ارزانترین‌ها پرفروش‌ها بهترین محصولات گوشی آموزش آشپزی
×

کامل ترین راهنمای خرید باتری ماشین | باتری اتمی بهتر است یا اسیدی؟

کامل ترین راهنمای خرید باتری ماشین | باتری اتمی بهتر است یا اسیدی؟باتری ماشین از لوازم مصرفی ماشین است که هر چند سال یک بار باید آن را تعویض کرد. چرا که عمر آنها کاهش یافته و با شرایط آب و هوایی حاکم در محل سکونت شما این شدت نیز بیشتر می‌شود. باتری‌ها در انواع اتمی و اسیدی وجود دارند که هریک دارای مزایای خاصی هستند.

در این پست قصد داریم به بررسی و راهنمای خرید باتری ماشین پرداخته و پس از ذکر نکاتی که باید در هنگام خرید آنها را در نظر داشته باشید بهترین باتری ماشین برای انواع خودرو پراید، سمند، تیبا، خودروهای خارجی و سایر خودروهای رایج را به شما معرفی کنیم. پس اگر شما هم به دنبال خرید باتری خودرو ارزان قیمت هستید تا انتها با ما همراه باشید.
راهنمای خرید باتری خودرو

باتری اولین و اصلی‌ترین منبعی است که انرژی خودرو را برای شروع به کار در حد چند لحظه فراهم کرده و پس از اینکه خودرو روشن شد از مدار خارج و تامین انرژی به وسیله دینام ماشین تامین می‌شود. در نتیجه لازم است تا باتری خوب برای ماشین انتخاب کنید که در همان استارت اولیه خودرو را روشن نماید.

برای خرید باتری یک سری نکات وجود دارد که باید پیش از خرید آنها را بررسی نمایید. این نکات شامل انتخاب نوع باتری، طول عمر، مقداری انرژی و حتی شرایط آب و هوای منطقه سکونت شما می‌باشد.

باتری اتمی یا اسیدی؟

قبل از هر چیزی باید نوع باتری را انتخاب کنید. به صورت کلی دو نوع باتری خودرو داریم که هر یک دارای ویژگی، مزایا و طول عمر بالاتری هستند.

باتری اسیدی(مایع): این نوع باتری دارای آب اسید هستند که درون باتری ریخته می‌شود. وزن زیادی داشته و به دلیل اینکه حاوی مایع هستند وزن سنگینی دارند. همچنین باید همواره نگران این باشید که احتمال انفجار آن وجود داشته و دارای خطرات زیادی می‌باشد.

مایع اسیدی از نوع اسید سولفوریک با خلوص 35 درصد است که 65 درصد مابقی را آب تشکیل می‌دهد. این مایع در بین صفحات سربی قرار می‌گیرد که روی هم رفته 6 محفظه را درون خودرو تشکیل می‌دهند. این صفحات دارای بار مثبت و منفی هستند که وظیفه آب اسید باتری الکترولیت کردن است. این صفحات به وسیله اتصال دهنده‌ای به یکدیگر متصل هستند و هر کدام 2 تا 2.2 ولت برق تولید می‌کنند که دلیل نام گذاری باتری 12 ولتی نیز همین موضوع است.

مقدار محلول درون باتری باید به صورت مرتب چک شود تا اگر کاهش یافته بود آب مقطر به آنها اضافه کنید.

باتری اتمی(سیلد): باتری‌های Abrsorbed Glass Mat که به اختصار با نام AGM آنها را می‌شناسیم خشک هستند و از هیچ مایعی در آنها استفاده نمی‌شود. این نوع باتری در دو نوع مارپیچ(Spiral) و مسطح(flat) تولید می‌شوند.

نوع مارپیچی: صفحات مثبت و منفی توسط جداکننده‌ جذب کننده و فایبرگلس درون محفظه‌ با ساختار مارپیچی قرار دارند و اکثر مواقع از جنس سرب هستند. به دلیل خلوص بالای سرب، شاخص CCA یا آمپراژ باتری بالا خواهد بود. در نتیجه در هوای سرد و کاهش مقاومت داخلی هر دو جریان الکترون‌ها را سرعت می‌بخشند. وجود فایبرگلس هم باعث افزایش خاصیت جذب مولکول‌ها می‌شود. این باتری به دلیل ساختاری که دارد تا 3 برابر مقاومت بیشتر از خود در برابر ضربات و تکان‌های شدید نشان می‌دهند.

نوع مسطح: از منظر شیمیایی مشابه مدل اسیدی هستند؛ اما از نظر ساختار و طراحی متفاوت‌اند. بر خلاف جداکننده نفوذپذیر در باتری اسیدی، در این باتری‌ها جداکننده AGM بین صفحات مثبت و منفی جای گرفته که اجازه خروج هیدروژن و اکسیژن را از درون محلول الکترولیت نمی‌دهد و از شناور بودن محلول نیز جلوگیری می‌کند. بنابراین مثل مدل مارپیچی این مدل نیز نیازی به اضافه کردن آب مقطر ندارد.

بنابراین به صورت کلی می‌توان گفت که باتری اتمی در مقایسه با باتری اسیدی انتخاب بهتری است؛ چرا که:

نیازی به استفاده از آب اسید ندارید.
وزن کمترس داشته و خشک هستند.
امنیت آنها بالاتر است و انفجار در آنها رخ نمی‌دهد.
قادرند تا چرخه‌های بیشتری از فرآیند شارژ و تخلیه شارژ را تحمل کنند.

آمپراژ باتری

آمپراژ به زبان ساده، میزان ذخیره نیروی الکتریکی باتری است. میزان آمپراژ حداقل نیروی مجاز برای هر باتری را مشخص می‌کند که در صورت استفاده از قطعات الکترونیکی درون خودرو مانند ضبط ماشین، ساب ووفر و آمپلی فایر باید به آن توجه داشته باشید.

در حالت عادی چنین قطعاتی که از نوع معمولی باشند مشکلی وجود ندارد؛ اما در حالتی که از مدل‌هایی با مصرف بالا استفاده کنید نیاز است که باتری دارای آمپراژ بالایی باشد. میزان آمپراژ را می‌توانید روی برچسب باتری مشاهده کنید.

سازگاری با شرایط آب و هوایی

شاید جالب باشد بدانید که هر نوع باتری برای استفاده در هر شرایط آب و هوایی مناسب نیست. به عنوان نمونه اقلیمی که در کشور 4 فصل ما وجود دارد طوری است که اگر ساکن شهرهای گرم جنوبی باشید باید از باتری‌ای مناسب هوای گرم که با حرف S مشخص شده است استفاده کنید. اگر هم در شهرهای غرب و شمال غربی که هوا سرد است سکونت دارید باید از باتری‌هایی با برچسب N استفاده کنید.

پوسته باتری هم باید برای شرایط آب و هوایی گرم و مرطوب مناسب باشد تا موجب انفجار و ترکیدن نشود. هرچند امروزه پوسته‌های باتری از جنس پلاستیک مخصوصی است که دمای منفی 50 تا مثبت 150 درجه را تحمل می‌کنند.

ابعاد و قیمت باتری ماشین

برای ابعاد و اندازه باتری یک استاندارد بین المللی توسط BCI تعریف شده که با اعداد 24، 27، 58، 75 و… نشان داده می‌شوند. این شماره‌ها بر اساس مواردی مثل محل قرارگیری باتری، پلاریته ترمینال و ابعاد ظاهری و بدنه باتری تعیین شده‌اند. دقت کنید که سایز باتری مناسب هر خودرو درون دفترچه راهنما آن ذکر می‌شود و دانستن آن مهم است.

همچنین باید بررسی کنید که قطب‌های مثبت و منفی باتری در سمتی قرار گرفته باشند که با خودروی شما هماهنگ باشد. اگر از خودروهای ژاپنی و چینی جدید استفاده می‌کنید، تغییرات کلی هم در ابعاد و هم محل قرارگیری قطب‌ها صورت گرفته که حتماً به این مورد دقت کنید.

قیمت باتری خودرو هم به چهار عامل وابسته است:

باتری خشک(اتمی) گران‌تر از باتری تَر(اسیدی) است.
باتری‌های با آمپراژ بالا گران‌تر از باتری با آمپراژ پایین هستند.
باتری‌های خارجی معولاً گران‌تر از باتری‌های ایرانی هستند.
امکان فروش باتری کهنه به فروشندگان باتری ماشین وجود دارد و شما می‌توانید با تحویل آن به باطری‌ساز، مبلغی را دریافت کنید.
تاریخ تولید و گارانتی

باتری‌ها در اثر شارژ و دِشارژ شدن کیفیت و عمر خود را از دست می‌دهند؛ هر چند که تاریخ تولید نقش مهمی در این مورد ندارد اما بهتر است باتری با تاریخ تولید جدیدتر انتخاب کنید که مطمئن‌تر است.

ضمانت و گارانتی باتری هم بستگی به شرکت سازنده و ایرانی یا خارجی بودن آن وابسته است. محصولات ایرانی معمولاً دارای ضمانت یکساله هستند در حالی که باتری‌های خارجی تا 6 ماه ضمانت دارند. داشتن باتری با ضمانت خیال شما را بایت خرابی آسوده‌تر می‌کند تا اگر مشکلی رخ داد متحمل هزینه بیشتر نشده و آن را تعویض کنید.
لیست گرانترین PS5 و XBOX
مشاهده قیمت
با 100,000 تومن طلا بخر!
نمایش قیمت


*لطفا از درج شماره تلفن و یا آدرس های اینترنتی مختلف اکیداً خودداری فرمایید.