ارزانترین‌ها پرفروش‌ها بهترین محصولات گوشی آموزش آشپزی
×
لیست پرفروش ترین گوشی ایران
مشاهده قیمت

خروج دود از اگزوز | دلیل خروج دود سیاه و سفید از اگزوز چیست؟

خروج دود از اگزوز | دلیل خروج دود سیاه و سفید از اگزوز چیست؟یکی از نکته های مهمی که در تعمیر و نگهداری خودرو باید به آن توجه شود، خروج دود از اگزوز است. با توجه به رنگ دود خروجی از اگزوز خودرو می توان به مشکلات احتمالی موتور پی برد که گاه می تواند حاد هم باشد. اگر اگزوز خودروی شما دود سفید، سیاه یا آبی رنگ می دهد بی درنگ باید سری به تعمیرگاه بزنید. امروز قصد داریم به بررسی انواع دود و دلایل خروج آن از اگزوز بپردازیم.

دود سیاه

دود سیاه خروجی از اگزوز خلاف دیگر رنگ ها همیشه نشانه ای از رخ داد مشکلی غریب الوقوع نیست. اگر هنگام استارت زدن از اگزوز خودروی شما کمی دود سیاه بیرون آمد و پس از چند دقیقه با گرم شدن خودرو از بین رفت، نگران نباشید. این مشکل برای برخی خودروها طبیعی است. اما اگر این دود سیاه همواره از اگزوز خارج شود خبر از بروز مشکل می دهد.

اصلی ترین دلایل خروج دود سیاه از اگزوز:

کثیفی یا گرفتگی فیلتر هوا
به عنوان یکی از قسمت های مهم سیستم ورودی هوا، فیلتر هوا وظیفه جلوگیری از ورود ذرات ریز و آلاینده ها به درون موتور را بر عهده دارد. تعویض فیلتر هوا می تواند یکی از راه حل های این مشکل باشد.

نقص در رگولاتور بنزین
اگر مشکل با تعویض فیلتر هوا رفع نشد، در این صورت دود سیاه خروجی از اگزوز شما نشان از به هم ریختگی نسبت هوا به بنزین در موتور است. در این حالت نسبت بنزین به هوا زیادتر شده (حالت Rich) و دود سیاه از اگزوز خارج می شود. سیستم سوخت رسانی خودرو به گونه ای طراحی شده تا در بازه ای خاص از مقدار بنزین کار کند. وظیفه کنترل این بازه بر عهده رگولاتور سوخت است. اگر این قطعه با نقص مواجه شود موتور یا با حالت سوخت کم-هوای زیاد (Lean) یا با حالت سوخت زیاد-هوای کم (Rich) مواجه می شود، در عین حال که ممکن است مصرف سوخت شما را هم افزایش بدهد. بنابراین یکی دیگر از راه های حل این مشکل تعویض رگولاتور سوخت است.

خرابی انژکتورها
انژکتورها سربازان پرکار سیستم سوخت رسانی خودرو هستند که در هر بار فرآیند احتراق، مقدار معینی از بنزین را در منیفولد ورودی اسپری می کنند. خرابی انژکتورها هم می تواند یکی دیگر از نشانه های خروج دود سیاه از اگزوز باشد.

دود سفید

یکی از مسائلی که بسیاری افراد آن را با دود سفید اگزوز اشتباه می گیرند، بخار خروجی اگزوز برخی خودروها هنگام روشن کردن ماشین در اول صبح است. این موضوع عادی است و نباید نگران آن باشید. اما اگر با گرم شدن خودرو و کارکردن بیش از نیم ساعت متوجه خروج دود سفید از اگزوز شدید باید به فکر تعمیر آن باشید.
اصلی ترین دلایل خروج دود سفید:

سوختن واشر سر سیلندر
واشر زدن بدترین خبری است که به هر راننده ای می توانید بدهید. یکی از اصلی ترین و بدترین دلایل خروج دود سفید اگزوز، سوختن واشر سر سیلندر است. واشر سر سیلندر قطعه ای است که میان بلوک خودرو و سر سیلندر قرار می گیرد. کنترل عملکرد مایعات مختلف به عهده واشر سر سیلندر است. هنگامی که این قطعه خراب و سوراخ می شود، مایعات به درون محفظه احتراق و سیلندر راه پیدا می کنند و به همراه بنزین سوخته می شوند. اگر خودروی شما واشر زده باشد پیشنهاد می شود هر چه سریع تر آن را به تعمیرگاه منتقل کنید زیرا خرابی واشر سر سیلندر می تواند به بخش های دیگر از جمله سر سیلندر هم آسیب برساند و حسابی خرج روی دست تان بگذارد.

خرابی سر سیلندر
سر سیلندر موتور به دلیل قرار گیری در مرکز فرآیند احتراق یکی از پر استرس ترین قطعه های موتور به حساب می آید. ترک خوردن و تاب برداشتن سر سیلندر یکی دیگر از دلایل دود سفید خروجی از اگزوز است. تعمیر این قطعه هم به دلیل فرآیند ماشین کاری حساسی که دارد گاه دشوار است که در خودروهای مدرن تر بیش تر به چشم می آید.

خرابی بلوک موتور
با وجود این که خرابی بلوک موتور کم تر اتفاق می افتد اما خلاف دیگر مواردی که به آن اشاره کردیم هیچ راه حلی ندارد. بلوک موتورهای امروزی بیش تر از آهن، چدن یا آلومینیوم ساخته می شوند و مقاومت بسیار بالایی دارند. سیلندرها در بلوک خودرو قرار می گیرند و تمام فرآیند احتراق در آن انجام می شود. هنگام مواجهه با ترک برداشتن بلوک و خرابی آن، تنها راه حل سفارش دادن یک بلوک جدید است.

دود آبی یا خاکستری

دود آبی یکی از شایع ترین دودهایی ست که ممکن است از اگزوز هر خودرویی خارج شود. این دود ناشی از سوختن روغن است که ابتدایی ترین عواقب آن افزایش مصرف سوخت و کاهش قدرت است. خرابی کاتالیزور هم به فراخور این مشکلات ممکن است اتفاق افتد.

مهم ترین دلایل خروج دود آبی از اگزوز:

خرابی کاسه نمد ساق سوپاپ
کاسه نمد ساق سوپاپ قطعه ای است که میزان روغن کاری گاید و ساق سوپاپ ها را تنظیم می کند. این مشکل هنگامی اتفاق می افتد که بین گاید و ساق سوپاپ ها خلاصی لازم وجود ندارد و در نتیجه کاسه نمد از جای خود جدا می شود.

خرابی رینگ پیستون
خرابی رینگ پیستون نسبت به مورد قبلی کم تر اتفاق می افتد. این مشکل به دلیل کمبود خلاصی پیستون نسبت به جداره سیلندر اتفاق می افتد که می تواند باعث سایش رینگ پیستون و جدا شدن از جایگاه اش شود. اگر خودروی شما ۳۰ یا ۶۰ ثانیه پس از گاز دادن و در حالت توقف، شروع به دود آبی دادن کرد و بعد دیگر خبری از دود نبود، یعنی کاسه نمد ساق سوپاپ خراب است، اما اگر با هر بار فشردن پدال گاز، خودرو دود کرد، یعنی رینگ پیستون با نقص فنی مواجه است.

image : warsztat.pl | نویسنده : ارشیا شیخ الاسلامی - اسب بخار
شامپو ضد ریزش
بهترین شامپو ضد ریزش مو
مشاهده لیست
خودکار
ارزانترین یخچال بازار
مشاهده قیمت
خودکار
بهترین پلی استیشن و ایکس باکس ایران
مشاهده قیمت


*لطفا از درج شماره تلفن و یا آدرس های اینترنتی مختلف اکیداً خودداری فرمایید.