ارزانترین‌ها پرفروش‌ها بهترین محصولات گوشی آموزش آشپزی
×
لیست پرفروش ترین گوشی ایران
مشاهده قیمت

استقبال گرم روسیه از پادشاه سعودی / ملک سلمان و پوتین درباره ایران با هم گفتگو کردند

استقبال گرم روسیه از پادشاه سعودی / ملک سلمان و پوتین درباره ایران با هم گفتگو کردندپادشاه عربستان سعودی در ملاقات با رئیس جمهوری روسیه، ضمن ابراز آمادگی برای همکاری در زمینه‌های اقتصادی از جمله تثبیت بازار نفت، ایران را به دخالت در امور کشورهای منطقه متهم کرده است. برخی گزارش‌ها حاکی از احتمال مذاکره دو طرف برای فروش سیستم دفاع هوایی اس-۴۰۰ روسی به عربستان است.

روز پنجشنبه، ۱۳ مهر (۵ اکتبر)، ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی در کاخ کرملین در مسکو با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه دیدار کرد. بخشی از دیدار رهبران دو کشور به طور مستقیم از شبکه‌های تلویزیونی روسیه پخش شد.

محورهای مذاکرات ملک سلمان و آقای پوتین را همکاری اقتصادی و مسایل منطقه‌ای تشکیل می‌داد.

به گزارش منابع خبری، ملک سلمان در این ملاقات اوضاع منطقه را دشوار توصیف کرد و گفت: "ما تاکید داریم که برای امنیت و ثبات یمن، حفظ امنیت و ثبات منطقه خلیج [فارس] و خاورمیانه ضرورت فوری دارد و برای این منظور، می‌خواهیم ایران از مداخله‌ در امور داخلی کشورهای منطقه دست بردارد و اقدامات خود برای بی‌ثبات‌سازی منطقه را کنار بگذارد."

در پائیز سال ٢٠١٤، شبه‌نظامیان حوثی پایتخت یمن را تصرف کردند و در بهار سال بعد، عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهوری، ناگزیر شد از پایتخت بگریزد. از آن زمان بین شبه‌نظامیان حوثی، که بر بخش‌های بزرگی از یمن مسلط هستند، و نیروهای دولتی درگیری ادامه داشته است. در حالیکه عربستان سعودی در راس یک ائتلاف چند ملیتی از نیروهای طرفدار رئیس جمهوری حمایت می‌کند، ایران حامی شبه‌نظامیان حوثی است به نحوی که برخی ناظران جنگ یمن را "جنگ نیابتی" توصیف کرده‌اند. استقبال گرم روسیه از پادشاه سعودی / ملک سلمان و پوتین درباره ایران با هم گفتگو کردند
جامعه بین‌المللی و اکثر کشورهای جهان همچنان دولت منصور هادی را دولت قانونی یمن می‌شناسند.

پادشاه سعودی همچنین خواستار یافتن راه حلی مسالمت‌آمیز برای جنگ داخلی سوریه شد و افزود که راه حل مورد نظر باید متضمن حفظ یکپارچگی این کشور باشد. وی تلویحا مخالفت خود را با استقلال کردستان عراق هم ابراز کرد و گفت که "تمامیت ارضی عراق باید حفظ شود." ملک سلمان از مبارزه علیه گروه‌های تندرو هم حمایت کرد و گفت که "عربستان سعودی مایل است یک مرکز مبارزه با تروریسم تحت نظر سازمان ملل ایجاد شود."

پادشاه عربستان بر حل بحران خاورمیانه تاکید کرد و گفت که امیدوار است شاهد تشکیل کشور مستقل فلسطینی به پایتختی بیت‌المقدس باشد.

ملک سلمان در این دیدار از وضعیت اقلیت روهینگیا در میانمار هم انتقاد کرد و گفت "جامعه جهانی باید در قبال آنچه که در میانمار بر جامعه مسلمانان روهینگیا می‌گذرد به مسئولیت خود عمل کند."

بخش دیگری از مذاکرات رهبران روسیه وعربستان سعودی به مسایل اقتصادی اختصاص داشت. سال گذشته، کشورهای عضو اوپک و چند کشور غیر عضو به خصوص روسیه توافق کردند برای جلوگیری از سقوط بیشتر بهای نفت خام، تولید خود را کاهش دهند. موافقت عربستان سعودی، به عنوان بزرگترین تولیدکننده نفت اوپک و یکی از صادرکنندگان عمده نفت در سطح جهانی برای دستیابی به این توافق ضروری بوده است. در ملاقات روز پنجشنبه، دو طرف اعلام کردند که به تلاش برای تثبیت بهای نفت خام در سطح جهانی ادامه خواهند داد.

پادشاه سعودی همچنین نسبت به امکان گسترش روابط اقتصادی دوجانبه با روسیه ابراز خوش‌بینی کرد و گفت که اطمینان دارد فرصت‌های متعددی برای افزایش و تنوع بخشیدن به روابط اقتصادی دوجانبه وجود دارد. نهادهای مالی عربستان برای همکاری با روسیه در زمینه سرمایه‌گذاری مشترک اعلام آمادگی کرده‌اند و برای این منظور، یک صندوق سرمایه گذاری به ارزش یک میلیارد دلار ایجاد خواهد شد.

روزنامه تایمز مالی به نقل از وزیر انرژی روسیه گفته است که انتظار می‌رود دو طرف توافقنامه‌هایی به ارزش بیش از ۳ میلیارد دلار امضا کنند. همچنین، به نوشته یک نشریه روسی احتمال دارد در جریان این دیدار، موضوع فروش سیستم دفاع موشکی اس-۴۰۰ روسیه به عربستان سعودی نیز مورد بررسی قرار گیرد.

ولادیمیر پوتین در مورد سفر ملک سلمان گفت: این اولین دیدار یکی از پادشاهان عربستان سعودی در تاریخ روابط ماست و به نوبه خود واقعه‌ای مهم تلقی می‌شود. او افزود هدف ما تقویت روابط دو جانبه برای پیشبرد صلح و امنیت و توسعه اقتصاد جهانی است.
شامپو ضد ریزش
بهترین شامپو ضد ریزش مو
مشاهده لیست
خودکار
ارزانترین یخچال بازار
مشاهده قیمت
خودکار
بهترین پلی استیشن و ایکس باکس ایران
مشاهده قیمت


*لطفا از درج شماره تلفن و یا آدرس های اینترنتی مختلف اکیداً خودداری فرمایید.