ارزانترین‌ها پرفروش‌ها بهترین محصولات گوشی آموزش آشپزی
×
لیست پرفروش ترین گوشی ایران
مشاهده قیمت

برگزاری شب یلدای امسال چقدر برای ایرانی ها هزینه دارد؟

برگزاری شب یلدای امسال چقدر برای ایرانی ها هزینه دارد؟بسیاری از خانواده‌های ایرانی در روز جمعه (۳۰ آذر) به استقبال بلندترین شب سال می‌روند.

برگزاری شب یلدای امسال در حالی است که هزینه‌ خانوارهای ایرانی به نسبت سال قبل افزایش یافته و قدرت خرید بسیاری از آنها در این مدت کاهش یافته است. مرکز پژوهش‌های مجلس خط فقر ماهانه برای یک خانوار چهار نفری در شهر تهران در تابستان امسال را ۲ میلیون ۷۳۰ هزار تومان برآورد کرده است.

بر اساس اعلام منابع رسمی در ایران، امسال قیمت آجیل و خشکبار نسبت به سال قبل حدود ۸۰ درصد افزایش داشته است. اتحادیه خشکبار دلیل این افزایش قیمت را "کمبود تولید و عرضه و دلالی تاجران افغانستانی" دانسته است.

با اینکه بیشتر اقلام خشکبار در داخل ایران تولید می‌شود ولی محصولاتی نظیر بادام هندی به دلیل نبود عرضه کافی از کشورهای دیگر به ایران وارد می‌شوند.

به همین نسبت قیمت بعضی از میوه‌ها هم در ماه‌های اخیر گرانتر شده است که می‌تواند بر کیفیت سفره شب یلدا تاثیر بگذارد.برگزاری شب یلدای امسال چقدر برای ایرانی ها هزینه دارد؟
هندوانه، انار و سایر میوه‌ها

کیفیت سبد میوه بسته به تنوع اقلام به‌کار رفته در آن متفاوت است.

یکی از اصلی‌ترین و پر مصرف‌ترین میوه‌های شب یلدا که به سفره‌های "شب چله" ایرانیان زینت می‌دهد، هندوانه است.

بنابر اعلام اتحادیه میوه تهران هندوانه در بازار با دو نرخ متفاوت عرضه می‌شود؛ یک نوع آن به‌صورت انبار است که با قیمت کیلویی ۶۰۰ تا ۸۰۰ تومان عرضه می‌شود و نوع دیگر هندوانه تازه است که قیمت آن دو هزار تومان است.

این ارقام در حالی ارائه شده که متوسط قیمت این میوه در هفته پیش در میدان‌های شهرداری تهران کیلویی ۹۸۰ تومان و در سطح شهر در پایتخت حدود ۳۶۰۰ تومان بوده.

از دیگر میوه‌های اصلی شب یلدا انار است که قیمت آن بسته به درشتی و کیفیت آن متفاوت است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در گزارشی میدانی از قیمت میوه‌ها در آستانه شب یلدا، قیمت این میوه را کیلویی ۶ تا ۱۰ هزار تومان اعلام کرده است.

قیمت انار در میادین شهرداری بین ۲۵۰۰ تا ۵۲۰۰ متفاوت است. قیمت متوسط هر کیلو انار هفته پیش در سطح شهر حدود ۹۰۰۰ بود.

بنابر اعلام نهادهای نظارتی کمبود میوه در بازار وجود ندارد و فروشندگان هم می‌گویند عرضه میوه به مقدار کافی صورت گرفته است.

یکی از گرانترین اقلام سبد میوه موز است که در سال جاری به دلیل نوسانات قیمت ارز شدیدا گران شد. بیشترین افزایش قیمت در میان میوه‌ها هم در ماه‌های اخیر مربوط به موز بوده است.

قیمت هر کیلو موز در میادین شهرداری به طور متوسط ۹۹۰۰ تومان است که این قیمت در سطح شهر بیش از ۱۲۲۰۰ تومان است.

آجیل

به گفته رئیس اتحادیه خشکبار و آجیل قیمت اغلب اقلام آجیل و خشکبار نسبت به سال گذشته حدود ۸۰ درصد افزایش یافته "که بخشی از این افزایش قیمت به علت افزایش قیمت ارز و بخشی دیگر به دلیل کاهش در تولید است."

مصطفی احمدی، رئیس این اتحادیه گفته است: "اگر حتی نرخ ارز هم افزایش نمی‌یافت، به دلیل کاهش در تولید باز هم افزایش قیمت‌ها را شاهد بودیم."

سرمازدگی باغ‌های پسته یکی از دلایل کاهش تولید پسته در امسال بوده است.

قیمت آجیل هم مانند میوه بسته به نوع و کیفیت اقلام به کار رفته در آن متفاوت است.

بنابر اعلام اتحادیه خشکبار و آجیل تهران قیمت متوسط هر کیلو آجیل شب یلدا با پوست بین ۶۰ تا ۸۰ هزار تومان و قیمت هر کیلوگرم آجیل با مغز بین ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تومان مصوب شده است.

فروشندگان میزان اقلام مخلوط شده و مرغوبیت آجیل را دلیل اصلی تفاوت قیمت‌ها عنوان می‌کنند.

خبرگزاری ایسنا در گزارشی از سطح شهر تهران گفته است هر کیلو آجیل مخصوص شب یلدا که اکثرا با پوست است، قیمتی در حدود ۹۰ تا ۱۳۰ هزار تومان دارد.

بر همین اساس قیمت آجیل چهار مغز کیلویی ۱۸۰ تا ۲۱۵ هزار تومان و آجیل چهار فصل (آجیل با پوست) ۱۶۰ تا ۲۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

رئیس اتحادیه خشکبار تهران درباره قیمت‌ها هشدار داده است.

مصطفی احمدی گفته است: "مردم فریب برخی ارزانی‌ها را در این بازار نخورند و از هر کسی آجیل یلدایی را به بهانه پایین بودن قیمت خریداری نکنند، چرا که برخی از فروشندگان آجیل نه تنها هیچ مجوزی از اتحادیه ندارند، بلکه مرتکب تخلفات بسیاری در عرضه آجیل شب یلدا می‌شوند."

بعضی از فروشندگان از آجیل و خشکبار کهنه سال‌های گذشته استفاده می‌کنند که اصطلاحا به آنها "آجیل‌های زده‌دار" گفته می‌شود و به مراتب قیمت‌ آنها کمتر است.

شیرینی و تنقلات

شیرینی هم یکی از مخلفات اصلی چله‌نشینی ایرانی‌ها محسوب می‌شود.

در تهران، هر کیلو شیرینی تر ۲۶ هزار تومان و شیرینی دانمارکی کیلویی ۲۱ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است.

بر همین اساس شیرینی "زبان و پاپیون" کیلویی ۲۱ هزار و ۵۰۰ تومان و "کیک یزدی" ۱۵ هزار تومان در قنادی‌های تهران به فروش می‌رسند.

اتحادیه قنادان گفته است تا پایان امسال (۱۳۹۷) افزایش قیمت شیرینی ممنوع اعلام شده است.

با توجه به اینکه بر اساس سنت ایرانی، شب یلدا شب دور هم بودن است، بسیاری از خانواده های ایرانی دور هم جمع می‌شوند که این هزینه‌ها ممکن است تا چند برابر افزایش یابد.

بعضی از خانواده های ایرانی ترجیح می‌دهند این شب دراز و خاطره‌انگیز را در خارج از خانه و مثلا در سفره خانه‌ها سپری کنند که با احتساب هرینه شام قیمت آن به مراتب بالاتر است.
شامپو ضد ریزش
بهترین شامپو ضد ریزش مو
مشاهده لیست
خودکار
ارزانترین یخچال بازار
مشاهده قیمت
خودکار
بهترین پلی استیشن و ایکس باکس ایران
مشاهده قیمت


*لطفا از درج شماره تلفن و یا آدرس های اینترنتی مختلف اکیداً خودداری فرمایید.