ارزانترین‌ها پرفروش‌ها بهترین محصولات گوشی آموزش آشپزی
×
لیست پرفروش ترین گوشی ایران
مشاهده قیمت

راهنمای خرید زانتیا | معرفی نقاط ضعف زانتیا | معایب سیتروئن زانتیا ۲۰۰۰

راهنمای خرید زانتیا | معرفی نقاط ضعف زانتیا | معایب سیتروئن زانتیا ۲۰۰۰سیتروئن زانتیا (به فرانسوی: Citroën Xantia) نام خودرو خانوادگی است که بین سال‌های ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۲ توسط کمپانی سیتروئن در دو نوع اتاق پنج در لیفت بک و استیشن تولید شد. مدل‌های پنج در لیفت بک بین سال‌های ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۱ در خط تولید سیتروئن در شهر رن فرانسه تولید و مدل‌های استیشن بین سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۲ در خط تولید کمپانی هولیز (Heuliez) در شهر سوریز فرانسه تولید گردید. سیتروئن زانتیا در دو فاز جداگانه تولید گردید. فاز اول بین سال‌های ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۷ تولید گردید و در سال ۱۹۹۸ فاز دوم این مدل که دچار تغییراتی مانند فیس لیفت در ظاهر و تغییرات در سیستم‌های برقی، ایمنی و تجهیزات داخلی و موتور و گیربکس‌های قابل انتخاب گردیده بود جایگزین مدل‌های فاز یک گردید و تولید این مدل تا سال ۲۰۰۲ ادامه یافت. مدل پنج در لیفت بک علاوه بر فرانسه به تعداد محدود در سال‌های ۱۹۹۶ و ۱۹۹۷ در چین توسط کمپانی فنگشن-سیتروئن نیز مونتاژ گردید. پس از توقف تولید این خودرو در فرانسه، شرکت سایپا در خط تولید تهران بین سال‌های از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۰ اقدام به تولید و عرضه این خودرو برای بازار داخلی ایران نمود. بدنه سیتروئن زانتیا توسط دانیل آبرامسون در کمپانی برتونه ایتالیا طراحی گردید. طراحی داخلی این مدل نیز توسط برتونه انجام گرفت. این خودرو با دو نوع بدنه پنج در لیفت بک و استیشن تولید گردید. موتورها و سیستم انتقال نیرو در نظر گرفته شده برای زانتیا همان موتورهای مشترک در گروه پی اس آ از ۱٫۶ لیتری چهار سیلندر خطی تا ۲٫۹ لیتری شش سیلندر وی شکل بنزینی و همچنین از ۱٫۹ لیتری دیزلی تنفس معمولی تا ۲٫۱ توربو دیزل بودند. در این مدل انتقال نیرو به چرخهای جلو از طریق گیربکس‌های ۵ دنده دستی گروه پی اس آ و گیربکس‌های اتوماتیک ساخت کمپانی ZF آلمان و همچنین گیربکس اتوماتیک AL4 طراحی و ساخته مشترک گروه پی اس آ و رنو استفاده شد. در این مدل همانند دیگر سیتروئن‌های متوسط و بزرگ در آن دوران از سیستم تعلیق هیدروپنوماتیک معروف سیتروئن استفاده گردید ولی به غیر از سیستم تعلیق هیدروپنوماتیک در برخی مدل‌های زانتیا از نسل دوم سیستم تعلیق هیدراکتیو نیز استفاده شد که نسل جدید الکترونیک کنترل از سیستم تعلیق هیدروپنوماتیک بودند و بر روی این مدل‌ها امکان سفارش محور عقب فرمان پذیر با میزان فرمان پذیری ۳ درجه نیز وجود داشت. در مدل‌های تولید ایران حق انتخاب بسیار محدود بود. بدنه فقط به صورت پنج در لیفت بک و موتورها فقط دو نوع ۱٫۸ و ۲٫۰ لیتر بنزینی و تنها گزینه انتقال نیرو گیربکس ۵ دنده دستی.

سیتروئن زانتیا در ایران

نام زانتیا مانند برخی نامها در مدلهای دیگر سیتروئن برگرفته از اسامی تاریخ باستان یونان میباشد. زانتیا برگرفته از کلمه زانتوس (در زبان یونانی به معنی طلائی) و برگرفته شده از نام شهر باستانی زانتوس یا زانث ( یونانی : Ξάνθος زانثُس) یا (شهر طلائی) در منطقه باستانی لیکیه میباشد. از آثار مشهور به جا مانده در خرابه های این شهر سنگ نبشته زانتیائی یا Xanthian Obelisk میباشد که در دوران حکومت امپراتوری هخامنشی بر این ناحیه نوشته شده است.

اگر قرار باشد تنها یک مورد از ایرادات زانتیا را بیان کنیم ، ایمنی بسیار بسیار ضعیف آن است. در تست تصادفی که در سال ۱۹۹۷ توسط یورو انکپ از این خودرو انجام شد تنها یک ستاره ایمنی گرفت. در تست تصادف دیدیم که داشبورد کاملا وارد کابین شد ، صندلی های از جای خود بیرون آمدند ، صندوق عقب باز شد ، ستون ها شکستند و عقب خودرو بالا آمد. این موارد میتوانند چند دلیل داشته باشند. اول اینکه شاسی خودرو چند تکه است و مناسب یک خودروی سدان نیست ، بدنه خودرو ضعیف طراحی شده ، ستون ها مقاومت لازم را ندارند و در نهایت تقسیم وزن به خوبی انجام نشده است. اینها موجب شده اند این خودرو نتایج تست تصادف وحشتناکی داشته باشد و باید گفت در مقابل رقیبی مثل رنو مگان که یک خودروی کاملا ایمن است واقعا ضعف داشته باشد. در این رده زانتیا ضعیف ترین ایمنی را دارد.

طراحی قدیمی و کسل کننده

درست است که طراحی یک بحث سلیقه ای است اما واقعیت این است که یک سری اصول در طراحی وجود دارد که پس از گذشت چندسال کنار گذاشته می شوند‌‌. طراحی زانتیا پر از خطوط تیز و بدون انحنا است و خودرو شبیه یک جسم مکعب طراحی شده است. این طراحی مختص دهه ۹۰ است و اکنون در سال ۲۰۲۰ واقعا عقب مانده محسوب می شود‌. درست است که خودرویی مثل مگان نیز چندان به نظر جدید نیاید و طراحی آن مربوط به سال ۲۰۰۵ باشد اما باز هم از زانتیا بهتر عمل کرده است. طراحی زانتیا مخصوصا در عقب بسیار قدیمی است و این طراحی قدیمی در داخل کابین هم وجود دارد. در مقابل رقبایی مثل مزدا ۳ قدیم با طراحی بسیار زیبا و حتی سراتوی قدیم می توانند به راحتی این خودرو را در بحث طراحی شکست دهند.

قطعات یدکی گران قیمت

تکنولوژی موتور زانتیا نسبت به سال ساخت آن واقعا خوب بوده و از لحاظ فنی عملکرد بی نظیری دارد اما این عملکرد بی نظیر هزینه های خود را نیز دارد. یکی از مشکلاتی که در زانتیا وجود دارد ، مشکل گوی های روغن برای سیستم پنوماتیک آن است که هزینه ی بسیار زیادی دارد و قطعا خودرویی که برای ۱۰ یا ۱۵ سال پیش بوده یک بار برای حل این مشکل به تعمیرگاه رقته و هزینه ی زیادی هم داشته است. هزینه های این خودرو زیاد است و قطعات آن نیز گران قیمت است. پس اگر زیاد اهل تعمیرگاه رفتن نیستید بهتر است سمت زانتیا نروید چون زانتیا احتمالا زیاد راهی تعمیرگاه خواهد شد‌.

کمیاب بودن نمونه های سالم

اصولا خودروهایی که موتور پر قدرتی دارند و شتاب آنها بالاست ، نمونه های سالم کمی از آنها پیدا می شود‌. نمونه اش هیوندای جنسیس به عنوان یک خودروی پرشتاب و یا ماکسیما که البته زانتیا نیز از این قاعده مستثنی نیست. زانتیا به دلیل اینکه شتاب بالای داشته ، معمولا صاحبان قدیمی با آن خیلی گاز داده اند و از لحاظ فنی این ماشین را به مشکل انداخته اند. بحث دیگر این است که اکثر زانتیاها کاپوت و گلگیر جلوی آنها تعویض شده که این نشان می دهد به دلیل اینکه با زانتیاهاشتاب و سرعت زیادی را تجربه کرده اند اکثرا طعم تلخ تصادف را چشیده اند.

منبع و نویسنده: ویکی پدیا + دانیال جهاندار Z4CAR
شامپو ضد ریزش
بهترین شامپو ضد ریزش مو
مشاهده لیست
خودکار
ارزانترین یخچال بازار
مشاهده قیمت
خودکار
بهترین پلی استیشن و ایکس باکس ایران
مشاهده قیمت


*لطفا از درج شماره تلفن و یا آدرس های اینترنتی مختلف اکیداً خودداری فرمایید.