ارزانترین‌ها پرفروش‌ها بهترین محصولات گوشی آموزش آشپزی
×
لیست پرفروش ترین گوشی ایران
مشاهده قیمت

پرونده عملیات پیشرفته و هماهنگ حمله به 4 نفتکش عربی / جزئیات حمله منتشر شد

پرونده عملیات پیشرفته و هماهنگ حمله به 4 نفتکش عربی / جزئیات حمله منتشر شدامارات متحده عربی به شورای امنیت سازمان ملل متحد گفته است که حملات ماه گذشته در بندر فجیره این کشور علیه چهار نفتکش یک "عملیات پیشرفته و هماهنگ شده" بوده که به احتمال زیاد توسط یک "عامل دولتی" انجام شده است.

آمریکا پیشتر ایران را به دست داشتن در آن عملیات خرابکارانه علیه چهار نفتکش حامل پرچم‌های نروژ، امارات متحده عربی و عربستان سعودی متهم کرده بود. ایران این اتهام را بی اساس دانسته است.

نمایندگان امارات، عربستان سعودی و نروژ پنجشنبه (۶ ژوئن/۱۶ خرداد) در گزارش خود به شورای امنیت از ایران نام نبردند. بنا بر نتایج مقدماتی تحقیقات این سه کشور، عملیات مذکور به قایق های سریع السیر و غواصان حرفه ای نیاز داشته است که مین ‎های مغانطیسی به بدنه آن نفتکش ها وصل کرده بودند، به طوری که آسیب دیده اما غرق نشوند.

آنها گفته اند: "در حالی که تحقیقات ادامه دارد، این واقعیت ها حکایت از آن دارد که آن چهار حمله بخشی از یک عملیات پیشرفته و هماهنگ شده توسط عاملی بوده که توانایی عملیات جدی داشته است، به احتمال زیاد یک عامل دولتی."

بنا بر این گزارش، چند تیم مهاجم طوری عملیات خود را هماهنگ کرده بودند که انفجارها در ظرف یک ساعت اتفاق بیفتد.

پس از پایان این جلسه - که در دفتر نمایندگی امارات متحده عربی برگزار شد - عبدالله معلمی، سفیر عربستان سعودی در سازمان ملل متحد، ایران را مسوول آن حملات دانست. اما ولادیمیر سافرونکوف، سفیر روسیه در سازمان ملل متحد، گفت که مدرکی دال بر مسوولیت ایران در آن خرابکاری ارائه نشده است. این مقام روس با تاکید بر این که تحقیقات باید ادامه پیدا کند گفت: "ما نباید زود قضاوت کنیم."

روز ۱۲ مه، انفجارهایی در دو نفتکش سعودی، یک نفتکش نروژی و یک نفتکش اماراتی در بندر نفتی فجیره متعلق به امارات متحده عربی روی داد و به این نفتکش‌ها خساراتی وارد کرد. این حادثه تلفات و خسارات جانی نداشت و باعث نشت محموله یا سوخت نفتکش‌ها نیز نشد.

پس از آن واقعه، خطوط نفتی عربستان سعودی هم هدف حمله پهپادهای حامل مواد منفجره قرار گرفت. حوثی‌های یمن، که تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران هستند، مسئولیت حمله پهپادی را برعهده گرفتند هرچند تاکید کردند که تصمیم به این عملیات ارتباطی به ایران نداشته است.
شامپو ضد ریزش
بهترین شامپو ضد ریزش مو
مشاهده لیست
خودکار
ارزانترین یخچال بازار
مشاهده قیمت
خودکار
بهترین پلی استیشن و ایکس باکس ایران
مشاهده قیمت


*لطفا از درج شماره تلفن و یا آدرس های اینترنتی مختلف اکیداً خودداری فرمایید.