ارزانترین‌ها پرفروش‌ها بهترین محصولات گوشی آموزش آشپزی
×
لیست پرفروش ترین گوشی ایران
مشاهده قیمت

موج کم‌سابقه‌ی خروج افغانی ها از ایران، به دلیل کاهش ارزش ریال!

موج کم‌سابقه‌ی خروج افغانی ها از ایران، به دلیل کاهش ارزش ریال!سازمان بین‌المللی مهاجرت می‌گوید در سال جاری میلادی نزدیک به نیم میلیون مهاجر افغان از ایران به کشورشان بازگشته‌اند.

گزارش خبرگزاری فرانسه خاطرنشان می‌کند کاهش ارزش برابری ریال ایران در برابر دلار آمریکا در هفته‌های اخیر، موج کم‌سابقه‌ای از بازگشت افغان‌ها از ایران را در پی داشته است.

این سازمان خبر داده که بیش از ۴۴۲ هزار مهاجر افغان در این مدت به صورت داوطلبانه از ایران به افغانستان بازگشته و یا اخراج شده‌اند.موج کم‌سابقه‌ای خروج افغانی ها از ایران، به دلیل کاهش ارزش ریال!
پس از آنکه دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در ماه مه خروج کشورش از برجام را اعلام کرد، پول ایران تقریبا نیمی از ارزش خود در برابر دلار آمریکا را از دست داد. این اقدام باعث بروز مشکل برای مهاجران افغان مقیم ایران شد.

مهاجران افغان که در سال‌های گذشته از مرزهای ایران به صورت غیرقانونی عبور می‌کردند تا کاری پیدا کنند و از خانواده‌های خود در افغانستان حمایت کنند، این روزها به دلیل این مشکلات در حال بازگشتن از ایران هستند.

خانواده‌هایی که پیشه‌شان کشاورزی بوده پس از بازگشت به کشور با پیامدهای خشکسالی بی‌سابقه‌ای رو‌به‌برو شده‌اند.

ناآرامی و جنگ در هفده سال گذشته در کنار خشکسالی، بر وضعیت معیشت و کار بسیاری‌ تاثیر بدی برجای گذاشته است.

عبدالمصور که پس از بازگشت از ایران، در غرب افغانستان با خبرگزاری فرانسه مصاحبه کرده گفته است سه سال پیش به ایران رفت تا به خانواده خود در افغانستان از راه ارسال پول کمک کند. او در یک کارخانه در شهر اصفهان کار می‌کرد و ماهانه معادل ۲۶۰ دلار آمریکا درآمد داشت.

این مهاجر ۲۲ ساله می‌توانست به والدین و ۹ خواهر و برادر خود که در ولایت پروان زندگی می‌کنند، کمک کند.

اما حقوق ماهانه او اخیرا به کمتر از ۹۰ دلار در ماه تقلیل یافت. او گفت: "تقریبا همه پول‌هایم را برای خانواده‌ام می‌فرستادم اما کافی نبود. آمدنم به اینجا (افغانستان) معنایی نداشت، لیکن باید باید برمی‌گشتم."

بیش از نیمی از مهاجران افغان که در هفت ماه اخیر از ایران وارد افغانستان شده‌اند، افرادی هستند که توسط پلیس ایران در شهرهای مختلف ایران دستگیر و اخراج شده‌اند. ایران کنترل بر مرزهایش با افغانستان را نیز شدیدتر کرده است.

عالم مومنی جوان هفده ساله‌ای که سه ماه پیش به ایران رفته بود و در یک مزرعه گوجه فرنگی (بادنجان رومی) در شیراز کار می‌کرد، در میان اخراجی‌هایی است که به خبرگزاری فرانسه در هرات افغانستان گفته: "نمی‌دانم چه کنم. کسی در خانواده‌ درآمدی ندارد."

خانواده او در ولایت شمالی بغلان نان‌آور دیگری ندارد.

سازمان بین‌المللی مهاجرت پیش‌بینی کرده که بازگشت افغان‌ها از ایران در ماه‌های آینده نیز به صورت سیل‌آسا ادامه بیابد.
شامپو ضد ریزش
بهترین شامپو ضد ریزش مو
مشاهده لیست
خودکار
ارزانترین یخچال بازار
مشاهده قیمت
خودکار
بهترین پلی استیشن و ایکس باکس ایران
مشاهده قیمت


*لطفا از درج شماره تلفن و یا آدرس های اینترنتی مختلف اکیداً خودداری فرمایید.