس
FLOWERS IN APARTMENT :
عکسی از کاکتوس در آپارتمان به همراه یک گلدان زیبا - Photo by Mathias Reding
Kaya Cactus Photo by Stephanie Harvey on Unsplash
گل آپارتمانی | Photo by Victoria Strukovskaya
گل آپارتمانی | Photo by K8
گل آپارتمانی | Photo by Luz Brunetti
گل آپارتمانی | Photo by Timothy Buck
ادامه
شامپو ضد ریزش
بهترین شامپو ضد ریزش مو
مشاهده لیست
خودکار
ارزانترین یخچال بازار
مشاهده قیمت
خودکار
بهترین پلی استیشن و ایکس باکس ایران
مشاهده قیمت


*لطفا از درج شماره تلفن و یا آدرس های اینترنتی مختلف اکیداً خودداری فرمایید.