ارزانترین‌ها پرفروش‌ها بهترین محصولات گوشی آموزش آشپزی
×
لیست پرفروش ترین گوشی ایران
مشاهده قیمت

مقایسه رانا با کوییک / ایران خودرو رانا بهتر است یا سایپا کوئیک؟ + مشخصات فنی، معایب و نظرات

مقایسه رانا با کوییک / ایران خودرو رانا بهتر است یا سایپا کوئیک؟ + مشخصات فنی، معایب و نظراتمقایسه رانا و کوییک ، بازهم رقابت رقیبان ازلی ، موضوع این مقاله از سری مقالات مقایسه خودرو همراه مکانیک می باشد که قصد داریم ویژگی های فنی و آپشن های رفاهی این دو خودرو را مقایسه کنیم

در این مقاله قصد داریم با معرفی ویژگی‌های خودروهای رانا و کوییک، مقایسۀ جامعی میان این دو خودروی تولید داخل کشور ارائه دهیم. رانا (به معنای پیش‌رونده) خودرویی محصول شرکت خودروسازی ایران خودرو است که برای اولین بار در سال 1388 معرفی، اما در سال 1391 به بازار عرضه شد و تولید آن تا به امروز ادامه داشته است. این خودرو در ردۀ خودروهای کامپکت دسته‌بندی شده و بر روی پلتفرم پژو 206 صندوق‌دار ساخته شده است. تمام مراحل طراحی و ساخت این خودرو در داخل کشور و در چهارچوب پروژۀ «خودروی ملی» انجام شده است؛ از این‌رو رانا، پس از سمند و تیبا، سومین خودروی ملی محسوب می‌شود.
Iran Khodro IKCO Runna Photo Gallery
آلبوم عکس ایران خودرو رانا مدل جدید #9
more info برای نمایش کامل تصویر کلیک نمایید ...
کوییک محصولی از شرکت خودروسازی سایپا است که تولید آن از سال 1396 آغاز شده و تا به امروز نیز ادامه داشته است. نام آن به معنای «سریع و چابک» است که البته با توجه به مشخصات فنی آن که در ادامه بررسی خواهیم کرد، چندان نام مناسبی برای این خودرو به نظر نمی‌رسد! این خودروی هاچبک در ردۀ خودروهای کلاس شهری قرار دارد و بر روی پلتفرم X200 طراحی و ساخته شده است.
saipa Quick
تصاویر سایپا کوییک #1
more info برای نمایش کامل تصویر کلیک نمایید ...
مقایسه طراحی

زمان آن رسیده مقایسه رانا و کوییک را با طراحی خارجی آغاز کنیم. طراحی خارجی رانا بسیار شبیه به پژو 206 صندوقدار است؛ به‌طوریکه از درها و لاستیک‌های پژو 206 صندوقدار در آن استفاده شده است و تنها در قسمت‌های جلو و عقب تفاوت‌هایی ایجاد شده است. یکی از معایب بزرگ رانا در طراحی و ارتفاع صندوق عقب آن است؛ صندوق عقب رانا کمی از حالت استاندارد ارتفاع بیشتری دارد و این امر باعث شده تا میدان دید عقب راننده کاهش یابد. بدنۀ آن از ورقه‌های فولادی با ضخامت‌های مختلف ساخته شده است.

در مقابل طراحی خارجی کوییک نیز بسیار شبیه به ساینا، یکی دیگر از تولیدات سایپا است. به‌طوریکه در مواجهه اول با کوییک (به‌خصوص از جلو) دچار اشتباه می‌شویم که آیا این خودرو کوییک است یا ساینا! به نظر می‌رسد طراحان هر دو شرکت ایران خودرو و سایپا چندان خلاقیت و ایده‌ای برای طراحی خارجی این خودروها نداشته‌اند و صرفاً قصد آنها ارائۀ یک خودرو با نامی متفاوت، اما با همان ویژگی‌ها و طراحی خودروهای قبلی بوده است! طراحی عقب کوییک در مقایسه با رانا کمی جذاب‌تر است و چراغ‌های ترمز بزرگ آن بیشتر جلب توجه می‌کنند. ضمن اینکه کوییک هاچبک است و از مشکلات موجود اشاره شده در رابطه با صندوق عقب رانا در آن خبری نیست.

در طراحی داخلی، پنل جلویی کوییک با وجود یک صفحه نمایش لمسی بزرگ 7 اینچی در مقایسه با پنل رانا بسیار جذاب‌تر به نظر می‌آید. رانا فاقد صفحه نمایش است و در قسمت موجود در بالای ضبط آن دو دریچۀ تهویۀ مطبوع قرار گرفته که باعث شده پنل جلویی آن ظاهر چندان زیبایی نداشته باشد. همچنین روکش فرمان کوییک چرمی است اما در کل نوع مواد بکار رفته در ساخت کابین و صندلی‌ها در هر خودرو کیفیت بسیار پایینی دارند که این امر برای کوییک که با توجه به آپشن‌های آن تلاش شده تا متفاوت‌تر و مدرن‌تر از سایر محصولات سایپا به نظر آید، نقطه ضعف بزرگتری در مقابل رانا است. به عنوان جمع‌بندی در این بخش می‌توان گفت که طراحی (داخلی و خارجی) کوییک از رانا مدرن‌تر است، هرچند آن هم تفاوت چندانی با طراحی داخلی ساینا ندارد و تنها یک صفحه نمایش به آن اضافه شده است!

مقایسه فنی رانا و کوییک

هر دو خودروی رانا و کوییک از موتور چندان قدرتمندی بهره نمی‌برند و چنانچه قصد خرید هر یک از آنها را دارید، اصلاً نباید روی رانندگی پُرشتاب و پُرسرعت با آنها حساب باز کنید! مخصوصاً کوییک که موتورش در مقایسه با رانا بسیار ضعیف‌تر است و نهایت قدرت آن 87 اسب بخار در 5300 دور در دقیقه است! می‌توان گفت موتور کوییک همان موتور به‌کار رفته در تیبا است که تغییراتی جزئی در آن داده شده (یا به عبارتی بهتر دستکاری شده است!). به نظر می‌رسد که مهندسان سایپا تمام توان و تمرکز خود را بر روی طراحی داخلی و آپشن‌های کوییک متمرکز کرده‌اند و بخش فنی آن را به کلی از یاد برده‌اند! تنها مزیت کوییک در مقابل رانا در بخش فنی را می‌توان در سیستم گیربکس CVT یا سیستم انتقال قدرت متغیر آن دانست.

گیربکس‌های CVT به‌نحوی عمل می‌کنند که در هنگام تعویض دنده، متناسب با دور موتور ضریب دندۀ متغیر ایجاد و از شوک‌ها و بالا و پایین رفتن‌های ناگهانی دور موتور جلوگیری شود. سیستم انتقال قدرت متغیر باعث رانندگی نرم‌تر می‌شود، اما در عوض از شتاب حرکتی خودرو کاهش و میزان مصرف سوخت را افزایش می‌دهد که این عامل در کنار موتور ضعیف کوییک ترکیب چندان جالبی به نظر نمی‌رسد.در واقع از سیستم گیربکس CVT باید در خودروهایی با موتور پرقدرت استفاده شود تا کاهش میزان شتاب‌گیری ناشی از آن با کمک قدرت موتور جبران شود، نه در خودرویی با موتور کوییک که در حالت عادی نیز نمی‌توان بر روی قدرت موتور آن حسابی باز کرد!

شاید به همین دلیل است که سایپا تا امروز تمایلی به ارائۀ شتاب صفر تا صد و حداکثر سرعت کوییک نداشته است! در مقابل موتور به‌کار رفته در رانا نیز همان موتور پژو 206 (از نوع TU5) است و هیچ تفاوتی با آن ندارد و ایران خودرو نیز در بخش فنی رانا هیچ چیز جدیدی برای عرضه نداشته است. ضمن اینکه در مدل‌های اولیۀ آن مشکلاتی در زمینۀ برق‌رسانی نیز از جانب خریداران گزارش شده است.

مشخصات، معایب و مزایای رانا LX صفر

آلبوم عکس ایران خودرو رانا #1
compare مقایسه رانا LX صفر با دیگر محصولات

مشخصات رانا LX صفر

سال طراحی خودرو : 1390
کلاس خودرو : 61006-61013-61014 / سدان ایرانی
حجم موتور : 1587سی سی
موقعیت موتور : جلو - TU5 + پاشش چند نقطه اي
گیربکس : 5 دنده دستي
سیلندر : 4
طول : 4292ميلي‌متر
عرض : 1684ميلي‌متر
ارتفاع : 1453ميلي‌متر
حداکثر قدرت : 105 اسب بخار در 5800 دور در دقيقه
حداکثر گشتاور : 142 نيوتن متر در 4000 دور در دقيقه
سوپاپ : 16
دیفرانسیل : دیفرانسیل جلو
شتاب 0 تا 100 : 12
حداکثر سرعت : 189
وزن : 1109کیلوگرم
فاصله بین دو محور : 2445میلیمتر
مصرف سوخت داخل شهر : -لیتر
مصرف سوخت خارج از شهر : 5.4 لیتر
مصرف سوخت ترکیبی : 6.6 لیتر
حجم باک : 50لیتر
حجم فضاي صندوق عقب : 400لیتر
سیستم های ترمز و پایداری : ترمز ضد قفل ABS و EBD - ترمز جلو ديسكي خنك شونده - ترمز عقب ديسكي ، كد كلاس 61014 ,61013 : ترمز عقب كاسه اي
کیسه هوا : راننده و سرنشين جلو
مالتی مدیا : پخش MP3 - بلندگوهاي جلو و عقب - كد كلاس 61014: راديو پخش بدون CDخوان
سایز تایر (لاستیک ها) : رينگ فولادي 14 اينچ
استاندارد محیط زیست : يورو 4
صندلی : "صندلي راننده با قابليت تنظيم ارتفاع - پشت سري صندلي‌هاي جلو با تنظيم ارتفاع - پشت سري صندلي عقب يكپارچه با صندلي"
تهویه مطبوع : تنظيم دستي
شیشه ها و آینه ها : "تنظيم آينه هاي جانبي برقي - آينه روي آفتابگير سمت شاگرد" + شيشه بالابر درهاي جلو و عقب برقي
چراغ : "چراغ مه شكن جلو و عقب - چراغ خطر سوم - تنظيم زاويه نور چراغ هاي جلو از داخل"
سانروف : -
نسبت تراكم : 10.5
تجهیزات ایمنی : "سيستم ضد سرقت (ايموبيلايزر) - سيستم هشدار دهنده مركزي ورود غير مجاز - هشداردهنده موانع عقب - سيستم عيب يابي هوشمند ( مالتي پلكس ) - قفل مركزي با ريموت كنترل - كمربندهاي ايمني جلو با قابليت تنظيم ارتفاع"
سیستم فرمان : هیدرولیک
ویژگی ها و امکانات : تريم مشكي / "ستون فرمان جمع شونده(تلسكوپي) - بازکن قفل در صندوق عقب از داخل - صفحه نمايشگر روي داشبورد - نمايشگر دماي محيط - سيستم روشنايي موقت در محيط‌هاي تاريك - سيستم كنترل بخار بنزين"
ارزش خرید دارد؟
امتیاز طراحی محصول : بررسی طراحی محصول با توجه به نظرات خریداران
3.0
امتیاز کیفیت محصول : بررسی کیفیت ساخت این محصول با توجه به نظرات خریداران
3.0
ارزش خرید محصول : امتیاز محصول نسبت به قیمت و امکاناتی که دارد
3.0
امتیاز نهایی این محصول : با بررسی طراحی، کیفیت و ارزش خرید محصول
3.0
بررسی نهایی
متوسط
بررسی سیستم ما در مورد این محصول تا به امروز این محصول را جزو محصولات متوسط ارزیابی کرده است.
ادامه ...
مقایسه آپشن و امکانات رفاهی

در مقایسه رانا و کوییک از لحاظ آپشن‌ها و امکانات رفاهی ، کوییک از رانا بسیار جلوتر است. همان‌طور که گفته شده کوییک از یک صفحه نمایش لمسی 7 اینچی بهره می‌برد که رانا فاقد آن است. ضمن اینکه در کوییک دکمه‌های کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان تعبیه شده که این هم می‌تواند یک مزیت آن در مقابل رانا به شمار آید و راننده بدون نیاز به منحرف کردن زاویۀ نگاه خود از مسیر پیشِ رو، می‌تواند با استفاده از این دکمه‌ها با سیستم صوتی کار کند.

در رابطه با صندلی راننده نیز کوییک یک سر و گردن از رانا بالاتر قرار می‌گیرد؛ چرا که قابلیت تنظیم برقی داشته و چندحالته است؛ درصورتی‌که راننده برای تنظیم صندلی‌اش در رانا باید به صورت دستی عمل کند! ضمن اینکه کوییک به صندلی کودک نیز مجهز است. همچنین سیستم تهویه مطبوع نیز در رانا به‌صورت دستی تنظیم می‌شود. یکی دیگر از مزیت‌های مهم کوییک در بخش آپشن‌ها در مقایسه با رانا، بهره‌مندی آن از دوربین مشاهدۀ فضای عقب و سنسور پارک عقب است. می‌توان گفت رانا از لحاظ آپشن و امکانات رفاهی هیچ حرفی برای گفتن در مقابل کوییک ندارد!

مقایسه ایمنی و قابلیت اطمینان

شاید با توجه به آمار تصادفات و میزان خسارت‌های جانی و مالی ناشی از آنها، توقع داشتن تجهیزات و سیستم‌های ایمنی استاندارد از خودروهای داخلی توقع بیهوده‌ای باشد! رانا و کوییک نیز از این امر مستثنی نیستند و این موضوع در رابطه با کوییک حادتر هم هست؛ چرا که تنها ترمزهای جلوی آن دیسکی است و ترمزهای عقب از نوع کاسه‌ای هستند. در مقابل ترمزهای جلو و عقب رانا هر دو از نوع دیسکی‌اند که این امر باعث شده تا رانا در مقایسه با کوییک ایمنی بیشتری داشته باشد.

مقایسه تجربه رانندگی

رانندگی با هر دو خودروی رانا و کوییک به دلیل فرمان‌پذیری پایین آنها بسیار خسته‌کننده است. یکی از معایب مهم رانا طول خلاصی بالای کلاچ آن است؛ به‌نحوی‌که برای هر بار فشردن پدال کلاچ، به صرف نیروی تقریباً زیادی از جانب راننده نیاز است که این امر در رانندگی‌های طولانی مدت و به‌خصوص در ترافیک‌ها او را سریع خسته می‌کند. در مقابل رانندگی با کوییک به دلیل برخورداری از گیربکس CVT نرم‌تر است؛ امری که با توجه به موتور بسیار ضعیف آن (که در بخش‌های قبلی به آن پرداختیم) چندان به چشم نمی‌آید. می‌توان گفت کوییک برای رانندگی در فضای شهر از رانا مناسب‌تر است اما به شرطی‌که با آن قصد رانندگی در مسیرهای سربالایی را نداشته باشید! همچنین هیچ‌کدام از این دو خودرو را برای رانندگی در جاده توصیه نمی‌کنیم. فضای داخل کابین رانا نیز در مقایسه با کوییک کمتر است؛ به‌خصوص صندلی‌های جلوی رانا بسیار کوچکتر و کوتاه‌تر هستند. این فضای کوچک کابین در کنار آپشن‌های خیلی کم و طراحی داخلی دلگیر و سادۀ رانا باعث شده است تا سرنشینان هنگام سواری با آن اوقات دلچسبی را سپری نکنند.
سایپا کوئیک اتوماتیک کوییک فول صفر

سایپا کوئیک اتوماتیک کوییک فول صفر

قیمت : 123,000,000 تومان (قیمت آپدیت نشده!)
مشخصات کالا مقایسه هانظر مردم
شرایط بازار و میزان فروش

قیمت رانا در تاریخ 7 اسفند 97 در بازار خودرو حدود 79 میلیون و 700 هزار تومان است که با توجه به آپشن‌های بسیار کم، موتور نه‌چندان قدرتمند و گیربکس خشک آن رقمی بسیار بالا به نظر می‌آید. رانا در اوایل عرضه به بازار با استقبال تقریباً خوبی روبرو شد اما با گذشت زمان و با توجه به تفاوت نه چندانش با پژو 206 خیلی سریع محبوبیت خود را از دست داد و با افت فروش مواجه شد.

در مقابل قیمت کوییک در همین تاریخ 78 میلیون تومان اعلام شده است که خرید آن هم به دلیل موتور ضعیف (حتی ضعیف‌تر در مقایسه با رانا!) چندان به صرفه نیست. می‌توان گفت کوییک هنوز نتوانسته جایگاه مناسبی در بازار فروش خودرو پیدا کند و متقاضیان ترجیح می‌دهند در این رنج قیمت به سراغ سایر خودروهای موجود بروند.

خدمات فروش هر دو خودرو نیز مانند سایر محصولات ایران خودرو و سایپا است و ممکن است به‌خصوص در هنگام نیاز به تعویض قطعات با مشکلاتی مواجه شوید! این مورد به‌خصوص برای رانا بیشتر اتفاق می‌افتد، چرا که در ساخت آن علاوه بر قطعات پژو 206، از قطعات سایر محصولات ایران خودرو مانند سمند و پژو 405 نیز استفاده شده است و امکان کمبود آنها در نمایندگی‌های ایران خودرو بیشتر است. در رابطه با کوییک نیز با توجه به گیربکس آن (که وارداتی است)، ممکن است به دلیل شرایط نابسامان بازار خودرو و نوسانات ارز مشکلاتی در تأمین آن به وجود بیاید.

نتیجه گیری

متأسفانه برای خرید خودروی داخلی انتخاب‌های زیادی پیش روی ما قرار ندارد! اغلب شما باید یا از محصولات ایران خودرو انتخاب کنید و یا به سراغ محصولات سایپا بروید. رانا در میان محصولات ایران خودرو، ماشین محبوب و با ویژگی‌های چشمگیری به‌شمار نمی‌رود و تقریباً همان پژو 206 صندوقدار است با تفاوت‌هایی در ظاهر بیرونی که هنوز هم هدف از تولید آن به‌طور واضح مشخص نیست! باید بگوییم اگر شما به دنبال خودرویی با آپشن‌ها و امکانات رفاهی مناسب هستید، اصلاً به سراغ خرید رانا نروید؛ در این زمینه کوییک می‌تواند برایتان مناسب‌تر باشد (در واقع تنها نقطه قوت کوییک در آپشن‌های آن خلاصه می‌شود).

طراحی خارجی و داخلی کوییک نیز جوان‌پسندتر و جذاب‌تر است و اگر ظاهر خودرو برایتان اهمیت بیشتری دارد به سراغ خرید کوییک بروید. رانندگی با هر دو خودرو چندان دلچسب نیست. با این وجود اگر طرفدار سرعت و حرکت پرشتاب هستید، کوییک کاملاً شما را ناامید خواهد کرد. رانا در مقایسه با کوییک شتاب‌گیری بهتری دارد، هرچند رانندگی با آن بسیار خسته‌کننده‌تر است. همچنین رانا از لحاظ ایمنی و سیستم ترمز نیز در مقایسه با کوییک شرایط بهتری دارد و درصورتی‌که رانندگی ایمن برایتان اهمیت دارد (که معمولاً هم باید اهمیت داشته باشد!)، رانا انتخاب مناسب‌تری است. از لحاظ قیمت، تفاوت قابل ذکری میان رانا و کوییک وجود ندارد و شما با بودجه‌ای 80 میلیون تومانی می‌توانید هر دو را بخرید (رقمی که برای هر دو خودرو و با توجه به ویژگی‌های کلی آنها بسیار بالاست).
شامپو ضد ریزش
بهترین شامپو ضد ریزش مو
مشاهده لیست
خودکار
ارزانترین یخچال بازار
مشاهده قیمت
خودکار
بهترین پلی استیشن و ایکس باکس ایران
مشاهده قیمت
تازه‌ها
اجاره هیلتی، راه حلی مقرون به صرفه و ایده‌آل برای پروژه‌های شما
ارزان ترین دوچرخه ۲۶ بازار (لیست قیمت جدید)
مقایسه ساید بای ساید اسنوا با ایکس ویژن (کدام یخچال بهتر است؟)
بهترین ساعت اتوماتیک، رقابت بین 7 ساعت شگفت انگیز
بهترین ساعت اتوماتیک، رقابت بین 7 ساعت شگفت انگیز
در انتخاب بهترین تشویقی گربه به چه مواردی توجه کنیم
مقایسه گوشی a54 با a34 (کدام گوشی بهتر است؟)
اندروید باکس چیست و چه مزایایی دارد؟ (راهنمای خرید اندروید باکس)
بهترین پاوربانک 1403 (معرفی 10 مدل پرفروش)
شاهد کاغذی
حمید - پنجشنبه ۰۴ آبان ۱۴۰۲
بنده هر دو خودرو رو راندن و اینجا فقط کامنت میدم برا کسی که قصد خرید داره و دو دل هست. رانا دست دوم تقریبا برابر کوئیک صفر هست و اگه رانا سالم پیدا کردید شک نکنید قطعا رانا از کوئیک خیلی بهتر هست. تنها برتری کوئیک جای پای بیشتر صندلی عقب هست. مرد حسابی رانا شاسی پژو هست و کوئیک شاسی پراید اونم بی کیفیت شده. رانا راحت تر، تو دست تر، فرمان پذیری بهتر، ترمز بهتر به خصوص به خصوص در سرعت بالا و موتور به مراتب قوی‌تر حداقل سی اسب بخار قوی‌تر و گشتاور بیشتر. قیمت صفرش حدودا صد و پنجاه میلیون گران تر بعد شما میگی ارزان تر بهتره اونم تو ایران؟ هر دو خودرو در مقیاس جهانی آشغال هستن ولی رانا بهتر و جعبه رو حتما در نظر بگیرید. در مسیر بین شهری کمتر خسته میشید. من هر دو رو در محل کار روندم و بدون جانبداری حرف زدم
ایمان - یکشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۲
با سلام من یک ساله رانا دارم قبلا هم کوییک داشتم سواری رانا با کوییک اصلا قابل قیاس نیس رانا سواری نرم موتور بی صدا کم استهلاک تو این یک سال غیر از هزینه بنزین و روغن هزینه دیگری نکردم
سید - شنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۱
من ۱۰ سال رانا دارم و باهاش کل ایران را گشتم بهتر از خودش نیست عالیه صندوق بزرگ و ماشین نرم و شتابی و کم خرج و رفتن تا سرعت ۱۰۰ مثل اب خوردنه براش با یک نیش گاز از صد تا کوییک و ...... بهتره اصلا موتور رانا کل کوییک را می ارزه
صادق - پنجشنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۱
همون مقایسه ۲۰۶ و پرایده ولی بین اینا رانا پلاس سقف شیشه رو انتخاب میکنم صندوق جادار موتور تیوفایو آینه بغل راهنما دار کروز گیربکس شش سرعته فرمون برقی کوییک هم درسته مانیتور رینگ .و باربند داره ولی با هزینه کم میشه انداخت من رانا سقف شیشه دارم باربند رونیزی رینگ یازده پر مانیتور انداختم دیسک عقب آینه تاشو انداختم تهویش هم ولومی کردم هم خوب خنک می‌کنه هم خوب گرم می‌کنه تنها معایبش اینه که کابین جادار نیست چون پلتفرم ۲۰۶ روشه با این که سدان هستش کشیده هست ولی پراید هاچبک و تیبا ۲ و کوییک که هاچبکن جادار ترن از این
مهدی - یکشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۰
خسته نباشی واقعا از اینهمه بدگویی چی عایدت میشه!!! یه موتور و گیربکس رانا و نرمیش و شتاب و هندلینگش می ارزه به کل هیکل کوییک...من پدرم چند ماه کوییک گرفته باور کنید من فقط و فقط ۲ بار باهاش رانندگی کردم خوبه اما هرگز رانا رو با اون عوض نمیکنم
سید اکبر - دوشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۹
داداش خسته شدی،ممنون از این همه اطلاعات دقیقی ک بما دادی،داداش نکنه پرسنل سایپایی،آخه داش من چرا الکی زدی ب رانا،ک اپشنش با ۲۰۷یکیه،بابا بیخیال،قیمتها کجا یکیه،بیخیال،اصن جواب دادنتم کسرمونه????


*لطفا از درج شماره تلفن و یا آدرس های اینترنتی مختلف اکیداً خودداری فرمایید.